lekstroom bij TNS net

Als ik mij niet vergist is de lekstroom bij TT-net laag en bij TN-S net heel groot is.

Nu vraag ik mij af, waarom plaats je een aardlekschakelaar bij een TN-net aangezien de lekstroom heel groot is en de automatische zekering toch in werking gaat?

Zie eventueel foto in bijlage.

vergeten

Golden Member

Heb je ook een zo'n plaatje van het TT net, dan zie ik de verschillen en kan ik nog wat bijleren! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Tuurlijk (van internet gehaald).
Je probeert me waarschijnlijk onrechtstreeks te laten inzien? Maar ik zie het nog altijd niet. 8)7

Sine

Moderator

Lekstroom is een verkeerd woord hier denk ik.

Bij een TN-S is het zelfs kortsluistroom als je een fase aan de aarde knoopt.

Het moest eigenlijk een verbinding die per ongeluk is gemaakt voorstellen. Bijvoorbeeld door trillingen en L1 is losgekomen tegen de behuizing.

En dan heb je inderdaad lekstroom = kortsluitstroom.

Nu is de vraag, waarom nog een aardlekschakelaar plaatsen?

Sine

Moderator

In de industrie doet men dat dan (meestal) ook niet, zekering gaat er toch wel uit.

Thuis is dat niet zo handig, stel dat strijkijzer heeft een lek op een plaats waar het niet naar aarde lekt maar door de gebruiker.
Dan wil je niet dat bij 16A+ ergens een zekering er uit flapt, de eerder genoemde gebruiker is vast al wat crispy aan het worden tegen die tijd.

Dat is een goede reden.

Dus in de industrie is het gevaarlijker. Waarom mag men in de industrie zonder aardlekschakelaar? Dan is de genoemde gebruiker ook een crispy.

Sine

Moderator

Daar zijn het vaak vast opgestelde machines en installaties die HARD aan aarde hangen.
Als je daar met je frieten in gaat frutten moet je een beetje uitkijken ja. (het liefst heeft men dat je dat helemaal niet onder spanning doet ... maar dat meet zo slecht)

Voor handgereedschappen en dergelijke zijn de WCD's uiteraard wel voorzien van een aardlek.

Bij een harde sluiting gaat de zekering er wel uit, maar doordat er zoveel verschillende aardfouten mogelijk zijn, kan je er niet van uitgaan dat de zekering er bij iedere fout uit gaat.

Neem bijvoorbeeld een aardfout halverwege een klein verwarmingselement. De stroom zal te klein zijn om de zekering te laten smelten. Maar er onstaat een gevaarlijke situatie doordat er een te grote stroom door een deel van het element zal gaan. Indien er enkelpolig geschakeld wordt, kan het element zelfs blijven stoken. Dat is niet ondenkbaar als je een enkelpolig thermostaatje in een boilertje hebt ofzo... Brr.

Daarnaast hebben we heel veel woningen met ongeaarde stopcontacten. Een apparaat met metalen behuizing kan ongemerkt onder spanning staan, zonder dat de zekering daar een mening over heeft. Bij aanraking krijg je dan een rotklap, maar de kans is vrij groot dat de aardlekschakkelaar ingrijpt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mvdk

Golden Member

Ik verbaas me iedere keer weer over "in de industrie" en dat industriële aansluitingen per definitie een TN stelsel hebben.
Supermarkten, zonnestudio's, restaurants, vat je bepaald niet onder de noemer industrie. Daarentegen scheepswerven, gereedschapmakerijen, constructiewerkplaatsen: allemaal op een 3x80 of kleiner. Dat zijn echt industriële omgevingen, maar zijn gewoon TT geaard. Ik kan ze voor u aanwijzen.
De term industriële aansluiting heeft absoluut geen betekenis voor wat betreft het gekozen aardstelsel. De aansluitwaarde is bepalend. Het is dan aan de installateur om te kiezen.

De rede dat je aardleks moet plaatsen is om te voorkomen dat mensen een gevaarlijke stroom voor hun kiezen krijgen. Dat er bij een volle aardsluiting een grote kortsluitstroom gaat lopen maakt de aardlek niet overbodig. Je kan immers ook zelf in contact komen met de fase en in dat geval zal er hoogstwaarschijnlijk geen grote kortsluitstroom lopen, maar wel groot genoeg om dodelijk te kunnen zijn. Vandaar ook de 30mA grens, zodra het hoger wordt krijg je problemen met verkrampte spieren en komt je ademhaling in gevaar.

Spanning staat en stroom gaat!
evelo

Golden Member

Een diff kan ook een bijkomende eis zijn bijvoorbeeld in geval van brandgevaar of in een vochtige omgeving.

Dat er in een volledige installatie/gebouw geen enkele diff zit dat zie je niet veel, ik toch niet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 juni 2019 22:50:18 schreef winningeleven:
Het moest eigenlijk een verbinding die per ongeluk is gemaakt voorstellen. Bijvoorbeeld door trillingen en L1 is losgekomen tegen de behuizing.

En dan heb je inderdaad lekstroom = kortsluitstroom.

Nu is de vraag, waarom nog een aardlekschakelaar plaatsen?

Dat is geen lekstroom maar een aardsluiting.

Voor de stromen mag je gewoon de wet van Ohm aanhouden.
Eigenlijk moet je rekenen met impedanties, maar dat zal ik nu even niet doen.
Bij TT heb je een aardvespreidingsweestand van bv 1,5 Ohm.
Dan is je aardstroom bij volle aardsluiting 230/1,5 = 150 Ampere
Bij TN.. heb je een aardcircuitweerstans van bv 0,1 Ohm
Dan is je aardstroom bij volle sluiting 230/0,1 = 2300 Ampere
Tengevolge van een (veel) grotere stroom zal de beveiliging er sneller uit gaan.
Een TN stelsel is in deze dus veiliger dan een TT stelsel

Waarom dan een aardlekbeveiliging?
Nou als je er zelf met je vingertjes aan zit watdan? Dan loopt echt niet die grote aardfoutstroom maar gaat de stroom door jou lichaam. Die stroom os niet zo hoog dat er een beveiliging uit gaat.
Je mag hopen dat er dan een aardlek (van 30 mA) tussen zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 20 juni 2019 22:50:18 schreef winningeleven:
Het moest eigenlijk een verbinding die per ongeluk is gemaakt voorstellen. Bijvoorbeeld door trillingen en L1 is losgekomen tegen de behuizing.

En dan heb je inderdaad lekstroom = kortsluitstroom.

Nu is de vraag, waarom nog een aardlekschakelaar plaatsen?

Je zou het zo kunnen zien dat een zekering er primair is voor de bescherming van koper en een aardlekschakelaar voor mensen. Al hoeft de een het ander niet uit te sluiten.

Bedankt voor de uitleg allemaal. Het is nu veel duidelijker geworden.
Conclusie: Aardlekschakelaar zowel bij TN-S als TT. Personen veiligheid staat bovenop!

En dan zijn er weer uitzonderingen op jou conclusie ;) Zowel bij TN als TT.

Gr.

Erik

Een TN installatie wordt vaak weer opgedeeld in een licht en een kracht gedeelte, alwaar het licht gedeelte overgaat naar een TT installatie.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 juni 2019 10:43:29 schreef Hunebedbouwer:
Een TN installatie wordt vaak weer opgedeeld in een licht en een kracht gedeelte, alwaar het licht gedeelte overgaat naar een TT installatie.

Pardon?
Als je een TN stelsel hebt, dan ga je toch nooit veel geld uitgeven om er daarna een gedeeltelijk en onveiliger TT stelsel van te maken.

Op de plaats van overgang van netbeheerder(energiebedrijf) naar eigen installatie wordt bepaald wat voor een stelsel je maakt. Dat bepaald de netbeheerder.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 22 juni 2019 12:15:16 schreef Toeternietoe:
(...) Dat bepaald de netbeheerder.

Met respect, maar dat zit toch anders. Dat bepaalt de installateur.
Die kan ook aan het begin een in tijd en stroomwaarde instelbare aardlekschakelaar plaatsen, de Belgische manier.
Maar de installateur zal graag de door de netbeheerder aangeboden aardvoorziening gebruiken. Bij aansluitingen vanaf 3x100 moet de netbeheerder die aanleveren.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 22 juni 2019 12:27:58 schreef mvdk:
[...]
Met respect, maar dat zit toch anders. Dat bepaalt de installateur.
Die kan ook aan het begin een in tijd en stroomwaarde instelbare aardlekschakelaar plaatsen, de Belgische manier.
Maar de installateur zal graag de door de netbeheerder aangeboden aardvoorziening gebruiken. Bij aansluitingen vanaf 3x100 moet de netbeheerder die aanleveren.

De netbeheerder bepaald of hij aarde meelevert.
Als de netbeheerder aarde meelevert dan heb je als installateur de keuze om er een TN of een TT stelsel van te maken.
Je zou wel een hele #€&#@* installateur zijn als de netbeheerder een aarde meelevert je er toch een TT stelsel van maakt.
Ik gaf het al aan, een TT stelsel is duurder en onveiliger, dus waarom zou je.

Als je zelf voor de aarding moet zorgen (TT stelsel) dan zijn er verschillende manieren om aan je veiligheidseisen (in NL de NEN1010) te voldoen.
Dat kun je oplossen met een veiligheidsaarding,
of een hulpaarding in combinatie met aardlekschakelaars.
Een in stroomsterkte en tijdinstelbare aardlekschakelaar kunnen ook een deel uit maken van de keuze(s) die je maakt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

recent nog gehad dit, pand bijna opgeleverd, blijkt de netbeheerder geen aarde mee te leveren in de voeding. grens lag 600mtr verderop, voor die grens heb je wel aarding vanuit de netbeheerder. dat betekende dus aarding laten slaan. dit betrof een dikke voeding die werd opgesplitst naar een 20 woningen, dus meerdere aardpennen geslagen 30mtr diep.

overigens is een TT stelsel boven de 3x80A normaal, als je dus een eigen veld of trafo hebt. 3x80A max om op de wijkkabel nog erbij te mogen.

licht en kracht scheiden is al sinds 2005 niet meer, kasten met hoofdschakelaars voor licht en kracht apart zijn dus minstens 15 jaar oud intussen.

blij toe overigens, zoek maar een oude installatie uit met meerdere verdelers die ook allemaal nog eens L en K groepen hebben, dat een 230V wcd dus zowel L12 als K12 kan zijn. met een moderne kast is L12 de enige, K12 is dan zeker een krachtaansluiting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer