Wat heb jij vandaag gesloopt?

Shiptronic

Overleden

Gewoon er doorheen boren ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Gewoon niet kopen..
Ik ben achter het bestaan van tafelwcd's gekomen van Wieland.
16A rated en als je het wat handig aanpakt, gedefinieerde nul en fase.
https://www.technischeunie.nl/images/artikel/4717948.gif

Maar als er hier iets valt, dan is het meestal 20 kG plus.
En in de regel overleeft het apparaat de val wel, maar de vloer(bedekking) dan weer niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Goede tip Jinny, wat kosten die dingen ongeveer, en zijn ze bij de TU te krijgen?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Bij de TU veel te duur, maar ik heb er voor een klant een partij weggehaald bij Rexel en dat scheelde wel. (plaatje komt vd TU)
Bruto prijs TU is 44.38.
Maar afhankelijk van je relatie en condities kan er een hele hoop af.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hensz

Golden Member

Afgelopen week 2 rookmelders nogal ruw van het plafond getrokken. Ik zat laat nog TV te kijken toen er iets aan hett chirpen was. Kon niet ontdekken wat het was, tot ik naar bed ging. In de hal ging ie precies af toen ik er recht onder stond. Eén van de twee in oktober vers geïnstalleerde rookmelders. Kennelijk met een gare batterij. Er staat alleen maar in friemellettertjes op hoe je zo'n ding open krijgt, maar toen ik die ontcijfert had wilde hij nog niet los. Groep uitzetten had geen effect, want toen begon ook de ander (boven) te gillen. Beetje rukken en trekken deed het. Toen kreeg z'n maatje het weer op de heupen, dus die moest er ook aan geloven. Wat maken die dingen een kolereherrie tegenwoordig! Kennelijk willen ze laten horen dat ze netgevoed zijn. 'Demontage' was iets lastiger omdat de bevesting in het (gips)plafond meteen losliet.
Met twee stille melders kon ik toch nog rustig gaan slapen. Ik zoek later, na m'n vakantie, nog wel een keer uit hoe en wat verder.
Eén van de batterijen was inderdaad een eind heen terwijl die dingen pas afgelopen oktober zijn geïnstallleerd en het ook nog Durecells zijn. Die moeten het, als backup-batterij, normaliter toch ergens tussen de 5 en 10 jaar kunnen volhouden?

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

Op 24 juni 2019 00:22:11 schreef Hensz:
Die moeten het, als backup-batterij, normaliter toch ergens tussen de 5 en 10 jaar kunnen volhouden?

Dat is een wel erg hoge verwachting! RTFM :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Dat was 30 jaar geleden wel een topmerk van Mallory, ook via de TV reclame mochten we leuke, niet tot stilstaan te bewegen konijntjes aanschouwen. Helaas die tijd komt niet weer, die batterijen werden aan alle kanten ingehaald door andere merken, die ook nog eens véél goedkoper zijn.

Op 24 juni 2019 00:36:28 schreef vergeten:
[...]
Dat is een wel erg hoge verwachting! RTFM :)

niet helemaal , co2 en rook melders worden vaak geleverd met niet vervangbare accu met een levensduur van 10 jaar , tenminste de co2 melder die ik heb .
accu op dan is kwa levensduur de melder ook afgeschreven en aan vervanging toe .

Lambiek

Special Member

Wat heb ik gesloopt vandaag, nou niets. En ik was ook niet van plan om iets te slopen vandaag en morgen ook niet. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 juni 2019 04:16:11 schreef mel:
Een kinderbeveiliging moet je juist NIET wrikken.Het hoort zo te zijn dat je beide pennen tegelijk in het wcd steekt..Niet dat het dan werkt... Ik sloop die dingen er altijd gelijk uit ;)

Als het gaat om insteken heb je gelijk. Maar bij het uithalen blijven die veiligheidsstekerpennen soms achter de kinderbeveiliging haken.

Er bestaan ook verdeelsloffen zonder snoer. Dat snoer moet je er zelf aan zetten en die sloffen gaan dan ook vrij makkelijk open.
Ik sloop die kinderbeveiligingen er ook meteen uit. Het idee er achter is wel goed, maar de uitvoering is vaak zo gammel dat je een hamer nodig hebt om er een stekker in te krijgen.
Heb in de bouwmarkt wel eens gevraagd naar verdeelsloffen zonder kinderbeveiliging, maar die mogen ze kennelijk niet meer verkopen.

joopv

Golden Member

Op 24 juni 2019 00:22:11 schreef Hensz:
...
Eén van de batterijen was inderdaad een eind heen terwijl die dingen pas afgelopen oktober zijn geïnstallleerd en het ook nog Durecells zijn. Die moeten het, als backup-batterij, normaliter toch ergens tussen de 5 en 10 jaar kunnen volhouden?

In spullen-uit-de-winkel inclusief batterij zit tegenwoordig meestal een batterij met een lading die maar een fractie is van die van een echte batterij. Dat schijnt normaal te zijn, en soms ook als zodanig omschreven in de handleiding.

Hensz

Golden Member

Op 24 juni 2019 00:36:28 schreef vergeten: Dat is een wel erg hoge verwachting! RTFM :)

Volgens Durecell zelf blijven ze minimaal tot 5 jaar goed in de verpakking.
In mijn netgevoede wekker zit ook een 9v blokje als backup, gaat ook ergens tussen de 5 en 10 jaar mee.
Zo'n batterij hoeft alleen maar een (heel) lage zelfontlading te hebben en in die 5-10 jaar misschien uiteindelijk 1% van de werkelijke capaciteit als nuttige energie af te geven.
Een batterij-rookmelder doet het een jaar op een batterij, als backup batterij moet hij, als hij pech heeft, in die tijd een dag stroom leveren, en over de hele levensduur een week.

Don't Panic!

Ha,

Tja.... niet vandaag gesloopt maar ik kwam het weer tegen met uitpakken :'(

Een HP33120A gekocht met een klein foutje apparaat ging niet meer aan.
Met zo'n omschrijving kan je verwachten dat er iets meer aan de hand is als een zekering en dat de verkoper niet in het apparaat gaat prikken begrijp ik.

Maar dit kan je vanaf de buitenkant ook zien

Je kijkt dwars door de netentree :o en ook je neus gebruiken had andere gedachten moeten oproepen.

Ik denk 4jaar geleden gekocht op eBay het ding open gemaakt eerste stap eens Ohms controleren en ja trafo defect gebeld met HP die konden me niet verder helpen.
Die trafo is best een bijzondere magnetic shield en diverse spanningen.
Eerst geprobeerd het ding open te maken met geen mogelijkheid helemaal gecoate kost je de vingers weg er mee :r

Maar ja nu vindt ik het apparaat weer en wat nu ?
Ik denk dat ik eerst maar ga kijken of er nog meer is opgeblazen anders heeft het trafo probleem oplossen ook weinig zin ideeën zijn welkom.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

in t service doc kijken wat de spanningen zijn, en zelf een printtrafo erin maken oid? moet iets van t maken zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niks gesloopt!
Nog een beetje verdrietig om de door mijn onhandigheid gemolde regelbare voeding, zat ik maar weer eens op MP te speuren naar van alles en nog wat.
Ik kwam een niet zo duidelijke foto tegen met als omschrijving 'voeding'.
Na wat vragen en speurwerk op het net heb ik hem maar aangeschaft.
Een zeer degelijke (nostalgische O-) )regelbare voeding
Waarschijnlijk uit een lab van een school of zo.
Ik vond zelfs een filmpje van zo'n ding.
https://www.youtube.com/watch?v=5gTiY2wTp_0
Zal proberen om wat foto's van de binnenkant te maken.

mijn werkkot gesloopt, ben bakken vol met stokoude printen aan het weggooien en kwam nog deze dingen tegen

ik zocht nog wel een amperemeter op op het zonnepaneel aan te sluiten van mijn ligfiets (zodat ik zie of mijn accu wordt opgeladen of leeggetrokken en met hoeveel ampere).
maaar... met 10x10cm zijn ze iets te groot :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 30 juni 2019 14:54:13 (44%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

nieuw ook, aan de labels te zien. wel NOS in zonlicht dan :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet vandaag maar een paar dagen geleden. Door mijn werk had ik niet veel tijd om de fout te zoeken.
Maar voor een bepaald project heb ik een autoaccu nodig. Maar deze was al een poos niet meer bijgeladen. (was nog wel 12,x V) Dus ik was deze al enkele avonden met ongeveer een half uur per keer aan het bijladen met mijn labvoeding met maximaal 4A. Dit valt dan nog wat onder de maximale belasting van 5A wat de voeding kan leveren.
Het gaat om de Midland D-ADPS305 voeding die ik gerestaureerd heb. Zie deze post in het show topic.

Maar na een poosje begon hij toch wat te ruiken. En op een gegeven moment hoorde ik een tikje en zag de A-meter op 0 staan maar de V-meter nog op zo'n 12V. Maar na het loskoppelen van de accu viel deze ook meteen naar 0.

Voeding opengemaakt en gaan meten. Alle spanningen aanwezig op de secundaire aansluitingen van de trafo. Maar geen AC op de gelijkrichter. Ook zag ik dat het relais dat hiertussen zit een beetje gesmolten was.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Labvoeding.jpg

Het relais er uit gesoldeerd en vervangen voor een ander, die ik met draden heb moeten monteren vanwege een afwijkende voetprint.
Nog steeds geen spanning op de gelijkrichter. Oude relais los getest en bleek nog goed te zijn. Toen de printbanen gecontroleerd. Bleek hier één van te zijn doorgebrand. (maar eerst goed heet te zijn geweest.) Zoals beschreven in het show topic had ik de printbanen van extra tin voorzien na het ontdoen van die draden door de vorige eigenaar. De extra tin heeft dus niet gewerkt. Nu heb ik zelf toch ook maar weer draden erbij gesoldeerd. Het originele relais weer teruggeplaatst en hij werkt weer. De originele printbanen waren ook erg krap bemeten voor een 5A voeding.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Sine

Moderator

Ik heb zo'n donker vermoeden dat je "vorige eigenaar" kunt vervangen door "Chinees"
Dat hebben ze gegarandeerd geweten en alvast "gefixed" voor je.

maartenbakker

Golden Member

Zelfs zonder aanhalingstekens. Zo'n print wordt voor meerdere types gebruikt, zie ook de outline van de brugcel. De bestukking inclusief bedrading wordt aangepast aan het apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waar deze voeding gemaakt is weet ik niet. Dus of het een Chinees is kan ik niet beoordelen. Er staat niet op waar hij gemaakt is. Wel weet ik dat de naam Midland ook de naam is van 2 steden in de VS. In Michigan en Texas.

Maar de "vorige eigenaar" is, zoals ik aangaf in het show topic, een persoon die hem gedoneerd heeft aan CO voor op de CO stand in Rosmalen waar ik hem gekocht heb. Hoeveel vorige eigenaren hij al heeft gehad is natuurlijk ook niet te bepalen. Alleen zag hij er aan de binnenkant op meerdere punten er niet bepaald professioneel gebouwd uit. Eerder echt gebeun de haasd. Ik heb er maar het beste van gemaakt wat ik kon.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 01:24:01 schreef Nightwalker:
Toen de printbanen gecontroleerd. Bleek hier één van te zijn doorgebrand. (maar eerst goed heet te zijn geweest.) Zoals beschreven in het show topic had ik de printbanen van extra tin voorzien na het ontdoen van die draden door de vorige eigenaar.

Extra tin op de banen helpt niet, als ik de printbanen te smal vindt voor een X stroom, soldeer ik er ook een massief stuk draad op. Dat werkt wel, maar daar ben jij nu ook achter. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Ik sloop niks, ik ben alleen met destructief onderzoek bezig. Interessant hoe een dvd speler in mekaar zit. Het lasertje gaat om een hoekje. Grappig.

Printplaatjes apart, ijzer apart, plastic in de vuilbak. Oh, sorry, da's een ander topic.

Kruimel

Golden Member

Op 1 juli 2019 10:25:40 schreef Nightwalker:
Maar de "vorige eigenaar" is, zoals ik aangaf in het show topic, een persoon die hem gedoneerd heeft aan CO voor op de CO stand in Rosmalen waar ik hem gekocht heb. Hoeveel vorige eigenaren hij al heeft gehad is natuurlijk ook niet te bepalen. Alleen zag hij er aan de binnenkant op meerdere punten er niet bepaald professioneel gebouwd uit. Eerder echt gebeun de haasd. Ik heb er maar het beste van gemaakt wat ik kon.

Het is wel een leuk kastje met dito metertjes. Ik zou er gewoon een heel nieuwe voeding in bouwen, maar gebruikmakend van deze mechanische delen.

PS Wel nog wat gesloopt: een Fonken QuickCharge 3.0 lader van AliExpress. Best indrukwekkend voor de €7 dat die was, hij had ook van Apple kunnen komen. Ze kunnen het in China dus wel! Supercompact 18W ladertje dat niet superheet wordt en nog goed gebouwd is ook. Ik heb ook de trafo gesloopt en ik kan er echt niets mis aan vinden. Dit is IMHO een aanrader.

https://live.staticflickr.com/7822/32559812988_95494eae28_m.jpghttps://live.staticflickr.com/7882/32559810368_15f6f9c00e_m.jpghttps://live.staticflickr.com/4874/32559805878_f6c1c0ab34_m.jpghttps://live.staticflickr.com/7866/31789997057_b4b2dbcde5_m.jpg

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 1 juli 2019 17:29:00 (44%)