Laadbeveiliging bouwen Ni-MH accupack 24v 11A

Goede dag,

Ik wil een eigen 24v Ni-MH accupack bouwen met laad en temp beveiliging. Zal gaan om 20 cellen in serie van 1.2v 11000mah

Zijn hier printjes voor in de handel?

De lader (voeding) die ik wil gebruiken staat in de bijlage, tevens de specs van de cellen.

Alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door kilzone op dinsdag 18 juni 2019 21:51:59 (20%)

maartenbakker

Golden Member

Klopt het dat er maar twee uitgaande draden naar de accu gaan? Dat is in elk geval een goede bevestiging van de situatie in je andere topic.

De voeding is geschikt om de cellen in ongeveer 3 uur van volledig leeg naar vol te laden, maar je hebt inderdaad een afschakelcircuit nodig.

Er zijn speciale IC's voor zoals https://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=MC33342 maar de meeste werken tot ongeveer 10 cellen.

Functies zijn onder andere:
- afschakelen op negative slope
- afschakelen op temperatuur
- afschakelen op tijdslimiet

Wat zit er eigenlijk op het printje van het origineel? Misschien is het wel het simpelst om die schkeling na te bouwen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 juni 2019 00:45:21 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als je de lader op de foto gaat gebruiken, eerst herstellen dat ding, de regelaar primair is geklapt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een weldenkend mens zou denken: "Oef, dat ging maar nét goed, gaat boven mijn pet, dan nu maar een kant-en-klaar accupack met bijbehorende LADER (niet voeding) kopen".

Dat TS aan analyse doet wat er mis ging: prima, leer je van. Maar dat TS alweer zit te broeden op z'n volgende zelfbouw accupack, zegt mij dat het veiligheids-kwartje bij kilzone eigenlijk nog niet gevallen is. Is een kant-en-klaar accupack voor die e-bike (of lader) te duur? Zo ja, zelf weer trappen geen optie? (deden we amper 10 jaar geleden allemaal, en de BV Nederland draaide evengoed :9) Is wat je kunt besparen het te nemen risico waard? Mijns inziens schat je de waarde van je eigen veiligheid (en die van HUISGENOTEN!) te laag in. En/of overschat je je eigen vermogen om 'versie 2.0' nu wel degelijk in elkaar te steken. Misschien heb je die kennis intussen wel, misschien nog steeds niet. Maar ben jij zelf in staat om dat te beoordelen?

@kilzone: SERIEUS ADVIES. Laat dit gewoon een tijdje (paar jaar of langer) rusten. Tot je wat meer over accu techniek geleerd hebt. Ga ondertussen wat andere projecten doen. Elektronica is een breed veld met meer dan zat interessante projecten op allerlei gebied. Verken eens wat nieuws.

Als het toch accu's 'moeten' zijn, ga knutselen met wat kleinere packs waar je brand mee voorkomt door ze in een vrije hoek van een tafel (of beschermzak zoals gebruikt in RC wereld) op te laden. Niet formaat e-bike waar makkelijk je hele schuur of huis van afbrand als het mis gaat. Blijf tijdens opladen in de buurt zodat je ziet wat er gebeurt. Of werk met kant-en-klare componenten zoals een battery-management print bedoeld voor X aantal cellen Y type, capaciteit Z, waar je dan ook X cellen van type Y met maximaal Z capaciteit aanhangt zoals in 'gebruiksaanwijzing'.

Dit negeren is gewoon vragen om het volgende ongeluk waarbij (met een beetje pech) wél je huis af fikt. Mogelijk met jezelf erbij. Of erger: waarbij je zelf de dans ontspringt maar iemand anders door jouw toedoen om het leven komt.

Ik ben zelden degene die iemand er van af zou houden zich op wat voor zelfbouw project dan ook te storten. Of het nodige risico te nemen. Maar in dit geval lijkt me dat gepast, want kilzone zelf schijnt het nog niet begrepen te hebben. |:(

Op 19 juni 2019 06:47:03 schreef RetroTechie:
Een weldenkend mens zou denken: "Oef, dat ging maar nét goed, gaat boven mijn pet, dan nu maar een kant-en-klaar accupack met bijbehorende LADER (niet voeding) kopen".

