Onherkenbaar defect component

Hi mede electronica fanaten,

Wat doe je met een component die gesmolten is en niet meer te lezen valt?
Lijkt mij een diode ofzo. Is van display van een motor die niets meer aangeeft.
Ik herken onderaan precies de cijfers 0429

Wat denken jullie?

Electronica... Het is me wat !
Henry S.

Moderator

Dat was een varistor, helaas is het typenr weggesmolten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat is waarschijnlijk een SMD elco. De waarde is lastig te bepalen. Ook kun je op de print niet zien hoe hij hoort te zitten. Door de print zonder elco weer aan te sluiten, kun je met een voltmeter wel bepalen waar plus zit. Mogelijk werkt de print ook zonder elco.
Een waarde ???? 10 --- 100 uF?

hij lijkt tussen de min en een voeding/signaal lijn te zitten.
kan een condensator zijn, bijv een tantaal.

0429 is waarschijnlijk week 29 van 2004.

zitten er geen andere componenten die erop lijken? waar gaat het spoortje heen?

GMT+1
Henry S.

Moderator

Het is een Epcos varistor.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er zit op de print verder niets wat hierop lijkt.
De vraag die ik dan heb is... waarom is dit ding gesmolten? Stuk of ergens een klap gekregen?
Lastig om zo een waarde te bepalen...

Op 24 juni 2019 22:11:20 schreef Progger:

0429 is waarschijnlijk week 29 van 2004.

?

Is van 2005 dus kan perfect zijn

Via Google kwam ik gelijkaardigs iets tegen.
Daar spreekt men over een 27v varistor of een 27v zeker 5w.
De 7805 ernaast zou 5v moeten geven. Is dat niet dan is de processor naar de ***

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 juni 2019 19:44:21 (50%)

Electronica... Het is me wat !

Ik denk het logo van Epcos (TDK) te herkennen. Maar ben niet zeker daarvan.

Als je wat meer van de PCB laat zien is aan de layout wel te herkennen wat hij doet.

Misschien dat je onder een microscoop de tekst beter kunt herkennen.

Het heeft in ieder geval een flinke tik gehad. Hopelijk heeft het component zijn werk gedaan (ik ga ook even van de VDR uit) en de schakeling beschermd.

Electronica... Het is me wat !
Henry S.

Moderator

In aanmerking komen de CU3225 (32x25mm) en CU4032 (40x32mm) varistors van Epcos (TDK). datasheet: https://www.tdk-electronics.tdk.com/inf/70/db/var/SIOV_CU_Standard.pdf

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er zit een grote Microchip Controller op de print, hopelijk geeft die Varistor dus zijn werk goed gedaan. Anders kan het printje zo de kliko in.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lucky Luke

Golden Member

Op 26 juni 2019 11:07:45 schreef CrossFireX:
Er zit een grote Microchip Controller op de print, hopelijk geeft die Varistor dus zijn werk goed gedaan. Anders kan het printje zo de kliko in.

Misschien in BE, maar gescheiden inleveren is toch echt beter. Nouja, nascheiding heeft ook voordelen soms, maar als ik dat toelicht sla ik heel erg een zijpad in, en de " het is beter" die ik bedoelde is t.o.v. geheel niet scheiden

(Mijn sympathieke lokale kringloopwinkel spaart oude electronica op voor de oudemetalenboer en verdient daar een klein beetje aan (wat ik ze gun), ik hoef minder ver om mijn spullen te dumpen - bij de milieustraat krijg ik er ook niks voor en die is verder weg)

Veel winkels hebben ook een lege batterijen | spaarlampen | dingen-met-een-stekker bak, daar kan ' ie ook in, in de " dingen met een stekker" categorie.

Niet bij het GFT :P >:)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Lijkt tussen de massa en een voedings ingang of relais uitgang te zitten?
Dan zou het een TVS diode kunnen zijn varistor kan dan niet.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
fatbeard

Honourable Member

Goeie gok, alleen zijn TVSsen (doorgaans) niet zó groot en altijd in een niet-smeltend omhulsel...
Ik was eerst ook nogal sceptisch tegenover de conclusie dat het een varistor zou zijn, (mijn eerste gok was ook een elko) maar die datasheet geeft duidelijk aan dat het omhulsel van een thermoplast is gemaakt.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Een cruciaal stukje informatie voor de TS: als de print na het verwijderen weer werkt, heeft het zin om een vervanger zoeken, maar als de print zonder dat ding niet werkt is er meer stuk, en waarschijnlijk is het dan niet meer te redden.

Dus, werkt het? Zo niet, trekt hij enige stroom? Wellicht zit er nog ergens een zekering op het board die stuk is, tussen de inkomende voeding en die TVS.

Enig idee hoe het is gebeurd? Accu verkeerd om aangesloten of zo? Was er ook een zekering stuk?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken