HP 410C - reparatie

dijkmane

Golden Member

HP410C, historie onbekend.

in eerste instantie doet apparaat eigenlijk niets, behalve ... een onaangename geur verspreiden..
al snel gevonden dat Q1, een ASZ18, dikke sluiting maakt.
wat je ruikt is dus lekker opgewarmde trafo..

de ASZ18 vervangen door een ASZ15 ( kan dit zomaar ? ) en nu lijkt er wat leven in te komen.

gaat wel aan, maar metingen zijn erg onbetrouwbaar, de naald zweeft maar een beetje heen en weer, er is niets zinnigs uit op te maken.

begonnen met controle voedingsspanningen.
alle trafo uitgangen lijken het nog te doen, ik meet in elk geval :
1-2 : 6V
5-6-8 : 12V - 12V
4-2-3 : 236V - 236V

die 6V gaat naar de buis ( die gloeit ook mooi op )

van die 236V worden diverse spanningen gemaakt.
wat 270V zou moeten zijn, meet ik 290V
wat 175V zou moeten zijn, meet ik 206V
wat 38V zou moeten zijn, meet ik 39V
wat 9V zou moeten zijn, klopt ook, ik meet 9V

van die 12V wordt 6V gemaakt en die meet ik ook ( in dit stuk zit de Q1 ).

bovenstaande is grotendeels onbelast gemeten.

mijn vermoeden is dat ik het in het A3 gedeelte moet zoeken, het amplifier gedeelte, het losse insteekprintje met de buis.
op die print klopt bijna geen een spanning.
weet niet zo goed hoe verder.
manual : https://elektrotanya.com/hp_410c.pdf/download.html

even wat foto's :

In no Sense, Nonsense

de asz15 kan meer spanning hebben als de asz18, evengoed is het germanium spul dus het wil weleens overlijden.

heb je een mogelijkheid om de trafo op 240V te zetten? dan zou ik dat doen, zeker als je al 240V hebt nu. 20V meer netspanning als waar deze voor is gemaakt kan die hogere spanningen in de voeding verklaren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Heb je de rimpel over C6A of C6B gemeten?

Check ook de elco's C5A t/m C5D. Als die elco's op zijn meet je ook niet puur DC meer en kloppen de gemeten waardes niet.

@testman
Dit apparaat kan op 115V of 230V.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 23 juni 2019 15:57:30 (27%)

Ha dijkmane,

Leuke meter heb je er ook de probe bij ? de voeding heb je al gerepareerd maar let even op de retour.
De voeding maar ook de rest is zwevend t.o.v. de kast dus signaal grond gebruiken.
Je geef op dat de 9V ok is maar dit is -9V neem ik aan :? de hoge spanningen zijn allemaal shunt geregeld door de zener en dus redelijk afhankelijk van de belasting.
Dat is voor de 270V een voordeel met storing zoeken hier hangt alleen de foto chopper aan en deze is uiterst gevoelig voor brom dus als je een scope heb volg het advies van @flash2b en meet eerst de brom.
Laten we die meting even afwachten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

Probe er helaas niet bij..

inderdaad -9V gemeten, deze klopt.
rimpel daarop is minder dan 50mV

evenals op C6A, ook 50mV en op C6B vrijwel niet te meten.

op C5A heb ik best wel een rimpel van ongeveer 2V, maar op B, C en D is deze 50mV of nog minder.
gemeten t.o.v. signal ground, met een scopemeter.

rest van de spanningen ook gemeten :
( die doorhaling in het schema bij Q1 zit in de pdf )

In no Sense, Nonsense
RAAF12

Golden Member

Ik zou zeker die 56MΩ weerstand aan het rooster verdenken, dat is no1 verdachte in ouwe apparatuur. Die is waarschijnlijk oneindig hoog geworden. Verder die 2 LDR's nameten die zijn waarschijnlijk flink in waarde opgelopen. Zitten in de assembly met neon buizen (zijn ook allebei flinke kanshebber. Meestal geven geen licht meer na > 40 jr. maar je hebt het schema dus een piece of cake. De leuke uitdagingen zijn juist onbekende merken zonder schematics :-)

Ha dijkmane,

Dan lijkt het erop dat de voeding in orde is de 270V is 10V hoger dat is normaal bij 50 Hz.
Verder heb je op de 280V 2V rimpel dat komt omdat er alleen een kleine condensator aan hangt de andere spanningen worden door het laagdoorlaat R,C combinatie verder gefilterd.
De 280V wordt alleen voor de neon buisjes gebruikt en wordt aldaar weer gefilterd.
Wat @RAAF12 voorstelt is zeker controle waard maar je heb een scope dus meet de frequentie op de modulator ongeveer 85 Hz je meet dan of de neon pitjes nog voldoende actief zijn openmaken zou ik even mee wachten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

A2R7, 86M gemeten, is OK
A3R7, 60M gemeten, is OK
A1R5, 56M, kan ik even niet vinden.

Chopper signaal, dat doet raar..
begint bij aanzetten meter als een mooi signaal :

maar binnen 20 seconden loopt de output terug, om zo te eindigen :

Neons blijven wel steeds mooi branden :

nu ff te warm, komende dagen waarschijnlijk ook, maar tips zijn welkom.

In no Sense, Nonsense

Ha dijkmane,

De pitjes gloeien mooi kleur is goed :) op welk punt heb je dat ingestorte signaal gemeten Nr 6 :? uitgang demodulator.
Ja hier ook veel te warm :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

gemeten op "sterretje 5" in schema, demodulator input, Na A3C12

In no Sense, Nonsense

Ha dijkmane,

Duidelijk op punt 5 loop het lijntje even terug tot punt 1.
Zakt het signaal na het aanzetten in elkaar of staat het toetel al aan ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

toestel uit.
na aanzetten, duurt het iets van 2 seconden en dan staat het correcte signaal er op, dat vervolgens langzaam ineen zakt tot er eigenlijk niets overblijft.

zal iets van een C zijn
ik wil * 1, 2, 3 en 4 nog even nameten

In no Sense, Nonsense

Ha dijkmane,

Dat is goed nu was je direct naar de uitgang gegaan met deze temperaturen begrijpelijk.
Als je een DC spanning op de ingang aanbied zeg 1V volle schaal moet je aan de ingang van de modulator 15mV meten.
Dus 15mV is altijd volle schaal.
Dan als je een frequentie teller heb de chop frequentie meten deze wordt gemaakt door de twee neon pitjes ≈ 85 Hz pas daarna de andere metingen doen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

denkfout gemaakt.
signaal sterft af omdat ik niets op de input had gezet.

stand DCV+ en 0,015V, daar 2V op aangesloten en metingen herhaald.
de vormen kloppen niet exact volgens manual, maar volgens mij is t goed :
*1

*2

*3

*4

*5

is afgeregeld op 85,06Hz

In no Sense, Nonsense
dijkmane

Golden Member

en dit is *6

die 15mV aan de ingang van A4V1 klopt

en of ik nu 1V of 20V op de ingang zet met het apparaat in de 0,15V stand, de naald blijft op ongeveer 7 staan, net niet op de helft.
hij zou dus direct in de hoek moeten vliegen.

In no Sense, Nonsense

Ha dijkmane,

Goeie foto's klopt wat je schrijft ik ben even weg maar kom er vanavond op terug.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

rechtstreeks op de meter zelf gemeten, zie ik dat deze
90% uitslag heeft, bij 110mV
80% uitslag heeft, bij ongeveer 80mV
en met 50mV heeft ie ongeveer 60% uitslag

uitslag verstellen met A6R18 en/of R20 heeft nauwelijks effect ( zou natuurlijk verdraaid kunnen zijn ).

meter blijft ook exact hetzelfde aangeven als ik van 0,015 naar 0,15 schakel, dat is wel bijzonder..

In no Sense, Nonsense

Ha dijkmane,

Ik ben aanwezig :) in de drie laagste stappen wordt geen ingangsdeler geschakeld dat is mooi want zo elimineer je een onbekende.
Dus ik zou voor 150mV gaan als je nu 150mV aanbied dan zou je 15mV op de ingang modulator moeten meten en de wijzer op volle uitslag.
Als je dat eerst controleer dan kijk ik op het manual maar eerst even een hapje.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

die 15mV meet ik.
wijzer staat dan ongeveer op 40% van max uitslag.

in t schema zie ik ook wat spanningen staan bij A3Q1 en Q2, ik denk dat in dat circuit een deel van het signaal verloren gaat ofzo.

ff checken, maar dat gaat pas morgen.
geen haast..

In no Sense, Nonsense

Ha dijkmane,

Ok dan is de ingang goed dan het fig 4.2 volgen hier heb je al de golfvorm gemeten maar nu gaat het om de DC zeg maar de offset.
De versterking tot uitgang demodulator is 10 keer dus daar moet je 150mV meten.
Voor het afregelen is een andere ingangsspanning nodig.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

bij knooppunt A3R24 en A3C14 heb ik 154mV

In no Sense, Nonsense

Ha dijkmane,

Dat ziet er goed uit je meet 154mV DC iets buiten spec maar dat is voor later.
Wat er overblijft is het meter gedeelte en dat is niet veel een halve 12AT7 :D
Laten we eerst kijken of je geluk heb en de instelling nog ruimte bied voor correctie.
Dat zo'n buisje na verloop van tijd iets minder emissie heeft is logisch dus kijk met behulp van pot-meter A6R20 of je volle schaal kan bereiken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

vreemde is ..

stap 3, volgens gaat het van 0,015, naar 0,05, naar 0,15
dus bij 0,15, meet ik 300mV.

de output amplifier, aansluitingen achterkant meter, gaan dan van 0,800V, naar iets van 0,880V.

maar zet ik stap 4, meetbereik 0,5V in, dan gaat de meting ineens naar -330mV en de output amplifier naar 0,500V
vervolgens hoe hoger meetbereik, des te lager wordt de meting, tot iets van -1,2V.

de wijzer komt nooit boven, zeg iets van 80% bereik.

zet ik 150mV rechtstreeks op de meter, staat de wijzer direct in de hoek.

alleen A3V18 zit er nog tussen.
heb niet zoveel verstand van buizen, dat is voor mijn tijd ;-)

A6R20 doet trouwens niet veel, een of 2 streepjes op de schaal

in de Ohms stand, doet de meter helemaal niets.
in de standen 2 t/m 7, meet ik, met een andere meter, 600mV op de meetsnoeren. in stand 8, 275mV en op de standen 1, 9 en hoger, helemaal niets.
de wijzer komt niet van zn plek in Ohms

[Bericht gewijzigd door dijkmane op vrijdag 28 juni 2019 16:51:09 (15%)

In no Sense, Nonsense

Ha dijkmane,

Ik weet niet goed wat je bedoeld met de stap 3 en de 300mV :?
Als ik je stap 4 lees zou ik zeggen dat de polariteit van de feedback de verkeerde kant op gaat.

Even opnieuw nee...... eerst je vraag over de versterking de versterking tussen ingang en recorder uitgang is 100X dit is verdeeld in twee domeinen AC en DC deze versterking ligt vast.
De chopper versterkt in het AC domein 10X en de kathode volger versterkt in het DC domein ook 10X .
Het maakt hierbij niet uit in welke stand de ingangsschakelaar staat als je maar aanbied wat er op de schakelaar staat dus bijvoorbeeld in de stand 5V ook 5V aanbieden.

Als ik bovenstaande uitwerk krijg ik het volgende 5V in dit (is volle schaal) in de stand 5V.
De ingangsdeler is in deze stand een factor 0.003.
Dus 5V X0.003 = 15mV aan de ingang chopper X 10 (versterking chopper) = 150mV X 10 (versterking kathode volger + feedback) = 1.5V recorder uitgang.
Als je dit naloop dan zitten we op de zelfde golflengte.
Wat je ook nog kan controleren of de elektrische nul onder de nul kan komen maar wel op nul zetten uiteraard.
Als deze te ver onder de schaal staat dus naar links kom je het rechts te kort.
Ik heb je aanvulling gelezen even op me laten inwerken ik volg mee.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dijkmane

Golden Member

meter ingesteld op 0,015V.
meetpen van de scopemeter zet ik bij knooppunt A3R24 en A3C14.

op de ingang bied ik aan 165mV

bij knooppunt A3R24 en A3C14 meet ik dan 154mV ( dit zou dik volle schaal moeten zijn en dat klopt ook gezien wat ik aanbied ).

ik doe verder niets, behalve de knop verdraaien naar 0,05 en vervolgens naar 0,15.
meting springt naar iets van 300mV

ik draai door naar 0,5 en de meting springt naar -330mV
ik draai door en bij elke volgende stap wordt de meting steeds lager.

mechanisch staat de meter op 0 bij uit en hij gaat niet naar links in welke stand dan ook ( wat je wel zou verwachten bij -330mV en lager ).

in de Ohms stand, doet de meter helemaal niets.
in de standen 2 t/m 7, meet ik, met een andere meter, 600mV op de meetsnoeren. in stand 8, 275mV en op de standen 1, 9 en hoger, helemaal niets.
de wijzer komt niet van zn plek in Ohms

bovenstaande klopt ook, de standen 1 en 9 en hoger worden bij Ohms niet gebruikt.
de correcte meetspanning voor weerstanden is dus aanwezig.
meter reageert alleen nergens op.

[Bericht gewijzigd door dijkmane op vrijdag 28 juni 2019 17:56:48 (25%)

In no Sense, Nonsense