Vonkenblusser; condensator over schakelaar?

Ik wil een transformator van 1kVA inschakelen met een voorschakelweerstand, welke dient als inschakelstroom begrenzer.
Na enige tijd wordt die weerstand overbrugd door een relais, zodat de transformator direct is verbonden met de 230Vac.

Nu had ik gedacht om over de schakelcontacten van dit relais een condensator te zetten om vonken te blussen, maar welke waarde moet ik daarvoor nemen.

En is die waarde enigszins kritisch of maakt dat niet zoveel uit?
Is een waarde van 10nF goed of 22nF, of juist minder?

Alvast dank voor uw reactie.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hugo Welther

Moderator

Eigenlijk niet zo'n goed idee om een condensator over de schakelaar te zetten. De trafo/schakeling blijft zo onder spanning staan.
De condensator vormt een serie weerstand bij de netfrequentie.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Een Snubber.

100ohm in serie met 100nF over het contact werkt meestal prima.

Op 18 juni 2019 19:54:03 schreef Martin V:
Ik wil een transformator van 1kVA inschakelen met een voorschakelweerstand, welke dient als inschakelstroom begrenzer.
Na enige tijd wordt die weerstand overbrugd door een relais, zodat de transformator direct is verbonden met de 230Vac.

Nu had ik gedacht om over de schakelcontacten van dit relais een condensator te zetten om vonken te blussen, maar welke waarde moet ik daarvoor nemen.

Alvast dank voor uw reactie.

Er vallen over dat relais geen vonken meer die te blussen zijn tijdens het sluiten ...

idd, hier zit er een dikke weerstand tussen de 1,6kVA trafo, daar zit een oud tijdrelais over met het interne contact van 5A, er is immers geen piekstroom meer die het ding nog moet schakelen.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 18 juni 2019 21:20:04 (39%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer