Atag HI8271mtuu inductie kookplaat te koop met defect E6

Ik wil een nieuwe kookplaat aanschaffen en kwam op marktplaats een leuke aanbieding tegen.

Het gaat om een 5 pits Atag inductie showroom model die nooit echt is gebruikt maar alleen om in de showroom te laten zien hoe hij werkt.

Nu geeft de verkoper aan dat 2 pitten het goed doen maar de andere 3 hebben een E6 storing.

Dat zou een probleem met de aansluiting zijn. Verkoper heeft er geen verstand van maar het is een nagelnieuwe plaat.

Zou het kunnen dat het apparaat op een kookgroep zit ipv op 3 fase? Maar als dat zou zijn zou hij eerder een van de platen helemaal niks doen lijkt mij.

Of is er meer aan de hand en kan ik er beter van af zien?

het kan zijn dat er idd 2 fasen missen op de stekker, een 5 pits plaat gebruikt doorgaans 3 fasen. 2 x 2 pitten op een aparte fase en grootste pit op een eigen fase. let op ermee want als het simpel was zou een keukenboer het wel opgelost hebben. kan dus een ruilplaat zijn van een klant waar men 400V verkeerd op heeft aangesloten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan met de verkoper afspreken dat hij de plaat terugneemt als hij echt defect blijkt te zijn.
Overigens staat in de produktbeschrijving dat het een 2-fasen kookplaat is, die zou het op een Hollandse kookgroep dus moeten doen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 22 juni 2019 23:32:41 (41%)

Hij is defect, maar wat is er defect?

Ik zeg niet dat ie defect is. Hij geeft een E6 error en de verkoper zegt dat de aansluiting niet goed zou zijn omdat dat dat de verklaring uit het boekje is van de E6 error.

Ik zou zeggen zorg: dat je zeker weet dat de aansluiting goed is en kijk of het probleem dan opgelost is. Maar ja , daar heeft hij weer geen verstand van zegt ie.

Kan ook defect eindtrap zijn dan komt toestel ook met E6 i.v.m doorgeslagen printbaanzekering.
Met een enkel netsnoer is toestel zo te testen door 2x een bruggetje te maken op de fase en nul en dan testen of toestel probleemloos aan gaat.

Okay, dat kan ik wel even doorgeven.

Overigens had ik gehoopt dat deze 5 pits plaat op 3 fases aangesloten had moeten worden waardoor je veel meer vermogen hebt dat een oude 4 pits inductie plaat.

Maar dat is niet het geval zeker?

Nee behalve als je de "wokzone" gebruik zonder linksachter en linksvoor te gebruiken want deze zijn gekoppeld.
Een fout in het typenummer is tegenwoordig snel gemaakt , een HI9271MUU is wel een 3 fase toestel echter dan 90 cm breed.

met het verschil dat oude platen max 5400W waren en de nieuwe max 7400W doorgaans, je hebt dus wel meer vermogen beschikbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kunt dat terplaatse testen, knip een verlengkabel de ene kant af en sluit de bruine draad aan klem 1 - 2 - 3
blauwe draad aan 4 - 5
Groengeel aan PE
Steek nu de stekker in het stopcontact
Als er nogaltijd E6 is, is het toestel zelf kapot. als er geen E6 meer verschijnd is toestel ok en neem je die best mee voor die prijs
Het toestel is nieuw dus ik gok dat de E6 verdwenen zal zijn.

E6 is volgens de handleiding , geen prik op die helft of de "generator" defect. Nu weet ik van een oud collega dat veel keukenzaken klanten met een nieuwe keuken uit de brand helpen dooreen plaat uit de showroom te gebruiken. Die showroom keukens gaan bij een nieuwe serie voor een prikkie weg.
Mocht je met de verkoper een afspraak maken dan kan dat. Je kunt hem ook als doa aanmelden bij Atag als serienummer nog niet bekend is. Wel even met de verkoper een aankoopnota van recente datum erbij.