Wasmachineschakelaar, hoe moet het?

mvdk

Golden Member

Een dag of wat geleden kwam een opzichter van Woonbron even naar wat klachten kijken. In de badkamer constateerde hij dat m'n wasmachine niet op de daarvoor bestemde trekschakelaar was aangesloten. Bovendien ontbrak het afdekkapje. Aan die schakelaar is iets defect, ik weet niet meer wat. Die situatie bestaat sinds ik een gebruikte wasmachine van de buurman heb overgenomen, vanaf die tijd, nou al zo'n twee jaar, leg ik even een verlengkabel naar een RA wcd in de keuken. Douchen doe ik niet als de wasmachine draait. De opmerking van de opzichter om het weer "veilig" te maken door een nieuwe schakelaar te monteren vond ik eigenlijk een beetje overbodig, maar goed, morgen 19-6, komt de elektriciën een nieuwe wasmachinetrekschakelaar monteren. Ben er wel blij mee, hoef ik 't niet zelf te doen. Maar ik heb zo'n donkerbruin voorgevoel dat die man die morgen komt een stuk snoer aan de schakelaar zal maken met daaraan een RA contrasteker. En dat is niet zoals het behoort. Dacht ik. Ik dacht dat de 1010 van die tijd, (huisje is van 1982) voorschreef dat de wasmachine met een vaste aansluiting aan die trekschakelaar moet, met nog een extra aarddraad.
Maar waar vind ik dat voorschrift nou? Uit welke normtekst kan je dat afleiden?
Ik vroeg terloops of ik ook nog een aardlekautomaatje kon krijgen ter vervanging van de automaat die er nu zit, die niet achter de aardlek zit.
Nope, zoals het nu zit is het veilig.
Mensen snappen het niet..

Oh, btw, de automaat van die wasmachinegroep staat uit..

mel

Golden Member

In Nederland is het een hele tijd geweest, dat je een vaste aansluiting aan een wasmachine die in de badkamer stond, moest hebben.
Daartoe moest men een 4-aderige kabel,! aansluiten. 2 waren aardaansluitingen.
Dit is speciaal gedaan , als er 1 aardedraad was onderbroken, er altijd nog een tweede was die het deed.

Bij de voeding en de nul maakte het niet uit, omdat als er een daarvan was onderbroken, de machine toch niet zou werken, en je dat in de gaten had.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Dankie mel, voor 't antwoord. Ik zat nog effies naar m'n tekst te kijken, en had bijna besloten toch maar niet te posten, omdat, nouja, als de man weg is kan ik de boel altijd nog weer vast aansluiten, met extra draad.
Ben alleen bang dat een 4 aderige kabel, (zal wel een 5 aderige worden dan) niet onder de trekontlasting gaat passen, of ik moet een 5x0,5 nemen. Maar dan heb ik weer een ander probleem.

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2019 13:01:45 schreef mel:
In Nederland is het een hele tijd geweest, dat je een vaste aansluiting aan een wasmachine die in de badkamer stond, moest hebben.

Dat wordt nog steeds gedaan.

Daartoe moest men een 4-aderige kabel,! aansluiten. 2 waren aardaansluitingen. Dit is speciaal gedaan , als er 1 aardedraad was onderbroken, er altijd nog een tweede was die het deed.

Dat is voor het eerst dat ik dat hoor, weet je dat wel heel zeker. En hoe lang is dat geleden? Er wordt niet een wasmachine geleverd met een vier aderige kabel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Er wordt niet een wasmachine geleverd met een vier aderige kabel.

Dat maakt ook niet uit. In de meeste gevallen is het snoer met een stekker te kort om aan die trekschakelaar te maken. Je moet toch naar de winkel voor dat stukje snoer.

Een poosje terug hielp ik mijn buurman met aflevering van een wasmachine in een huurflat in Zoetermeer. Daar zat ook een stukje snoer met contrasteker aan de trekschakelaar. De bewoonster werd ongeveer hysterisch toen ik aan het koord van de trekschakelaar wilde raken. Ze had uitdrukkelijke instructies gekregen van de verhuurder daar niet aan te komen.
Ben benieuwd of ik morgen óók instructies ga krijgen..

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2019 14:11:25 schreef mvdk:
Dat maakt ook niet uit. In de meeste gevallen is het snoer met een stekker te kort om aan die trekschakelaar te maken. Je moet toch naar de winkel voor dat stukje snoer.

Als je dat doet ben je verkeerd bezig. Het is de bedoeling dat het een vaste aansluiting is, er zit minimaal een meter of twee snoer aan een wasmachine. Lang genoeg om aan te sluiten dus.

En wat heeft het voor zin om eerst aan de trekschakelaar een stuk vier aderig snoer te zetten met een stekker en daar vervolgens de wasmachine op aan te sluiten. Of dat de in de machine niet los kan raken, grote onzin.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 juni 2019 14:02:04 schreef Lambiek:
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor, weet je dat wel heel zeker. En hoe lang is dat geleden? Er wordt niet een wasmachine geleverd met een vier aderige kabel.

Nou, ik heb ze wel meegemaakt. En zo'n aansluitsnoer met dubbele aarddraad verkopen ze zelfs in de bouwmarkt.
Ik weet niet of dat nog steeds zo moet, lang geleden dat ik een wasmachine heb aangesloten.

mvdk

Golden Member

er zit minimaal een meter of twee snoer aan een wasmachine.

Nou, aan die wasmachine van mij zit een stuk kortere. Dat redt ik niet tot die trekschakelaar. Ik loop geregeld bij de mediamarkt binnen, heb de afgelopen tijd naar snoeren en stekkers aan kookplaten lopen loeren, mijn bevindingen daarover drop ik wel in een daartoe geëigend topic.
Maar ik schat zo, dat als ik die wasmachines ga inspecteren, die aansluitsnoeren niet veel langer zullen zijn als aan die machine bij mij thuis. Te kort dus.
Even opgemeten: 155cm van tuit achterkant tot stekker. Genoeg als je zo'n ding op zolder, in een washok of onder het aanrecht kwijt kan.

Lambiek

Special Member

Op 18 juni 2019 14:33:36 schreef KlaasZ:
Nou, ik heb ze wel meegemaakt. En zo'n aansluitsnoer met dubbele aarddraad verkopen ze zelfs in de bouwmarkt.

Ik heb het nog nooit gezien en loop toch al heel wat jaartjes mee. Maar het zal wel als jij het zegt.

Op 18 juni 2019 14:51:23 schreef mvdk:
Nou, aan die wasmachine van mij zit een stuk kortere. Dat redt ik niet tot die trekschakelaar.

Je snoer zit toch boven in de machine, dan heb je al 60cm gewonnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Tis niet dat ik niet wil hoor, hij is gewoon 20cm te kort.
Ook bij de oude machine was het snoer te kort. Tis geklooi, je moet dan om aan te sluiten de machine openmaken, gedoe.

Het regeltje uit die oude tijd klinkt bekend, bemerk ik. Alleen, hoe hadden ze dat nu destijds uit de normtekst gedistilleerd, bevraag ik mezelf.

(Ik heb oude NEN1010 niet bij de hand maar neem aan dat dit daar in detail in staat)

Dat verhaal met dubbele aarddraad komt mij ook nog bekend voor, maar dan hebben we het over de jaren 90 en mijn ouders die niet helemaal wisten wat ze deden (Rotterdam ook nog eens dus er zal wel wat lokale afwijking zijn geweest).

Echter een verlengsnoer naar een andere ruimte is altijd fout, zeker voor iets als een wasmachine en nog meer als de installatie geen aardlekbeveiliging heeft.

Dan is er het verhaal WCD in de badkamer, aangezien dit een installatie uit de vroege jaren 80 is, dan is dus de oude NEN1010 van toepassing, waarbij wasmachines niet achter een 30mA aardlek zaten, dus een gewone wandcontactdoos mag simpelweg niet. Dit alles tenzij de installatie vernieuwt wordt of al in het verleden is waarbij die groep achter een aardlek 30mA is gezet, niet een stopcontactje accepteren.

Op 18 juni 2019 14:51:23 schreef mvdk:
Even opgemeten: 155cm van tuit achterkant tot stekker.

Er staat me iets bij dat er een wettelijke regel is dat een apparaatsnoer minstens 150 cm lang moet zijn. Dus jouw snoer is net lang genoeg.
Je ziet wel eens reclames voor boormachines met de opmerking: extra lang snoer, 150 cm. Dan bedoelen ze: het snoer voldoet maar ternauwernood aan de regels.
Een uitzondering is het snoer aan een elektrische heggenschaar, dat moet zo kort zijn dat het niet door de messen kan worden doorgeknipt.

mel

Golden Member

Een snoer wat normaal vast aan de wasmachine zit, is goed om m aan de bijkeuken op een WCD te zetten.
In de badkamer moest hij dus aan de trekschakelaar vast gemaakt worden, en die moest buiten handbereik zitten. Dus je kwam automatisch aan een nieuw snoer.
Ik heb het nog wel moet maken, toen ik nog een beginnende was in de installatietechniek.En dat was dus een 4 aderig snoer...
En het is tegenwoordig ook niet verkeerd om dit zo te maken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is allemaal afhankelijk van het bouwjaar van de installatie.
Zo als jij omschrijft is het een poosje geweest, toen was er ook nog geen verplichting van een 30 mA aardlek voor deze wasmachine.

Trekschakelaar buiten bereik plaatsen, dus echt met touwtjes bedienen.
Vier aderig snoer eraan, 1,5 qmm Aarde dubbel uitvoeren. Als het goed is zit er ook een aardblokje oid in/op de trekscahkelaar.
Snoer met een ruime lus laten hangen, zodat de wasmachine een stuk naar voeren kan, maar wel zo dat het snoer niet op de vloer ligt.

De installatie moet minimaal voldoen aan de voorschriften die geldig waren op moment van aanleg (met wat misten en maren).
Je mag het aanpassen naar de huidige tijd. Maar dan wel een contactdoos buiten de zone, aansluiten met standaard snoer en steker EN een aardlek van 30 mA.

Dus zoek het bouwjaar op.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

laten we hier niet vergeten dat anno 1982 de aardlek voor wasmachine en droger nog 500ma was en dat mag niet op een badkamer groep. nu zit er mag ik hopen daar overal 30ma aardlek op in huis. vermits deze schakelaar niet in zone 0 zit zou dus ook een wcd mogen.

dubbele aarde heb ik nog nooit gezien op een wasmachine, belangrijker is het vereffenen van die groep op t badkamer CAP wat nu wel in de nen1010 staat.

indertijd was de regel ook nog dat je stalen kozijnen op de badkamer moest aarden met een 6mm2 aan het cap, maar dat is er toch allang weer uit..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 18 juni 2019 19:29:51 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer