Vapour phase soldering met galden

Tip: Lekker opsnuiven die Galden.
Leuk om te zien hoe ie het doet, maar ik heb dan toch liever een mooie afgesloten Vapor Phase machine, met wat temperatuur beveiligingen en koeling, al snap ik dat die wel wat prijzig zijn.
Ik vraag me ook af hoe die processor ineens op zijn plek is gekomen ;)

De prijs valt wel mee, 1800 euro bij eleshop.
Werkt goed, maar handleiding is wat gebrekig en het apparaat ziet er wat hobbyachtig uit.
In elk geval een hele verbetering vergeleken met de oude reflow oven.

1800 is voor hobby toch best prijzig :),los van de Galden.
Daar kun je vandaag de dag in China ook veel LATEN bestucken

maartenbakker

Golden Member

Gelukkig niet giftig, maar toch niet helemaal ongevaarlijk. Het lijkt me dat je bij per ongeluk inademen van heet gas, behoorlijk stevige brandwonden kunt krijgen. Ik sluit me bij Stijnos aan.

Verder kan er bij ongelukken (brand, lassen) waterstoffluoride en phosgeen ontstaan (net als bij sommige remmenreinigers en sommige druklucht/koudespray).

En wat er in eventueel betaalbare varianten uit China zit? Die zijn voor de hobby natuurlijk wel aantrekkelijk (niet gezocht of die al bestaan).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die hete dampen zijn zwaar overdreven. zelfs met geopende deksel komen die de oven niet uit.
Die condenseren direct zodra ze met de veel koelere luchttemperatuur in aanraking komen.
Maar ja, als je met je hoofd boven een pan kokende aardappelen gaat hangen loop je ook het risico van een verbrandde luchtpijp.

Voorheen hadden we een reflow soldeeroven van een bekende Belgische printenboer.
Die was een stuk duurder dan de vapor phase maar niets dan ellende.
De helft van de printen hadden een rework nodig om bruikbaar te zijn.
En als een compleet station te duur is dan kun je ook zelf een verwarmingsplaat met temperatuurregeling maken.
Een oude snelkookpan is daar ideaal voor.

En China; waarom gaan we er niet met zijn allen wonen als alles daar zo goedkoop is ;)

maartenbakker

Golden Member

Condenseren is netjes. Ik dacht dat de thermische massa daar misschien te hoog voor was.

Die opmerking over China snap ik trouwens niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 19 juni 2019 00:33:35 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die opmerking over China snap ik trouwens niet.

Steeds meer elektronica gerelateerd werk verdwijnt naar dat land.
Door het laatste stukje "handwerk" uit te besteden zijn we straks die expertise hier ook nog kwijt en lopen we wat dat betreft aan de hand van China.

maartenbakker

Golden Member

Mee eens, maar waarom gaan we dan daar wonen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Binnen een minuut wagenziek van het filmpje... Niet verder gekeken.

Is er een stukje waar je het condenseren goed kunt zien? Ik ben even te lui een youtuber te zoeken die tegelijkertijd een camerastatief en een vapour fase oven gebruikt...

@Maartenbakker en niet helemaal serieus bedoeld maar me een opmerking uit een ander topic mogelijk onjuist herinnerend danwel aan de verkeerde persoon toeschrijvend: Omwille van het bier?en aangezien ik nauwelijks / geen bier drink is dat voor mij ook al niet zo'n reden al heb ik rijstbier nog niet geprobeert en klonk het wel goed eigenlijk

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik ga het binnenkort ook eens proberen, sinds ik een mmooie weller vapor phase heb over kunnen nemen. Al weet ik niet of het het nog loont vandaag de dag. Naast de belachelijk goedkope pcb boeren, bieden die nu ook bijna allemaal assemblage aan voor lage prijzen. Echter kan dit nog wel eens handig zijn voor wat exotische componenten die hun mogelijk niet hebben, maar voor 1 of 2 stuks is de soldeerbout wellicht ook weer een optie.
Ben benieuwd of dit lekker soldeerd met qfn of ic's met een hele kleine pitch

Op 24 juni 2019 07:20:06 schreef Stijnos:
Ben benieuwd of dit lekker soldeerd met qfn of ic's met een hele kleine pitch

Als een zonnetje, wij hebben die vapourphase van eleshop die er een beetje "hobbyig" uitziet. Wij gebruiken hem voor snelle prototypes en kleine series die haast hebben. En dat werkt echt uitstekend. Nooit meer terug gedacht aan het oventje wat we hiervoor hadden (arm oventje ;))

hoe doseer je je pasta dan bij een fine pitch tqfp ic bijvoorbeeld? gewoon als lijn haaks over de pads?

