Salderingsregeling NL vraagje

Zit op het randje qua onderwerp, maar toch hier gepost omdat er veel kennis is en het wellicht voor anderen nuttig is, danwel dat iemand nog extra inzicht aan kan dragen voor mijn begrip...

Korte uitleg: teruglevering schoonouders is bekend en is verrekend. Nu na wisseling leverancier is het nog steeds bekend maar wordt niet meer verrekend omdat leverancier daar geen toestemming voor zouden hebben.

Ik heb zonnepanelen en een Ferrarismeter. Energiebedrijf accepteerde de (netto teruggelopen) meterstanden niet tenzij ik me bij een site van de nederlandse transport en energiebedrijven aanmeldde. Wettelijk niet verplicht, maar toch maar gezwicht.

Mijn schoonouders hebben zich laten overbluffen en een digitale meter geaccepteerd omdat dit verplicht zou zijn voor hun nog te plaatsen panelen en de verdere afhandeling/plaatsing van de zonnepanelen uitbesteed en dat is verder prima verlopen. Afgelopen jaar door een verkoper aan de deur om laten lullen naar een nieuw energiecontract (zeer verbazingwekkend want ik vind ze zeker niet in de gevarenzone zitten van frêle oudjes die niets zelf kunnen beslissen. Dus ik ging er, met tegenzin omdat ik een grafhekel heb aan zulke praktijken, van uit dat dit toch een goede en vooral weloverwogen en goed geïnformeerde keuze was).
Eindafrekening: of ze even 1000euro bij konden betalen. En dat is al inclusief de 150 euro welkomstkorting (dus eigenlijk ~100 euro per maand duurder dan vorig jaar).

Digitale, op afstand uitleesbare meter. Elke maand een afschrift inclusief OPGEWEKTE vermogen en nu beweert Nuon dat ze deze bij hen dus bekende getallen niet mogen verrekenen (oftewel: de zonnestroom die niet zelf is verbruikt, wordt wel getoond maar niet verrekend (?????wie daar IETS van snapt mag het zeggen?????))
Intern wordt uitgezocht hoe dit is gebeurt.

Ik vind het een uiterst merkwaardig verhaal, waarbij Nuon de bal naar Stedin kaatst, en Stedin zegt dat dit volslagen onzin is. De vorige energieleverancier had geen enkel probleem om het te verrekenen, dus het vinkje dat nu schijnbaar fout staat, heeft ooit goedgestaan (en de meest voor de hand liggende persoon die het foutgezet kan hebben is mijns inziens de colporteur van Nuon).

Overigens is het een bedrijfscontract, hen aangesmeerd door betreffende colporteur omdat dit nog meer geld zou schelen. Daar snap ik weinig van, dus wellicht is dat een detail wat opeens alles duidelijk maakt.

Op 26 juni 2019 15:57:27 schreef r-p:
Overigens is het een bedrijfscontract, hen aangesmeerd door betreffende colporteur omdat dit nog meer geld zou schelen. Daar snap ik weinig van, dus wellicht is dat een detail wat opeens alles duidelijk maakt.

Dat is bedrog. Het punt is dat je bij een bedrijfscontract geen bedenktijd hebt. bij een particulier contract kun je binnen 8 dagen of zo iets opzeggen maar bij een bedrijfscontract kan dat niet. Dus je kunt er alleen maar van af als je een fikse boete betaalt. Maar het is natuurlijk onzin om aan een huishoudelijke verbruiker een bedrijfscontract aan te smeren.
Ik zou de zaak eens voorleggen aan het juridisch loket, want dit stinkt.

dijkmane

Golden Member

schandalig dit soort praktijken, maar goed.
als ik het goed begrijp heeft de leverancier de opgewekte energie dus gratis "ingenomen" ( hoeveel was dat ? ) en wordt de verkochte besparing niet gehaald.
een protest zou ik zeker doen, maar als klein duimpje tegen de grote reus...

als de opgewekte energie ter waarde van 1000 euro blijkt, afrekenen tegen 0 en snel terug naar de vorige leverancier

In no Sense, Nonsense

Dat bedrijfscontract zou wel eens de clou kunnen zijn. Met een bedrijf heeft een energieleverancier veel meer vrijheid in de contractvoorwaarden dan met een particulier.

Zou me dus niets verbazen als je in een bedrijfscontract mag afzien van saldering.

Vraag is dan of je schoonouders een bedrijf hebben?

Je zou je 'moeten' opgeven bij https://www.energieleveren.nl/ om op terugleververgoeding aanspraak te kunnen maken.
Hoe het in werkelijkheid gaat weet ik niet, maar dat zou er iets mee te maken kunnen hebben.

Bedankt voor jullie feedback!!!!!!!!!!! Geeft handvatten om specifiek verder te zoeken...

Opgeven bij energieterugleveren heb ik destijds moeten doen omdat Eneco anders niets wilde uitbetalen (bij MIJN zonnepanelen). Is volgens mijn informatie niet verplicht, maar ik ben door mijn knieën gegaan om van het gezeur af te zijn.

Ja, mijn schoonouders hebben een bedrijfje aan huis, maar dat enkele bureautje dat daarvoor wordt gebruikt kun je volgens mijn boeren verstand op geen enkele manier in verband brengen met een volledig huis op een bedrijfs-energie-contract. En zou bij geen enkele controle door de belastingdienst standhouden. Lijkt me. Maar zoals gezegd heb ik daar geen kaas van gegeten...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor partikulieren geld de salderingsregeling.
Elke kWh teruggeleverd krijg je net zoveel voor terug dan dat je betalen moet bij afname.

Voor bedrijven geld dit NIET.
Dat ze zich om hebben laten l&€#@€en is jammer, maar daar kun je nu niets meer aan doen.
zo snel mogelijk weer terug naar een betrouwbare energieleverancier.

Bij bedrijven MET teruglevering kan de netbeheerder verlangen dat de teruggeleverde energie afzonderlijk geteld (gemeten) wordt. Dat kan op verschillende manieren, terugloopmeters etc. maar een moderne Digitale (slimme) meter kan dit net zo goed.
En dat moet weer omdat voor bedrijven de salderingsregeling niet van toepassing is, en je dus met je netbeheerder moer overleggen hoeveel je voor een teruggeleverde kWh ontvangt.

Dit moet je regelen met je energieleverancier.

Tja of het een woonhuis is of een bedrijfspand kan ik niet beoordelen, maar als je schoonouders maar 1 eurocent van het pand op de bedrijfsbelasting hebben staan is het een bedrijfspand. Dan denk ik wel de lusten, niet de lasten. Dus ga de belastingaangifte terugkijken en zien of het toch een woonhuis is.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 26 juni 2019 18:25:27 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 26 juni 2019 16:15:46 schreef blurp:
Zou me dus niets verbazen als je in een bedrijfscontract mag afzien van saldering.

Sterker nog, het zou best wel eens zo kunnen zijn dat de saldering door de overheid verplicht is gesteld VOOR PARTICULIEREN. Dus niet voor bedrijven. Als je als bedrijf wilt gaan leveren, dan zal je wel iets moeten afspreken. Als je niets afspreekt en je gaat dan toch terugleveren is het gewoon: goed, we zullen je stroom afnemen en daar niets voor in rekening brengen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 juni 2019 18:15:22 schreef r-p:
Ja, mijn schoonouders hebben een bedrijfje aan huis, maar dat enkele bureautje dat daarvoor wordt gebruikt kun je volgens mijn boeren verstand op geen enkele manier in verband brengen met een volledig huis op een bedrijfs-energie-contract. En zou bij geen enkele controle door de belastingdienst standhouden. Lijkt me. Maar zoals gezegd heb ik daar geen kaas van gegeten...

Registratie van terugleveren is wettelijk verplicht, maar dat terzijde.

Of de belastingdienst je een bedrijf vind is totaal irrelevant. Als op adres X een registratie bij de KvK is kun je een "zakelijk"energiecontract voor dat adres afsluiten, en is alle consumentenbescherming niet meer van toepassing. Eigenlijk is de enige voorwaarde voor een zakelijke contract dat er een KvK inschrijving is. En dat KvK nummer kan iedere idioot online vinden.

Dat is ook de reden dat iedere ZZP'er met een telefoon wordt sufgebeld door vage bedrijfjes die je een energiecontract willen aansmeren. En dat de ACM daar nu onderzoek naar doet.

Voor jouw oudelui: Kijk of je via rechtsbijstand oid iets kunt doen. Maar volgens de letter van de wet zijn ze waarschijnlijk de sjaak.

Shiptronic

Overleden

Er was onlang iets over in het nieuws dat dit niet meer mocht, ik heb mijn KvK nr. ingeleverd dus voor mij niet meer relevant en ook niet meer in verdiept, maar volgens mij is hier onlangs een uitspraak over geweest. Zal eens zoeken moet nu eerst de deur uit, later.

[edit] nou vooruit ,even snel : https://www.vastelastenbond.nl/blog/vastelastenbond-waarschuwt-voor-mi…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 26 juni 2019 19:51:02 (20%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Helaas zijn er van die verkoop teams actief, onder andere voor NUON en ENECO. Ik heb ook een KvK op het huis adres en in maart en oktober wordt je suf gebeld.
Ik ben meestal vriendelijk aan de telefoon, en geef meestal direct aan dat ik telefonisch geen contracten afsluit. Af en toe zijn er figuren die maar blijven drammen.

Zoals gezegd
Je doet afstand van je consumenten rechten
genoemde energie prijzen zijn altijd ex btw
btw kan je alleen aftrekken voor je zakelijk gedeelte, in mijn geval een kantoortje van 3x3 meter waar ik nog geen 1/2 uur per dag ben.

ik kan ook uit eigen ervaring zeggen dat die deur aan deur verkopers van nuon en eneco energie laaienlichters zijn eerste klasse. elke 2 jaar lopen ze weer dezelfde wijk door, en hoor je van diverse volk in de buurt dat prijzen bij hun ineens verdubbelden ondanks aantoonbaar minder verbruik, ook hoe ze aan hun prijzen komen rammelt gigantisch, en als je als bedrijf een nette rekening wilt krijgen met verbruik erop lukt ze dat niet eens zonder tig keer achteraan bellen, lekker laten gaan die gladjakkers.

denk maar zo, als men er voor rond moet lopen kost dat personeel, dus extra kosten die het product duurder maken. net als dat een vertegenwoordiger met een mercedes S klasse aan komt zetten, je weet dat jij die betaalt uiteindelijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ik ben altijd zeer onvriendelijk aan de telefoon tegen dat soort verkopers.
Bellen zeer ongelegen en ik heb als kleine zelfstandige (ZZP) totaal geen interesse in die zooi.
Zelfs mijn bedrijfsauto rijd ik voor de belastingen particulier.
Wel met de lage wegenbelasting natuurlijk.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik ben ook zo begonnen met de auto op prive en evt bij zakelijke ritten een vergoeding naar prive. Maar op een bepaald moment moest ineens de auto op naam van een bedrijf staan om de lage belasting te kunnen krijgen. Toen heb ik hem verkocht aan m'n BV om de lage belasting in stand te houden. Dus voor de wegenbelasting heb jij die wagen toch "op de zaak".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als je later stopt met je bedrijf, komt de belasting ook weer, want vastgoed en dergelijke kun je niet zomaar omzetten op je eigen naam, dat is zakelijk betaald, dus willen hun ook weer geld zien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 27 juni 2019 08:32:40 schreef rew: Dus voor de wegenbelasting heb jij die wagen toch "op de zaak".

