Ventilator repareren

Hey,

Ik heb onvoldoende kennis van huishoudelijke motoren die gebruikt worden bij ventilatoren, dus vraag ik jullie om hulp ;)

Vorige zomer starte/draaide mijn ventilator niet meer goed, toen "bromde" hij nog toen er spanning op zat, 's ochtends deed hij helemaal niets meer (ook niet brommen).
Ik vermoed dat de motor 's nachts te warm werd en de thermische zekering stuk is gegaan, de condensator werkt volgens mij nog wel, deze heb ik getest met een contactloze spanningszoeker.
Maar de thermische zekering heb ik nergens kunnen vinden, heeft iemand een idee waar deze ergens kan zitten?

Alvast bedankt!
Dries

Met vriendelijke groet, D. Baelus
Shiptronic

Overleden

Op 24 juni 2019 19:43:33 schreef DBaelus:
de condensator werkt volgens mij nog wel, deze heb ik getest met een contactloze spanningszoeker.

Ben benieuwd hoe je dat doet, maar de C is wel de eerste verdachte bij een motor.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Als hij ook niet meer bromt is de motor (of eventueel een meegewikkelde zekering) waarschijnlijk onderbroken. Dat kun je als eerste eens meten.

Een condensator kun je niet testen met een contactloze spanningszoeker, dus dat kan alsnog de oorzaak zijn geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 juni 2019 19:45:24 schreef Shiptronic:
[...]

Ben benieuwd hoe je dat doet, maar de C is wel de eerste verdachte bij een motor.

Woops.. :p
Hoe kan je de condensator doormeten?

Met vriendelijke groet, D. Baelus

zo'n 35€ ding van de bouwmarkt heeft die nukken vaker, niet zelden de lagers welke vast zitten of de condensator die gaar is. als de motor nu niet meer loopt, is wrs de beveiliging eruit in de wikkelingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Ik ben het met testman eens.
Ooit gepoogd een nieuwe thermische zekering in de motor te plaatsen, maar dat werd een compleet fiasco: de wikkelingen zelf waren ook aan gort.

Beste remedie: geregeld (zeker elke 500 draai-uren) inwendig stofvrij maken en de lagers SPAARZAAM oliën met wat dunne olie.
Bij sommige modellen kan dat een helse klus zijn, de fabrikant heeft veel liever dat je een nieuwe koopt...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik haal altijd het anker uit de motor, maak de as en de lagers helemaal schoon en vet de boel dan in met echt lagervet.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 24 juni 2019 19:43:33 schreef DBaelus:
Hey,
....... maar de thermische zekering heb ik nergens kunnen vinden, heeft iemand een idee waar deze ergens kan zitten?

Alvast bedankt!
Dries

Verstopt onder de toevoerdraden van de wikkeling. Daar kun je bij komen door die bindtouwtjes door te knippen en heel voorzichtig de boel los te peuteren. Na testen en eventueel vervangen, alles weer mooi vast binden. Is te doen maar vergt wel een zekere mate van handigheid.

Koppel de bekabeling naar de motor eens los en meet die door met een (goede) multi-meter op weerstand. Daar zou in ieder geval enkele tientallen ohms weerstand uit moeten komen. Als je 'OL' blijft meten met een multi-meter op weerstand, dan zijn de wikkelingen in de motor ongetwijfeld doorgebrand.