stroombron om led filamenten te testen maken

Na een lange tijd er niets mee gedaan te hebben zou ik weer eens met defecte led lampen willen prutsen. Het weer is me toch te warm om naar buiten te gaan :( Vooral led filament lampen vindt ik interessant.
Nu ben ik ooit daar zelf al een topic over begonnen https://www.circuitsonline.net/forum/view/138294/last#highlight=fileme… maar leek me toch beter om een nieuw topic te openen hierover.
Ik was op ebay in een van mijn favoriete winkels een beetje aan rondklijken en kwam dit printje tegen. https://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-Boost-Power-Supply-Module-10-…
En het kostte niet veel en dacht, dit kan misschien handig zijn om veilig te experimenteren met wat hogere spanningen. En kan af en toe van pas komen om iets te testen waar ik geen adapter voor heb.
Kortom, kon me niet inhouden en heb er eentje gekocht.
Nu zou ik deze willen gebruiken om losse filaments uit defecte ledlampen mee te testen.
Men vermeld dat er geen Short-circuit protection op zit, hoe zou ik die het beste maken hiervoor?
En de "stomme" vraag (waarschijnlijk als ik het lees denk ik, natuurlijk, dom van me hier niet aan gedacht te hebben 8)7 )
Hoe beperk ik de stroom? Ik zou kunnen testen op 60-65v als veilige marge bij 1ma zoals rew opperde in mijn andere topic.
p.s. ik bedenk me na het posten dat dit topic misschien in high voltage had moeten staan, net als het andere topic. Als de mods dat een betere plek vinden zouden jullie zo lief willen zijn om het te verplaatsen?

McAwesome

Golden Member

Je hebt een spanningsbron nodig van 70 tot 80 V. De stroom kan je beperken met een voorschakelweerstand net als bij gewone LEDs.
Meer info vind je ook hier: https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-201605/28993 en hier https://www.elektormagazine.nl/magazine/elektor-201711/40858

benleentje

Golden Member

Als kortsluit bescherming zet je gewoon een weerstand in serie met de spanningsbron. Echter begrenst deze weerstand ook de stroom door de led.

Hou wel ongeveer een 15V hogere spanning aan dat wat de led normaal is dit omdat de weerstand beter zijn werk kan doen. Bij een te lage spanning over de led worden de stroom variatie door de led veel groter.
Ik denk ook dat 70 tot 80V beter is. En ca 10 tot 15V over de weerstand.

Dus bij 15V over de weerstand en 1mA ledstroom volgt
R = 15V / 1mA = 15kΩ
kortsluitstroom = 80V / 15000 = 5.3mA
Vermogen van de weerstand = 0.5W minimaal. Neem bv een 2 of 3W

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 25 juni 2019 16:19:26 (20%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je dat kleine pielerige instelpotje er af sloopt en vervangt door een knappe 10 slagen potmeter. En met een paar extra weerstanden zou ook het bereik van de uitgangsspanning kunnen begrenzen tot je inderdaad een venster hebt van 65 tot 80 volt. Dan ben je redelijk safe bezig als je gedurende het testen van ledfilament maar altijd begint met het langzaam opdraaien van de spanning tot er voldoende licht uit de leds komt.

Je kunt dan ook heel goed uitpluizen met welke spanning welk licht er wordt gemaakt.

Ik heb op deze manier de schaalverlichting van een radio gemaakt. Je ziet geen verschil met het originele onvervangbare gloeilampje dat oorspronkelijk de schaal verlichtte. Bij u-buizen radio's kunnen die schaalverlichtinglampjes nog een heel apart verhaal vormen. Het zijn geen fietslampjes zoals wel wordt beweerd. En er is in dergelijk radio's geen trafo aanwezig die een mooie gloeispanning voorbrengt. Het lampje moet dus op een of andere manier aan de 220 volt (nu dus 230 volt) netspanning gehangen worden. Dat doen ze vaak met een weerstandsdeler waar net als door het lampje een exact bepaalde stroom door moet lopen. Ander gaat er veel niet goed in die radio.

Wil je wel een instelbare stroom hebben dan kun je een stroombron in serie zetten. Niet heel moeilijk te maken. De spanning over en op die stroombron is wel hoog, en dat kan lastig zijn.

Merci voor die antwoorden.
Als spanningsbron zou ik een 12v adapter willen gebruiken, die heb ik genoeg liggen.
Of nog leuker maar geen idee of het gaat, zijn "lege" 9v batterijen. Ik heb er diverse liggen die bv 8v meten. met 2 in serie zou dat genoeg moeten zijn. Zou in theorie moeten werken met deze convertor pcb.
Ultiem projectt voor mij (ik hou van e-waste omtoveren in iets tofs :P ) zou zijn zelf een joulethief bouwen die de filament leds zou doen branden uit oude, "lege" batterijen. Ik denk dat ik het meeste onderdelen hier voor wel kan vinden in oude spaarlamp en led pcb's, oude (pc) voedingen e.d.
ik weet niet of ik zo snel 2-3 watt weerstanden kan vinden. Anders vrijdag maar eentje gaan halen in gent als ik er ben. (bij gotron, is praktisch om de hoek bij een goede vriendin van mij waar ik heb afgesproken donderdag en vrijdag)
@ex-fietser. Opsich een goed idee maar dan moet iemand me wel helpen met de modificatie. Ik zou niet weten welke waarden de weerstanden en potmeter zouden moeten hebben. En zijn die potmeters betaalbaar te koop (in china) of ergens uit te halen?
Op zich hoeft een instelbare stroombron niet. Ik zou het vooral gebruiken om filaments te testen. Als ik ze daarna in iets zou verwerken zorg ik voor een juiste stroombron.
Schaalverlichting voor oude radio's vindt ik een heel leuk idee. Ik heb ook nog diverse oude radio's liggen die ik samen met ervaren mensen zou willen restaureren. handige tip.