Dompelpomp aan uit schakelen

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 juni 2019 13:23:11 schreef KlaasZ:
Bij 750 watt zou je denken: 750 watt gedeeld door 230 volt geeft 3,25 ampere.
Maar bij zo'n motor moet je rekenen op minstens 50% meer. Niet elke fabrikant geeft aan wat de stroom is, maar ik vond een aantal motoren van 750 watt waarbij de nominale stroom rond de 5A lag. Je kan dus beter een motorbeveiligingsschakelaar nemen die minstens 6A aankan.

Het vermogen van Elektromotoren is altijd het afgegeven (nuttige) asvermogen.
Om naar de opgenomen stroom te gaan moet je dus rekening houden met rendement, zowel mechanisch als elektrisch en de Cos-phi. Samen maar zo verantwoordelijk voor een factor 2, zoniet nog meer.
De gegevens van de pomp hebben we niet kompleet maar zal toch ruim boven de 6 Ampere zijn.
De TS heeft een PKZM tot 4 amper, en die is dus nier zwaar genoeg.
Dat moet minimaal een PKZM-6,3 (van 4 tot 6,3A instelbaar) of misschien nog een stapje hoger, de PKZM10 (6,3 - 10A).
De TS geeft ook ergens aan dat hij een nog zwaardere pomp wilt plaatsen.

Als je het netjes doet, dan neem je alleen wartels onderin de omkasting. Dan is de kans op binnendringen van vuil en vocht is dan minimaal.
Dan hoef je maar 3 aders om de PKZ heen te halen, dat lukt met 2,5 qmm nog makkelijk

Voor de aarde is er een aparte klem in de omhuizing.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 26 juni 2019 12:10:03 schreef Lambiek:
[...]
Als je dat goed doet gebruik je goot, en wat is stug een 4 of een 6mm2 tje.

Weet je wat stug is, een 195 of een 240mm2, en dat met de blote handjes. :)

vertel mij wat, die kabeltjes worden dan ook allang niet meer stug besteld, maar in flex. soms zitten er 6 parallel op een trafoveld, dat is een gestoei..

overigens bestaat een 195mm2 niet, datis een 185mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 26 juni 2019 17:41:43 schreef testman:
overigens bestaat een 195mm2 niet, datis een 185mm2.

Dat moet inderdaad 185mm2 zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Och, alles wat dikker is dan 16mm2 vind ik te zwaar ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

sta geregeld met restanten van dat spul te stoeien, 4 meter 5x240mm2 in een ring, eens die omvalt kun je de heftruck erbij pakken, zwaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Kilo of 40, dat is toch wel te doen? Voor 4x240mm2 want 5x is wel erg zeldzaam.

Lambiek

Special Member

Je weet niet hoe oud testman is hé. >:)

Wij liepen vroeger met zes man zo'n kabel in de grond "gegraven geul" over een afstand van 200 meter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

hahahaha, krakkemikkig oud baasje :-) Dat maakt de omgang met zo'n dikke wel onwennig.
Ik heb ook wel eens van die dikke kabels op een ladderbaan de bocht om gebogen met een man of zes.

240mm2 in de grond is er 1 ja, maar er zijn ook wel dergelijke kabels die inpandig lopen, en dan heb je wel 5x240mm2. stukken ymvk-as van die dikte gaan de koperbak in, stugge bunt.

overigens zijn die reststukjes ringen met een doorsnede van 150cm, zoals ze op de haspel zaten, als die ringen omvallen, probeer maar eens rechtop te zetten, en ik reken dat m'n rug nog zeker 1x zo lang mee moet.

kan een haspel van dik 500kg in een haspelwagen krijgen, alleen, op een rechte betonvloer krijg ik die wel gedraaid met de hand :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heeft een van jullie een idee waar ik dan zo'n passende schakelaar kan krijgen? Liefs een webshop

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.