Klokken (weer eens) te snel?

Op 20 juni 2019 12:15:54 schreef Sine:
Het is niet voor niets dat men zoveel mogelijk "draaiend ijzer" online wilt houden.

Precies, en dat is iets wat veel voorstanders van groene energie zich niet realiseren. Je zou een aantal grote motoren kunnen laten meedraaien die geen mechanisch vermogen leveren, maar wel een groot vliegwiel op gang houden. Maar dan nog, je moet ook iets hebben wat de frequentie oplegt. Nu zijn dat de grote centrales die elk hun eigen frequentieregeling hebben. Maar stel dat die allemaal wegvallen, wie of wat gaat die taak dan overnemen? Ik zou het niet weten, maar als iemand een goed idee heeft hoor ik dat graag.

Op 19 juni 2019 22:38:30 schreef Sine:
@Peter,
Stierenpoep!
Men kan de opwek best begrenzen, maar nooit door met de netfrequentie te spelen, dan moet je het hele Europese net gaat optillen.
Gaat niet beurn nie.

Daarnaast kom je bij 51,5Hz al akelig dicht bij de overtoeren trip grenzen van diverse turbines.
Aan de onderkant het zelfde, bij 49Hz begint men verbruikers van het net te kiepen.

Kleine ongemakken als klokken die uit de pas gaan lopen heb ik het dan nog even niet over.

https://www.netzfrequenzmessung.de/aktuelles.htm

https://www.mainsfrequency.com/

2.2 Active power reduction in case of overfrequency
The frequency in alternating current grids is kept constant within strict limits, in Europe at exactly 50 Hz. If
more energy is taken from the grid than is fed in by
the generators, the frequency will drop – it will rise
in case of an energy surplus. Up to now, PV inverters
had to disconnect from the grid immediately upon
the power frequency exiting the permitted range of
47.5 to 50.2 Hz. Since the sudden disconnection of
large PV power generation capacities always has
a negative effect on the grid stability, the mediumvoltage directive now demands frequency-dependent power regulation in the inverter: The devices
should reduce their current power with a gradient
of 40 percent per Hertz from 50.2 through 51.5 Hz
and only disconnect from the grid above 51.5 Hz.
The disconnection limit in case of underfrequency
remains unchanged at 47.5 Hz

Niks stierepoep!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lees hoofstuk 3 even

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/powerback.jpg

maartenbakker

Golden Member

Oftewel als er al een gigantisch energie-overschot is, mogen zonnepanelen nog vrolijk meedoen. Is dat niet meer een optie voor zonnepanelen in ontwikkelingslanden en/of eilandbedrijf, waar de frequentie wat minder nauwkeurig geregeld wordt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

tja, net als in 2 landen waar alles zo platging van de week nog, het energienet is op z'n zachts gezegd ook een slecht onderhouden boel daar. 1 fout bij een stuwdam en geheel plat gingen 2 landen..

overigens kan men windmolens uitschakelen als ze niet nodig zijn, met wind 7 gaan ze ook uit anders worden ze gevaarlijk. met die grote zonnepaneel parken in DE zal men iets moeten als er ineens 10MW uit zou vallen als de netfrequentie oploopt. beter stroom afbouwen naargelang die frequentie oploopt zou je denken dan.

recent nog bezig geweest in een nieuwe gasloze woning, daar ligt gewoon 5000W aan panelen op dak terug te leveren over 3 fasen, gewone huurwoning. de trafo vlakbij en stevig voor wat er aanzit aan woningen, mede door die panelen waardoor je niet van 5 of 10% gelijktijdige last per woning nog uit kunt gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 17 juni 2019 14:07:13 schreef mvdk:
Misschien ga ik volgende week maar eens even kijken. Gewoonlijk bezoek ik dat gebied in augustus.

Nah, even wezen kijken. Dit hebben ze vanochtend neergezet. Een RMU en een, ik schat 200kVA trafo.

De kabels van het aggregaat gaan door dat gaatje, en zitten binnen op de laagspanningsrails aangesloten.
Bij dat mooie trafogebouwtje op die andere foto in dit topic gebeurde nada.
Wel tussen het dorp en dat trafogebouwtje nog een aggregaat gespot.
De plek was bij nadering niet zo moeilijk uit te kennen, de straatverlichting blijft tijdens de duur van de werken óók branden.

Ik had zeer grote problemen om het dorp te vinden, genavigeerd met een 40 jaar oude kaart, want om een of andere reden werkte m'n google maps niet op m'n telefoon.
(Heeft het zin om bij de telefoonwinkel om instructies te gaan vragen hoe ik m'n telefoon in het buitenland moet instellen, of zou het vanzelf overgaan?)

Sine

Moderator

Niks stierepoep!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lees hoofstuk 3 even

Dat die inverter terug regelt om het net niet op te blazen is duidelijk.

Maar je uitspraak:

In Duitsland word dit al gebruikt om het primair vermogen te regelen.

Is complete onzin, regelen doet men niet met de netfrequentie.
Of beter ... zonnestroom afregelen doet men niet door de netfrequentie te verhogen.
Dat afregelen na '51-en een beetje' is puur om het net overeind te houden mocht het hele spul op hol dreigen te slaan.
Als dat ooit gebeurt dan heeft er al heel wat ander spul gefaald.

Ik had zeer grote problemen om het dorp te vinden, genavigeerd met een 40 jaar oude kaart, want om een of andere reden werkte m'n google maps niet op m'n telefoon.
(Heeft het zin om bij de telefoonwinkel om instructies te gaan vragen hoe ik m'n telefoon in het buitenland moet instellen, of zou het vanzelf overgaan?)

roaming aanzetten bij verbindingen voor BE en andere EU landen. dat zijn geen extra kosten meer tegenwoordig. tijdje terug in oostenrijk geweest en ook niets van gezien op de rekening mbt datagebruik.

dat het maar een kleine trafo is is wel zeker, onlangs een 1000kVA generator gezien waar er 5 kabels van 150mm2 parallel x4 lagen over de weg..

is dit in BE? in NL zijn trafohuisjes doorgaans van beton, buitenkant wel metselwerk, maar de kern met de trafo niet doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 24 juni 2019 20:21:30 schreef mvdk:
[...]
Nah, even wezen kijken. Dit hebben ze vanochtend neergezet. Een RMU en een, ik schat 200kVA trafo.
[bijlage]

De kabels van het aggregaat gaan door dat gaatje, en zitten binnen op de laagspanningsrails aangesloten.
Bij dat mooie trafogebouwtje op die andere foto in dit topic gebeurde nada.
Wel tussen het dorp en dat trafogebouwtje nog een aggregaat gespot.
De plek was bij nadering niet zo moeilijk uit te kennen, de straatverlichting blijft tijdens de duur van de werken óók branden.

[bijlage]
Ik had zeer grote problemen om het dorp te vinden, genavigeerd met een 40 jaar oude kaart, want om een of andere reden werkte m'n google maps niet op m'n telefoon.
(Heeft het zin om bij de telefoonwinkel om instructies te gaan vragen hoe ik m'n telefoon in het buitenland moet instellen, of zou het vanzelf overgaan?)

Dan zal het een bijkomende nieuwe hs-cabine zijn?

Transformator staat wel dicht bij de hs-cellen, of lijkt dat alleen maar zo op de foto?

Transformator staat wel dicht bij de hs-cellen, of lijkt dat alleen maar zo op de foto?

Ik zou me meer zorgen maken om de kartonnen dozen die op de trafo en schakelkast staan.

RAAF12

Golden Member

Op 24 juni 2019 20:21:30 schreef mvdk:
(Heeft het zin om bij de telefoonwinkel om instructies te gaan vragen hoe ik m'n telefoon in het buitenland moet instellen, of zou het vanzelf overgaan?)

Dat zou best een goed idee kunnen zijn, de APN moet soms worden ingesteld anders is er geen roaming mogelijk in het buitenland. In NL zijn er bijv. netwerken waar meerdere providers gebruik van maken. Als de APN verkeerd staat is er geen roaming mogelijk. Dan verschijnt er geen kleine R rechtsboven.

Verstuurd vanuit La douce France...

GJ_

Moderator

Op 25 juni 2019 19:11:36 schreef evelo: Transformator staat wel dicht bij de hs-cellen, of lijkt dat alleen maar zo op de foto?

Op 25 juni 2019 19:47:39 schreef Brainbox: Ik zou me meer zorgen maken om de kartonnen dozen die op de trafo en schakelkast staan.

Jongens, eerst even wachten tot alles op z'n plek staat en aangesloten is. In die dozen zitten de aansluitbenodigdheden. :-)

mel

Golden Member

Ik zie in ieder geval een zwabber staan, dus het word prima opgeruimd ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Het station was "uitgelast" zoals ze dat zeggen. De twee middenspanningskabels lagen buiten met een mof doorverbonden. Er moeten stukken kabel naar binnen gebracht worden, eindsluitngen gemaakt worden in die schakelinstallatie, en kabels van de installatie naar de trafo.
Er moeten ook nog trafokabels naar het laagspanningsrek, wat rechts om de hoek staat, gemonteerd worden. Die lopen dan via het plafond. Daar zit nog een aandachtspuntje, die kabels moeten gemonteerd worden op het laagspanningsrek op de aansluitingen waar nu de generator opzit.
Denk niet dat ze dat redden in de beloofde 15 minuten.
Bij mijn bedrijf deden we dat anders, dan werd er een tijdelijk compactstation neergezet in zo'n situatie.

mel

Golden Member

Misschien als ze een blik met 50 monteurs opentrekken, halen ze het net >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 juni 2019 21:44:08 schreef testman:
[...]
dat het maar een kleine trafo is is wel zeker, onlangs een 1000kVA generator gezien waar er 5 kabels van 150mm2 parallel x4 lagen over de weg..

Zo ooit een kroonsteentje geplaatst omdat er wat kabels uitgefikt waren (generator voor koelcontainers op een containerschip). Daar sloten we per fase dan 8x120mm^2 nieuwe en 12x70mm^2 oude kabel op elkaar aan. Leuk werkje (met 40graden, >90dB omgevingsgeluid en windkracht 7 zo'n 13 uur per dag werken, joepie...)
Kroonsteentje bestond uit twee koperen strips van 1x10x40cm waar net een M12 bout tussen paste. Per fase uiteraard. Generator (2x1x1,5m dieselblok met een generator eraan) was volgens mij maar 750kW of zo.

evelo

Golden Member

Zitten er automaatjes voor de (nood)verlichting, stopcontactje?

Voorzien op kortsluitstromen tot 10 of 15kA?

mvdk

Golden Member

In dit geval kan een automaatje 16A 6kA volstaan, de te verwachten kortsluitstroom op de trafoklemmen zal zo iets zijn. In de nen1010 word geadviseerd dit soort automaatjes niet direct op de rails te zetten, ook geen diazed patronen. Er word geadviseerd/voorgeschreven om eerst een mespatroon NH0 of NH00 (ook wel DIN0 of DIN00) te plaatsen. Maar dat kost weer. Gewoonlijk word zo'n automaatje, meestal maar 6kA, afgetakt van de rail met twee 6qmm draden, gevoed door een 630 trafo. Dat is 20kA. Persoonlijk vind ik dat wat dunnetjes. Klaag je erover, dan zeuren ze dat het incidentele voorkomen van harde asbest een groter risico inhoud...
Enne, noodverlichting heb je niet in cabines, trafohuisjes. Das alleen maar meer onderhoud. Een batterij handlamp volstaat.

evelo

Golden Member

Ja, de DNB lost het zo op: draagbare noodverlichting die meegaat in de bestelwagen.

Maar privé cabines moeten verplicht noodverlichting hebben en ze moet werken

mel

Golden Member

Noodverlichting kan ook een lamp op een batterij zijn..Zo hebben ze bij Rijkswaterstaat, in de schakelruimtes, lampen hangen die gewoon aan het net worden opgeladen, en toch draagbaar zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 juni 2019 10:28:42 schreef mvdk:

Bij mijn bedrijf deden we dat anders, dan werd er een tijdelijk compactstation neergezet in zo'n situatie.

klopt, dat heb ik ook al vaker gezien toen men in de regio de oude stenen trafohuisjes ging opruimen. dan kwam er een zeecontainertje met mobiele trafo die ze dan tijdelijk aansloten met losse kabels tot de nieuwe trafo klaar was.

recent moest er ergens een trafo bijkomen, de originele 10KV lijn moest dus gesplitst worden. tijdelijk generator erbij, nieuwe 10KV verdeelkast aan de straat waar de voeding wordt opgesplitst naar de oude en nieuwe trafo. in die kast loopt dan ook de ringlus van de 10KV weer verder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 19 juni 2019 11:42:12 schreef mvdk:
Dan moet een werkvoorbereider gaan schouwen, kijken hoeveel PV er op de daken ligt van de aangesloten adressen. Vervolgens moet er dan een aggregaat neergezet worden met ingewikkelde techniek wat kijkt naar het afgegeven vermogen. Als dat te laag word moet er een weerstanden bank ingeschakeld worden om het (vermoedelijke) afgegeven vermogen van die PV installaties te gaan verbranden. Lijkt mij dat zo'n technische oplossing extra geld kost, het schouwen kost óók extra geld.
Heb er een beetje op zitten googelen, er schijnen in België al meer van dit soort situaties te zijn geweest, en er werd, misschien nog wel word, op een compensatieregeling gestudeerd.

Op 18 juni 2019 11:30:57 schreef joopv:
Ik vind dat toch wel erg jammer. Het is een lompe oplossing voor dat eilandbedrijf met veel zonnepanelen binnen dat eiland.

Vanochtend even bij collega's van nu Stedin langs geweest, en gevraagd hoe zij met dit soort situaties omgaan. "Dat mogen wij niet" toen ik het verhaal uit dit topic uitgelegd had. "Wij moeten uitzoeken of er teruglevering is te verwachten, en een "loadbank" plaatsen." Daar komt dan dus die werkvoorbereider die ik hierboven genoemd heb kijken.
Grotere aggregaten, mijn zegsman noemde 550kVA, schijnen het "onboard" te hebben, bij kleinere moet een aparte loadbank geplaatst worden.
In beide gevallen word de energie de lucht in geblazen.

Bij het schrijven van de post en kopieren en plakken, is er wat verkeerd gegaan met m'n post van woensdag 19 juni 2019 11:42
Kan dat nog hersteld worden?

Hier een filmp frament met 1 x 1250 en 1x 1000 KVA om tijdelijk de 20KV voedig uit bedrijf te kunnen nemen.

https://www.youtube.com/watch?v=ckvQuySdcgU&feature=youtu.be

Op de grond zie je een flinke bundel 1 pitters liggen 4 x 185 mm2 per fase

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 3 juli 2019 19:04:38 (19%)