oude startblokkering Renault Master 1998

Heb 'm gevonden, maar zit op een onmogelijke plek. Tussen een spaghetti van kabels.

De programmeerprocedure is dezelfde als eerder gepost. Die werkt helaas niet.

pa3gws

Golden Member

Wat doet de start onderbreking draait dan de startmotor niet meer?
Als dat het geval is dan zitten er twee dikkere draden aan het alarm die het start relais onderbreken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

wrs die gele draden, die komen vaak uit onder t dashboard bij de bestuurder/radio en daar zit de boel afgetakt, 1 draad is doorgeknipt en die is van de startmotor. draad weer aan elkaar maken en klaar, stekker uit unit halen en ding wegmikken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De starmotor doet niks als de staronderbreker zijn werk doet.
Er komen veel draden uit dat cobrakastje

pa3gws

Golden Member

Zoals @testman al aangeeft het is een doorgeknipte draad waarschijnlijk en iets dikker dan de rest van de draden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 27 juni 2019 19:37:36 schreef bourree:
De starmotor doet niks als de staronderbreker zijn werk doet.
Er komen veel draden uit dat cobrakastje

Het is dan ook wel iets meer dan alleen een startonderbreker, als ik dat zo zie. https://www.dgce.nl/pub/cobra/832.pdf

alarmlichten zitten er ook op doorgaans, 2 of 3 relais zitten er in dat kastje. het relais wat schakelt en ingeschakeld blijft als je de "key" hebt aangeboden is voor de startonderbreking.

de stekker eruit halen, meter tussen min en 1 stekkerpin zetten kan ook, zodra je het contact op starten draait, zal de lamp dan gaan branden. dat is de plus vanuit het contact dan, die draad is onderbroken onder t dashboard, als je 2 van diezelfde kleur draden hebt op dat kastje dan is de kans groot dat die 2 verbinden ook zat is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb geprobeerd die gele draden te volgen, de één gaat naar links en de ander gaat naar rechts en lijkt naar de alarmlichtschakelaar te gaan.
De radio eruit gehaald maar ik zie daar geen aftakkingen en ook geen gele draden

de kabelboom loopt ook onder bestuurder dashboard door, je herkent aan extra tayraps en tape die plek vaak wel.

alarmlichten zijn ook 2 dezelfde draden idd, maar de startmotor vanuit contact en weer naar startmotor ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juni 2019 17:43:12 schreef fatbeard:
Hier staat ook een en ander over het programmeren, bijna helemaal onderaan.
Die 5409 is inderdaad de ultrasoon uitbreiding.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of TS je link bekeken heeft. Daar staat een andere procedure voor het programmeren van de 8-series...

Ik heb de link waarin schema's van Kilian (https://www.dgce.nl/pub/cobra/832.pdf)
vergeleken met de situatie bij dat kastje en dat komt helemaal overeen. De gekleurde draden zitten inderdaad bijelkaar en zijn te onderscheiden. De zwarte draden zitten ook bijelkaar maar zijn onderling niet te onderscheiden.
Welke van de draden die in dat schema staan moet ik nou verbinden ?

Ik kreeg de indruk dat dat de gele moesten zijn, maar die zijn niet dikker dan de rest.
en kan ik de rest van die draden gewoon laten zitten ?

[Bericht gewijzigd door bourree op vrijdag 28 juni 2019 01:06:51 (11%)

Heb je die link van Fatbeard bekeken? Het stukje in die link dat gepost is op 1 februari 2013 over de 8-series? Als je op die manier je nieuwe sleutel kunt programmeren kun je alles laten zitten en is je probleem opgelost. Een simpele startonderbreker zou ik er ook uitslopen, maar dit is een compleet anti-inbraaksysteem. Kan geen kwaad dat te behouden.

Dat is een goed idee. Het begint me boven het hoofd te groeien...
Het gaat om de onderste procedure (adding...) begrijp ik:

8 Series 8165-8185-8186-8188 (Remote: 7777)
1. Turn the ignition ON and OFF 3 times within 7 seconds, the system LED will illuminate
2. When the LED extinguishes switch the ignition ON
3. The LED will flash. Count the number of flashes to correspond with the first digit of the PIN code
4. Switch the ignition OFF then back ON and count the flashes for the second digit of the PIN code
5. Repeat steps 3 and 4 until all four digits of the PIN code have been entered (finishing with the ignition ON)
6. If a touch key is programmed to the system touch it onto the receptacle now and the LED will illuminate. If the touch keys have been programmed out the LED will illuminate after step 4
7. Press and hold both buttons of the remote until the LED between the buttons stops flashing (approx 10 seconds)
8. Press button A to add to the system (the LED on the dash will extinguish for 1 second to confirm)
9. Repeat steps 7 and 8 for all remotes you want stored on the system (maximum of four)
10. Switch the ignition off to exit auto-learning

Adding a 8 Series Touch Key (937)

1. Enter the PIN code as described above
2. Touch a touch key onto the receptacle (existing or new one)
3. The LED will extinguish to confirm
4. Touch the next touch key onto the receptacle
5. The LED will extinguish to confirm
6. Turn the ignition off to exit programming[/i]

Maar wat is de pincode, 7777 ?

Ik denk dat je eerst de bovenste moet doen. Aannemende dat het eerste deel van deze procedure werkt, dan moet je dus vanaf stap drie het aantal keren tellen dat de led knippert voor de cijfers van de pincode. Het ding gaat het jou dus vertellen.

Heb het inmiddels tig keer geprobeerd maar verder dan stap 1 kom ik niet. Wanneer ik begin met 1 dan brandt de led en hij gaat niet uit tenzij ik de goede touchkey gebruik.
Als ik begin met de touchkey dan gaat het ledje uit en blijft ook uit. Dus knipperen gaat het niet op deze manieren.
Maar ik heb ontdekt dat het bedrijf dat het waarschijnlijk heeft ingebouwd hier vlak in de buurt zit, dus ik ga daar maandag maar eens naartoe. Wie weet hebben ze daar de programmeer procedure.
Ik heb van de eerste eigenaar van de bus alle mogelijke nummers en gebruiksaanwijzingen maar nou net geen pincode noch andere cobra informatie. Al vraag ik me tegelijkertijd af hoe ik die pincode zou moeten invoeren, want ik heb geen afstandsbediening (remote).
Ik hou jullie op de hoogte,
In ieder geval vast hartelijk dank voor alle tips en ideeën.
Vriendelijke groet, Cor

pa3gws

Golden Member

Als je naar dat bedrijf gaat kan je dan niet beter vragen of ze hem er even uit knippen.
Gezien je aangegeven hebt dat hij er wel uit mag dan heb je in de toekomst ook geen risico dat er met dat ding iets misgaat.
Je kan zo maar in the midle of nowhere staan met een dooie bus.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

lijkt mij ook, een 21 jaar oude franse bus staat niet hoog op de lijst met gewilde vervoermiddelen, dus eruit slopen dat stuk ellende op termijn.

ik zou zelfs denken dat je zo de draad kunt meten op de stekker die ohms laag doormeet naar de start solenoid. is er nog een draad met die kleur, die 2 verbinden en proberen te starten. zo niet, meten welke draad op die unit 12V bevat als je de contactsleutel omdraait.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 28 juni 2019 01:04:37 schreef bourree:
Ik heb de link waarin schema's van Kilian (https://www.dgce.nl/pub/cobra/832.pdf)
vergeleken met de situatie bij dat kastje en dat komt helemaal overeen........De zwarte draden zitten ook bijelkaar maar zijn onderling niet te onderscheiden.

Als dit schema klopt moet je eerst op zoek naar:
2 zwarte draden, beiden met het nummer 1 (Onderbreking benzine/dieselpomp)
EN
2 zwarte draden, beiden met het nummer 2 (Onderbreking startmotor)
Als je die ergens zou kunnen terug vinden ....

Hallo Allemaal,
Inmiddels de vermeende inbouwer bezocht , maar hij bleek het niet ingebouwd te hebben. Verwezen naar de vorige eigenaar en ook hij had geen idee. Ik ga na de zomer iemand in het Noorden zoeken de de boel eruit kan halen. Dat lijkt me uiteindelijk de beste oplossing zoals Testman al duidelijk maakte.
Nogmaals hartelijk dank allemaal voor de bijdragen.
Groet, Cor

High met Henk

Special Member

Iknzou je echt dolgraag willen helpen..

Maar zit tegen zeeland aan en heb het razend druk...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dank je wel Henk,
Als ik in de herfst in de buurt ben kan ik je altijd een mailtje sturen of je nog druk bent :)