Waarom is er een groot verschil in dikte draad tussen gewone elektriciteit en zonneinstalatie

Hoi,

Ik ben bezig zonnepanelen aan het leggen en ben nu aan het kijken welke draad ik daarvoor ga/moet gebruiken

De afstand is ongeveer 25 meter Zowel van panelen naar omvormer dus DC als van omvormer naar meterkast dus AC

Van de zonnepanelen komen 2 kabels van 280 v 15 Amp
Ik dacht dat 2.5 mm² genoeg ging zijn maar ik lees dat dit 4 mm² moet zijn

Ook na de omvormer ging ik te laag in dikte plaatsen
Ik ging er van uit dat een omvormer van 5 KW max 25 Amp was
En daarbij dacht ik aan 4 mm²
Maar ik hoor van mensen die reeds geinstalleerd hebben dat 6 mm² het minimum is

Wat betreft de instalatie van elektriciteit binnenshuis vind ik info maar niet van zonneinstalaties
Is er een goede reden waarom die draden dikker moeten zijn ?

Arco

Special Member

Het heeft ook met de lengte te maken; (2x)25m is een heel end...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha eddy.d,

De draden zijn in verhouding net zo dik :S het enige verschil met je huis installatie is dat je nu maar een groep heb en je huis installatie verdeeld is over meerdere groepen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

5kW inverter op 230V of op 3 fasen? dat maakt nogal een verschil, 3 fasen zou je met 7,5A per fase al max hebben en dan is 2,5mm2 genoeg, vermits de afstand niet te lang is.

een 230V 5000W omvormer is een ander verhaal, daar loopt 25A weg, 4mm2 is voor korte stukken genoeg, maar langer ook 6mm2 nemen.

op dak is 4mm2 of 6mm solar kabel goed, dus geen VD draad lopen spannen op dak, en bij voorkeur een slagvaste buis door de dakdoorvoer steken waar de kabels doorkomen, zie zoveel installaties waar men losse snoer langs scherpe randen van dakdoorvoeren trekt, vind men t gek dat de boel affikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

4 qmm?, 6qmm?
Ik heb gezien van iemand die het gehoord heeft dat het minimaal 10 qmm moet zijn.

Ongeveer net zo als bij audiofielen, iemand beweerd iets en dan is het zo.

De dikte wordt grotendeels bepaald door de stroom die er door heen loopt.
Daarnaast zijn er een heleboel kleine factoren die de dikte bepalen, zoals soort isolatie, omgevingstemperatuur, soort materiaal, manier van aanleg etc.
Spanningsverlies over een kabel (of draad) KAN ook de reden zijn om een bepaalde dikte te nemen.
Voorts kan de. beveiliging nog van invloed zijn op de dikte.

Al met al zijn het nogal wat factoren.
Dus van horen zeggen kan nooit, om het zeker te weten zul je aan het rekenen moeten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het is 5 KW op 230

De omvormer die ik vermoedelijk ga nemen is 23 A
Daar is 6 mm² dus aangewezen ?
Terwijl er daar ook stopcontacten zijn waar slechts 2.5 MM² naartoe loopt na een 16 A zekering

En DC Mag maximaal 11 A per string aan de omvormer toekomen
Ook 6 mm² dan omdat het ong 25 meter is ?

benleentje

Golden Member

De clou zit hem in de toegestane spanningsverlies en gewenste spanningsverlies en betaalbaarheid.
Voor een huisinstallatie nemen we meestal een tegestaan verlies van 5% en daar zijn eigenlijk alle draaddikte standaard op berekend.
Wil je naar minder of liever helemaal geen verlies dan neem je dikker draad. Bij een zonne installatie wil je zo min mogelijk verlies en daarom is de draad ook wat dikker.

Het heeft ook met spanning te maken als je zonne installatie maar bv 72V is dan is procentueel gezien 2V verlies groter als bij 280V.

Wil je in woning ook zo min mogelijk verlies dan zou de spanning zo hoog mogelijk moeten zijn want dat resultaat door de moderne geschakelde voedingen een lagere stroom op. Zo zou je standaard alles kunnen uitrusten met 4mm2 maar dan kom je in de problemen met buis dikte en schakelmateriaal en zelfs te kleine lasdozen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 23 juni 2019 18:20:07 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Aansluiten op een 25A groep gaat prima

25 meter 2,5 ~ 1,87% spanning verlies. Is uiteraard alleen voor de tijd dat je omvormer in vollast staat te draaien. Grootste deel van de tijd zal het een stuk minder zijn.

25 meter 4 mm2 ~1,12% verlies.

Voor de dc kabel gebruik je liever geen gewone installatie draad maar solar kabel al of niet 2 aderig. 2,5 mm2 wordt zelden gebruikt, is ook bijna geen bedrijf die het standaard op voorraad heeft.

evengoed, een 25A groep maak je ook niet met 2,5mm2, maar met 4mm2 op die afstand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het komt volgens mij een beetje uit de oude tijd vandaan dat de zonnepanelen nog heel duur waren, en de verliezen in de kabel over de levensduur van de kabel werden berekend.
Als je dan uitrekende hoeveel vermogen = geld verloor door een dunne kabel, dan kon die dikkere kabel uit.
Tegenwoordig zijn de panelen veel goedkoper en zou een dunnere kabel ook best kunnen. Meestal gaat er maximaal 10Ampere doorheen, en dat meer een heel klein deel van de tijd.

zit sinds 2009 in de PV.
Jinny

Golden Member

Vuistregel AC is 7A per qmm.
Bij 25 A heb je dan 25/7= 3,xx qmm nodig en kom je uit op de handelsmaat 4 qmm.

Bij verdere berekeningen komen ook de maximale lengtes tevoorschijn waarbij de zekering nog aanspreekt en dergelijke.
Onthoud even dat 25 meter afstand 50 meter is in koper, immers, heen, maar ook weer terug.
Dat laatste wordt nog wel eens vergeten.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Wij hadden een huisinstallatie waar de zonnepanelen door een extern bedrijf werden geinstallerd. Zij vroegen een simpele Ymvk 5G2.5 voor 19 panelen van 310W piek. Aan te sluiten op een 3 fase aardlekautomaat B16 van 300mA.

Enige jaren geleden was er bij een andere woning sprake van zonnepanelen waar wij 2x VD6mm2 door buis naar de meterkast hebben getrokken. Daarmee kon men in de toekomst voldoende kanten op werd gezegd. Dat was toen vaker de standaard.

Het rendement van je installatie staat of valt bij zo weinig mogelijk spanning verlies(vermogen verlies). Bij een hoog rendement moet je spanning altijd hoger zijn als van het net. Als er bij je in de omgeving meer panelen liggen of windmolens zal de netspanning zo wie zo aan de hoge kant zijn en daar moet jou installatie boven uit pieken wil je rendement.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Een solarkabel heeft meer isolatie ivm buiten (uv zon) daardoor wordt hij warmer en kan ook zijn warmte minder kwijt en moet de koperdoorsnede groter om dat te compenseren.

pamwikkeling

Special Member

De kabel ligt buiten in de zon, dus warmt meer op, dus weerstand wordt hoger, dus rendement van de zonne installatie daalt.

Om dit te voorkomen een dikkere kabel kiezen.

Heeft het er iets mee te maken of zijn het spijkers zoeken op laag water ?

Jazeker heeft het er mee te maken, kijk in een oude nen1010 en je ziet dat je een grondkabel juist zwaarder kunt belasten dan nom. omdat hij altijd door de grond/water gekoeld wordt, en dat ondanks een dikkere isolatie.

Dan zal ik maar 6mm2 nemen
Ik dacht enkel aan veiligheid en wist niet dat er zo veel spanningsverlies was over dergelijke lengte
Bovendien ligt die kabel er inderdaad minimum 20 jaar en het verschil tussen 4 mm2 en 6 mm2 is toch maar iets van 25 cent /meter per draad

Vaak hebben de panelen zelf een aansluitkabel van 4 mm2. Wij nemen meestal bij systemen met een totale lengte van onder de 100 meter 4 mm2, en daar boven 6 mm2. en bij grotere systemen(80+ panelen) gaat er meestal allemaal 6 mm2 in. den komen er 500 meter haspels. Bij de nog wat grotere systemen (1000+) komen er dan weer combinerboxen op het dak waar tot 16 strings op 1 of 2 parallel 50 mm2 kabels gaan.

zit sinds 2009 in de PV.

van die systemen met 10.000 panelen of meer, heb je al een aparte trafo nodig om het vermogen in te stouwen. dan heb je een hele ruimte met omvormers in zo'n pand zitten.

onlangs een installatie bij nieuwbouw gezien, in dichte kast 2x 5000W inverters. dingen waren al 70 graden in de late ochtend.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

wij hebben een systeem met 10.000 72 cels panelen (dus 20% groter dan standaard) en daar hangen 39 dikke omvormers aan de muur. Die de 3MW trafo's van de klant die die al had aardig laten werken in het weekend.

zit sinds 2009 in de PV.

300W+ is standaard nu aan panelen, laadpalen en zonnepanelen is vrij standaard meerwerk bij nieuwbouw tegenwoordig. met oogle earth ku je bij sommige distributie centra vlot 17.000 panelen tellen. daar loopt dermate vermogen weg, dat heeft de klant vaak niet nodig aan elektra voor het pand, dus levert men op die trafo's apart alleen maar terug.

van de week nog op dak gestaan met 37 graden, de panelen leverden volle bak terug, om meteen in de 350A verbruik van de airco's op dak te gaan :P

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 26 juni 2019 21:59:20 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer