27mc antenne met geplop

Pas geleden kocht ik via MP een 27mc bakje compleet met mike.
Ik had thuis nog een fiber/metaal spriet antenne die ik ooit eens ergens bij gekregen had van een zendamateur. ( hij had hem al eens korter gemaakt geloof ik)
Deze aangesloten op een swr meter en de bak.
Om een lang verhaal in te korten, SWR veel te hoog.
Zenden doe ik dus niet anders gaat de eindtrap kapot.
Maar ontvangst (met de spriet zonder te zenden) is best redelijk o.a. wat Italianen,Denen en Engelsen gehoord.
Alleen heb ik op een aantal kanalen een ploppend geluid alsof de squelch open en dicht gedraaid word.
Squelch moet sowieso bijna op minimaal staan.
Komt dit door de antenne met slechte SWR of is er meer aan de hand?
Ik ben al een goede antenne aan het zoeken voor thuis gebruik.
(misschien een Sirio Thunder 27)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, aan de antenne kan dat niet liggen.
Het ligt óf aan de radio, óf je ontvangt werkelijk iets.

Is het geplop er nog steeds als je de antenneplug losneemt? Zo ja, dan ligt het aan de radio; er zit dan een fout in.
Maar als het geplop dan weg is, komt het blijkbaar toch echt 'van buiten'. Je ontvangt dan misschien een personenoproepinstallatie, of nog iets anders. Daaraan is verder niet zo veel te doen.
Als het je interesseert, kun je dan eens kijken op welke kanalen precies, en op welke dagen en tijden.

--
Als je zou willen zenden, moet je de antenne weer de oorspronkelijke lengte geven. Ik denk dat de zendamateur hem had ingekort om hem op de 28 MHz-band te gebruiken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als ik de antenne losmaak van de bak hoor je alleen geruis en geen geplop.
Die amateur had er inderdaad een experiment mee gedaan. Geeft verder niet.
Ik heb nog wat dingetjes van hem gehad, aardige vent.
Ik heb ook een draad van 5,5 meter geprobeerd maar SWR blijft te hoog.
Wat is een goede antenne voor basis gebruik?
Niet te lang en niet te duur?
Ik heb een mastje waar ik eventueel een kleefvoet op kan zetten.

Ha Radio60,

Dat plop geluid is er dus nog steeds 8)7 om gek van te worden.
Vroeger wel last van gehad ik denk afkomstig van de industrie en medisch.
Voor het lassen/smelten maar ook het dicht sealen van verpakking wordt deze frequentieband veelvuldig gebruikt.
Je kan redelijk makkelijk vermogen maken en de spoelen zijn niet al te groot.
Maar ook medisch de fysiotherapeut gebruikt het voor de therapie.
Welke antenne niet te groot een mobiele antenne die zijn in ieder geval korter je zou het op een plaat kunnen zetten.
Aan de anderenkant ik heb geen idee of er nog activiteit is.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een antenne die goed is en niet al te groot is zou een balkon antenne zijn of een kwartgolf straler met tegencapaciteit:
https://www.google.nl/search?q=gpa+balkon+antenne&tbm=isch&source=hp&s…
https://www.google.nl/search?q=gpa+balkon+antenne&tbm=isch&source=hp&s…

[Bericht gewijzigd door Martin V op donderdag 27 juni 2019 16:10:57 (24%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik behaalde prima resultaten met een halvegolf spriet. Amper aarde of andere tegencapaciteit nodig. In het onderste antennedeel zat een autotrafo (luchtspoeltje) om van 50 naar grofweg 500-1000 ohm te gaan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

De storing, het geplop dus, komt dan inderdaad ergens anders vandaan. Daar is de band ook voor: voor allerlei toepassingen.
Misschien nog eens leuk voor een vossenjacht (opsporen met een draagbare ontvanger met peilantenne). :)

Een draad van 5,5 meter is ongeveer een halve golflengte. Je zou dan de coaxkabel in het midden moeten aansluiten, dus tweemaal 2,75 meter. Niet aan het uiteinde.
Eénmaal 2,75 meter met een tegengewicht, een balkonhek of zo, gaat vaak ook.

Een antenne met kleefvoet moet normaal gesproken een metalen autodak als tegengewicht zien, als 'aardvlak', zeg maar.
Een halvegolfantenne heeft maar weinig 'aarde' nodig, maar heeft dus wel een aanpasspoel onderin nodig, zoals hierboven al beschreven. En hij is dus groot: 5,5 m hoog. Zelf maken kan, maar is een heel gedoe, vooral door de grootte.

Op 27 juni 2019 15:48:11 schreef electron920:
Aan de anderenkant ik heb geen idee of er nog activiteit is.

Goed punt, maar als iedereen maar niets doet omdat er toch geen activiteit is, ja, dan is er dus nóóit activiteit. :)
Je zou met een paar kennissen een babbelrondje kunnen opzetten. Gewoon iedere dag vijf minuten om dag te zeggen, en als er echt iets interessant is duurt het vanzelf langer.

--
e: Die Sirio zal het waarschijnlijk prima doen op je mastje. Maar dan moet je dus wel wat contanten investeren blijkbaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Inmiddels even een dipool gemaakt zoals omschreven.
Aan een kant tegengewicht, (staalplaat met een paar bladveren erop)
En een 1/1 balun tussen de draden en een stuk coax van de balun naar de SWR meter.
SWR is nu op kanaal 1 bijna een en langzaam oplopend tot kanaal 40 waar de SWR tussen de 1,5 en 2 zit.
Het ploppen op een aantal kanalen blijft, kanaal 16 bijna constant.
Het dipooltje hangt nu nog onder mijn schuurdak en zou eigenlijk wel wat omhoog moeten.
Er is best nog wel wat activiteit maar ik hoor toch vooral buitenlanders.
Net nog Duitsers.

Anoniem

SWR gelijk aan nul???? De SWR is bij een perfecte aanpassing 1:1, lager gaat die niet.
@FET, de kanalen die voorzien zijn voor allerlei toepassingen zijn niet deze waarop de CB zit.

CB kanalen hebben een kanaalafstand van 10 kHz.
maar tussen sommige kanalen zit er 20 kHz.
Bijvoorbeeld tussen CB kanaal 1 (26.965),en 2 (26.975) zit 10kHz.
Tussen 3 (26.985)en 4 (27.005) zit 20kHz. De tussenliggende kanalen kunnen niet met een CB apparaat ontvangen worden en zijn gereserveerd voor toepassingen zoals garagepoortopeners en diathermie.

Een veel gebruikte frequentie voor afstandsbedieningen is 27.145MHz.
Dat zit precies tussen CB kanaal 15 en 16 in.
Die storen dus elkaar niet.
Tenzij er natuurlijk weer zo'n wacko met een kW lineair in een appartement zit te zenden met een autoantenne op een fietswiel gemonteerd vanop de salontafel. (meegemaakt)

pa3gws

Golden Member

@GD
Dan ga je ervan uit dat het een standaard bakkie is.
Dus niet eentje waar het een en ander in is omgespit. :-)
Wij deden vroeger niet anders dan Alpha en hoge kanalen erbij beunen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ha grotedikken,

Voor wat ik er nog van weet waren die tussen liggende kanalen gereserveerd voor de RC modelbouw.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 27 juni 2019 19:47:24 schreef grotedikken:
SWR gelijk aan nul???? De SWR is bij een perfecte aanpassing 1:1, lager gaat die niet.

Sorry hoor _/-\o_

SWR bij correcte aanpassing is 1.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Foute aanpassing is 1 op een emmer in fietswielen CB jargon. Dan wordt je fietswiel op je salontafel waarschijnlijk warm. En je bier op die tafel dan ook. :S

Anoniem

Op 27 juni 2019 20:08:40 schreef pa3gws:
@GD
Dan ga je ervan uit dat het een standaard bakkie is.
Dus niet eentje waar het een en ander in is omgespit. :-)
Wij deden vroeger niet anders dan Alpha en hoge kanalen erbij beunen.

In 79-81 zat ik bij de RCD en wij deden niet anders dan beslag leggen op de bakkies van de aso's die alfakanalen bijstopten en met lineairs de hele buurt platlegden. ;-)
Gezien het gemiddelde IQ rond de 30 draaide hadden ze voor die truukjes in elke wijk een vaste technieker. Eenmaal je hun truukjes doorhad kon je in één ruk de ganse buurt schoonmaken.
Ik was altijd zeer pragmatisch, en probeerde tot een oplossing te komen die voor elke partij aanvaardbaar was, zonder repressief op te treden.
Maar kl...die met lineairs uitzonden en op de gereserveerde tussenkanalen zaten, de hele buurt tv en radio ontzegden, en de garagepoorten blokkeerden had ik geen medelijden. Deze egoisten die hun hobby tot ver buiten de toegelaten grenzen uitoefenden hadden geen respect voor andere gebruikers, hun buren of om het even wie. Wie hen daarop durfde aanspreken riskeerde bovendien nog een pak slaag.
Wel, die waren in één ruk hun hele installatie kwijt. Plus een prentje bovenop.

Hubie

Special Member

Ik zie het helemaal voor me ;-)
GD die de aso bakstakkerwijk intrekt in een gepantserde RCD Ford Transit in een kogelvrij vest.De peilantenne zit verborgen in het reservewiel op het dak.
Hij stapt uit met de R&S handpeiler in de hand.
Muziek van Ennio Morricone klinkt op de achtergrond,het is stil in de wijk.
Dan schiet iemand eenmaal in de lucht,en eenmaal in de lach.(Freek de Jonge)

Edit: Even serieus,Net ff een oude scanner aangezet waar alle 27 MHz kanalen in staan.
'Dead as a dodo' (De 11 meterband,niet de scanner ;-) )

mel

Golden Member

Dat is ook niet zo gek..De propagatie op de hogere amateurbanden is ook zo goed als dood, alleen op 40 meter hoor ik sporadisch af en toe iets...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Hubie, eigenlijk zou ik een boek moeten schrijven over deze turbulente periode. Maar wie zou het lezen? De huidige generatie weet niet eens dat CB ooit bestaan heeft.
En maar best ook. de ellende die deze "families flodder" met hun bakkie veroorzaakt hebben is hallucinant.
Niet enkel lagen ze wegens tv storingen met de ganse buurt overhoop, maar ook had deze voorloper van de sociale media een nefaste invloed op het gezinsleven.

Een typisch maar alledaags voorbeeld:
Op een dag belde ik aan bij "lady banana" om 11u30.
Een dame van 120kg droog aan de haak in slaapkleed deed open en bedankte me omdat ik haar gewekt had. Ik heb vannnacht tot twee uur liggen 'tokkelen' en was nu bijna te laat om het eten te bereiden tegen dat de koters van school komen, zei ze. En dat blauwe oog had ze van hare man terecht gekregen vanwege een zijsprongetje met een mede CBer. ;-)

Op 28 juni 2019 10:53:22 schreef grotedikken:
eigenlijk zou ik een boek moeten schrijven over deze turbulente periode. Maar wie zou het lezen?

Moet je doen! ;)
Ik ben van net na die tijd dus heb geen flauw idee wat er toen allemaal loos was.
Tegenwoordig zit men idd op social media elkaar gek te maken.
CB is alleen nog voor de hobbyist en volgens mij zijn er best veel N en F amateurs die er een bak naast hebben.
Naast Marcom A en B ben ik nu met N bezig, en ooit nog eens F (hoop ik)

Anoniem

De motivatie is met de jaren veranderd.
In 1980 hadden enkel dokters en managers een mobilofoon in de wagen.
Met zo'n CB ding in het dashboard kon ook Janmetdepet zich James Bond wanen. Maar er waren ook nuttige toepassingen. Veel internationale truckers gebruikten dit om onderling contact te houden en met hun gezin. Ik heb ook ooit portofooons meegenomen op reis om met de andere auto's van de reisgenoten in contact te blijven, maar nu staan de passagiers constant met elkaar in verbinding met de smartphone.
Met de opkomst van de zeer compacte smartphones en de sterk gedaalde prijs van de gesprekken en de mogelijkheid van texten.is CB op zich volledig zinloos geworden.
Maar voor een enkeling die verder kijkt dan zuiver de communicatie kan het zeer leerzaam zijn.
Zo heb je net geleerd dat een antenne, doorgaans een gestrekte dipool in principe bestaat uit 2 gelijke delen van een kwartgolflentgte lang die in elkaars verlengde liggen.
Bij verticale antennes kan de tweede helft vervangen worden door een spiegelend oppervlak. Dat kan de aarde zijn, maar ook een auto.
Als je dan zo'n auto antenne binnenshuis aansluit op je zender zonder voldoende metaal als spiegel, dan wordt al het vermogen teruggekaatst en aan de hfplug van je zender wordt de spanning dan dubbel zo groot. De eindtransistoren kunnen dit vaak niet aan en gaan defect.
Al die alternatieve antennes hebben een grote impact op de impedantie en het richtingeffect van de antenne. Zeker de moeite je daarin te verdiepen. Vooral als de techniek je interesseert en je hebt ambitie om zendamateur te worden.

pa3gws

Golden Member

@gd.

Dat boek zou ik direct kopen. :-p
Ik had toendertijd een TV op mijn kamer staan en als de omroepen ermee stopten ging de bak aan zonder kachel en gewoon met een halve golf op het dak.
Maar inderdaad aso's waren er meer dan je lief was.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Grofweg 10 jaar geleden was ik ook met CB bezig. Zelfs toen nog e.e.a. gehoord. Niet qua storing, maar wel tokkiegedrag. In mijn regio was er iemand die regelmatig dronken voor de microfoon zat om seksgeluiden te maken, kraanmachinisten met antenne hoog op de kraan die (ook al gebruikten ze het kanaal niet) continu een bepaald kanaal bezet hielden. Mensen die mensen die DX probeerden te werken (m.a.w. steeds CQ of een andere oproep gebruiken), aan het uitjoelen waren...

Maar ook een hele serieuze groep hobbyisten die een packet node in leven hielden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Ik ben zelfs van voor de legale CB tijd..
Eind jaren '70 zonnevlekken max.
Aanroepfrq 27.805, roepnaam WO142 (mijn vader) en de hele wereld over.
Vaste tijd met Rob uit Buenos Aires in het weekeinde incl in Nederland bellen met zijn familie, omdat het via de ether beter ging dan rechtstreeks bellen..
Sommerkamp doosje met een Watt of 12 of zo.
Rondstralertje van een kwart golf op het dakkapeldak.
En een hele S-punt minder binnenkomen dan Jaap die 4 km verder in de vrije ruimte zat met een qubical quad op 15 meter hoogte en een Zetagi van een kW met een Sommerkamp 780 (koffiewarmer) ervoor.
Mooie tijden..
Ik heb uit nostalgie een Sommerkamp 788 staan hier en een Pony CB72 (6 kanalen AM kristaldoosje)
Zoek nog eens een werkende Pony CB78 uit diezelfde nostalgie...
De Flodder praktijken kwamen hier pas nadat het zaakje al een paar jaar vrijgegeven was..
Na '85 of zo, en dan ook nog op bepaalde plekken.
Tot '88 hebben we bij ons, WestFriesland, er geen last mee gehad.
Altijd netjes, geen knijpers of scheldpartijen...
Maar dat kan ook komen omdat het merendeel uit de illegaliteit kwam misschien...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pa3gws

Golden Member

Ik ben ook eind jaren 70 begin 80 op AM actief geweest.
En ook een bezoek mogen ontvangen van een echt vriendelijke beambte van de RCD vergezeld door twee politie mannen.
Koste wel een bakkie en een boete maar verder geen probleem.
Maar er waren ook minder vriendelijke (slimmere) collega's van gd bij.
Zo was er eentje die een andere cb piraat uit de lucht wilde halen op heterdaad.
En klom hij dus via het open raam naar binnen.
Helaas de betreffende piraat was nogal uit de kluiten gewassen en de brave man werd door hetzelfde raam naar buiten gesmeten.
Met de mededeling als je binnen wil moet je gewoon even bellen. :-)
Dit komt niet uit mijn duim en is waar gebeurd.
Om even op de antenne terug te komen een mobielspriet voor op de auto doet het prima op een verkeersbord (vind alleen oom agent niet leuk).
En mijn eerste CB antenne was een mobielspriet op een oude zinken teil.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 28 juni 2019 19:27:53 (14%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.