Miele stofzuiger - Koolborstel of motor probleem

Zien jullie frequent Miele stofzuigers waarvan de koolborstels op zijn?
Gaat hier over een S2511. De stofzuiger deed het niet meer en bij controle bleken de koolborstels meer dan op (zie foto).
Vooraleer nieuwe koolborstels te bestellen en installeren heb ik de collector lamellen gecontroleerd, deze vertoonden geen slijtage of beschadigingen, ook niet tussen de lamellen in, voor zo ver ik dit kon zien. Ook hadden de originele koolborstels een blinkend oppervlak, wat erop wijst dat er geen vonkvorming was voordien.
Nadat ik de nieuwe koolborstels had geïnstalleerd en de motor liet draaien merkte ik een licht branderige geur. Heb de stofzuiger terug open gehaald en laten draaien als hij gedemonteerd was zodat ik de collector tijdens het draaien kan bekijken.
Vermogen is instelbaar door middel van een potmeter. Bij laag vermogen valt de vonkvorming mee, maar lijkt het me nog aan de hoge kant.
Bij hoog vermogen wordt de vonkvorming heel wat heviger, en omsluit hij zelfs bijna de volledige collector. In bijlage nog twee foto's, één op laag vermogen, de andere op hoog vermogen.

Iemand gelijkaardige ervaringen? Of eventueel een oorzaak? (Zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat de koolborstels zich nog niet volledig mooi aansluiten aan de lamellen? Of is de motor defect?)

Anoniem

Vonkvorming zit precies aan zijkant
Nieuwe borstels aan smalle zijde niet schuin aangeslepen?

mvdk

Golden Member

Vroeger hadden we in mijn woonplaats zo'n speciaalbedrijf die motoren en dynamo's een tweede leven gaven. Die hadden een grommer. Daarmee kun je onderbrekingen en/of sluitingen in een anker meten. Ik verdenk het anker.
Een grommer zier er zo uit:

Opgehaald uit dit topic, hetzelfde probleem.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142159/1

https://en.wikipedia.org/wiki/Growler_(electrical_device)

Thanks voor de reply's iedereen!

Op 18 juni 2019 00:00:42 schreef anoniem015:
Vonkvorming zit precies aan zijkant
Nieuwe borstels aan smalle zijde niet schuin aangeslepen?

De borstels zitten loodrecht op de collector, ze zijn als het ware hol-vorming uitgesleten om mooi rond de collector te passen. Ook de nieuwe waren reeds voorgevormd.
De vonkvorming zit aan de kant waarnaar de collector draait.

Op 18 juni 2019 00:08:59 schreef mvdk:
... Die hadden een grommer. Daarmee kun je onderbrekingen en/of sluitingen in een anker meten. Ik verdenk het anker.

Valt dat ook uit te meten met een gewone multimeter? Zo ja, hoe?
En hoe zijn de volledig opgesleten originele koolborstels dan te verklaren? Kan dit veroorzaakt worden door een defect in het anker?

Op 17 juni 2019 22:37:50 schreef Bram_1234:
Zien jullie frequent Miele stofzuigers waarvan de koolborstels op zijn?
Gaat hier over een S2511. De stofzuiger deed het niet meer en bij controle bleken de koolborstels meer dan op (zie foto).
Vooraleer nieuwe koolborstels te bestellen en installeren heb ik de collector lamellen gecontroleerd, deze vertoonden geen slijtage of beschadigingen, ook niet tussen de lamellen in, voor zo ver ik dit kon zien. Ook hadden de originele koolborstels een blinkend oppervlak, wat erop wijst dat er geen vonkvorming was voordien.
Nadat ik de nieuwe koolborstels had geïnstalleerd en de motor liet draaien merkte ik een licht branderige geur. Heb de stofzuiger terug open gehaald en laten draaien als hij gedemonteerd was zodat ik de collector tijdens het draaien kan bekijken.
Vermogen is instelbaar door middel van een potmeter. Bij laag vermogen valt de vonkvorming mee, maar lijkt het me nog aan de hoge kant.
Bij hoog vermogen wordt de vonkvorming heel wat heviger, en omsluit hij zelfs bijna de volledige collector. In bijlage nog twee foto's, één op laag vermogen, de andere op hoog vermogen.

Iemand gelijkaardige ervaringen? Of eventueel een oorzaak? (Zou dit veroorzaakt kunnen worden doordat de koolborstels zich nog niet volledig mooi aansluiten aan de lamellen? Of is de motor defect?)

In een perfect werkende motor, met de juiste koolborstels en een collector met een glanzende donkerblauwe film erop zal een koolborstel nagenoeg niet slijten. Het verdient aanbeveling om nieuwe koolborstels "in te slijpen" zodat ze over de gehele oppervlakte contact maken met de collector. Dit kun je o.a. doen door een heel dun stukje fijn schuurpapier over de collector te spannen en d.m.v. draaiende bewegingen de borstel uiteinden a.h.w. van de ideale uitholling te voorzien. Daarna alle stof wegzuigen of blazen en de collector met een wollen doek goed schoon poetsen. Ook eventueel koolgruis tussen de collector lamellen weg krabben. Als de motor onder deze omstandigheden nog vonkt, ben ik bang dat je aan een nieuwe motor vast zit. Is een prijsafweging tussen repareren en een andere kopen.

Henry S.

Moderator

Is het anker nog mooi schoon en niet ingebrand/onregelmatig ingesleten? Dan de koolborstels even in laten slijten.

Zo was het 20-25 jaar geleden de gewoonte.

Op 18 juni 2019 00:39:12 schreef herbert116:
In een perfect werkende motor, met de juiste koolborstels en een collector met een glanzende donkerblauwe film erop zal een koolborstel nagenoeg niet slijten.

wat gek... ik heb in het verleden toch heel wat van die dingen vervangen. En op onze motorenrevisie-afdeling worden ze ook regelmatig vervangen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Nieuwe borstels aan smalle zijde niet schuin aangeslepen?

De borstels zitten loodrecht op de collector, ze zijn als het ware hol-vorming uitgesleten om mooi rond de collector te passen.

Niet de lange zijde maar de korte zijde... de zijkanten

vonkvorming zit aan de kant waarnaar de collector draait

Dan raakt die dus niet volledig

Dan de koolborstels even in laten slijten.

Of

Dit kun je o.a. doen door een heel dun stukje fijn schuurpapier over de collector te spannen

Met een P1000 en geen P100 :-)
Raakvlak van oude borstels ziet er niet abnormaal uit dus nog geen man over boord ;-)

Op 18 juni 2019 00:45:40 schreef Henry S.:
Is het anker nog mooi schoon en niet ingebrand/onregelmatig ingesleten? Dan de koolborstels even in laten slijten.

Zo was het 20-25 jaar geleden de gewoonte.
[...]
wat gek... ik heb in het verleden toch heel wat van die dingen vervangen. En op onze motorenrevisie-afdeling worden ze ook regelmatig vervangen...

Zo gek is dat niet wanneer motoren soms jaren draaien, 7 dagen per week en meerdere uren per dag, met dezelfde borstels. (de bewering was ook niet dat ze onder alle omstandigheden helemaal niet slijten en dientengevolge nooit vervangen hoeven te worden) Commutatie is een complex geheel en er zijn complete boeken over geschreven.

Eén koolborstel is wel heel erg op zijn einde want de veer is al zichtbaar. Een foto van de collector plaatsen zou wel handig zijn want het zou kunnen zijn dat de collector door het metaal van die veer schade heeft opgelopen. Als dat zo is dan ontstaat vonkvorming en die zal waarschijnlijk minder worden als de koolborstels in slijten totdat ook het deel dat beschadigd is door de koolborstels geraakt wordt.

Op 18 juni 2019 14:44:08 schreef ronny530:
Eén koolborstel is wel heel erg op zijn einde want de veer is al zichtbaar. Een foto van de collector plaatsen zou wel handig zijn want het zou kunnen zijn dat de collector door het metaal van die veer schade heeft opgelopen. Als dat zo is dan ontstaat vonkvorming en die zal waarschijnlijk minder worden als de koolborstels in slijten totdat ook het deel dat beschadigd is door de koolborstels geraakt wordt.

veer raakt niks , dat is een eindbeveiliging voor als de bostel op is ,
de andere nog net niet .
zelden dat ze tegelijk inkomen

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Kan de motor niet oververhitten bij het laten inlopen van de koolborstels op vol vermogen/toerental?
Wordt door de veel, bijna omsluitende, vonkvorming de collector niet te hard opgewarmd met eventuele schade aan de lamellen als gevolg? (Kan proberen de collector temperatuur in de gaten te houden met een IRmeter, maar geen idee wat een normale temperatuur zou zijn.)

Na hoeveel tijd zouden deze ingelopen moeten zijn? Gezien Miele borstels meestal niet zo hard af slijten?

EDIT:
De foto van de collector komt er zo snel mogelijk aan ;)

De motor zal niet snel oververhitten maar het vonken van de motor dient voor het werkelijk gaan stofzuigen wel over zijn. Droge stof en vonken gaan niet samen maar dat zal u ook wel duidelijk zijn. Een foto van de collector plaatsen kan meer helderheid verschaffen.

Haal het ankertje er even uit en ga naar een dynamo revisie bedrijf, meestal testen ze deze even tussendoor en meestal direct uitslag. Wat wel kan wezen dat er tussen een van de lamellen een stukje veer zit, krab eens goed uit en blaas even uit. Wie weet. Ik gebruik zelf van die collector reiniger staafjes ( gipsachtig) die ook het inlopen van de borstels bevorderen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zelf doormeten van de rotor is met een ohmmeter wel te doen.
Zet de meetpennen op 2 naast elkaar gelegen lamellen. stel dat je daar 3 ohm meet, dan moet je 1 meetpen naar de volgende lamel verplaatsen en dan (ongeveer) 6 ohm meten, en zo ga je door, bij elke lamel komt er dan (ongeveer) 3 ohm bij, totdat je aan de overkant bent, dan gaat de weerstand in een zelfde tempo weer naar beneden.

Nieuwe koolborstels vonken altijd meer. Ze moeten nog “inlopen” dus de zelfde rondingen aannemen als je commutator. Al wat in vorm brengen zoals hierboven aangehaald is helpt wel, waar dezelfde rondingen krijg je nooit.
Je lamellen zijn ook behoorlijk ingeslepen. Dat zou ik eerst aanpakken.
Ook dat kan met een schuur papiertje. Neem een fijne korrel. eventueel het schuurpapiertje over een recht stukje hout vouwen. En dan de rotor maar draaien......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat model is nog een ding uit de 90's niet? dan kan het best, dat waren nog degelijke motoren. echter in mijn ervaring zijn doorgaans eerder de lagers rot als de borstels op. check vooral het achterlager bij de borstels, zonder borstels zou ie stil moeten zijn met een slinger aan het anker.

zo te zien geen last van rundfunk, dan is de boel veel zwarter rondom. dat vonken komt door de veer die uit de borstel steekt. veer eruit trekken, en lipje waar de litze aanzit achterin de borstelhouder wat induwen, borstel erin en motor aanzetten. is het vonken dan weg, borstels vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik zou de 3-ohm, 6-ohm meting steeds 1 plekkie opschuiven. Een ohmmeter is bij lage waardes niet zo erg lineair, dus de kans dat je 4 - 7 - 10 krijgt ipv 3-6-9 is aanwezig. Als je 4-7 over de hele omtrek meet, dan is het gewoon goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

die blauwe knetter bij t anker is gewoon van de eindveer van de borstel die over de collector knettert. je ziet het zelfs aan de plekken op de lamellen. er zit een plastic puntje op die veer normaal, maar dat springt er op vol toeren altijd mee uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 juni 2019 18:13:08 schreef Bram_1234:
Enkele foto's van de collector.

Ziet er niet erg florissant uit! Afdraaien lijkt me voor de hand liggend. Kun je meteen de wikkelingen door (laten) meten. Of eigenlijk in de omgekeerde volgorde. Wanneer je zelf met schuurpapier bezig gaat, let er dan wel op dat de collector nog een beetje rond blijft. En al helemaal geen schuurlinnen (metaalhoudend) gebruiken. Ruimten tussen de collector lamellen goed schoon krabben, daarbij geen braampjes veroorzaken want dan ben je heel snel door het nieuwe setje borstels heen.

Op 18 juni 2019 19:42:55 schreef Toeternietoe:
Zelf doormeten van de rotor is met een ohmmeter wel te doen.
Zet de meetpennen op 2 naast elkaar gelegen lamellen. stel dat je daar 3 ohm meet, dan moet je 1 meetpen naar de volgende lamel verplaatsen en dan (ongeveer) 6 ohm meten, en zo ga je door, bij elke lamel komt er dan (ongeveer) 3 ohm bij, totdat je aan de overkant bent, dan gaat de weerstand in een zelfde tempo weer naar beneden.

Is een prima methode en nauwkeurig genoeg om het doel van de test te dienen.
Mocht je echter aan het twijfelen zijn gebracht over de nauwkeurigheid van deze methode, dan kun je als alternatief een impedantie test uitvoeren. (lage, gestabiliseerde wisselspanning aanleggen en de stroom - in mA - meten)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 20 juni 2019 00:49:40 (40%)

De collector is wel wat ingesleten maar niet beschadigd. Wat me opvalt is het raakvlak van de koolborstels omdat aan de kant van de motor veel ruimte over blijft en aan de andere kant de koolborstels het nog niet ingesleten deel van de collector raken. Op foto 2 is dat goed te zien en zie je ook dat die borstel aan de zijkant al flink aan het slijten is. Naarmate de slijtage aan die zijde vordert zal het raakvlak van de koolborstels op de collector ook toe nemen waardoor de vonkvorming af gaat nemen maar ideaal wordt het niet. Zou het niet zo kunnen zijn dat u de koolborstels verkeerd heeft gemonteerd want in de houders zijn de koolborstels niet in het midden geplaatst.

als de collector op vol toeren rond het anker vonkt is ie overleden, vuilbak en nieuwe halen, na 20+ jaar is ie op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Het zijn allemaal wel leuke foto's, maar je ziet eigenlijk geen moer. Die bruin gekleurde collector betekent niets, ziet er gewoon goed uit. Op die allereerste foto's is het enige wat zichtbaar is het rondvuur. Dat hoort gewoon niet. In dat door mij gelinkte topic was een onderbreking zichtbaar. In dat topic werd ook dagenlang gediscussieerd, na bijna 2 weken werd besloten een nieuwe motor te kopen. Zo zal het hier ook wel mee gaan.

je ziet maar weinig bij die huishoud zuigers dat de borstels op zijn voor de lagers gaar zijn eigenlijk. de keren dat ik het heb gehad bij hakhamers was ook steeds het anker toch overleden. vervangen en de borstels knetteren zo hard dat ze in no time op zijn. nieuwe motor is niet eens rendabel meer op zo'n oud ding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Indien de grote vonken niet verdwijnen, is het zowizo snel gebeurd met collector, word veel te heet.

Metingen op het anker lijken in orde.
Schuurpapier met korrel 320 rond de collector gelegd, borstel geïnstalleerd en wat heen en weer gedraaid met rotor, sluit nog steeds niet ideaal aan.
Heb de motor op halve snelheid ongeveer 10-15 minuten laten inlopen maar het vonken betert niet.
Hoe lang kan het inlopen normaal ongeveer duren?
Na het inlopen even terug 1 koolborstel weg genomen om te vergelijken met de originele (zie foto's). De kromming van de nieuwe borstel lijkt nog niet ideaal in vergelijking met de originele. Ook heeft de nieuwe kool doffe/oneffen zijkanten wat veroorzaakt wordt door de vonkvorming.
Zou inderdaad kunnen dat er nog iets mis is met de motor zelf, maar wat me dan een raadsel lijkt is waarom de oude koolborstels wel een mooi glad oppervlak hebben, moesten er problemen zijn geweest met de motor, wat vonkvorming en snel afslijten van de oude borstels had veroorzaakt zouden deze toch ook dof(niet blinkend) moeten zijn, niet?