Douchen tijdens onweer

mvdk

Golden Member

Ik hou niet zo van die statistiek van "2 per jaar gemiddeld". Ik geloof namelijk niet dat overlijden enkele dagen erna meegeteld word. Bij cijferwerk voor verkeersdoden is dat dacht ik wel het geval. Maar aantal verkeersdoden is dan ook een categorie wat goed word bijgehouden. Gaan we nog wat horen van die groep militairen die één dezer dagen getroffen zijn?
Getroffen worden door bliksem en daarbij direct het leven laten is goed voor de voorpagina, hoe het verder met je gaat als het overleeft hebt, is niet interessant.
In mijn vakantieland lopen 13kV lijnen over grote afstanden bovengronds. Die lijnen hebben geen extra draad. Daar zal ook best wel eens de bliksem in inslaan. In de oude tijd liepen er ook lange telefoonlijnen bovengronds, 50km van aansluiting naar de (handbediende) centrale was geen uitzondering. "Plaaslyne" was de benaming voor dat segment van telefonie. Bij mijn vrienden hing de inductortelefoon in de hoek van de kamer, waar de lijn binnenkwam. Twee draadjes naar de vloer, daar stond de batterij in een kistje. Bij onweer stonden er "vlammetjes" op de bedrading vanaf de plek van binnenkomst tot aan de vloer. De vrouw des huizes ging bibberend in de andere hoek van de kamer zitten...

Op 20 juni 2019 07:20:42 schreef mel:
Ik vraag me af wat er gebeurd bij een inslag direct op een fase.

Waar een lijn binnenkomt in een schakelstation is het eerste element een overspanningsafleider op elke fase naar aarde. Op elke overspanningsafleider zit een teller die bijhoudt hoe vaak het ding in actie komt.

Ik vermoed dat er hetzelfde gebeurt als bij een grote radiozender. Ik weet nog een paar jaar terug, toen radio 10 nog op 1008khz zat, dat ik tijdens onweer zat te luisteren. Paar keer viel het AM signaal weg gedurende enkele seconde.

Later viel er te lezen dat de bliksem enkele keren in de zendantenne was geslagen. Zender blijkbaar geen schade :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

En de bovenste draad tussen de masten is de bliksemdraad.
Ik vraag me af wat er gebeurd bij een inslag direct op een fase.

Interessant leesvoer op:
https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/bliksempieken/
De link over 'bliksemdraden' blijkt momenteel 'spanningsloos' te zijn :S

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 20 juni 2019 12:44:52 (13%)

RAAF12

Golden Member

Op 20 juni 2019 08:42:49 schreef mvdk:
Gaan we nog wat horen van die groep militairen die één dezer dagen getroffen zijn?

Die ene die met zijn rug tegen de boom zat, leeft, en heeft rug en longschade. Toen ik in het leger zat heb ik ook een keer een inslag van nabij meegemaakt. In een bos in een tent iets verderop. De man had brandplekken op zijn rug maar kwam vrij met de schrik. De bliksem kwam binnen via de tentpaal.

GJ_

Moderator

Op 20 juni 2019 08:42:49 schreef mvdk:..Gaan we nog wat horen van die groep militairen die één dezer dagen getroffen zijn?..

Dat waren geen militairen maar kinderen. (volgens VN verdragen mogen kinderen onder 18 geen militaire dienst nemen en geworven worden) En kinderen en/of kindsoldaten horen natuurlijk niet bij code geel in het open veld te zijn, dus ja, ik neem aan dat we er nog wel het een en ander van zullen horen.

En bij onweer moet je zeker niet in de buurt van een boom gaan staan. Als de boom getroffen wordt is er een grote kans dat hij explodeert en dat heeft nare gevolgen. Is jaren geleden eens gebeurd bij een sportwedstrijd in Amerika. Wegens naderend onweer werd de wedstrijd stilgelegd en iedereen ging het gebouw in. Op een paar mensen na, die bleven buiten onder een boom schuilen. Die hebben het allemaal niet overleefd.

als je hier in NL op een vliegveld aan t werk bent, gaat iedereen naar binnen als er al een hoosbui aankomt, is gewoon de regel daar. code oranje en je doet niet veel meer daar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 20 juni 2019 16:14:14 schreef GJ_:
[...]Dat waren geen militairen maar kinderen. (volgens VN verdragen mogen kinderen onder 18 geen militaire dienst nemen en geworven worden) En kinderen en/of kindsoldaten horen natuurlijk niet bij code geel in het open veld te zijn, dus ja, ik neem aan dat we er nog wel het een en ander van zullen horen.

Citaat:
De leerlingen die uit de beveiligingsklas Koninklijke Luchtmacht komen, waren op stage bij Defensie.”

Dan ben je nog geen militair! Sinds wanneer mag dat niet?

De getroffen persoon is een aspirant militair in opleiding op een "burger" instituut.

Citaat:
Dat zegt Robert Poort van het Rotterdamse Zadkine College, de school waar de aspirant-militair de opleiding Veiligheid en Vakmanschap (veva) volgde. Dat is een mbo-opleiding ter voorbereiding van een baan bij Defensie.

Typisch een gevalletje van goed lezen en opblazen met opmerkingen over "kindsoldaten", niet gelijk oordelen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Dat is geen opblazen. Ik zeg toch dat het formeel gezien geen militairen waren. Bij de VN hebben we met z'n allen afgesproken dat soldaten werven onder kinderen die nog geen 18 zijn een heul erg slecht idee is. Ik weet wat VEVA is, ik zie die wannabee soldaatjes hier geregeld in uniform rondmarcheren. Ze laten kinderen daar zodanig zware militaire training ondergaan dat er arbeidsongeschikt van school gestuurd worden. Da's een lekkere start als kind toch? In dit geval hebben we het dus zeker over werven door een "burger" instituut en wat mij betreft over kindsoldaatjes.

Als het woord kindsoldaat je stoort: dat zijn het volgens alle breed aanvaardde definities en normen. Daar zit dus geen discussie in.

Maar goed, dat is meer politiek dan onweersgerelateerd.
Maar, met code geel het open veld in is een domme zet, daar is het laatste woord nog niet over gesproken.

Op 20 juni 2019 07:20:42 schreef mel:
Daarom zijn die masten ook allemaal geaard..
En de bovenste draad tussen de masten is de bliksemdraad.
Ik vraag me af wat er gebeurd bij een inslag direct op een fase.
Ik denk niet veel. Ik denk dat de impedantie van het hoogspanningsnet wel zodanig is, dat een inslag niet veel kwaad kan.Wie weet dat eigenlijk?

Ik ben ooit een keer in het bedieningscentrum van Tennet geweest. Als ik de operator moest geloven kon je precies de onweersbuien volgen aan de hand van de storingsmeldingen. Er gebeuren dus wel degelijk dingen, alleen merk je er weinig van vanwege de redundantie en beveiligingen.

Spanning staat en stroom gaat!

als je bij die afdeling binnen kunt heb je wel enige mate van clearance nodig, is niet bepaald een open deur bedrijfsvoering daar, met welbekende redenen natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee als ik het me nog goed kan herinneren moesten we van te voren onze paspoorten doorgeven. Om het bedieningscentrum in te komen moesten we door sluisdeuren. Op die dag was toevallig een back-up oefening bezig waarbij de hele club naar hun back-up locatie verhuisd was. Er was daar maar 1 persoon aanwezig om het in de gaten te houden.

Overigens, als je echt kwaad wilt moet je niet in dat bedieningscentrum zijn maar op de schakelstations zelf. Dan heb je enkel een hek en eventueel een camera, en de schade die je daar kan veroorzaken is niet 1,2,3 te herstellen.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

In de schakeltuin zelf doe je niet veel,je zal wel in het besturingsgebouw moeten zijn..Het effectieftste is de trafo voor het station zelf opblazen... >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Och, gewoon een fiets in de trafokabels gooien en hopen dat er wat over gaat slaan :)
https://www.gelderlander.nl/zevenaar/fiets-in-bovenleiding-zorgt-voor-…

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mvdk

Golden Member

Uit het bericht in de Gelderlander:

Rond 11.15 uur is de spanning van de bovenleiding gehaald om de fiets veilig uit de draden te verwijderen. Niet veel later zal de stroom weer worden teruggeschakeld en wordt de leiding weer geaard.

Vuurwerk!!

Het is ook niet voor niks dat we bij naderend onweer de windturbine moesten verlaten en wel asap. Afdalen mocht dan nog alleen via de lift. Via een ijzeren ladder van ca 100m naar beneden was ten strengste verboden bij onweer.

Anoniem

Op 20 juni 2019 18:30:16 schreef GJ_:
Ik weet wat VEVA is, ik zie die wannabee soldaatjes hier geregeld in uniform rondmarcheren. Ze laten kinderen daar zodanig zware militaire training ondergaan dat er arbeidsongeschikt van school gestuurd worden.

Niet moeilijk, als je ziet wat een generatie mosselen we gekweekt hebben. Maar néé Miep, Jensje hoeft niet helpen de tafel af te ruimen, ze hebben het al zo lastig op school ;-)
Eigenlijk niet zo erg dat ze tijdelijk arbeidsongeschikt zijn daardoor, want ze mogen toch ook helemaal niet werken onder de 18.

Wat de bliksem betreft, de kans dat je binnenshuis getroffen wordt door een ontlading is wel heel erg klein. Zeker nu tegenwoordig alle geleidende delen in de badkamer doorverbonden zijn.
Een directe inslag is natuurlijk erg grillig en onvoorspelbaar, maar die kans is zo klein dat ik er niet voor zou laten een bad te nemen.
Net zo min als ik zou wachten tot middernacht om een kruispunt over te steken omdat elke week wel iemand aangereden wordt op drukke kruispunten.

Ook bliksemincidenten met doden of gewonden buitenshuis komen weinig voor, maar door de spektakelwaarde wordt het buitenproportioneel ervaren.
Toch zou iedereen die zich tijdens een onweer in open lucht bevindt zich aan de gekende basisvoorzorgen moeten houden.

GJ_

Moderator

Op 21 juni 2019 15:56:46 schreef grotedikken: Niet moeilijk, als je ziet wat een generatie mosselen we gekweekt hebben.
Eigenlijk niet zo erg dat ze tijdelijk arbeidsongeschikt zijn daardoor, want ze mogen toch ook helemaal niet werken onder de 18.

Je hoort kinderen gewoon niet ernstig te verwonden en te blesseren, dat heeft niks met mosselen te maken. Werken onder 18 mag wel, maar onder strikte voorwaarden. Behalve dus als militair, dan maakt het niet zoveel meer uit.

Anoniem

Ik kan niet geloven dat men bij een pseudo-militaire opleiding de deelnemers onverantwoorde risico's laat lopen.
16-17 jarigen zijn geen kinderen meer en lopen vast ook blessures op bij het sporten. In sommige sportclubs gaat het er heel wat heftiger aan toe dan bij het leger.

Het ongeval met het onweer zou ook hebben kunnen gebeuren bij een schooluitstap of de jeugdbeweging.
Hoe je moet reageren als je door een onweer overvallen wordt zou verplichte kost moeten zijn in de scholen. Nuttiger dan te weten wanneer Caesar precies de Eburonen over de maas gejaagd heeft.

Op 21 juni 2019 15:56:46 schreef grotedikken:
[...]
Wat de bliksem betreft, de kans dat je binnenshuis getroffen wordt door een ontlading is wel heel erg klein. Zeker nu tegenwoordig alle geleidende delen in de badkamer doorverbonden zijn.

Het ging hier om een (sta)caravan. Ik heb eigenlijk nog nooit eentje gezien met vereffening op het badkamertje. Sowieso zijn de installaties in die dingen vaak matig te noemen. Het knutselgehalte is er vaak hoog.

Spanning staat en stroom gaat!
Jinny

Golden Member

Verdorie GD, neem nu eens iets aan van iemand als je er zelf niks van weet..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 21 juni 2019 16:30:50 schreef grotedikken:
Ik kan niet geloven dat men bij een pseudo-militaire opleiding de deelnemers onverantwoorde risico's laat lopen.
16-17 jarigen zijn geen kinderen meer en lopen vast ook blessures op bij het sporten. In sommige sportclubs gaat het er heel wat heftiger aan toe dan bij het leger.

Zwets. Dit gaat verder dan een beetje sporten, ik heb het over ernstige blessures bij kinderen vanaf 15 jaar. En het is enkel op papier een pseudo-militaire opleiding.
Ik heb de kinderen hier gewond over de vloer gehad. Die zitten niet te wachten op een dikke belg die het allemaal wel mee vind vallen.

Ik werkte in Amsterdam vlakbij een van de opleidingsplekken. Soms krijgen ze een groene overall aan, met 'n grote rugzak en moeten ze einden marcheren alsof ze al in het leger zitten.
Een collega van me deed ook die opleiding en dat deed hij ook als pre-leger opleiding...

Kindsoldaten is misschien overdreven want ze kunnen niet gevraagd worden om te vechten, maar het is wel heel duidelijk een voorportaal van defensie.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 21 juni 2019 17:05:02 schreef GJ_:
[...]Zwets. Dit gaat verder dan een beetje sporten, ik heb het over ernstige blessures bij kinderen vanaf 15 jaar. En het is enkel op papier een pseudo-militaire opleiding.
Ik heb de kinderen hier gewond over de vloer gehad. Die zitten niet te wachten op een dikke belg die het allemaal wel mee vind vallen.

,
Je hebt gelijk, ik ben de draad kwijt. Heeft GJ het nu over de algemene onveiligheid bij de pre militiare opleidingen? Of specifiek over het geval met de blikseminslag?
In het eerste geval lijkt het simpel, als je je aangetrokken voelt om te leren gewapende mensen te vermoorden,mag je niet van een kleintje vervaard zijn .Dan zoek je beter een kantoorbaan bij de overheid. Het enige wat je kan overkomen is dan dat je met je pen in je oog steekt of dat je achterover in slaap valt en van je stoel dondert. Worden er echt ontoelaatbare risico's genomen dan moet daarop gereageeerd worden.
Als het specifiek gaat over de blikseminslag, dan neem ik aan dat
dat groepje leerlingen begeleid werd tijdens het onweer. Dan is de babysit ernstig tekort geschoten. De opleiding heet dan nog wel ironisch genoeg "Veiligheid en vak manschap".

Ik weet er dan wel niks van ,Jinny, maar ik zou toch vermijden om onder een boom te gaan schuilen, dat weet het kleinste kind.