Eindtrapje

Hoi allenmaal,
ik heb een oude buizenradio (die ik supermooi vind) en wil daarvoor een zendertje bouwen om mijn eigen muziek te streamen naar deze radio.
Ik heb deze schema gebouwd http://electronics-diy.com/schematics/1291/am-radio-transmitter-using-…
en hij werkt heel goed.
Ik kan hem over de gehele middengolfband tunen.
Alleen is het heel weinig vermogen zodat ik hem letterlijk op mijn radio moet zetten voor ontvangst.
Ik heb als tor de 2n2222a gebruikt.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik hier een simpel eindtrapje achter kan zetten zodat hij een afstand van ongeveer 10 meter kan bereiken ?
Vriendelijk bedankt

Sine

Moderator

Het is al verbazend dat het uberhaupt werkt, holy moly wat een constructie.

maartenbakker

Golden Member

Verbazend? Een klein tot middelgroot wereldwonder zou ik zeggen.

Wel een heel knap bedachte schakeling maar conceptueel mank.

Eigenlijk wel heel goed dat hij maar een klein bereik heeft, anders zou de storing aanzienlijk zijn.

Kijk anders eens op https://nfor.nl/radioforumservice/index.php?p=artikelen

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 21 juni 2019 21:00:38 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heeft de radio geen pick-up / bandrecorder ingang? Dat scheelt je een hoop werk.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

Ik vraag me af of dat op een beetje middengolf stabiel blijft...
Een Timer is weer eens wat anders dan een x-tal...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk zouden we dit schema niet moeten aanbevelen.

Maar de transistor verzwakt hier het signaal aanzienlijk. Je zou de transistor kunnen weglaten en de antenne aan pen 3 verbinden. Dan zou je al een flink beter bereik krijgen; meters, denk ik.

Je kunt ook de transistor laten zitten en een weerstand tussen antenne en GND monteren; probeer een paar kOhm. Ook dat zou moeten helpen, en dan zou je een iets langere antenne kunnen gebruiken.

--

Op 21 juni 2019 21:00:08 schreef mel:
Ik vraag me af of dat op een beetje middengolf stabiel blijft...

Als de frequentie een paar kHz verloopt, maakt dat nog niets uit. Een stabiliteit van een halve of hele procent redt een 555 heus wel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ah,een oude buizenradio.
Als je in de zelfde stijl wilt blijven om muziek te streamen kan je dat ding van Amroh bouwen met die verticale ferrietstaaf hoe heet dat ding ook al weer?
Phonolint,link? of zoiets? Heb het zo gauw ff niet paraat.

Hubie

Special Member

Op 21 juni 2019 20:54:21 schreef Sine:
Het is al verbazend dat het uberhaupt werkt, holy moly wat een constructie.

Het kan gekker hoor :-) er zijn ook MG zendertjes met een 7805.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Ook digitaal, maar met een goed uitgangsfilter zodat hij niet alleen veel stabieler is maar ook geen harmonischen van hier tot Tokio produceert.

Op die site staan ook nog wat simpeler ontwerpjes die alsnog beter zijn dan de schakeling met de 555.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De schakeling verbaast mij niet. Je kan met een Raspberry Pi zo ook een zendertje maken door een uitgangspin te schakelen. Er is software te vinden die er een FM-zendertje van maakt. Zonder antenne werkt het al tot ca 2 meter afstand. Met enkel een stukje draad op de uitgang kon ik al tot halverwege de straat komen. Selectiviteit is echter ver te zoeken.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Als de schakeling je niet verbaast, kun je uitleggen hoe de modulatie werkt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mensen met onvoldoende verstand van de materie "verbaast het niet".

https://xkcd.com/1425/

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ah nu je het zegt. In eerste instantie dacht ik dat dit gewoon een pwn generator was waarbij de control pin wordt gebruikt om de breedte te sturen. Hier doen ze het echter met de resetpin wat inderdaad interesant is.
De 555 genereert hier de draaggolf en wordt uitgeschakeld als de resetpin laag genoeg wordt. In het grijze omslaggebied van de resetpin is het de ruis die ervoor zorgt dat er als het ware pwm optreed.

Spanning staat en stroom gaat!

Dan zie ik nog niet hoe je AM modulatie krijgt... op een digitale uitgang.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op een digitale uitgang krijg je geen of waarschijnlijk geen AM-modulatie. Dat hoeft ook niet. FM-modulatie op de MG-band kan je prima met een AM-ontvanger ontvangen. De ontvanger stem je net naast de gewenste FM-zender af. (links of rechts) Dan krijg je flankdetectie. Het FM-signaal wordt door één van de flanken van je MF-filter omgezet in een AM-gemoduleerd FM-signaal en de ontvanger kan prima overweg met zijn zelfgemaakte AM-deel.

maartenbakker

Golden Member

Bij aansturen van pen 5 zou je inderdaad FM kunnen krijgen. Bij aansturen van pen 4 ga ik voor misbruik van analoge verschijnselen en/of iets dat meer op CW modulatie lijkt (PWM achtig). Ik zou het signaal wel eens op de scope willen zien.

Er wordt een 7555 gespecificeerd. Dat zou kunnen betekenen dat het niet werkt met een bipolaire 555 en misschien ook niet eens met een NSC555.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik was er eigenlijk zonder goed te kijken van uitgegaan dat er ge-FM'd werd op de control voltage op pen 5.
Dat gaat trouwens vrij goed; met 10 mV audio of zoiets krijg je redelijke smalband FM, net mooi om met een AM-radio op de flank af te stemmen. Dat is gewoon een leuk grapje om een 555 als zendertje te gebruiken.

Het huidige schema heeft dat dus fout. Je moet de reset al heel laag maken wil er iets gebeuren, en wat er dan gebeurt wil je hier niet hebben.

Toch zegt @TS dat het werkt.
In elk geval: ik zou toch graag eens horen wat het resultaat is van het weglaten van de transistor en het aansluiten van het antennedraadje rechtstreeks op pen 3. Tenslotte was de vraag naar de sterkte van het signaal, en dat zou daarmee aanzienlijk moeten toenemen, omdat die tor daar ook helemaal fout zit. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Op de site waar de TS het schema vandaan heeft, staat iets van toelichting. Waar je alsnog niet heel veel wijzer van wordt, maar het is wel duidelijk dat het moduleren van de resetpin geen ongelukje is.

Let op, de site waar het schema stond is NIET de site waar het ontwerp vandaan komt. Ik heb het tot nu toe teruggetraceerd tot https://web.archive.org/web/20180109020845/http://www.instructables.co…

kon hem zo snel niet op instructables rechtstreeks vinden. In de comments staan in elk geval een hoop zorgen die hier ook al geuit zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 24 juni 2019 01:53:08 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."