Bij een eenmanszaak gaat een grijs kenteken automatisch in het lage tarief. Hoef je niks voor te doen. Bij een eenmanszaak is de eigenaar persoonlijk de zaak. Daarom kun je ook maximaal een eenmanszaak hebben.

Op 27 juni 2019 09:21:45 schreef testman:
..stopt met je bedrijf, ... want vastgoed ...

Dat is niet alleen met vastgoed maar met alles wat zakelijk betaald is. Daar moet minimaal inkomstenbelasting over betaald worden.

Dat is de hoofdregel, ja. Maar d'r is denk ik enige speelruimte. Als dingen afgeschreven zijn en je bij het opheffen van de zaak zegt tegen jezelf-prive: "voor EUR 100 mag je al die waardeloze troep overnemen", Dan moet je nog een keer btw en dat soort dingen over die 100 euro betalen en inkomstenbelasting als je die weer naar prive overhevelt, maar dan kan je de afgeschreven spullen en de kleine dingen overnemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 juni 2019 19:42:55 schreef blurp:
[...]
Registratie van terugleveren is wettelijk verplicht, maar dat terzijde.

Dank voor deze info. Ik heb die verplichting destijds niet kunnen vinden en me aanmelden op een site vol taalfouten (nou ja, meerdere taalfouten) vond ik weinig vertrouwen wekkend. Eigenlijk precies waar de overheid je voor waarschuwt dat het wel eens een niet-officiële site zou kunnen zijn...

Ze stappen over, ik denk naar een consumenten-contract en vermoedelijk zonder boete (ze hadden denk ik een 1-jarig contract).
Site van Shiptronic heb ik aan hen doorgestuurd (extra thanks daarvoor naast een bedankje voor iedereen die me wijzer heeft gemaakt!) dus het is aan hen om er verder achteraan te gaan. Mocht er nog interessant nieuws zijn (zoals het alsnog verrekenen van opgewekte kWh), zal ik dit melden!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vraag daarom bij alle aanbieders etc. naar de prijs per kWh (incl BTW) etc die je betalen moet.
Daar zijn ze allemaal zeer vaag over. Ook op gerenommeerde vergelijkingssites is de kWh prijs niet of zeer moeilijk te vinden.
De kWh prijs varieert, er komen nog veel meer kosten bij maar die zijn overal gelijk.
Kijk ook naar bijkomende kosten, aansluitkosten (? je bent toch al aangesloten), administatiekosten etc.
Een lagere maandprijs kan ik je ook wel garanderen, de afrekening komt aan het eind, de besparingen in je maandtarief worden dan verwerkt......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 27 juni 2019 16:24:25 schreef Toeternietoe:
Daar zijn ze allemaal zeer vaag over. Ook op gerenommeerde vergelijkingssites is de kWh prijs niet of zeer moeilijk te vinden.

Dat komt omdat die vergelijkingssites een bepaald verdienmodel hebben wat ik ook niet kan doorgronden. Maar ze beginnen met je hele doopceel op te vragen. Waar is dat voor nodig? Het kan zo eenvoudig, gewoon de tarieven van alle aanbieders in een tabel naast elkaar. Maar kennelijk hebben ze er geen belang bij om het echt eenvoudig te maken.

Daarom vergelijk ik op jaarbasis met verschillende te verwachten gebruik. Bijv N..n had vorig jaar bij een gebruik onder de 1700 m3 gas een ander tarief dan er boven,met ook een andere bonus.
Per saldo was ik ruim boven de 1700m3 goedkoper uit dan net eronder.

Maar wat is goedkoper: 10 euro in de maand en 6 ct per kwh, of 5 euro in de maand plus 7 cent per kwh? Een gewone gebruiker wil dat niet uitrekenen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/