Aristona tv

Goede avond allemaal.

Ik heb vandaag deze tv gekregen en was benieuwd of iemand er wat leuks over weet te vertellen?(maarten??).
Wat ik denk is dat hij van week 4 1988 is. Ik heb hem vandaag binnen gekregen en moet zeggen dat er aardig geluid uit komt en het beeld er nog zeer strak uit ziet.Ben er erg blij mee want zoals mijn username suggereert en ik denk aardig bekend is dat ik een Philips/Aristona liefhebber ben.mvg robert

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op maandag 24 juni 2019 20:25:21 (18%)

maartenbakker

Golden Member

Da's een CF1 chassis, een soort low-end opvolger van de CTX denk ik en daarmee een neefje van de in Spanje voor de spaanse markt ontwikkelde CTX-opvolger CTZ. Dit toestel komt uit Singapore, ik weet uit m'n hoofd niet helemaal zeker of het chassis daar ook ontwikkeld is maar de fabricage zal uit kostenoogpunt grotendeels in Singapore geweest zijn. De datering van 1988 week 4 klopt wel. Ik meen uit het hoofd gezegd dat deze toestellen sinds ongeveer 1986 in de Philipscatalogi stonden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 24 juni 2019 22:59:06 (47%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is er ook een catalogus te vinden waar deze in zou kunnen staan? Ik struin ervan t internet voor af.voor oude wegkaap gids uit de 80er en 90er jaren.ook specifiek Philips catalogussen.

kijk eens bij mfbfreaks.nl, die hebben oude folders op site staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Punt NL werkt niet.
https://www.mfbfreaks.com/

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 25 juni 2019 20:59:57 (63%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

ik ben daar idd al lid en was het compleet vergeten haha.3 x raden welke naam ik daar gebruik;)

1985: Beeld en Geluid 17e plaatje (plaatje H )
https://www.mfbfreaks.com/documentatie/hifi-folders/philips-nederland/…

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op dinsdag 25 juni 2019 21:09:16 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Hij staat zelfs ook bij de computermonitoren (1114 heeft een RGB-ingang).

Nog wat grappigs: dit zal een van de laatste Nederlandse catalogi zijn waar nog een grootbeeld zwart-wit TV in staat.

De plaatjes zijn trouwens wel ndk.

P.S. Ik denk dat het hele ontwerp Singaporees is; in de service manual staan bijpassende 12NC's op de printlayout.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 25 juni 2019 22:51:38 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
waar rook was, werkt nu iets niet meer

@maarten: Dat klopt. maar deze Aristona heeft alleen coax aansluiting.
Verder zijn ze gelijk.Er stond op MP ook de Philips variant die in t blad staat,Alleen kort er na zag ik de Aristona variant en ben daar voor gegaan.
Wel grappig is dat er op MP ook een oranje Indesit staat waar meneer mee denkt goed in handen te hebben.(advertentie is zeker niet van mij)

Op 25 juni 2019 22:48:01 schreef maartenbakker:

Nog wat grappigs: dit zal een van de laatste Nederlandse catalogi zijn waar nog een grootbeeld zwart-wit TV in staat.

Bijzonder! Vreemd dat die tussen de portable's staat...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Helaas had ik zondag pech. We wouden een videobanden kijken met deze tv. Ik zette hem op een kastje neer en wou naar de keuken lopen terwijl ik met men voet achter t draad blijf hangen en je raad het al: tv op de grond en scherm stuk. Ik ben er flink beroerd van en nu is mijn vraag of iemand zo een heeft staan goed of niet goed waar eventueel het scherm van over gezet worden?

Is de kast stuk of alleen Bbuis?? die laatste kan ik evt nog wel aan komen...

Ik zie dat je uit Zwolle komt. Ik ook. Heb eventueel om het leed wat te verzachten een Aristona KT3 voor je staan.. laat maar weten.

Beste smd en Vincent kast heeft een scheur maar dat is niet zo erg. Bbuis is volledig naar de maan. Heb hem nog niet open gehad. Enigszins bang te zien wat ik er in aan ga treffen. @smd wat zou me dit gaan kosten?? Incl verzenden?Mvg robert

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op woensdag 18 maart 2020 21:14:19 (22%)

Die is genekt. Tv's die ik heb laten vallen bleef de pijp 'gewoon' van heel..het hoeft maar net verkeerd te vallen helaas.

Als die rare pandemie over is zal ik wel een aristona pretpakket samenstellen. Ruimt het hier ook wat op.. :-)

Op 18 maart 2020 23:37:43 schreef v1ncent:
Die is genekt. Tv's die ik heb laten vallen bleef de pijp 'gewoon' van heel..het hoeft maar net verkeerd te vallen helaas.

Zelfs al blijft de pijp heel, meestal heeft de buis blijvende sporen van de val. Kleurzuiverheid is niet meer 100% goed te krijgen (door verschuiving masker) en soms breekt er wat af van de interne structuur. dat schuift dan via de hals naar beneden en de vorm geeft een schaduw in het beeld. Meest grapppige dat ik ooit zag was een afgebroken getterbakveer. Die lag, samen met de getterring, duidelijk in het beeld...

Hierbij de foto’s van de schade. Plakband er om en gaan??(geintje natuurlijk)

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op donderdag 19 maart 2020 10:45:15 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Die moet recht op de toeter geland zijn...

Het andere etiket op de buis is belangrijker, daar staat het type van de buis op. Voor mijn nieuwsgierigheid of als het andere etiket onvindbaar is, de witte stempeling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Maarten hij is recht op t scherm gevallen.

maartenbakker

Golden Member

Apart, dan is er kennelijk een schokgolf door het glas gegaan, want zo zwaar is die voet niet.

Het gaat aan het typenummer te zien om een gerelabeld Japans buisje. Een eigen Philipsbuisje (A34EACxxX) zal ook wel passen maar je moet misschien wat electrische aanpassingen maken in het afbuigcircuit. Mogelijk staat dat wel in het schema.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ja hij viel van ongeveer 30 cm recht op de buis plat op de grond. wat betreft de info over de buis is grappig om te weten.. Zat erg goed beeld in met volle heldere kleuren zoals op de eerste foto's te zien is.

maartenbakker

Golden Member

Nog uit nieuwsgierigheid, als het echt een gerelabeld Japans buisje is en niet een Japans type in licentie gebouwd bij een Philipsfabriek, staat er ook geen witte opdruk op de kolf. Had je dat gecheckt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Maarten. Dit is wat er op staat.. hopelijk kan je er wat mee :)

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op donderdag 19 maart 2020 19:43:39 (28%)

Op 19 maart 2020 13:25:22 schreef aristonaboy:
Zat erg goed beeld in met volle heldere kleuren zoals op de eerste foto's te zien is.

Ja, kleine tv'tjs zijn kwa levensduur in het voordeel, want zowat alle problemen nemen toe met het kwadraat van de diagonaal vh het scherm.