Wij gebruiken daar een stencil voor. De projectjes met haast laten we meestal bij de bekende Belg maken, die kan ook stencils maken. Samen met de stencilhouder/machine van diezelfde Belg.

Echter het kan ook met de hand hoor, less is more in dit geval, en zorgen dat je pasta vers is. Ik heb het met pasta gedaan die 2 jaar over de datum was, en toegegeven, dat gaat nog best ok, maar met verse pasta is het resultaat beter.

De onderdelen centreren zichzelf, enige waar je wel bij op moet letten is dat de exposed pad bij QFN geen massieve blob pasta krijg, dan drijft je ic van de print af. Ik zet er zelf meestal een paar via's in die aan de onderzijde niet tented zijn. Een eventueel teveel aan tin kan dan in die via's verdwijnen.

Ook ik gebruik stencils. Misschien morgen weer een run doen als m'n '412 chips binnen zijn. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Verbruik jij die galden vloeistof ook @rew? Ik heb het idee dat er best veel condens ontsnapt, ondanks het afwachten van de hele afkoelperiode, hoewel het ook weer net lijkt of er niet veel uit is. Raar spul dat galden :).

Het is wat lastig inschatten of er veel weg is, er zit maar 1 liter in of zo (gezien de prijs is dat duur genoeg :+).

ja dat is heel duur ja, maar veel zou je niet moeten verbruiken.
Ik heb nog een flesje staan voor loodhoudend solderen, al is dat geen liter meer denk ik en der is vast niemand die dit nog loodhoudend doet. Ik gebruik het in ieder geval niet.

Wat gebruiken jullie om de stensils te fixeren op de pcb's? en hoe brengen jullie de pasta aan?
Ik heb een professionele dispenser, maar wellicht is een stencil toch een stuk sneller, makkelijker en beter gedoseerd

Lucky Luke

Golden Member

PCB' s met een stencil van pasta voorzien op de hobbymanier doe je met een stencil zònder frame.

Dan plak je wat reststukjes PCB materiaal van dezelfde dikte als de te stencillen print op tafel in een L of U-vorm waar je print in past.

Dan leg je het stencil over de print die in de L ligt en lijnt het uit. Stencil aan 1 kant vasplakken, zodat je het kunt opklappen en de print door een volgend exemplaar kunt vervangen zonder dat de uitlijning verschuift. Keertje testen of dat daadwerkelijk niet verschuift als je een ander printje pakt en of de uitlijning nog goed is (Gaten in stencil netjes boven alle pads).

Dan een klodder pasta op het stencil, en met een spatel / plamuurmes die klodder over het stencil trekken, zoals bij zeefdruk.

Er staan vast filmpjes van op youtube.

Voor bedrijfsmatige productie zijn mallen / machientjes te koop die in feite hetzelfde doen, maar niet uit restmateriaal en plakband bestaan. Daar gaan dan eventueel stencils mèt frame in.

(Ja, stencils met frame lukt het vast zonder machientje ook mee, maar ze zijn duurder en nemen meer ruimte in).

(Ik stencil eigenlijk nooit printjes, ik vind die pasta niet fijn om mee te werken. Al moet ik toegeven dat het hele mooie printen oplevert. En als je er 10+ moet doen is het wel makkelijker dan met de bout. Bij 3 eigenlijk al. Maar het tin/lood poeder uit uitgedroogde pasta komt overal terecht als je niet goed schoonmaakt, (Als je wèl goed schoonmaakt, komt het "bijna nergens" terecht, evenredig afhankelijk van je definitie van "bijna nergens" en "goed schoonmaken": Hoe "goeder" hoe "nergenser") dus ik wil het thuis niet hebben, en op de MakerSpace is het gelukkig allemaal loodvrije pasta. (En wie er mee werken, maken goed genoeg schoon / het is een aparte tafel waar nooit gegeten wordt))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Mag ik vragen met welke pasta jullie goede resultaten hebben voor als je een stencil gebruikt?