ontwerp filter voor nette accuspanning auto

je hebt nu dus de massa/min van de DAB ontvanger over de aux massa lopen?? vind je het gek dat je dan brom hebt, er loopt voeding naartoe, die mag nooit over dezelfde draad als audio massa lopen, geheid storing.

en niet de massa weg plukken van de sigarenaansteker, gewoon nieuwe draad maken op de bout bij de stuurkolom waar de andere massa's van t dashboard ook uitkomen, ook de radio voedden uit die massa, niet gaan aftakken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: aux en dab min zitten van elkaar.
Heb nu gewoon de voeding van de dab in de usb aansluiting van de radio gedaan, scheelt weinig aan bijgeluiden. Los van de groundloop geeft de radio zelf storing. Het klinkt haast als digitaal signaal wat over de speakers komt. Hoort het ook niet altijd, met tussenpozen, dus bijv. als ik naar usb schakel dan hoor je het ook ff niet en later weer wel. Maar kan toch zweren dat met de pc voeding die het best wel goed deed en in de auto dus niet. Heb nog niet getest de aux nu alsnog aan de dab aan te sluiten en de radio, nu de voeding van de dab uit de radio gehaald wordt.

:)

Dit is wat voor bigfatmama: https://www.youtube.com/watch?v=KEfzmf8CiAs

[Bericht gewijzigd door Mark1978 op zaterdag 22 juni 2019 18:06:41 (95%)

Foeh, wat een berichten zeg. Ik zit even mee te lezen en vroeg me af of je een (spijker)broek met koperen rits of met ijzeren rits aan hebt als de storing ontstaat.
Kan ook zijn dat je rits als een soort kortegolf antenne werkt en dus ruis veroorzaakt (afhankelijke van het soort metaal).

Meestal kun je het wel oplossen door dan paarse sokken (koper) of juist blauwe (ijzer) aan te trekken. Of, de "runner" (dat ding waaraan je trekt) van de rits vormt soms ook een ideaale enkeldraads gewikkeld closed loop spoel. Door dat ringetje in de runner moet je dan de antenne-kabel steken. Maar omdat dat soms een onhandige situatie oplevert, kun je beter blauwe of paarse sokken gaan dragen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Shiptronic

Overleden

neem een 12V naar 230V omvormer, dan kan je daar de 230V PC voeding in stoppen en is je storing weg :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hier de oplossing:

http://udtuning.ru/images/cms/data/eshop/brax/xxl_vm.jpg

Geeft een stabiele, instelbare uitgangsspanning van 12 tot 15V, 100A continu.

Probleem van de 20 euro radio opgelost voor 550euro...

haha, ja goeie! Eh, het is vandaag dus een beetje warm weer. En de radio ging kapot met dat mooie weer. En als ik de radio zo voel nu dus, dan is die toch wel een beetje errug extreem heet. Dus, ik denk dat dat de boosdoener was. Als je de auto gewoon in een garage hebt, of je hebt airco dan heb je er wat minder last van. Of je laat het raampje van de auto wat open met mooi weer.
Weet iemand toevallig wat dat voor skewing geluid is, dus dat de radio 100 graden is en dat je dan dat geluid hoort, alsof een elco het begeeft?
Als het een elco is, kan het de grote elco niet zijn, die heb ik al eens vervangen en dat gaf hetzelfde effect.
Dat en dat de radio blijft hangen ook al zet je het contact eraf. Dat gebeurt dan na dat pfieuw geluid.
Verder waarom staat er bij spoelen vaak de amperes niet bij die ze kunnen hebben?

De spoel die ik uit de pc voeding gehaald heb is deze: https://www.alibaba.com/product-detail/10-mh-inductor-magnet-inductor-…

De spoel (met maar 2 pootjes) die in de radio zit lijkt wat op deze: https://www.alibaba.com/product-detail/Manufacturer-Direct-Supplier-10…

Geloof dat de elco's die in de radio zit 105 graden max zijn.

maartenbakker

Golden Member

Denk dat je die radio kunt vergeten. Slechte ontstoring is al een probleem maar bij gewoon stukgaan dan heb je het over bewezen ernstige ontwerp- en constructiefouten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 juni 2019 19:30:01 schreef maartenbakker:
Denk dat je die radio kunt vergeten. Slechte ontstoring is al een probleem maar bij gewoon stukgaan dan heb je het over bewezen ernstige ontwerp- en constructiefouten.

Ja, als nou het filter maar een bepaalde temperatuur hebben kan, kun je er bijv japanse componenten met een hogere temp in doen.

benleentje

Golden Member

En de radio ging kapot met dat mooie weer.

Als men een goede radio had ontworpen had die van deze nog lage temperatuur niet kapot mogen gaan. Er zijn landen/ streken waar het nog veel warmer dan deze 30 graden word.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De temperatuur van de filteronderdelen is wel het laatste waar ik me zorgen over zou maken... ;)
Er heeft waarschijnlijk iets anders de strijd opgegeven (of er is iets losgekomen van de print)
Temperaturen zoals nu zijn niet echt schokkend, zou een automotive apparaat fluitend aan moeten kunnen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@arco: ja dat ding kan het ook fluitend aan gnarl :) . Aan fluiten geen gebrek.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 juni 2019 22:25:15 schreef Mark1978:
[...]

