Grundig RF711 doet niets

maartenbakker

Golden Member

Op 24 juni 2019 18:07:51 schreef vergeten:
[...]Helaas worden die gevoed direct vanaf de bufferelco dus ze hebben toch even de "volle" mep gekregen tot de zekering doorsmolt, grofweg zo'n 230/127 x 15= 27+ VDC.

De volle mep is lager omdat de zekering doorsmelt doordat de trafo in verzadiging gaat. Een groot deel van de energie verdwijnt dus in de kern in plaats van in de last.

Dat gezegd, lijkt het op het eerste gezicht wel alsof er iets met de eindtrap aan de hand is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 24 juni 2019 19:33:44 schreef maartenbakker:
[...]
De volle mep is lager omdat de zekering doorsmelt doordat de trafo in verzadiging gaat.

De zekering zit secundair (was heel gebleven, dat had ik ff gemist) maar er heeft toch heel even teveel stroom gelopen a.g.v. een te hoge secundaire spanning.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Wat kan ik nog nameten?
Op R66 staat 0V, wat zou er dan mis zijn?

vergeten

Golden Member

Op 24 juni 2019 19:01:40 schreef lucvo1961:
Spanning over C87 is 26V.

Die moet je met potmeter R77 afregelen op 30 volt! wat ik al eerder schreef.
Maar dan moet er over C93 wel eerst ±33 volt aanwezig zijn, anders lukt dat niet.

Op R66 (weerstand aan collector van T16) staat 0V.

(staat je meter in de goede stand?)
Anders is dat is niet goed, meet die hoge weerstanden eens na, R63(390K), R64(560K), en R65(56K).

D15 geeft op diodestand ongeveer 140mV weer in circuit, ook met de meetpennen omgekeerd.

Dat moet in een richting anders zijn, bij twijfel een pootje lossolderen en opnieuw testen. (anders is hij stuk)

Ik ga je wel aan het werk zetten nu :)
Voor een beter totaalbeeld, wil je de volgende metingen doen t.o.v. massa(min) zie de bijlage, en invullen?
Enkele spanningen had je al gegeven die heb ik alvast ingevuld :)
A=
B=
C=
D=
E=
F=
G=
H=
i=
J=
K=
L= 15,6v
M= 6v
N= 6v
O= 11,9v
P= 26v

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 24 juni 2019 23:01:16 (18%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha lucvo1961,

Kan je de halfgeleiders toch even los solderen en nog een keer de diode test doen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 24 juni 2019 18:07:51 schreef vergeten:
Helaas worden die gevoed direct vanaf de bufferelco dus ze hebben toch even de "volle" mep gekregen tot de zekering doorsmolt, grofweg zo'n 230/127 x 15= 27+ VDC.

deze middag blijkbaar last van de warmte. ze krijgen idd rechtstreeks voeding. Aangezien er geen emittorweerstanden zitten en enkel een diode de stroom regelt gaan die eindtorren kwasi meteen naar de eeuwige jachtvelden bij overspanning. Feitdat er via de DIN ingang ook niks uitkomt zegt al veel.

Het eindtrapje is DC gekoppeld,je kan blijven meten, niks zal kloppen.

even AC187 en 188 eruit en apart meten.

Ik heb al snel een paar metingen uitgevoerd op de punten waar ik het makkelijkst bij kan:

D15 losgemaakt meet op de diodestand 620mV

Spanningen over de weerstanden, of bedoelde je de weerstandwaarde?
R66: 0V
R63: 5V
R64: 9,1V
R65: 9V

Spanningen over de condensatoren:

Punt K (C93) 34V
Punt B (C82) 14,5V
Punt C (C84) 2,33V
Punt J (C97) 2,15V

Spanning kathode naar massa van D15 is 3,35V.

Spanningen van T16 (BC 308) naar massa:
Punt A (basis) 5,1V
Punt D (emitter) 2,3V
Punt E (collector) 0V

Ik vind nergens een datasheet van de AC187/AC188, waar kan ik deze vinden? Of op zijn minst een tekening van waar de B,C en E zit.

maartenbakker

Golden Member

De C zit bij de markering, anders is de pinout rechtsboven op het schema vermeld. Ik denk inderdaad tijd om even buiten het circuit te meten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha lucvo1961,

Goed bezig ;) hierbij de germanium transistoren zo kan je even vooruit.

Germanium transistoren.pdf

Even op de buizing letten ik denk dat je de AC187K (koelprofiel heb) dat is NS257.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

A= 5,1v
B= 14,5v
C= 2,33v
D= 2,3v
E= 0v
F= 3,35v
G= 3,37v
H= 2,64v
i= 2,4v
J= 2,15v
K= 34v
L= 15,6v
M= 6v
N= 6v
O= 11,9v
P= 26v

R77 heb ik intussen ook al zo bijgesteld dat C87 op precies 30.0V staat.

Moet ik nu de spanningen opnieuw meten of heeft de spanning op C87 verder geen belang voor de werking van het toestel? (buiten het afstemmen dan)

vergeten

Golden Member

Op 25 juni 2019 13:00:15 schreef lucvo1961:

R77 heb ik intussen ook al zo bijgesteld dat C87 op precies 30.0V staat.

Moet ik nu de spanningen opnieuw meten of heeft de spanning op C87 verder geen belang voor de werking van het toestel? (buiten het afstemmen dan)

Klopt wat je hebt begrepen. De afstemspanning voor de varicap capaciteitsdiodes is nu in ieder geval OK.
Er is geen invloed op de andere spanningen. Opnieuw meten is niet nodig.

Heb je de "hoge" weerstandswaarden nog gemeten?
Meet eerst in de schakeling, wat je zo maximaal mag meten is de weerstandwaarde, veel hoger is kapot, veel lager is een pootje lossolderen en nogmaals meten.
Bij twijfel, pootje losmaken en opnieuw meten.

Ik "studeer" nog op de gemeten spanningen maar Pffffff wat is het hier heet :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Weerstanden gemeten in circuit:

R63: 260K
R64: 280K
R65: 63K

Morgen neem ik de pootjes los

Is het nog nuttig om de T19 en T20 uit te solderen en door te meten, of zijn deze vrijwel zeker defect en vervang ik deze beter?

vergeten

Golden Member

Dat is wel vrij laag, maar in circuit.

Je kan het beste meten wat je meten kan al is het maar om vast te stellen dat ze niet stuk zijn, of flink verlopen.
Dus ook de lagere weerstanden meten.

Soldeer T18, T19 en T20 uit de schakeling, T16 zal het wel overleefd hebben maar als je toch bezig bent, meet ze als volgt:
(Dat is precies wat @electron920 al eerder voorstelde.)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Doormeten van een transistor

Het testen van een transistor is een simpele goed/fout indicatie. (niet hoe goed ze nog zijn.)

je zet je multimeter op het diode teken,

daarna pak je de plus pool, rode draad van je multimeter en je zet deze op de Basis van de transistor,

tussen Basis en Emitter en tussen Basis en Collector meet je nu de spanning van de PN overgang,(±0,6v)

wissel de meetpennen en je mag geen spanning meten,

tussen Collector en Emitter mag je nooit spanning meten

meet een NPN met de + (rode meetpen) aan de Basis.
meet een PNP met de - (zwarte meetpen) aan de Basis.

of nog makkelijker, neem er een waarvan je weet dat hij goed is en je het type weet (PNP of NPN) en doe de bovenstaande test als vergelijking...
------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je de transistoren er toch uit hebt meet dan alle weerstanden na, dat zal andere waarden opleveren die dichter bij -wat ze moeten zijn- zitten.

Ik verwacht dat T18, T19 en T20 alle drie stuk zijn, net als anderen hier op CO al dachten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 24 juni 2019 20:48:24 schreef vergeten:
[...]

De zekering zit secundair (was heel gebleven, dat had ik ff gemist) maar er heeft toch heel even teveel stroom gelopen a.g.v. een te hoge secundaire spanning.

Geen zekering maar toch heeft de trafo de rook niet naar buiten gelaten. Daar kan Weller nog wat van leren....

Maargoed dan is duidelijk waardoor de eindtrap waarschijnlijk dood is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Ik weet niet hoelang deze "te hoge spanning" situatie op de radio heeft geduurd, TS ook niet waarschijnlijk.

De bewuste Weller van Dave zal wel langer hebben aangestaan!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Die stond in mijn ogen verbazend kort aan. Opzich klopt het ook wel met de reputatie van beide merken. Grundig heeft altijd overgedimensioneerd, zal bovendien ook nog wel een C-kerntrafo zijn (dacht dat die minder snel in verzadiging gaan?). Het moderne Weller ken ik meer van 'net (niet) goed genoeg' constructies.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb T16,T18,T19 en T20 uitgesoldeerd en doorgemeten:

BC308:
B-C 630mV
B-E 630mV
C-E O.L.

BC338:
B-C 600mV
B-E 600mV
C-E O.L

AC187:
B-C 125mV
B-E 125mV
C-E 60mV

AC188:
B-C 90mV
B-E 55mV
C-E 82mV

Bij het meten tussen basis en emitter/collector lukt dit maar in 1 richting, de andere richting geeft O.L., zoals verwacht.

De weerstanden R63 - R65 hebben bij de meting met uitgesoldeerde transistoren min of meer dezelfde waarde. Ik soldeer vanavond nog een pootje uit en meet opnieuw.

Ik heb 2 nieuwe AC187 en 2 nieuwe AC188.
Bij de ene AC188 meet ik tussen collector en emitter 75mV en bij de andere 800mV.
1 van de nieuwe AC187 meet 0 Ohm (PIEP) tussen collector en emitter.
Wordt ik nu gek of is er iets mis?

Ha lucvo1961,

Ja die is allemaal zeer oud dus in welke conditie je nieuw moet scharen :?
De germanium transistoren die in je apparaat zitten zijn niet goed te veel lek stroom en de nieuwe zijn ook niet goed met of zonder PIEP :o
Ik zou niet durven zeggen dat de bestaande transistor door de verkeerde spanning defect geraakt zijn.
Heb je nog een mogelijkheid om (nieuwe) transistoren te bemachtigen ?
Anders kijken we voor silicium transistoren maar dat is niet origineel.
Het grootste verschil tussen beide materialen is de mobiliteit van 4 elektronen dat lijkt niet bijzonder maar geloof me het is revolutionair.
Het materiaal germanium wordt overigens weer gebruikt voor een type field effect transistor net even beter als silicium maar dat terzijde.
Ik ga voor je kijken ze staan beide op mijn lijst.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 24 juni 2019 22:06:48 schreef vergeten:
[...]
meet die hoge weerstanden eens na, R63(390K), R64(560K), en R65(56K).
[...]

R63 390K
R64 700K
R65 67,5K

@electron920: Ik zou het graag origineel willen houden tenzij het niet anders kan.

[Bericht gewijzigd door lucvo1961 op woensdag 26 juni 2019 20:55:08 (17%)

vergeten

Golden Member

Ik zou de volgende 2 zeker gewoon vervangen.
Het is natuurlijk niet de reden dat de radio niet speelt!

R64 moet zijn 560k nu 700k = +140k(+25%) is buiten tolerantie!
R65 moet zijn 56k nu 67,5k = +11,5k(+20,5%) is buiten tolerantie!

Andere weerstanden nog gemeten?

Eigenlijk moet je 6 metingen per transistor doen, ik heb ook even wat gemeten.
OL = OverLoad ofwel onderbreking ofwel buiten meetbereik.

Goede AC187 (NPN)
+ op B tegen E = 145mv
+ op B tegen C = 141mv
- op B tegen E = OL
- op B tegen C = OL
+ op C tegen E = 108mv
- op C tegen E = OL

Goede AC188 (PNP)
+ op B tegen E = OL
+ op B tegen C = OL
- op B tegen E = 169mv
- op B tegen C = 167mv
+ op C tegen E = OL
- op C tegen E = 180mv

Kapotte AC188 (PNP)
+ op B tegen E = OL
+ op B tegen C = OL
- op B tegen E = 158mv
- op B tegen C = 153mv
+ op C tegen E = OL
- op C tegen E = OL (hier gaat hij fout)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dit zijn de metingen van de transistors die uit het toestel komen:

AC187 (NPN)
+ op B tegen E = 130mv
+ op B tegen C = 130mv
- op B tegen E = OL
- op B tegen C = OL
+ op C tegen E = 60mv
- op C tegen E = OL

AC188 (PNP)
+ op B tegen E = OL
+ op B tegen C = 70mv
- op B tegen E = 90mv
- op B tegen C = 70mv
+ op C tegen E = 70mv
- op C tegen E = OL

BC308 (PNP)
+ op B tegen E = OL
+ op B tegen C = OL
- op B tegen E = 630mv
- op B tegen C = 630mv
+ op C tegen E = OL
- op C tegen E = OL

BC338 (NPN)
+ op B tegen E = 600mv
+ op B tegen C = 600mv
- op B tegen E = OL
- op B tegen C = OL
+ op C tegen E = OL
- op C tegen E = OL

R64 en R65 zal ik vervangen en de andere weerstanden die er rond zitten zal ik vandaag nog doormeten.

RAAF12

Golden Member

Kan je niet beter onderdelen nameten, elco's vervangen, idem diode en transistors. Erg veel onderdelen zijn het niet dus ben je in een paar uurtjes klaar. Dat meten schiet niet erg op....
[attachment=1]
Zo dat was het voor vandaag het zweet loopt uit mijn rokkebanden > 38° C Pffff....Morgen ook weer bloody hot...

Bij het meten zag ik plots dat er een zwarte brandplek op elco C95 zit en dat de printplaat onder IC13 (TAA550) verkleurd is.

Daar is dus iets warm geworden.

huisje van D16 (SFD46) is gebarsten.

Is het goed om deze componenten te vervangen of hier ook eens te meten?

btw, R65 is nog goed. deze is 68K volgens het schema ipv 56K.
Tot nu toe heb ik R62 tot R67 nagemeten, waarbij enkel R64 buiten tolerantie was.

[Bericht gewijzigd door lucvo1961 op donderdag 27 juni 2019 13:27:59 (11%)

maartenbakker

Golden Member

R82 en IC13 horen warm te worden en zijn kennelijk niet defect (hoewel de elco met de schroeiplek een kandidaat is voor latere vervanging, mogelijk klopt de 30V dan beter - afregelen in een defect apparaat heeft geen zin al was het in dit geval geen grote ramp maar alleen iets om straks op te letten).

D16 is ook een kandidaat voor vervanging. Je kunt hem er voor de zekerheid voorlopig even uitsolderen terwijl je het versterkergedeelte repareert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

D16 maakt dus niks uit voor de werking van het apparaat?
Is het dan niet beter om meteen ook alle elco's te vervangen?

Het schema is enorm onduidelijk, heb de weerstandwaarde nog eens bekeken adh van de kleurcode en zag het volgende:

R64 560K : blauw-grijs-geel-goud 680K (700K gemeten)
R65 56K : blauw-groen-oranje-goud 65K (67,5K gemeten)

Ik heb ook nog 2 nieuwe gepaarde transistoren besteld.