Demping C9 op 1675 Mhz

Hallo,

Weet iemand of er een formule is om demping van standaard coax (c6, c9, c12) te berekenen op 1675 Mhz?
Vrijwel alle datasheets die ik kan vinden zijn 230 en 860 Mhz.

Alvast bedankt

Zal rond de 25dB/100m zijn gok ik bij een C9

Dat je het meestal op 230 en 860Mhz gespecificeerd ziet is omdat dat zo'n beetje het spectrum voor CATV is en die coax daar het meest voor gebruikt wordt.

Voor hogere frequenties is zo'n coax niet de beste keus over lange afstanden in sommige gevallen

Overigens zou ik voor langere afstanden eerder een stukje glasvezel pakken (Zeker als het om 1 richting gaat). Veel goedkoper per meter en niet gevoelig voor bliksem.

Arco

Special Member

Je kunt dan beter bij satellietcoax kijken, die is daarvoor gemaakt. (en daar staat het meestal wel bij)
Deze 10mm kabel van M&P doet 17dB op 1750MHz...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Glasvezel zou een optie kunnen zijn, maar ik zat te twijfelen over Moca. En die zit op frequenties tot 1675 Mhz.

Overigens is die datasheet van sat coax ook handig :-)

Bedankt allebei!

Op 18 juni 2019 21:18:31 schreef DJSmiley:

Voor hogere frequenties is zo'n coax niet de beste keus.

.

dat zeg ik ook altijd, maar toch is 12GHz over coax best populair geworden.

Op 18 juni 2019 22:03:45 schreef nik86:
Glasvezel zou een optie kunnen zijn, maar ik zat te twijfelen over Moca. En die zit op frequenties tot 1675 Mhz.

Overigens is die datasheet van sat coax ook handig :-)

Bedankt allebei!

Moca heeft een aardig stevig bereik. Daarbij is een gemiddeld woonhuis niet zo groot dat je op die 100m zit.

Moca outdoor gebruiken is imho een ranzige oplossing. Dat moet je binnenshuis houden. Als je iets buiten wilt distribueeren (en dan ga ik even uit van IP) dan zijn er zat betere oplossingen die wel fatsoenlijk beheersbaar zijn.

- EoC (5-65Mhz passief om versterkers te leggen), max zo'n 200-300Mbit aggregated (dus vrij snel segmenteren)
- Docsis 3.0 (vereist wel retourgeschikte versterkers). Duurder, maar wat robuster en vooral meer bandbreedte (16x4 = 800Mbit down, 120Mbit up per segment)
- Glasvezel (gpon), 2.5Gbit/1.25Gbit per segment, ook te combineren met CATV
- Glasvezel P2P, 1gbit per aansluiting, al dan niet icm tv

bottomline: Inhouse: Moca of gewoon oldschool UTP kabel (is veruit het goedkoopst)
Buiten: EoC of docsis als je perse de oude coax infra wilt behouden. Nieuw: Glas. Glasvezel kost een stuk minder dan coaxgrondkabel

Ha nik86,

Hierbij de gegevens van de meest gebruikte coaxiale kabels.

bedea_kabel.pdf

Deze kabels zijn gemakkelijk te verkrijgen.
De TL6 (coax6) is gelijkwaardig aan de kabel van @Arco ≈ 10mm.
Het is mogelijk om de tussen liggende demping vs frequentie uit te rekenen.

D(f)is de denping bij de frequentie welke je wil weten,
K1 = het verlies bij DC veroorzaakt door de (koper) gelijkstroom weerstand.
K2 = is gegeven door het verlies in het diëlektricum.
K3 = is het verlies veroorzaakt door het skin effect.

Ik heb ooit eens een programma geschreven voor mijn HP67 was wel makkelijk :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.