Ja, als nou het filter maar een bepaalde temperatuur hebben kan, kun je er bijv japanse componenten met een hogere temp in doen.

Dat kan je vergeten zonder uitgebreide analyse dat het alleen aan een paar componenten ligt, wat zeer onwaarschijnlijk is. Een Japanse condensator die 105 graden kan hebben, zal in een defect apparaat misschien half zo hard opgestookt worden dan een Chinese maar verhelpt het fundamentele probleem niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 juni 2019 23:16:39 schreef Arco:
De temperatuur van de filteronderdelen is wel het laatste waar ik me zorgen over zou maken... ;)
Er heeft waarschijnlijk iets anders de strijd opgegeven (of er is iets losgekomen van de print)
Temperaturen zoals nu zijn niet echt schokkend, zou een automotive apparaat fluitend aan moeten kunnen.

Ja, de radio doet het verder gewoon goed, alleen ja hij heeft wat last van storing. En dan op een pc voeding doet die het perfect. Dan moet het haast in de voeding liggen van de radio en daar zitten niet zoveel componenten. Pfiew geluid en een lekkende elco zou zo maar kunnen.

Op 27 juni 2019 13:50:30 schreef maartenbakker:
[...]Dat kan je vergeten zonder uitgebreide analyse dat het alleen aan een paar componenten ligt, wat zeer onwaarschijnlijk is. Een Japanse condensator die 105 graden kan hebben, zal in een defect apparaat misschien half zo hard opgestookt worden dan een Chinese maar verhelpt het fundamentele probleem niet.

Denk dat het meer aan de spoel ligt. Las ergens dat iemand een filter tegen dynamoruis had geinstalleerd, maar de massa losgelaten had. Toch werkte het filter best goed, dus de elco daar zit het hem niet in.

maartenbakker

Golden Member

Maar wat is er dan stuk? Ik dacht begrepen te hebben dat je een defect gemeld had. Zal het nog eens herlezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zal het nog eens herlezen.

Hulde voor zoveel moed.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Las ergens dat iemand een filter tegen dynamoruis had geinstalleerd, maar de massa losgelaten had.
Toch werkte het filter best goed, dus de elco daar zit het hem niet in.

Ten eerste: een dynamo 'ruist' niet. (hij kan wel allerhande andere geluiden produceren.)
Ten tweede: Wat bij een ander helpt, hoeft bij jou niet te werken (zoals reeds heel vaak vermeld...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 juni 2019 15:55:09 schreef maartenbakker:
Maar wat is er dan stuk? Ik dacht begrepen te hebben dat je een defect gemeld had. Zal het nog eens herlezen.

Het was dus warm weer, dus de auto werd bijzonder heet. Toen hoorde ik een pfieuw geluid en het scherm bleef aan ondanks dat ik het contact eraf had gehaald. Toen dus die storing.

Op 27 juni 2019 16:30:47 schreef Arco:
[...]
Ten eerste: een dynamo 'ruist' niet. (hij kan wel allerhande andere geluiden produceren.)
Ten tweede: Wat bij een ander helpt, hoeft bij jou niet te werken (zoals reeds heel vaak vermeld...)

Daar had ik het niet over. De elco in zo'n filter zit tussen de plus en de massa van het filter. Als de massa niet aangesloten wordt, is de elco loos en werkt alleen de spoel in het filter. Die staat in serie met de plus. Dus vandaar dat, als het filter zo nog goed werkt, dat het de spoel moet zijn die dat dan doet.

Dan zou ik denken dat het pfiew geluid van een kapotgaande spoel komt. Maar als de spoel kapot gaat dan wordt de voeding onderbroken en zou de radio het helemaal niet meer doen.

Dat de radio langer aanblijft zonder voeding, dan zou de spanning van de grote elco gebruikt worden om het scherm aan te laten. Dat zou ook kunnen doordat de elco de accesoire ingang van spanning blijft voorzien, terwijl de continuspanning dus altijd aanwezig is. Dan zou die het ff kunnen doen nog op de resterende elco spanning. En dat alles veroorzaakt door de enorme hitte.

Op 27 juni 2019 15:57:14 schreef big_fat_mama:
[...]

Hulde voor zoveel moed.

Zal wel weer van een of andere belg komme.

maartenbakker

Golden Member

Okay, herlezen en wat ik begrijp is dat de radio toch echt stuk is gegaan. Ik zou hem vergeten. Eigenlijk is de regel '3 strikes' maar ik doe het voor 2.

Overigens zie ik ongerelateerd een opmerking over een elco in een filter die niet meedoet zonder massa... Dat hangt er maar net van af of er geen andere onderdelen aan de niet aangesloten massa zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik blijf erbij dat de spoel kapot is. Spoelen hebben een hekel aan gelijkstroom heb ik al eens ergens gelezen. Dat en de hoge temperatuur, dan kan het zijn dat de inductiewaarde wat ingezakt is. En dus filtert die de ingangsspanning minder goed.

Nou, dan fix je die spoel en is het klaar. Hoor graag of het gelukt is.

Arco

Special Member

Ik haak af. Mijn 'nonsense' drempel is bereikt... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com