zekering 16A knalt

condensator is nieuw besteld.
of bedoel je wat anders

ik bedoel C1, dat is de "serieweerstand" in deze schakeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het niet veel simpeler om de B16 automaat te vervangen door een C16?

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

bij een ringkern niet zeker de oplossing, hier zit een C16 voor de werkbank, maar die ging er toch uit, hoewel secundair en primair omdraaien al scheelde. de wikkeling dichter tegen de kern geeft een veel grotere inschakelstroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de verhuistrafo wordt gebruikt voor een camper waar alles 110 volt is dus zekering soort/keuze is niet aan de orde.
Energie komt van een camping aansluiting kan zelfs zijn dat er nog gewoon een ouderwetse smeltzekering (stop) in zit van 10A of zelfs lager dan is deze traag genoeg maar als dit niet het geval is dan .........

mvdk

Golden Member

Kijk, nou komt er nog wat extra info. Is het werkelijk heel moeilijk om de apparaten om te bouwen? Koelkastje, die kan nogal een hoge inschakelstroom hebben, maar heb je daarvoor een 5000VA trafo voor nodig?

nee maar feit is dat die trafo door mijn zwager is aangeschaft maar er is ook een airco van 2500 watt en een inductie (gaan ze niet gebruiken) dus mijn zwager dacht ik neem 5000 watt zit ik altijd goed en dat zou ik ook denken als ik nooit met de wet van ohm te maken heb gehad.

toch zou ik graag antwoord op mijn vraag willen
Waarom maar 6 volt op de spoel van de relais ipv 24v

vergeet maar gerust die apparaten van 2500W als er maar 6A voeding op de camping zit. zelfs al zou de airco 2500W bij 110V zijn, de 1200W bij 230V is op 6A snel nog krap aan. ik had eerder 2 kleinere trafo's genomen, dan kun je het gewicht beter verdelen en zonder fornuis heb je dergelijk vermogen ook niet nodig, geen camping waar je meer als 16A krijgt op 1 plaats, 3500W was dus al ruim geweest. verlichting ed is ook 110V of juist 12V?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Ik heb deze schakeling ook al meerdere keren nagebouwd en hij werkt echt perfect.
Waarschijnlijk zoals @testman al aangaf is de condensator C1 niet goed.
Heb je overigens wel de juiste waarde gebruikt?

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zaterdag 22 juni 2019 19:50:28 (14%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ja waarde C1 330n heb ik speciaal besteld omdat ik alleen maar 50v versie heb

Anoniem

toch zou ik graag antwoord op mijn vraag willen
Waarom maar 6 volt op de spoel van de relais ipv 24v

Weerstandswaarde van de relaisspoel is veeeel kleiner dan de vereiste 1200Ω :S

Uit componentenlijst:
Re1 = 24 V 1200 Ω 250 V/8 A contacten

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 23 juni 2019 02:08:14 (15%)

als je een andere spoelweerstand gebruikt, heb je ook meer stroom nodig om het relais te laten inschakelen, de capaciteit van C1 bepaalt de stroom, kan dus zijn dat je 470nf nodig hebt. die heb je ook nodig bij gebruik van een 12V relais, waar de spoelstroom uiteraard ook hoger van is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zit toch een gelijkrichtbrug tussen die dat bepaalt
is toch een serieschakeling van condensator en brug of zie ik het verkeerd

pa3gws

Golden Member

Op 26 juni 2019 15:13:27 schreef toots:
zit toch een gelijkrichtbrug tussen die dat bepaalt
is toch een serieschakeling van condensator en brug of zie ik het verkeerd

De gelijkrichter doet niet meer dan de spanning gelijk richten.
De stroom wordt bepaald door zoals @testman al aangeeft C1.
De waarde van C1 verhogen en grote kans dat het dan wel werkt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Je moet je spoelweerstand en spoelspanning weten om C1 te berekenen
XC1 is de voorschakelweerstand van het relais
Anders merk en type nummer van je relais eens posten

maaaar er komt maar ongeveer 6 volt op de relais te staan.

Waarom maar 6 volt op de spoel van de relais ipv 24v

Dan heb je 300Ω spoelweerstand en voor C1 een knol nodig van 1,2 a 1,5 µF
Toch maar gepast relais zoeken?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 26 juni 2019 22:35:22 (44%)

oké heren bedankt voor het meedenken.

Ik heb een kleine printtrafo van 2x 15 volt (0.33VA)
als ik deze 2 parallel aansluit op de gelijkrichter kom ik op 21,2 volt uit bij en dat lijkt me genoeg voor een 24 volt relais.

bijkomend voordeel is dat alles galvanisch gescheiden is

RAAF12

Golden Member

Dat kan voldoende zijn. Er zijn ook relais die echt 24V willen omdat de contactweerstand dan minimaal is.
Ik zou een relais niet onder de aanbevolen spanning gebruiken.

Kijk je op een datasheet van een relais, bijvoorbeeld: http://www.farnell.com/datasheets/2182434.pdf

Dan staat er "must operate voltage: 75%". Met 18V van de 24 zou ie het moeten doen. Ik vind het niet helemaal netjes om met 21V nominaal te werken, maar het zou volgens spec moeten werken.

Controleer dit voor het relais dat je werkelijk hebt. Het zou me niet verbazen als er ook "must operate: 90%" relais zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ok probleem definitief opgelost
kreeg een adapter van het merk Einheil voor het laden van iets.
deze zou 21 volt moeten leveren maar onbelast meette ik al 26 volt
Heb de adapter open gekraakt en de trafo eruit gesoldeerd en deze in mijn schakeling gezet en na uitvoerig testen blijft de automaat (16A) netjes zitten en zal met een lagere automaat van 10A ook wel het geval zijn.

Mijn zwager vertrekt morgen zijn Canadese camper met dit apparaat (verhuistrafo 230 naar 110V ) naar zijn volgende trektocht door Europa.
In februari hoor of zie ik wel hoe de trafo zich gedraagt op de div. campings.
In ieder geval bedankt voor het meedenken eind goed al goed