380 V verwarmingselement fasen apart schakelen?

Nou mensen, we zijn een paar weken verder en ik heb alle raadgevingen bestudeerd. Ik bedank jullie voor alle bijdragen. In eerste instantie ben ik er heel wat wijzer door geworden: het is 230 V en 400 V en niet 220 V en 380 V! En uit de centrale krijg je altijd 230 V, in één fase of in afzonderlijke 3 fasen. Die 400 V bestaat alleen als potentiaal verschil tussen de individuele fasen van een 3 fasenvoeding. Dus door de wijze van schakelen/aansluiten. Op mijn verwarmingselement staat 230/400 V. Het bestaat uit 3 afzonderlijke verwarmingsstaven van 230 V bij 2500 W. Als ik die ik een driehoekschakeling aansluit komt er tussen de staven 400 V te staan. Als ik ze in een sterschakeling aansluit komt er op de staven 230 V te staan. Ik heb daarom voor de volgende schakeling besloten om reden van regelbaarheid en beperking van de thermische belasting per cm2 staafoppervlakte. De PMW's regelen de spanning dmv TRIACS van het type BTA41-800B die geschikt is tot 40 A. Het schema ziet er nu zo uit:

idd met extra schakelaar/relais mochten de triacs het begeven.

ik heb dat al eens gehad bij een 15kW vlees seal apparaat. de td daar had er nieuwe elementen ingezet, want die waren stuk. nieuwe elementen lieten na een 30 minuten de aardlek trippen, ze bleken al dood te zijn. er zat een ssr regeling in, waar 1 fase van doorpiepte. de nieuwe elementen zijn dus te heet geworden en doorgebrand, aantal in aardsluiting en een aantal oneindig geworden..

het relais/schakelaar wat je voor de triacs hebt zitten, evt met een thermistor verbinden NC contact. als de boel te heet wordt, schakelt deze het relais af en beschermt de elementen en rest van het gebouw..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

S1 open, S2 open = 3,75kW
Hoe berekenen jullie die 3,75kW ?

Als alle drie de elementen in bedrijf zijn dan neemt de ketel 7,5 kW op. Daaruit kan je de weerstand van een element berekenen. Iets met U2 en P en R. Heb je de weerstand gevonden dan zie je dat bij open S1 en open S2 twee elementen in serie op 400V staan. P = U2/R en als je alles goed invult, dan komt er 3,75 kW uit.
Een handige jongen maakt dit sommetje zonder dat hij op het eind de R weet.

Hallo,

ik zit met het omgekeerde probleem van deze thread.
we hebben net een brouwketel gekocht en de verkoper wist technisch niets af van de werking.

op de ketel staat een thermostaat die 3 fasen kan schakelen @ 15A / fase

uit de ketel (isolatiewand) komen 2 x 3G2.5 kabels en deze worden op de thermostaat in serie geschakeld, en aangesloten op 220V.

Dat werkt, en als de kabels afzonderlijk worden aangesloten werkt het ook.

Wat is nu ons probleem?
Het vermogen is niet groot genoeg (kunnen water niet aan de kook krijgen ketel is 400L...)

Wij hebben wel 380V en ik weet perfect hoe ik dat op die thermostaat kan aansluiten... Maar ik weet niet of de elementen daarvoor voorzien zijn, en dus niet zullen kapot springen wanneer op 380V gestuurd.

is er een wizard hier op het forum die me kan uitleggen hoe ik bvb. met een multimeter of zo kan uitvissen of het gewoon 2 volledig afzonderlijke 220V elementen zijn of wel degelijk iets dat voorzien is om op 380V te werken?

alvast bedankt voor reacties!

Lambiek

Special Member

Kijk hier eens naar, zo kun je het beste je temperatuur regelen. Ik denk dat je verwarmingselementen te kort komt.

http://www.vandelogt.nl/nl_regelen_pid.php

Is weer een oude koe natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Gewoon even kijken hoe de boel is aangesloten, elementen zijn vaak ohms dus kan je makkelijk uitmeten of de boel in driehoek of in ster staat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Schakelaar S4 mag dan niet gebruikt worden en moet vervangen worden door een doorverbinding.

Het is een beetje afhankelijk van......
S4 mag pas open als er maximaal 1 andere schakelaar in is.
Beter nog als er geen enkele schakelaar in is.

Volgens voorschriften en veilig werken moet elk toestel (en dus ook deze brouwketel) in alle actieve geleiders (dat zijn de 3 fasen en de Nul) afgeschakeld (oid) kunnen worden om zo veilig aan het apparaat te kunnen werken.
Zeker weten dat het apparaat uit staat.
Dat kan (en is gebruikelijk) met een 4 polige hoofdschakelaar voor het gehele apparaat.
Volledig afschakelen met een steker mag ook mits de contactdoos in de onmiddellijke omgeving van het apparaat is, en het vermogen neit te groot is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@ShipTronic
kan je me even uitleggen hoe ik dat met de multimeter kan uitmeten?
alvast bedankt!

er komen dus maar 2 draden uit de ketelwand? dan is de kans dat er een 400V element inzit nihil. wrs een 230V element, als het ding een te licht element heeft kan dat zijn omdat het geen kookpan in, maar een warmhoudpan. je hebt ook losse elementen die je in de pan kunt hangen op kracht, oa grotere frituurpannen hebben dat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman > er komen 2 kabels uit de ketelwand elk 3g2.5.
per paar kan ik ze op 220v aansluiten en dan warmt het een gedeelte van de ketel. ik heb dus 4 draden van uit de ketelwand, maar geen idee welke de neuter zou moeten zijn als ik het op 380V zou willen sturen.

mijn vraag is dus, is dit een 380V verwarmingselement, of twee losse 220V elementen, en hoe kan ik daar achter komen zonder de hele boel te moeten ontmantelen...

als er 4 draden zijn vermoed ik 2 aparte 230V elementen, zeker als de draden op 2 verschillende plekken eruit komen. als beide dezelfde weerstand hebben zeker. zou 1 van die 4 draden vanuit het sterpunt komen, meet je vandaaruit naar de andere 3 draden ongeveer dezelfde weerstand, maar ik vermoed dat de 4 draden niet onderling doormeten, alleen 2 sets van 2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juni 2019 21:40:17 schreef postsuave:
@testman > er komen 2 kabels uit de ketelwand elk 3g2.5.
per paar kan ik ze op 220v aansluiten en dan warmt het een gedeelte van de ketel. ik heb dus 4 draden van uit de ketelwand, maar geen idee welke de neuter zou moeten zijn als ik het op 380V zou willen sturen.

mijn vraag is dus, is dit een 380V verwarmingselement, of twee losse 220V elementen, en hoe kan ik daar achter komen zonder de hele boel te moeten ontmantelen...

Als de elementen geschikt zouden zijn voor 400V had men dit niet in serie maar parallel hoeven zetten.

Zet men 2 elementen geschikt voor 230V in serie en je zet er 400V op dan staat er over elk element 200V
Zet je er 230V dan meet je over elk element 115V.

Staat er geen typeplaatje op de ketel met het vermogen?

Op 6 februari 2017 12:19:47 schreef stufke:
S1 open, S2 open = 3,75kW
Hoe berekenen jullie die 3,75kW ?

Bij 3 elementen is de stroom gelijk aan 7.500 W : (400 V x wortel-3) = 10,8 A. De weerstand van 1 element is dus 21,3 Ohm. Met slechts 2 elementen aangesloten bedraagt de stroom 400 : R_tot (42,6) = 9,4 A. Het totale vermogen is dan 400 x 9,4 = 3.760 W

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er komen uit de ketel 2 kabels, elk met 3 aders?
Of de kabels van 1 gezamelijk element is, of van 2 afzonderlijke kun je doormeten met een simpel ohmmetertje.
Kontroleer eerst of je aarde werkelijk aarde is, dus van beide kabels meten of ze laagohmig verbinden zijn met het metaal.
Dan hou je 4 aders over uit 2 kabels.
Als je geen enkele verbinding van de ene kabel naar de andere dan heb je 2 afzonderlijke elementen.
Meet je wel een verbinding tussen de kabels dan heb je vermoedelijk 1 element.
Dat element kan uit 3 afzonderlijke losse elementen bestaan.
Stuur je meetwaarden en ik doe de rest.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

code:



  l1 --------[====]-----------a
                               ]----
  l2 --------[====]-----------b      ]--   (fictieve N}   {ster}(230/400)
                               ]----
  l3 --------[====]-----------c

       -----------------------------|
  l1 -[                             |
       -------[====]-----------     |
                               ]-l3 |
       --------[====]----------     |             {driehoek}(115/230)
  l2 -[                             |
       --------[====]---------------|
                                
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@testman
@toeternietoe

bedankt voor de uitleg! ik heb het even losgemaakt en uitgemeten:
aarding verbindt inderdaad met frame van de ketel

weerstand meet ik bij 1 paar 130ohm en bij het andere paar 146ohm.
Tussen de paren geen verbinding.

kan ik er dan van uitgaan dat het gewoon 2 220V weerstanden zijn?

helaas is er geen typeplaatje op de ketel zichtbaar. Misschien wel achter de
alu isolatiewand, maar deze is met revetten vastgezet...

dat is erg weinig idd, een 1,5A per element. is nog geen 700W aan vermogen, daar kook je geen 400liter water mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zou het kunnen dat dat 'losse' 380V elementen zijn? maw. dat ze feller zouden warmen als ik er 380V opzet? of gaan ze dan gewoon doorbranden?

de kans dat het ding op 2 fasen draait is erg klein, dat is standaard 3 elementen in ster. als dat werkt is het vermogen idd hoger, maar nog te klein om ermee te koken. maar de kans dat het doorbrand is veel groter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman

ok, bedankt, dan ga ik dat zeker niet proberen.
Nu vraag ik me alleen af of ik misschien zelf als ik alles demonteer een nieuwe, 380V weerstand zou kunnen plaatsen op de ketel. Ik heb geen idee wat voor type dat dan is, of is het beter van te werken met een weerstand die je langs boven onderdompelt in de ketel rechtstreeks in de vloeistof?

mvdk

Golden Member

met een weerstand die je langs boven onderdompelt

Dat is een "if all else fails" oplossing. Een dompelaar. Werd vroeger, toen er nog geen wasautomaten bestonden, of onbetaalbaar waren, gebruikt.
Kijk of het mogelijk is om de vaste verwarmings elementen te vervangen door exemplaren met meer vermogen.

@mvdk

heb je een idee wat voor soort elementen dat zijn? Zijn dat draden die rond de ketelwand lopen of wat voor iets spreken we over?
Dan kan ik op voorhand al eens kijken wat zoiets kost om te zien of het voor ons budgettair doenbaar is...

Is het wel de bedoeling dat je in een brouwketel water aan de kook krijgt?

@KlaasZ

maichen doen wij in een andere ketel, bedoeling is om inderdaad wort te koken in deze ketel, hiervoor is +-103°C nodig...