Dat TS aan analyse doet wat er mis ging: prima, leer je van. Maar dat TS alweer zit te broeden op z'n volgende zelfbouw accupack, zegt mij dat het veiligheids-kwartje bij kilzone eigenlijk nog niet gevallen is. Is een kant-en-klaar accupack voor die e-bike (of lader) te duur? Zo ja, zelf weer trappen geen optie? (deden we amper 10 jaar geleden allemaal, en de BV Nederland draaide evengoed :9) Is wat je kunt besparen het te nemen risico waard? Mijns inziens schat je de waarde van je eigen veiligheid (en die van HUISGENOTEN!) te laag in. En/of overschat je je eigen vermogen om 'versie 2.0' nu wel degelijk in elkaar te steken. Misschien heb je die kennis intussen wel, misschien nog steeds niet. Maar ben jij zelf in staat om dat te beoordelen?

@kilzone: SERIEUS ADVIES. Laat dit gewoon een tijdje (paar jaar of langer) rusten. Tot je wat meer over accu techniek geleerd hebt. Ga ondertussen wat andere projecten doen. Elektronica is een breed veld met meer dan zat interessante projecten op allerlei gebied. Verken eens wat nieuws.

Als het toch accu's 'moeten' zijn, ga knutselen met wat kleinere packs waar je brand mee voorkomt door ze in een vrije hoek van een tafel (of beschermzak zoals gebruikt in RC wereld) op te laden. Niet formaat e-bike waar makkelijk je hele schuur of huis van afbrand als het mis gaat. Blijf tijdens opladen in de buurt zodat je ziet wat er gebeurt. Of werk met kant-en-klare componenten zoals een battery-management print bedoeld voor X aantal cellen Y type, capaciteit Z, waar je dan ook X cellen van type Y met maximaal Z capaciteit aanhangt zoals in 'gebruiksaanwijzing'.

Dit negeren is gewoon vragen om het volgende ongeluk waarbij (met een beetje pech) wél je huis af fikt. Mogelijk met jezelf erbij. Of erger: waarbij je zelf de dans ontspringt maar iemand anders door jouw toedoen om het leven komt.

Ik ben zelden degene die iemand er van af zou houden zich op wat voor zelfbouw project dan ook te storten. Of het nodige risico te nemen. Maar in dit geval lijkt me dat gepast, want kilzone zelf schijnt het nog niet begrepen te hebben. |:(

Kijk, met zulke antwoorden kan een mens met een vraag wat....

Ik vraag advies aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Maar blijkbaar weten mensen hier ook niet wat ik nodig heb dit save te kunnen bouwen, dan krijg je van deze antwoorden.... Li-ion is veel over te vinden, maar Ni-MH is weinig over te vinden, of tot 10 cellen.

Nu heb ik wel een ander type lader gevonden, die meer inteligentie lijkt te hebben dan de Sparta lader. Met Delta V afschakeling. Enkel temp zit er wel NTC functie in, maar dan meet je op 1 punt in je accupack. Ik wil dus op meer punten beveiligen.

https://s.click.aliexpress.com/e/1hefOawB

Ik zat zelf te denken de voeding van het laden via PTC switchen te laten gaan. Als de cellen dan boven een bepaalde temperatuur komen, zal de voeding worden afgeschakeld van de lader door een magneetcontact met overneemcontact.

https://s.click.aliexpress.com/e/Vudczg2Ft

Is het zo goed om een veilig accupakket te bouwen, en zojah, hoeveel graden tpc switch is dan het beste tegen de cellen te plakken?

Alvast bedankt

Even simpel: Een NiMh accu KAN je stoppen met laden als de spanning begint in te zakken. Dat is een tricky meting: dit moet door de lader gebeuren: er moet gestopt worden met laden, dan de spanning meten en dan weer verder met laden.

Volgens mij blijft dan over: temperatuur beveiliging. Ik zou zeggen: "indien temp > 35 graden dan uit". Het liefst meten op diverse plekken binnen het accupack.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 juni 2019 00:44:43 schreef maartenbakker:Wat zit er eigenlijk op het printje van het origineel? Misschien is het wel het simpelst om die schkeling na te bouwen.

Een microcontroller die de spanning, stroom, en temperatuur kan meten en de lader kan onderbreken.

Het is echt niet nodig om de temperatuur van elke cel apart te meten bij NiMH, als je tegen het eind de laadstroom maar reduceert. Als het pakket uit identieke cellen bestaat en altijd redelijk gebalanceerd is, loopt de temperatuur van de cellen ook niet zoveel uit elkaar. Je kunt zelf wel voelen dat een paar cellen warmer zijn dan andere (die warme cellen zijn dan al vol), maar als je dan met een beperkte stroom blijft laden is er weinig aan de hand.

Ergo, in mijn beleving heb je een lader nodig die vanaf een bepaalde spanning (ongeveer 1.5V per cel, bij 25C) de stroom reduceert, en helemaal uitschakelt bij 30C. Met een 30A en een thermische zekering van 80C of zo als beveiliging tegen brand zou ik het wel aandurven, zeker als je de eerste paar keer het laadproces in de gaten houdt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 19 juni 2019 08:47:49 schreef SparkyGSX:
[...]Een microcontroller die de spanning, stroom, en temperatuur kan meten en de lader kan onderbreken.

Het is echt niet nodig om de temperatuur van elke cel apart te meten bij NiMH, als je tegen het eind de laadstroom maar reduceert. Als het pakket uit identieke cellen bestaat en altijd redelijk gebalanceerd is, loopt de temperatuur van de cellen ook niet zoveel uit elkaar. Je kunt zelf wel voelen dat een paar cellen warmer zijn dan andere (die warme cellen zijn dan al vol), maar als je dan met een beperkte stroom blijft laden is er weinig aan de hand.

Ergo, in mijn beleving heb je een lader nodig die vanaf een bepaalde spanning (ongeveer 1.5V per cel, bij 25C) de stroom reduceert, en helemaal uitschakelt bij 30C. Met een 30A en een thermische zekering van 80C of zo als beveiliging tegen brand zou ik het wel aandurven, zeker als je de eerste paar keer het laadproces in de gaten houdt.

Ik stuur in de bijlage de specificaties van de lader die ik op het oog heb, deze heeft naar mijn beleving alles wat nodig is.
Als ik de volgende NTC bestel, plaats ik deze in het midden van de accupack met 1 kant aan de ground (min) van de accu, en de andere kant op de middelste pin van de XLR connector.

NTC: https://m.reichelt.nl/ntc-thermistor-10-kohm-0-2-ntc-10k-0-2-p151255.h…

Lader: https://s.click.aliexpress.com/e/r8kOrq1E7

maartenbakker

Golden Member

Op 19 juni 2019 08:22:08 schreef kilzone:
[...]

Kijk, met zulke antwoorden kan een mens met een vraag wat....

Ik vraag advies aan mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Maar blijkbaar weten mensen hier ook niet wat ik nodig heb dit save te kunnen bouwen, dan krijg je van deze antwoorden....

Je maakt er zelfs met je antwoorden nog een zooitje van door er eentje uit te pikken en dan over heel wat anders te beginnen en op andere antwoorden die je kennelijk niet ziet of niet snapt maar waar je meer aan hebt, niet in te gaan.... Dus zo slecht vind ik het advies niet! Je hebt het zelf over SAFE, en daar ging het antwoord zonder meer ook over, zelfs al praatte de antwoorder je niet gelijk naar de mond (waarom zou hij? Het is gratis en zelfs een betaald consulterend ingenieur praat de klanten niet altijd naar de mond!)

Aan de andere kant, als je nu eerst eens antwoord wilt geven op de vraag hoe de oorspronkelijke laadregeling (niet alleen beveiliging, probeer uit te zoeken waar de schakeling voor moet dienen!) werkte, dus die print die erin zat...

Voor iemand die er de ballen van weet (met alle respect trouwens, we zijn allemaal zo begonnen) is het verreweg het veiligste om uit te gaan van een bewezen schakeling.

En voor je weer gaat zeiken over advies waar je niks aan hebt: reverse engineering en waar nodig nabouwen zijn zeer goede methodes om het vak te leren! Heb ik zelf ook veel aan.

En wat de temperatuur betreft: ik weet niet direct waarom dat wel vaker maar op 1 plaats gemeten wordt. Als ik er een gooi naar moest doen dan is die meting geen beveiliging tegen defecte cellen, maar een meting om het afschakelen op te baseren en hoeft dat dus niet op meerdere cellen plaats te vinden maar gewoon op een willekeurige cel (op de warmste plek van het pack zou dan handig zijn).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 juni 2019 12:26:11 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 juni 2019 12:07:41 schreef maartenbakker:
[...]Je maakt er zelfs met je antwoorden nog een zooitje van door er eentje uit te pikken en dan over heel wat anders te beginnen, dus zo slecht vind ik het advies niet! Je hebt het zelf over SAFE, en daar ging het antwoord zonder meer ook over, zelfs al praatte de antwoorder je niet gelijk naar de mond (waarom zou hij? Het is gratis en zelfs een betaald consulterend ingenieur praat de klanten niet altijd naar de mond!)

Aan de andere kant, als je nu eerst eens antwoord wilt geven op de vraag hoe de oorspronkelijke laadregeling (niet alleen beveiliging, probeer uit te zoeken waar de schakeling voor moet dienen!) werkte, dus die print die erin zat...

Voor iemand die er de ballen van weet (met alle respect trouwens, we zijn allemaal zo begonnen) is het verreweg het veiligste om uit te gaan van een bewezen schakeling.

En voor je weer gaat zeiken over advies waar je niks aan hebt: reverse engineering en waar nodig nabouwen zijn zeer goede methodes om het vak te leren! Heb ik zelf ook veel aan.

Bedankt voor je berichtje, ik ben zelf electrotechnicus kwa opleiding, maar dit heb ik in menopleiding niet/nauwelijks gehad. Ik ging er alleen vanuit dat de Sparta lader zelf een laadbeveiliging had en uitsloeg als de voltage dipte, maar dat is dus niet zo. Dit blijkt de print van de sparta (controller) die in de accu meegebakken zit te doen. Aangezien ik dat hele sparta troep wil verwijderen, en er een universele ebike controller in wil bouwen, moet ik het nieuw te maken accupack (van oude geteste cellen) wel beveiligen tegen overladen en temperatuur. Enkel temperatuur zal de lader blijven laden wat de levensduur van de cellen enorm zal verkorten.

Ik denk dus zelf dat het makkelijkste is een Lader (zoals bericht hierboven) te bestellen die eigenlijk alles heeft inc ntc meting. Enkel moet ik nu dus weten of de ntc die ik hierboven in de link heb, voldoet icm de nieuwe lader. En of ik die NTC nog op een bepaalde mannier moet aansluiten in het accupack.

Ik hoop dat ik mischien nu duidelijker ben, en mijn excuus voor mn botte reactie.

Op 19 juni 2019 12:29:43 schreef kilzone:
Enkel temperatuur zal de lader blijven laden wat de levensduur van de cellen enorm zal verkorten.

Nee. Je moet afschakelen als de temp begint op te lopen: Dan is de accu vol. Pas als de accu los is geweest van de lader (en evt een andere is teruggeplaatst) mag de lader weer beginnen met laden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op de Imax B8 kun je een temperatuursensor aansluiten , combineer deze met een stevige 12V 10A voeding en je hebt een prima lader. De originele Sparta lader zou ik dan verkopen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 juni 2019 13:13:26 schreef rew:
[...]Nee. Je moet afschakelen als de temp begint op te lopen: Dan is de accu vol. Pas als de accu los is geweest van de lader (en evt een andere is teruggeplaatst) mag de lader weer beginnen met laden.

Klopt, delta v is wel beter voor de levensduur van je cellen.

Die NTC, sluit ik die op de GND van de accupack aan, plaats ik in het midden van het accupack, en de ander kant van de NTC op de NTC ingang van de lader?

Thats all?

Dat soort dingen moet in de handleiding van betreffende lader staan. Ik heb niet gevolgd welke lader je hebt/gaat kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/