RF Explorer - 500 kHz

Ik vond zojuist thuis met de RF Explorer, met bereik 50kHz tot 960 MHz maar 1 echte piek, dat was 0,50/0,51 MHz met 0,42 dBm.

Komt het van een zendamateur of is het iets anders?

Lucky Luke

Golden Member

Ik zou op een schakelende voeding ofzo gokken. Maar "iets anders" is ook altijd een hele goede, want dat is lekker breed.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Het hangt er vanaf wat voor uitzending dat het is.
Gaat de draaggolf aan en uit, in een bepaald ritme?
Of is het signaal continue aanwezig, dan zou het wellicht wel iets anders kunnen zijn.
Misschien een geschakelde voeding, alhoewel die niet vaak zo hoog in frequentie zitten.
500kHz is een radio amateur band, de 600 meter band, maar ik denk dat als het signaal er continue inzit het geen radio amateur zal zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik heb het bereik kleiner ingesteld, rondom de 500kHz, maar dan vind hij niks meer. Met het standaard bereik, 50kHz tot 960 MHz geeft hij steeds als piek : 0.50, -0.40 dBm.
Vreemd.
Misschien maar eens firmware update proberen.

Op 518khz heb je NAVTEX telex weerberichten geloof ik.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fatbeard

Honourable Member

Op 20 juni 2019 21:57:50 schreef Ledlover:
Op 518khz heb je NAVTEX telex weerberichten geloof ik.

Klopt, maar dat zijn over het algemeen korte (<5min) uizendingen op het hele of halve uur...
Luister eens naar de -misschien aanwezige- modulatie.
Als dat iets is wat op 50 of 100Hz lijkt is het een schakelende voeding, anders heb je wellicht een 'spurious response' te pakken (wat -misschien- met een software update is opgelost).
Als het precies 500000.000Hz is zonder modulatie is de kans wel heel groot dat het om een spurious gaat, SMPS oscillatoren zijn niet zo stabiel en/of nauwkeurig.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 juni 2019 21:33:44 schreef Fe36:
Ik heb het bereik kleiner ingesteld, rondom de 500kHz, maar dan vind hij niks meer. Met het standaard bereik, 50kHz tot 960 MHz geeft hij steeds als piek : 0.50, -0.40 dBm.

Als het apparaat het bij de ene instelling laat zien, maar bij een andere instelling niet (terwijl de juiste frequentie dan wel in beeld is), dan gaat het bijna zeker om een 'spur' (spurious) van het apparaat zelf.
Bij de 'smallere' instelling kan bijvoorbeeld een ander mengschema, of een andere softwareberekening, in gebruik zijn.

Van dit apparaatje is bekend dat hij op sommige frequenties spurs laat zien. Vergelijkbare zaak
Voor dat geld is dat geen ramp; het is een erg leuk gevalletje. Je moet er alleen aan wennen welke signalen 'vals' kunnen zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ja, dat zei RF Explorer Support ook..

De hoogste waardes hier nu -> ~ 169 MHz

Ha Fe36,

Dat kan van tijd tot tijd verschillen het nadeel van spurs is dat je het niet goed kan voorspellen waar ze vallen.
Kan je de antenne los koppelen zo ja dan zou het simpel kunnen zijn koppel je antenne los en kijk/luister of het signaal er nog is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.