symbool

beste COers
Wie kan mij vertellen wat dit symbool betekend. deze print zit in een vliegenvanger met hoogspanning en twee electron. gestuurde tl-lampen. Ik dacht aan een neon lampje, maar ik twijfel door het symbool.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Diac, zou ik zeggen. Maar of een diac er zo (in glas?) uitziet...

[Bericht gewijzigd door aobp11 op donderdag 20 juni 2019 18:39:54 (53%)

Ik heb net hetzelfde gedacht.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.
Arco

Special Member

Kan een neonpitje zijn. Wordt wel vaker als diac gebruikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat is het doel van dat neonpitje.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.
Arco

Special Member

Hetzelfde als van de diac, alleen de spanning is iets hoger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Hallo,
de diac staat in serie met de voedingspanning ac 240v. en wat is dan de fuctie ervan?

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Iets om de stroom te beperken ?
De condensators geven de flinke tik wanneer een vlieg in de omgeving komt. Sterk genoeg om ze te doden. Daarna laden de C's opnieuw op ?

[Bericht gewijzigd door hurricane op vrijdag 21 juni 2019 13:22:53 (69%)

Mvg Oswald
maartenbakker

Golden Member

Misschien handig om even het schema op te tekenen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat ding staat in serie met de netspanning als ik het goed heb.

Mvg Oswald
benleentje

Golden Member

Een DIAC gaat spontaan in geleiding als de spanning boven de doorslagspanning komt waarbij het niet uitmaakt of de spanning positief of negatief is. De DIAC word meestal gebruikt als een trigger of onsteekpuls.

Een neon lampje doet hetzelfde gaat ook pas licht geven als de spanning hoog genoeg is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 21 juni 2019 14:48:21 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als ik me goed herinner staat hij parallel op de voeding om hoogspanning pulsen richting het net kort te sluiten!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Anoniem

Dit is duidelijk het symbool van een diac.
Het zal er dus wel één zijn. Diacs zijn ook vaak in de glas uitvoering zoals de betreffende component.
Een diac is een symmetrisch element dat quasi oneindige weerstand in beide richtingen vertoont en aanschakelt als de spanning een drempelwaarde overschrijdt. De spanning over het element valt daarna bijna geheel weg. Tot de stroom onder een bepaalde waarde komt, dan schakelt hij weer uit. Doorgaans zijn diacs gemaakt voor 33V.
Arco vergelijkt een diac met een neonpitje maar dat gaat slechts voor een klein deel op. Bij een neon die ontsteekt bij 180V blijft de brandspanning bijvoorbeeld 90V. Een diac gedraagt zich echt als een spanningsgestuurde schakelaar.Dus niet alleen door het verschil in schakelspanning kun je ze niet door elkaar gebruiken.

De vraag is, waarom is dit onderdeeltje voor jouw belangrijk? Fout aan het zoeken? Als je over een diac met je Ohmmeter meet zou die in beide richtingen oneindig moeten aanduiden. (een neonlampje overigens ook)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 21 juni 2019 17:00:53 (14%)

Arco

Special Member

Op 21 juni 2019 16:50:22 schreef grotedikken:
Daarom is het niet te vergelijken met een neonlampje dat zich veel minder als een schakelaar gedraagt zoals gesuggereerd wordt. Bij een neon die ontsteekt bij 180V blijft de brandspanning bijvoorbeeld 90V.

Neonlampjes hebben toch een redelijk schakelpunt, hoor. (je ziet ze daarom ook soms in triacschakelingen of overspanningsbeveiligingen.)
Zijn er al met een breakdown spanning van 52v... (180v is wel heeel erg hoog... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Daar heb je wel gelijk in. Je zou een neon idd als triggerelement kunnen gebruiken en gezien er in de loop der jaren zoveel spul bedacht is, zal het wel ergens toegepast zijn. In mijn schooltijd heb ik nog een mooi looplicht gemaakt door neonlampjes met condensatoren te koppelen. Met een potmeter kon je zelfs de snelheid instellen.
Maar hier staat bij de component toch duidelijk het diac symbool op de print. Ik zie geen reden om daaraan te gaan twijfelen.

Sine

Moderator

Gezien het in serie staat met de inkomende voeding zal het een zekering zijn, zeker geen diac.

5A-Axial-fast-glass-fuse-with-lead-wire

Dat een of andere Chinees daar een diac symbool voor gebruikt heeft omdat dat toevallig in zijn PCB pakket zat kan ik ook niet helpen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 21 juni 2019 18:12:52 (29%)

Anoniem

Je hebt volkomen gelijk. Als je de foto's uitvergroot naast elkaar legt zie je dat het element wel degelijk in serie staat met de netaansluitingen vandaar naar degelijkrichter gaat..
Een diac heeft dan op die plek geen zin, een glaszekering wel.
Er lijkt in het buisje wel iets te zitten dat op een halfgeleiderchipje lijkt,maar de foto is onscherp het kan een schaduw zijn.
De gebruikelijke diacs in een DO35 behuizing zijn overigens ook korter.

Sorry voor het laattijdig reageren.
Bedankt voor de vele info, hebben ongetwijfeld veel bijgeleerd. Het toestel is intussen hersteld,het "buisje" is vervangen door een brugje.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

Dat lijkt me een prima manier om "snel effe" te kijken of dat het enige is wat er kapot was.

Maar daarna zou ik rustig op zoek gaan naar een zekeringhouder die op die plek ingebouwd kan worden zodat je de zekering voortaan kan vervangen als ie gesprongen is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/