Gazelle Innergy Orange bij 25km/h niet soepel

Op 16 juni 2019 15:43:46 schreef fcapri:
voorwiel is bij mij uit de boze. in een bocht wil je geen gyroscopisch effect dat je wiel rechtdoor wil en jij afdraaien.

Dit is echt zwaar overdreven.

al electrisch gereden met een groot voorwiel? ik heb ooit een ebike zelf gebouwd met één van de eerste voorwiel motoren. die motor was groot en zwaar, de fiets had veel gewicht vooraan toen als je die opnam.
en in de bochten merkte ik dat toch heel duidelijk.

een kleine bocht niet direct, maar zo een jaagpad waar ineens een slalom in zat. draaien naar links ging goed, maar dan ineens van links naar rechts trok het stuur toch echt wel tegen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Maar nog steeds een zwaar overdreven stelling. Tuurlijk merk je het, maar zo'n drama als jij er van maakt is het ook niet. Hele volksstammen rijden met een voorwielmotor.
Het is een eenvoudige oplossing en daarom relatief goedkoop, en dus ook niet optimaal.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

idd, maar die hele volksstammen gaan niet aan 35km/h strak door de bocht terwijl ik zo min mogelijk rem op mijn reisweg ;-)

en dan wordt het effect wel een stukje erger.
met een gewone fiets staat mijn topsnelheid op 67km/h (dat is dan ook de stadsfiets waar ooit dat electrisch wiel heeft ingezeten). met de velomobiel net geen 80km/h gehaald

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 16 juni 2019 19:36:23 schreef flipflop:
Het is een eenvoudige oplossing en daarom relatief goedkoop, en dus ook niet optimaal.

Weer die koppeling, goedkoop dus niet optimaal. Is het niet optimaal omdat het goedkoop is? Dat vind ik een vreemde conclusie. Ik vind het juist wel optimaal, om de reden die ik eerder noemde: je verdeelt het werk over beide wielen. En dat het dan ook nog goedkoop is, is mooi megenomen.

motor op het voorwiel is niet fijn met een fiets, ken meerdere mensen met een elektrische fiets, en iedereen die zo'n voorwiel aangedreven ding had waren blij dat ze ervanaf waren. bergop gaat de voorband slippen, immers zit de druk bij 2 wielers op het achterwiel. met remmen idd niet, maar toch slijt je bij een 2 wieler meer achterbanden als voorbanden.

de motor welke aan het wiel hangt is het fijnste als deze in balans is, anders is sturen eng bij bepaalde bochten.

je hebt ook fietsen met een rek erop waar men vaak een kratje op heeft staan, die rijden veel fijner met dat kratje op het fietsframe gemonteerd ipv op het voorwiel/stuur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 juni 2019 19:55:12 schreef KlaasZ:
Weer die koppeling, goedkoop dus niet optimaal.

Nee, ik ben nog niet van mening veranderd :-) Maar je hebt gelijk dat het niet per definitie zo is dat goedkoop ook minder optimaal is. In de praktijk is het helaas wel vaak/meestal zo. Als je in een produkt betere resultaten wilt, zul je vaak complexere technieken moeten gebruiken. Of net iets betere componenten. Kijk naar auto's, audio, telefoons, computers.
Er is niks mis met "minder optimaal" hoor. Het wemelt ervan hier in huis.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 juni 2019 20:34:51 schreef Shiptronic:
[...]

dit zijn de enige meetwaarden die zinvol zijn, het frame doet niet mee.
Ik mis de meetwaarde DC Zwart naar Geel.

Oké. Opnieuw gemeten. :)

Van geel naar zwart (oftewel geel op input Oscilloscoop en 'GND' op zwart) meet ik 14V op DC en bij draaien van de trapper zakt het signaal in naar 6V voor 50us met achteruit trappen en vooruit is ongeveer 90-100us.

Oftewel met de drie draden (Geel, Zwart en Oranje):
Geel -> Zwart: +14V DC, trigger-blok 6V 100us
Zwart -> Geel: -14V DC, trigger-blok -6V 100us
Oranje -> Zwart: alleen +14 DC
Zwart -> Oranje: alleen -14 DC
Oranje -> Geel: 0V DC, trigger-blok 8V 100us (zie foto)
Geel -> Oranje: 0V DC, trigger-blok -8V ongeveer 90-100us.

Hoe zou ik dit signaal kunnen nabootsen en dat terwijl de originele trap-rotatie-sensor blijft werken? Met een duo-555 circuitje?

Edit: Fotootje toegevoegd.

To the data sheets!
Shiptronic

Overleden

Iets klopt er niet in je meeting orange --> geel & geel --> orange zou hetzelfde resultaat moeten geven hooguit 180 graden gedraaid.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 juni 2019 23:29:18 schreef Shiptronic:
Iets klopt er niet in je meeting orange --> geel & geel --> orange zou hetzelfde resultaat moeten geven hooguit 180 graden gedraaid.

Ja, klopt. Mijn oscilloscoop had er moeite mee. Op kanaal twee heb ik wel een signaal uiteindelijk kunnen meten. 0V en een blok van -8V voor ongeveer 90us.
Ik heb het ook aangepast in mijn vorige post.

To the data sheets!

Hallo,

Zou iemand mij kunnen helpen met een circuitje tekenen/bedenken om het signaal na te bootsen en dat terwijl de originele 3-draad-magneet-rotatie-sensor blijft werken?

Als ik de sensor goed begrijp staat er op GEEL en ORANJE 14V en is ZWART zeg maar GND. Dan als er een rotatie is komt er een puls van 100 microseconde van GEEL en ORANJE naar GND met een hoogte van 8V.

Een grof ideetje, zou dit kunnen werken (zie plaatje hieronder)?

To the data sheets!

Ik weet niet als je nog actief werkt aan je gazelle. Ik heb ook ooit de kracht / pas sensor signalen gemeten. Volgens mijn metingen is de gele draad voeding en trekken de sensoren de spanning van de andere draad naar beneden. Zwart is gnd (massa). De krachtsensor puls wordt langer naarmate er meer kracht op het frame komt. De pas sensor genereert pulsen die gesuperponeerd worden op die krachtsensor pulsen. De pas sensor pulsen zijn veel langer dan de krachtsensor pulsen. Het is juist die combinatie van pulsen waardoor je oscilloscoop problemen heeft met synchroniseren. Ik weet niet hoe je het uitschakelen van de motor wilt aanpassen met de sensorsignalen. Je zou op zijn minst ook de snelheid van je fiets moeten weten. Dan kun je vanaf een bepaalde een bepaalde snelheid je krachtsignaal minderen zodat je motor ook minder gaat ondersteunen. Dit is perfect legaal.
De geared hub motoren van gazelle hebben een hal sensor op de motorprint die de snelheid van het wiel meet. Misschien kun je dat signaal manipuleren om de motor te laten geloven dat het wiel trager draait. Alleen ben je dan niet meer helemaal legaal bezig.