ETNA T300 kookplaat bedrading

Goedeavond allen,

Afgelopen week is mijn oma verhuist naar een serviceflat, vanuit haar oude woning is de kookplaat, een ETNA T300 meegenomen om in de nieuwe flat te plaatsen.
De kookplaat is voorzien van een perilex stekker en in de nieuwe woning is een aansluiting aanwezig onder het aanrecht.

Voorheen zat op deze aansluiting een gaskookplaat en had de vorige bewoner hier 1 fase van de perilex aansluiting benut voor de onstekingsvonk te bedienen van de plaat.

De kookplaat is na de verhuizing aangesloten en deze kreeg men niet werkende, mijn vermoeden staat dat de bedrading niet juist aangesloten zit in de perilex stekker van de plaat.

Ik ben zojuist langsgeweest en heb even de stekker open gemaakt en het aansluitschema van ETNA erbij gevist:

https://i.ibb.co/tQYhQfZ/0.jpg https://i.ibb.co/mFxthMr/ETNA-T300.png

https://i.ibb.co/sycVFnb/ETNA-T300-2.png

In de meterkast zit een 2x 16A kookgroep, de schakelaar hiervan is met een hefboompje met elkaar verbonden.
Mijn kennis met perilex 1/2/3 fase aansluitingen is minimaal.

Als ik het goed begrijp moet ik voor de aansluiting in haar nieuwe woning dus de bekabeling aanpassen als volgt van oud naar nieuw:

OUD:
Links boven = N1 Blauw
Rechts boven = L1 Bruin
Links onder = N2 Grijs
Rechts onder = L2 Zwart

NIEUW:
Links boven = N1 Blauw
Rechts boven = L1 Grijs
Links onder = N2 Bruin
Rechts onder = L2 Zwart

Graag zou ik horen of de aanname die ik gemaakt heb correct is voordat ik dit aanpas :) .

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Op 28 juni 2019 20:06:24 schreef Technokiddy:

NIEUW:
Links boven = N1 Blauw
Rechts boven = L1 Grijs
Links onder = N2 Bruin
Rechts onder = L2 Zwart

Er is geen eenduidige standaard voor de bedrading van een Perilex voor een enkelfase 2x16A kookgroep. Het kan zijn zoals boven, maar ook:

Links boven = N1
Rechts boven = N2
Links onder = L1
Rechts onder = L2

Je zult eerst moeten meten aan de Perilex WCD. Wat is het resulaat van de meting?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er is wel een standaard voor, maar vertrouw dat nooit.
Meten is weten, en gissen is missen.
Op je perilex heb je 2 fase draden, dus waar 230 Volt op staat. Meet dit door.
Ook heb je 2x de Nul, en 1x de aarde. De aardedraad (groen-geel) zit altijd in het midden, dat kan niet fout gaan.
Aansluiten doe je volgens het plaatje 2 2N a.c. 230V.
De 2 fasen mag je onderling wisselen, dat maakt niet uit, idem voor de 2 Nullen.
Dus meten waar er spanning op komt, welke 2 draden. Dan kan het niet meer fout gaan.
Eet smakelijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hartelijk dank voor de snelle reacties! Ik rijd straks nog even naar de woning toe en hang de multimeter er aan om duidelijk te krijgen waar de 2 fase / nul aders op zijn aangesloten.

Onpraktisch dat er geen echt betrouwbare aansluit standaard is die men hanteert voor deze stekkers.

Ik laat uiteraard het resultaat nog aan jullie weten.

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

doorgaans zit de N op de juiste plaats, rest kan wisselend zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, een van de nullen zit op de juiste plaats, linksboven. Maar waar de tweede nul zit, dat is gissen want iedereen heeft daar zijn eigen "norm" voor.
Dus voordat je de stekker er in steekt altijd eerst meten hoe het zit.

Op 28 juni 2019 20:26:47 schreef Technokiddy:

Ik laat uiteraard het resultaat nog aan jullie weten.

En? Wat heb je gemeten op het Perilex WCD?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Het meten is uiteindelijk vandaag geworden, zojuist terug en het was uit eindelijk een 5 minuten klusje om na te meten :).

Links boven = N1 Blauw
Rechts boven = L1 Grijs
Links onder = N2 Bruin
Rechts onder = L2 Zwart

Na het omwisselen van Bruin en Grijs in de perilex stekker kwam de kookplaat direct tot leven :7. Het was inderdaad een 2 2N aansluiting.

Hartelijk dank allen voor de input, mijn oma kan vanavond de aardappels weer opzetten!

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
mel

Golden Member

Goedzo :P Zo zie je maar weer , gewoon meten doet wonderen ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Inderdaad, gewoon meten doet wonderen. Maar toch heeft TS wel een beetje geluk gehad. En wel door eerst de Perilex stekker in het WCD te steken en pas te gaan meten nadat bleek dat het niet werkte. Hij had geluk dat het om een enkelfase kookgroep ging. Evengoed was het een drie fasen kookgroep geweest en dan was het vuurwerk geworden.

Bij Perilex ALTIJD eerst meten is het devies.

Ik fulmineer middels mjn tagline al jaren tegen het gebruik van hetzelfde contactmateriaal voor enkel- en drie fasen. Het gaat in tegen het "als het past zit het goed" principe.

Maar ja, ze luisteren niet naar mij. >:)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mel

Golden Member

Een Perilex is in eerste instantie altijd een 3-fasen aansluiting geweest.
Vroeger had men, bij een 1-fase apparaat, 2 enkele schuco wcd,s op een aparte groep.En had het apparaat ook altijd 2 stekkers.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 juni 2019 18:05:02 schreef mel:
Een Perilex is in eerste instantie altijd een 3-fasen aansluiting geweest.

Dat is dan ook zoals ik het heb leren kennen op het lab.

Vroeger had men, bij een 1-fase apparaat, 2 enkele schuco wcd,s op een aparte groep.En had het apparaat ook altijd 2 stekkers.

Dat ken ik niet, resp. heb ik nog nooit gezien, maar zo'n gek idee is het nog niet.

Ik blijf er bij: men had voor de 2x16A enkelfase kookgroep een iets andere stekker moeten kiezen. Een ander nokje of zo, zodat het niet onderling past met drie fasen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

alsof dat nut heeft, de oude garde was ook al zo handig met ongeaarde stekkers inzagen zodat ze toch in randaarde wcd's pasten.

nee, dan zou het een geheel andere soort stekker moeten zijn. meerdere stekkers aan 1 toestel is ook frot, dan krijg je ook van die parallel zet constructies waardoor de losse stekker spanningsvoerend is, als de andere ingestoken zit. gewoon 1 stekker die 5 pens is en 16A aankan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 juni 2019 20:10:38 schreef testman:
alsof dat nut heeft, de oude garde was ook al zo handig met ongeaarde stekkers inzagen zodat ze toch in randaarde wcd's pasten.

Ik beken. :) Maar ja. ik weet wat ik doe en ik heb tante Truus het nog nooit zien doen.

nee, dan zou het een geheel andere soort stekker moeten zijn. meerdere stekkers aan 1 toestel is ook frot, dan krijg je ook van die parallel zet constructies waardoor de losse stekker spanningsvoerend is, als de andere ingestoken zit.

Inderdaad ook niet gezond

gewoon 1 stekker die 5 pens is en 16A aankan.

Of in navolging van onze Oost en Zuiderburen gewoon een emkelfase groep van 25 A of 32 A creëren.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

dan zou je ook meteen 4mm2 of 6mm2 moeten hebben, en meteen heb je dan weer andere problemen, wat te denken van aftakken bij verbouwen, want hoeveel keuken apparaten kunnen er niet draaien op een 32A groep.

mee van de reden dat bouwkasten ook geen zekeringen meer bevatten, men draait er 25A traag in en de kabels liggen te roken in t gras als er 5 elektrische kachels op draaien.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 29 juni 2019 21:01:42 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 juni 2019 17:14:09 schreef Roetzen:
Inderdaad, gewoon meten doet wonderen. Maar toch heeft TS wel een beetje geluk gehad. En wel door eerst de Perilex stekker in het WCD te steken en pas te gaan meten nadat bleek dat het niet werkte. Hij had geluk dat het om een enkelfase kookgroep ging. Evengoed was het een drie fasen kookgroep geweest en dan was het vuurwerk geworden.

Bij Perilex ALTIJD eerst meten is het devies.

Ik fulmineer middels mjn tagline al jaren tegen het gebruik van hetzelfde contactmateriaal voor enkel- en drie fasen. Het gaat in tegen het "als het past zit het goed" principe.

Maar ja, ze luisteren niet naar mij. >:)

De TS heeft geen geluk gehad hoor, die kreeg het bericht pas naderhand van de familie dat de kookplaat niet aanging in het nieuwe huis :+ . Maar ik ben wel zeer verheugd dat er inderdaad geen schade aan de kookplaat is ontstaan :).

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Op 29 juni 2019 20:59:36 schreef testman:
dan zou je ook meteen 4mm2 of 6mm2 moeten hebben, en meteen heb je dan weer andere problemen, wat te denken van aftakken bij verbouwen, want hoeveel keuken apparaten kunnen er niet draaien op een 32A groep.

Onze zuider- en oosterburen hebben daar kennelijk geen probleem mee. Dus waarom wij wel? Toen ik in Kaapstad woonde was het fornuis ook op een enkelfase 30A groep aangesloten. Geen probleem.

Op 29 juni 2019 21:38:25 schreef Technokiddy:
[...]

De TS heeft geen geluk gehad hoor, die kreeg het bericht pas naderhand van de familie dat de kookplaat niet aanging in het nieuwe huis :+ . Maar ik ben wel zeer verheugd dat er inderdaad geen schade aan de kookplaat is ontstaan :).

OK, dan had ik dat deel verkeerd begrepen. Niet jij maar je oma heeft geluk gehad, :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 29 juni 2019 20:59:36 schreef testman:
dan zou je ook meteen 4mm2 of 6mm2 moeten hebben, en meteen heb je dan weer andere problemen, wat te denken van aftakken bij verbouwen, want hoeveel keuken apparaten kunnen er niet draaien op een 32A groep.

mee van de reden dat bouwkasten ook geen zekeringen meer bevatten, men draait er 25A traag in en de kabels liggen te roken in t gras als er 5 elektrische kachels op draaien.

Heb je goed over nagedacht testman maar in het buitenland wordt dat wel gedaan, om voor de 'kookplaat groep' L1, L2 en N te gebruiken, via een 4 polige 20 A aardlekautomaat en een 5 x 4 mm2 kabel naar de plaat toe. Van een dergelijke groep behoor je vanzelfsprekend geen aftakkingen te maken en diegenen die dat toch wel zouden willen, zijn ook in staat om dit bij bijv. een 'normale' 16 A wasautomaat groep te doen. Compleet foolproof maken lukt toch nooit.

Op 29 juni 2019 23:25:03 schreef Roetzen:
[...]
Onze zuider- en oosterburen hebben daar kennelijk geen probleem mee. Dus waarom wij wel? Toen ik in Kaapstad woonde was het fornuis ook op een enkelfase 30A groep aangesloten. Geen probleem.

Omdat wij in principe iedere groep met 16 A afzekeren. Is nu eenmaal onze standaard. Heeft natuurlijk ook te maken met de hoofdzekeringen, selectiviteit derhalve.

Op 30 juni 2019 00:50:50 schreef herbert116:
[...]
Omdat wij in principe iedere groep met 16 A afzekeren. Is nu eenmaal onze standaard.

"Zo doen we het nu eenmaal in Nederland". Maar ja, dat is in tijden van open grenzen en vrij verkeer van personen en goederen niet altijd vol te houden.

Daar moest ik maar eens een apart topic aan wijden...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 30 juni 2019 00:37:21 schreef herbert116:
[...]
Heb je goed over nagedacht testman maar in het buitenland wordt dat wel gedaan, om voor de 'kookplaat groep' L1, L2 en N te gebruiken, via een 4 polige 20 A aardlekautomaat en een 5 x 4 mm2 kabel naar de plaat toe. Van een dergelijke groep behoor je vanzelfsprekend geen aftakkingen te maken en diegenen die dat toch wel zouden willen, zijn ook in staat om dit bij bijv. een 'normale' 16 A wasautomaat groep te doen. Compleet foolproof maken lukt toch nooit.

van een 16A wasmachinegroep aftakken is ook niet erg, die is 16A beveiligd. een 25 of 32A groep naar gewone wcd's gaan brengen met te dunne draad en wcd's die dit niet aankunnen is vragen om brand..

pas een storing gehad in een bar, daar zat heel de boel met verlengsnoeren aanelkaar, stuk of 20 kabels. 3 min vaatwas van 16A op een 3x0,75 verlengsnoertje. alles op 2 groepen gestoken, incl 5 grote koelingen en 2 koffiemachines, het had ooit gewoon gedraaid zo, maar men was stekkers gaan omsteken omdat er steeds uitval was. dat bleek gewoon een koeling te zijn waar af en toe de vonken uitsprongen en dus de groep deed trippen. ding los, alles enigsinds juist verdeeld en t werkte weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer