Vraag over alternatieve manier verhelpen aardlus op bootje

Hoi allemaal,
ik heb de afgelopen maanden al veel gehad aan het nazoeken op dit forum, super praktische informatie, maar het volgende kan ik geen eenduidig antwoord op vinden.

Ik heb een elektrische installatie met switch-panel gebouwd op m'n bootje, met een extra accu erbij waar ik wat apparaten op heb aangesloten (omvormer, versterker). Alles werkt als een tierelier, draden mooi weggewerkt, alles netjes afgezekerd, alleen als m'n buitenboordmotor loopt en ik (auto)radio + versterker, gebruik heb ik een bromtoon. Moet welhaast een aardlus zijn. Ik heb al geprobeerd om kabels te verleggen, maar alles wat ik kon aanpassen gaat het niet verhelpen.

De radio zit (en moet ook) via de bbmotor op de startaccu, en de versterker zit op de recreatieaccu (wordt niet bijgeladen). Twee verschillende accu's, 2 verschillende massa punten dus.

Nu heb ik het probleem opgelost door een 'aarde'-pijpje te maken achter m'n boot die het water inloopt, en een EXTRA draad van de massa (GND) aansluiting op mijn versterker naar dit pijpje te leggen. Brom helemaal weg! Ik blij :) Ik heb nu dus wel 2 draden op m'n GND aansluiting van de versterker.

Maar nu is mijn vraag... kan dit kwaad? En dan bedoel ik niet bij blikseminslag op het water, dat begrijp ik ook wel. Maar lekstroom van andere boten ofzo? Of problemen i.c.m. de potentiaaldraad van m'n bbmotor die het water inloopt? Kan ik nog veilig zwemmen naast m'n bootje? Hoe groot en wat zijn de risico's van dit tweede massa-draad van de GND van m'n versterker die het water in loopt?

Ik zou erg geholpen zijn met wat uitleg wat evt. de risico's hiervan zijn.

Super bedankt!

Ik denk dat, als je de versterker op de startaccu zet, je helemaal van het probleem af bent.

Anoniem

ik denk dat jouw buitenboordmotor stoort. Als het een aardlus zou zijn zou je de brom altijd hebben. Ik zou de ontstoring van de buitenboordmotor eens goed nakijken en eventueel er op bouwen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als het de buitenboordmotor is, dan zou de brom van frequentie moeten wijzigen met de snelheid van de motor.

Gevaarlijk? Er gaat toch geen grote spanning staan tussen je boot en het water?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik denk dat het grootste probleem is dat de radio via de motor loopt en de versterker op een extra accu
denk er aan dat de laadstroom van een buitenboordmotor zelden een mooie vlakke stroom is .
niet zelden met 1 simpele diode voor de helft gelijkgericht , dus verre van ideaal, en pikt de radio dit op via de voeding .
ook de elektronische ontsteking van de motor kan storing veroorzaken
volgende vraag:
1 bromt de versterker ook als de radio er van los is gekoppeld ?
2 verandert de brom toon na gelang het toerental van de motor ?
3 worden beide accu geladen door de motor zo ja hoe zijn deze met elkaar verbonden , via een diode accu scheider , of relais ect ?

ik zou het volgende in ieder geval doen :
radio en versterker op dezelfde accu
massa pool van beide accu zo kort en goed mogelijk met elkaar verbinden ( dikke accu kabel )
doe je dat niet dan loop je de kans om op een een of andere manier een 24v circuit te creëren al dan niet opzettelijk of door een defect

[Bericht gewijzigd door klaasy op zaterdag 22 juni 2019 09:01:41 (29%)

Op 22 juni 2019 00:20:01 schreef Gerard1978

Nu heb ik het probleem opgelost door een 'aarde'-pijpje te maken achter m'n boot die het water inloopt, en een EXTRA draad van de massa (GND) aansluiting op mijn versterker naar dit pijpje te leggen. Brom helemaal weg!

Super bedankt!

je hebt geen aarde gemaakt maar een verbinding van je versterker via het water naar de staartstuk van je motor gemaakt net voldoende om de brom weg te nemen
had je dat zelfde draadje aan het metaal van de motor gemaakt had je waarschijnlijk het zelfde effect gehad, met andere woorden er is onvoldoende massa tussen de accu met versterker en de accu met motor + radio
denk er wel aan de de span klemmen van de motor en de motor zelf per definitie niet met elkaar verbonden hoeven te zijn als gevolg van rubbers tussen de 2, dus niet te gebruiken als motor massa

Ik raad je dringend aan om alle elektriciteit niet aan de massa van de boot te leggen. Spanningsverschillen en lekstromen kunnen leiden tot corrosie.

Lambiek

Special Member

Op 22 juni 2019 10:53:04 schreef Hoeben:
Ik raad je dringend aan om alle elektriciteit niet aan de massa van de boot te leggen. Spanningsverschillen en lekstromen kunnen leiden tot corrosie.

Daar heb je gedeeltelijk gelijk in, ten eerste ligt het aan het type boot, is het een metalen boot of bijv. een polyester boot. In dat laatste geval is er niets aan de hand, maar je hebt daar ook dubbele bedrading nodig, zowel plus als min moeten apart uitgevoerd worden. Ten tweede gaat elektrolyse vaak alleen op als je aan de walstroom ligt en de aarde van de wal verbonden is met je boot. En als je dan ook nog eens aan een stalen damwand ligt is het helemaal feest.

Dus aan de TS, wat voor type bootje is het?
En op deze manier kun je testen of je last krijgt van elektrolyse.

Corrosie en stalen schepen.doc

Op 22 juni 2019 00:20:01 schreef Gerard1978:
Ik heb een elektrische installatie met switch-panel gebouwd op m'n bootje, met een extra accu erbij waar ik wat apparaten op heb aangesloten (omvormer, versterker). Alles werkt als een tierelier, draden mooi weggewerkt, alles netjes afgezekerd, alleen als m'n buitenboordmotor loopt en ik (auto)radio + versterker, gebruik heb ik een bromtoon.

Werkt dus niet als een tierelier. :)

Dus heb je iets van een schema?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Radio zit op startaccu. Versterker zit op recreatie accu
Beide accu's hebben niet dezelfde massa?
Als beide massa's een potentiaalverschil hebben zal er een stroom gaan lopen door de afscherming van de signaalkabel tussen radio en versterker
Ja dat bromt er dan lustig op los :P
Massa van beide batterijen hoort rechtstreeks met elkaar verbonden te zijn, liefst een stermassa :-)

Thanks voor de feedback allemaal, hoop reacties, fijn!

De antwoorden op alle vragen:

1. De versterker bromt niet als de radio uitstaat, alleen als de radio aanstaat (echter: als alles op 1 accu zit is het precies andersom!)
2. JA de brom frequentie gaat idd duidelijk omhoog met het toerental
3. Alleen de startaccu wordt bijgeladen, de recreatie accu niet (bbmotor geeft ook niet genoeg laadstroom hiervoor.

Op 22 juni 2019 11:19:49 schreef Lambiek:
[...]
Daar heb je gedeeltelijk gelijk in, ten eerste ligt het aan het type boot, is het een metalen boot of bijv. een polyester boot. In dat laatste geval is er niets aan de hand, maar je hebt daar ook dubbele bedrading nodig, zowel plus als min moeten apart uitgevoerd worden. Ten tweede gaat elektrolyse vaak alleen op als je aan de walstroom ligt en de aarde van de wal verbonden is met je boot. En als je dan ook nog eens aan een stalen damwand ligt is het helemaal feest.

Dus aan de TS, wat voor type bootje is het?
En op deze manier kun je testen of je last krijgt van elektrolyse.

[bijlage]

[...]
Werkt dus niet als een tierelier. :)

Dus heb je iets van een schema?

Het is een polyester sloepje, dus corrosie speelt geen rol. Electrolyse is dan ook geen probleem naar ik aanneem?

Op 23 juni 2019 02:03:36 schreef anoniem015:
Radio zit op startaccu. Versterker zit op recreatie accu
Beide accu's hebben niet dezelfde massa?
Als beide massa's een potentiaalverschil hebben zal er een stroom gaan lopen door de afscherming van de signaalkabel tussen radio en versterker
Ja dat bromt er dan lustig op los :P
Massa van beide batterijen hoort rechtstreeks met elkaar verbonden te zijn, liefst een stermassa :-)

De radio zit op de startaccu, hier blijft spanning op dus hoef ik niet ieder weekend opnieuw alle instellingen opnieuw in te voeren. De versterker zit op de semi-tractie accu, die kan uiteraard ivm de 500W max. niet op de startaccu, dan trek ik 'm leeg. Ik heb dus sowieso de 2 verschillende accu's nodig. Als ik alles op 1 aansluit is de brom inderdaad ook weg! Echter dan alleen als de radio ook aanstaat, heel gek maar als de versterker alleen aan staat bromt die juist wel als alles op 1 accu zit. Zal nog proberen een schema'tje te posten.

Als beide massa's een potentiaalverschil hebben zal er een stroom gaan lopen door de afscherming van de signaalkabel tussen radio en versterker
Ja dat bromt er dan lustig op los :P
Massa van beide batterijen hoort rechtstreeks met elkaar verbonden te zijn, liefst een stermassa :-)

Bedoel je dat ik de beide min-polen van de 2 accu's met elkaar zou moeten verbinden met een stroomkabel? Wat is een stermassa?

als je 2 accu's hebt met op ieder een deel van de hifi, en je koppelt de minpolen niet door dan lopen er stromen door je audio kabel massa's. daar krijg je dan idd brom van.

hoe laad je de 2e accu overigens op dan? je radio heeft een antenne, als die kabel ook ergens aan de min zit krijg je ook rare geluiden, het koppelen van de 2 accu minpolen moet het wel oplossen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Een ster punt is een massa punt waar alle bedrading bij elkaar komt, de min draden wel te verstaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

minister traden

:?

minister Is mini-ster 8)7

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 24 juni 2019 00:47:29 (29%)

Lambiek

Special Member

Op 24 juni 2019 00:46:26 schreef RAAF12:
minister Is mini-ster 8)7

Had ik op mijn mobiel getypt, en die maakt er wel eens iets onduidelijks van. :)

Op 23 juni 2019 16:34:33 schreef Gerard1978:
Het is een polyester sloepje, dus corrosie speelt geen rol. Elektrolyse is dan ook geen probleem naar ik aanneem?

Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 juni 2019 17:37:16 schreef testman:
als je 2 accu's hebt met op ieder een deel van de hifi, en je koppelt de minpolen niet door dan lopen er stromen door je audio kabel massa's. daar krijg je dan idd brom van.

dat hoeft niet per definitie , je kan 2 gescheiden stroombronnen gebruiken , maar dan mag er in de rest van het circuit niet iets of een apparaat zitten die de accu`s met elkaar verbind .
in ieder geval zijn de beide accu`s via de verbinding snoeren van radio naar versterker met de massa`s aan elkaar verbonden , dit is geen goede massa verbinding vanwege de dunne kabels.
duidelijk is dat de motor de brom veroorzaakt door laadstroom / ontsteking .
ik zou alles op de recreatie accu aansluiten en de start accu met rust laten of de 2 accu`s parallel zetten met een accu scheider / relais en alle apparatuur op de recreatie accu aansluiten .

gebruik voldoende dikke kabels en zekeringen voor de veiligheid .
als ik soms zie hoe er wat afgeknoeid word op boten , verbaasd het me elke keer weer dat er niet meer boten af fikken
nu ik er over na denk kan ik me niet herinneren dat ik op een pleziervaartuig ben geweest die de boel wel goed op orde had .

Jinny

Golden Member

nu ik er over na denk kan ik me niet herinneren dat ik op een pleziervaartuig ben geweest die de boel wel goed op orde had .

Je bent nog niet op onze tobbe geweest dus.. :)
Maar zonder gekheid, het totale gebrek aan inzicht verbaas ik me ook wel over ja.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 24 juni 2019 09:31:21 schreef klaasy:
duidelijk is dat de motor de brom veroorzaakt door laadstroom / ontsteking .

Dat weet je niet en dat hoeft ook niet. Zoiets veroorzaakt meestal geen brom maar meer een soort ruis met het tikken van de ontsteking erin.

ik zou alles op de recreatie accu aansluiten en de start accu met rust laten of de 2 accu`s parallel zetten met een accu scheider / relais en alle apparatuur op de recreatie accu aansluiten.

En zo hoort het ook.

als ik soms zie hoe er wat afgeknoeid word op boten , verbaasd het me elke keer weer dat er niet meer boten af fikken.

Ja precies, als je dat spinrag soms ziet op sommige jachten. Al is het bij de nieuwe jachten tegenwoordig wel in orde.

Op 24 juni 2019 09:45:12 schreef Jinny:
Je bent nog niet op onze tobbe geweest dus.. :)

Nee, kom je nog naar .......... deze zomer?

@TS,
Hier heb je een voorbeeld van een gedeeltelijk schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 juni 2019 09:55:18 schreef Lambiek:
[...]
Dat weet je niet en dat hoeft ook niet. Zoiets veroorzaakt meestal geen brom maar meer een soort ruis met het tikken van de ontsteking erin.

TS heeft aangegeven dat de brom veranderd na gelang het toerental van de motor .
dit kan maar 1 ding betekenen dat de storing van de ontsteking komt, of van het laad circuit .
storing van ontsteking vaak rf storing , mogelijk op te lossen met ontstoorde bougie doppen en bougies met een ingebouwde weerstand ( te herkennen aan de R in het type nummer)

storing laadcircuit , beter gelijkrichten en afvlakken met condensatoren

Op 24 juni 2019 09:45:12 schreef Jinny:
[...]

Je bent nog niet op onze tobbe geweest dus.. :)
Maar zonder gekheid, het totale gebrek aan inzicht verbaas ik me ook wel over ja.

mwwaa roeibootje met elektrische bb motor ... kun je niet zien als elektrische installatie :p

Lambiek

Special Member

Op 24 juni 2019 10:33:01 schreef klaasy:
TS heeft aangegeven dat de brom veranderd na gelang het toerental van de motor .

Die had ik even niet gezien, maar inderdaad.

Op 23 juni 2019 16:34:33 schreef Gerard1978:
2. JA de brom frequentie gaat idd duidelijk omhoog met het toerental

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

@Lambiek, de kans zou zomaar bestaan dat we daarlangs komen.
Stuur je wel een PB..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 juni 2019 09:31:21 schreef klaasy:
[...]
dat hoeft niet per definitie , je kan 2 gescheiden stroombronnen gebruiken , maar dan mag er in de rest van het circuit niet iets of een apparaat zitten die de accu`s met elkaar verbind .
in ieder geval zijn de beide accu`s via de verbinding snoeren van radio naar versterker met de massa`s aan elkaar verbonden , dit is geen goede massa verbinding vanwege de dunne kabels.
duidelijk is dat de motor de brom veroorzaakt door laadstroom / ontsteking .
ik zou alles op de recreatie accu aansluiten en de start accu met rust laten of de 2 accu`s parallel zetten met een accu scheider / relais en alle apparatuur op de recreatie accu aansluiten .

gebruik voldoende dikke kabels en zekeringen voor de veiligheid .
als ik soms zie hoe er wat afgeknoeid word op boten , verbaasd het me elke keer weer dat er niet meer boten af fikken
nu ik er over na denk kan ik me niet herinneren dat ik op een pleziervaartuig ben geweest die de boel wel goed op orde had .

Ik snap dat het beter zou zijn alle gebruikers op dezelfde accu te hebben, maar de recreatieaccu gaat er na ieder tochtje uit om thuis aan de lader gezet te worden. En dan ben ik alle instellingen, zenders, etc. van m'n radio weer kwijt. Dat wil ik echt niet het hele jaar door voor ieder tochtje opnieuw instellen.

Maar als ik jullie goed begrijp zou ik met de huidige setup 2 oplossingen kunnen proberen:
1. De minpolen van de 2 accu's met elkaar verbinden. Is er dan geen risico dat de accu's per abuis met elkaar worden geschakeld? Parallel zetten lijkt me niet handig, 2 totaal verschillende accu's en maar beperkte laadstroom van m'n bb-motor...
Hoeveel qmm draad zou er moeten lopen dan tussen de 2 minpolen?

2. Het plaatsen van ontstoorde bougie doppen of bougies met een ingebouwde weerstand.
Geen idee of die er zijn voor mijn bb-motor, er zit nu DPR6EA-9 in... welke zou ik dan moeten plaatsen?

Ik snap dat het beter zou zijn alle gebruikers op dezelfde accu te hebben, maar de recreatieaccu gaat er na ieder tochtje uit om thuis aan de lader gezet te worden.

Dat lijkt me nu niks. Elke keer als je even wil gaan varen met die accu lopen sjouwen.

Maar waarom heb je die accu eigenlijk bij je? Alleen om die versterker te voeden?
Eje gebruikt de motor niet. Als je veel op de motor vaart zou ik de accu laden met de motor. Of gewoon geen extra accu.

Motor je te weinig of niet dan is een zonnepaneel misschien een optie. wel een tweede accu zodat je altijd weer kunt starten. Tenzij je motor een slingerstart heeft of zo'n trektouwtje.

benleentje

Golden Member

Je hebt dus een versterker dan nu eerst eens kijken waar de storing vandaan komt. Dus met versterker uit en dan even 1 speaker op de radio heb je dan ook al storing?

Vaak komt de storing binnen via de tulpkabel die naar de versterker gaat. De tulpkabel mag nergens in de buurt van een stroom draad liggen. De verschillende spanningen en massa draden maken in een auto eigenlijk ook nooit uit maar wel de route van de tulpkabel. Die legde ik in de auto altijd via een route waar geen andere draden waren en dat was dan vaak via de midden console.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.