Hoe een HD met W10 extern te gebruiken?

Shiptronic

Overleden

In het verleden vaker (winXP) een HD vervangen en daarna kon ik de HD extern aansluiten en via USB mijn bestanden nog benaderen of het gehele OS opstarten. Onlangs de HD vervangen door een SSD, alleen kan ik nu niet meer de oude HD via USB benaderen, iemand een tip hoe dit zou moeten werken, het liefst zo dat ik het OS van de oude HD weer op kan starten ? Bij het inpluggen van de USB/Sata adapter komt er geen schijf bij, ik zie bij apparaat beheer alleen een USB apparaat voor massa opslag erbij komen, maar ik kan er verder niets mee?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zou gewoon moeten kunnen. Misschien dat je adapter niet om kan gaan met de indeling van de schijf ofzo? Maar zelfs dan zou je hem eigenlijk in schijfbeheer terug moeten zien. Wat zie je via (zoiets als) GParted?

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Gparted?? geen idee maar ga het zeker proberen, in het verleden was het simpel, er kwam gewoon een schijf(en) bij afhankelijk van de partities ( in dit geval 2) maar verder dan een vermelding onder USB apparaten kom ik niet, ergens heb ik het idee dat W10 de bestanden Encrypt ? Eerlijkheid gebied mij te zeggen heb verder nog geen onderzoek erna gedaan , betreffende laptop loopt als een tierelier op de nieuwe SSD, maar ik had gehoopt net als in het XP tijdperk , de schijf te kunnen benaderen en de bestanden te kunnen lezen, of zelf te kunnen kiezen om het OS op te starten, nu moet ik de schijf terug inbouwen als ik het oude OS op wil starten en had gehoopt dat dit extern ook zou lukken :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het lijkt bij de usb drivers te zitten zo te horen, clonen van een W10 hdd kan wel degelijk, en heb er via sata wel ervaring mee.

als je nog een dvd speler hebt in die laptop, zet de oude hdd daar eens op, heb je wel een gemod sata stekkertje nodig met aparte 5V voeding.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 22 juni 2019 23:17:45 (36%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Het clonen (naar een SSD) is prima gelukt. Allen de oude HD via de USB SATA Adapter bereiken is een ander verhaal, de USB SATA adapter is goed, immers heb ik daar de kloon mee gemaakt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Diamon

Golden Member

Is het een 3,5inch of 2,5inch hdd, ivm de stroom die de 3,5inch nodig heeft. Of zit er een externe adapter bij de converter?

Shiptronic

Overleden

Ik gebruik een USB SATA dapter met 2 USB connectoren, 1 gaat in de USB aan sluiting van de laptop, de ander zit in een USB 2A voeding , voor het klonen werkte dit prima (hoewel de SSD mischien minder power hongerig zal zijn?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 22 juni 2019 23:44:54 schreef Shiptronic:
Ik gebruik een USB SATA dapter met 2 USB connectoren, 1 gaat in de USB aan sluiting van de laptop, de ander zit in een USB 2A voeding , voor het klonen werkte dit prima (hoewel de SSD mischien minder power hongerig zal zijn?)

[edit] sluit ik op dezefde SATA adapter een oude XP schijf aan krijg ik gelijk de melding in W10 dat er een lokale E schijf is bij gekomen, sluit ik de W10 schijf terug aan dan hoor ik wel het windows USB connect geluid, maar word niet als Schijf herkend :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Meest waarschijnlijke is dat W10 de USB disk als een opstart partity herkent en hem daarom verborgen (hidden partity) heeft gemaakt.

Als je via USB een OS wilt booten moet je dat eigenlijk via de bios doen. In de bios kies je dan voor usb disk waar de partity op staat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je hebt waarschijnlijk een clone gemaakt naar SSD. In dat geval heeft hij hetzelfde ID, net zoals UUID in Unix.
Hij ziet: Oh ik ben al mounted (in windows dan he..)

TonHek
P.s. het rare is dat ik mezelf nu ook tegenspreek omdat ik onlangs een clone heb gemaakt naar een grotere disk en de oude kon ik via usb wel benaderen. clone software was aomei backup.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Ik heb idd. een clone gemaakt naar de SSD, met Samsung software. Hetzelfde ID zou dus idd kunnen. is het ID aan te passen (liefst die van de SSD zodat de originele HD ehm origineel blijft)?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 juni 2019 23:44:54 schreef Shiptronic:
Ik gebruik een USB SATA dapter met 2 USB connectoren, 1 gaat in de USB aan sluiting van de laptop, de ander zit in een USB 2A voeding , voor het klonen werkte dit prima (hoewel de SSD mischien minder power hongerig zal zijn?)

Daar heb je je probleem.

Een SATA schijf gebruikt de 12V van de sata-power-connector. Een SSD doet dat niet: die heeft alleen 5V nodig. Sluit je alleen USB-5V en nog een USB-5V aan dan kan je tot 1A bij 5V trekken, maar nog steeds geen 12V....

@testman hieronder: eehh. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Sorry.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, dit betreft een laptop hdd, die draaien ook op alleen 5V

waar rook was, werkt nu iets niet meer

https://www.maketecheasier.com/fix-disk-signature-collision-error-wind…
Hier wordt uitgelegd hoe je de disk id handmatig veranderd

Beter de oude disk id wijzigen , je kunt problemen krijgen met je draaiende w10 of de licentie van w10 gaat klagen.

2 gelijkde disk id's werkt niet. Vroegah loste windows dit zelf op door de laatst gekoppelde een nieuw id te geven. Lang leve de vooruitgang.

Dus:
- bij het clonen zat de oude HDD in de laptop en de SSD aan de USB adapter
- nu zat de SSD in de laptop en de oude HDD aan de USB adapter.
Correct? Dan zou ik het toch ook in de power richting zoeken. Of je adapter is niet compatibel met de oude disk. Misschien eens aan een andere PC proberen, liefst met Linux erop?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Op 23 juni 2019 09:24:59 schreef Peter112:
https://www.maketecheasier.com/fix-disk-signature-collision-error-wind…
Hier wordt uitgelegd hoe je de disk id handmatig veranderd

Beter de oude disk id wijzigen , je kunt problemen krijgen met je draaiende w10 of de licentie van w10 gaat klagen.

2 gelijkde disk id's werkt niet. Vroegah loste windows dit zelf op door de laatst gekoppelde een nieuw id te geven. Lang leve de vooruitgang.

Dit even geprobeerd en dit is het resultaat:

Disk ID's

zo te zien hebben beiden een eigen uniek ID, dus daar iets wijzigen lijkt me zinloos. Wel viel me op dat disk1 op OFFLINE staat, dat lijkt me al wel een hint

[Edit] middels opslagruimten beheren , een vinkje gezet bij online brengen zie:

en resultaat !!

THANKS !!! voor alle hulp !!! (en je kan gelijk zien waarom er een nieuwe disk in moest, maar de snelheids winst is ook zeer welkom)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Heb het BIOS de USB opstartbaar gemaakt?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 23 juni 2019 11:42:05 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Nee dat nog niet, dit was stap 1 .

na het seleteren van disk E en dan users en de map met mijn bestanden is de disk al zeker 10 min. iets aan het doen, maar de map met mijn naam is nog steeds niet geopend :( ( ik wacht nog even )

[edit2] inmiddels is de disk uitgeraasd en kan ik mijn bestanden benaderen !!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 23 juni 2019 12:07:37 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

doorgaans vraagt windhoos dan dat je niet gemachtigd bent, of je dat wilt worden. dan rommelt ie idd een tijdje en kun je erop.

W7 en W10 ook, kon je al op een andere pc installeren, disk eruit en in een andere pc steken, OS start dan gewoon op, duurt lang de eerste keer. na inloggen wil ie een herstart en dan werkt ie op het andere systeem gewoon verder, al vaker gedaan met testen. kon je bij win xp en diens voorgangers wel vergeten, die kwamen mee met een blauw scherm als je probeerde te booten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb van MIJN ssd de specs bij de fabrikant gevraagd en gekregen.

De mijne 500Gb heeft "max active 5000mW", oftewel 1A bij 5V.

Dat kan iets erger: 7000mW, 1.4A voor de 960Gb variant, en minder , 0.7A voor de 120Gb variant. Als ie niets doet, dan zeggen ze: 70mW = 14mA ! Dat is best wel "heel weinig". En ze zeggen ook: Active Average: 100mW, 20mA.

"Active average" zeggen ze te meten terwijl er een productivity benchmark draait. Dat doet dus "bijna niets" aan IO. Ik dacht even dat de 1A pieken gewoon zeer zeldzaam zijn, maar dat je er wel rekening mee moet houden, maar het zit anders, in hun benchmark voor "active" zit dus gewoon maar < 2% aan echte IO....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Ter volledigheid het gaat in deze post om deze schijf (niet dat het er iets toe doet :) ): https://www.samsung.com/nl/memory-storage/860-qvo-sata-3-ssd/MZ-76Q1T0…

5V max 4 W dus aan 1A moet ik genoeg hebben.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.