27mc antenne met geplop

Is het nu niet zo dat ik met een dipool meer rotzooi ontvang dan bv met een auto sprietje?

Met een betere antenne ontvang je alles beter: zowel signaal als storing. Maar als je die betere antenne uit de buurt van storingsbronnen kunt plaatsen gaat het wel uitmaken. Een antenne op het dak is beter dan een sprietje op tafel.

Beetje off-topic, maar ik zag juist tot mijn verbazing een tv-reclame voorbij komen over BuurtBak, dat ziet er uit als een poging om 27mc weer nieuw leven in te blazen en deze keer voor sociaal geisoleerden. Weet nog niet of ik dat nou een mooi initiatief vind of een handige manier om onwetenden geld uit de zak te kloppen...

Anoniem

Oh, over antennes is zoveel te weten dat je best eens een boek openslaat.
met een binnenantenne wordt zowel je ontvangen signaal als je uitgezonden signaal sterk verzwakt Maar dit is mede afhankelijk van de woningconstructie.
Droge bakstenen verzwakken weinig, maar vochtige muren des te meer.
Ook isolatie in wanden en dak afgewerkt met reflecterende alufolie geeft sterke verzwakking. Idem voor onderparket, betonvloeren met krimpnet, warmtewerende beglazing enz...

Verder moet je ook weten dat radiogolven gepolariseerd zijn.
Ze bestaan uit een elektrisch veld dat loodrecht op een begeleidend magnetisch veld staat en loodrecht op de voortplantingsrichting.
We noemen een EMgolf vertikaal gepolariseerd als de elektrische component vertikaal is.
Nu is het zo dat je een signaal verstuurd van een vertikale antenne in principe niet zult ontvangen met een horizontale antenne.In realiteit is dit niet zo drastisch, omdat de polarisatierichting vaak verbogen wordt door reflecties en zo. Maar hou er rekening mee, dat je zenders best ontvangt met een antenne met dezelfde polarisatie. Het verschil kan vrij groot zijn (20dB)

@pa3gws, de gevallen van fysieke agressie kon je op één hand tellen.
Verbaal ging het er soms heftig aan toe, waarvoor alle begrip, want je zender zien verzegelen is niet leuk, al is het je eigen schuld.
Ik heb toch moeite te geloven dat een inspecteur een woning langs het raam binnendrong om iemand te betrappen.. er werd strikt aan de wettelijke regels en die van de hoffelijkheid gehouden.

Het viel wel eens voor dat men je probeerde te comprommiteren met drinkgeld of dat de CB ladies hun charmes probeerden aan te wenden,
maar je zou al zeer dom moeten zijn om daarin te trappen.
Maar het klinkt in de kroeg natuurlijk stoerder als je zegt de piefertjes van inspecteurs van de trappen gestampt te hebben, dan dat je moet toegeven dat je je even hebt moeten terugtrekken om een propere onderbroek aan te doen ;-)

Natuurlijk waren er wat incidenten.
Zo zat ik eens bij ene lady Snake mijn rapport in te vullen , vroeg ze "wil je Sissy eens vasthouden? " en voor ik het goed besefte had ze een netpython van meer dan 2 m lang rond mijn nek gedrapeerd. Moest hij onverhoopt bijten, trek je dan vooral niet weg zei ze nog,
Want als die tanden afbreken kan dat een lelijke infectie geven.

Hubie

Special Member

Andere Tijden heeft daar nog een mooie Docu over gemaakt,maar dat gaat meer over FM omroep piraten in o.a. oh oh den Haag.
https://www.youtube.com/watch?v=dWEZxr8OgiU

In de docu zien we ook Cor Moerman (Radio Museum)aan het woord die jarenlang bij de RCD gewerkt heeft.

Anoniem

Mooie doc. Maar een beetje gekleurd omdat zaken uit het verleden nu eenmaal geromantiseerd worden.
Je moet over het volgende eens nadenken.

Telecommunicatie is het zenuwstelsel van onze maatschappij en veel complexer dan de meesten beseffen. De beschikbare frequenties zijn schaars en op wereldvlak en regionaal verdeeld en dienen beschermd te worden. Niet alles staat in het teken van entertainment, maar er zijn ook heel wat veiligheidsfuncties en zaken die noodzakelijk zijn omdat onze maatschappij normaal zou functioneren. Het kan dus niet dat sommige creatievelingen zomaar louter voor de fun daaraan hun voeten vegen.
Vergeet niet dat in 81 bijna een passagiervliegtuig verongelukt is doordat bij slecht weer de ILS van Zaventem verstoord werd door een Leuvense 'sympathieke' vrije studentenradio.

Bijna alle interventiesin het verleden waren het gevolg van klachten over illegale praktijken die andere toepassingen verstoorden. Zowel tv en radioomroep als noodfrequenties en belangrijke communicatiewegen.

Ook niet te verwaarlozen: Een belangrijke bron van wantrouwen bij de overheid was dat burgers met de CB voor het eerst konden vrij onderling communiceren, en met de vrije radios berichten omroepen waar de overheid precies door het illegale karakter geen vat op had.

Dat aspect is met het internet en de GSM actueler dan ooit.
Waarom denk je dat de nieuwe privacywet zo'n lachertje is?

Daarmee houdt elke website zich het recht voor om met alle mogelijke middelen zoveel privégegevens als ze maar kunnen bemachtigen te ontfutselen en deze info te delen met derden. Door de site te gebruiken verklaar je je daarmee akkoord. Zo komt het dat sociale media en handelaars vaak meer over je weten dan jij zelf.

Waarom staat de overheid dat toe? Heel simpel, omdat ze zo aan info over hun burgers kunnen geraken waar ze zelf de middelen niet voor hebben. Alles draait om controle over de bevolking.

Dat deze ongebreidelde jacht op persoonlijke gegevens verder gaat dan gepersonaliseerde publiciteit mag duidelijk zijn.
Als jij bij de makelaar zit om een huis te kopen weet die al precies wie je bent en wat je middelen zijn voordat dat je een woord gezegd hebt.
Op een moment zal dit zo ontsporen dat er massaal misbruik zal van worden gemaakt door identiteitsdiefstal en fraude. Maar dat is voor de overheid collateral damage.

Lambiek

Special Member

Op 28 juni 2019 19:06:19 schreef Jinny:
Ik ben zelfs van voor de legale CB tijd..
Eind jaren '70 zonnevlekken max.

Hier nog een, een prachtige tijd had het niet willen missen. Ik zat veel met Italië te werken met en watt of 25 en een GP antenne 1/4 golf met vier radialen, werkte best leuk. Toen was ik ook al Lambiek trouwens. :+

De Flodder praktijken kwamen hier pas nadat het zaakje al een paar jaar vrijgegeven was..

Ik heb het ook meegemaakt, als die gasten bezig waren stopte ik gewoon. Wij hadden het altijd over de techniek en er viel geen fout woord, gewoon leuk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Jaja, een prachtige tijd, maar voor wie? Er waren er inderdaad die het plezier voor hun medeCBers vergalden door ongepast gedrag, kanaaltjes dichtdrukkken, vieze praat enz...
Maar doorgaans vergalden zowat alle CBers het tv plezier van hun buren want ik ben nooit 1 tegengekomen die zich aan de wettelijke vermogenbeperking hield met de gekende gevolgen.
En diepgaande technische gesprekken heb ik ook nooit op die band gehoord. Amoureuze avontuurtjes des te meer ;-)

Je kocht een bakje, plaatste dat in de wagen en dat was het.
Hoeveel smartphonebezitters zouden zich vandaag verwonderen over de achterliggende techniek ervan? 1 op 10.000???
Er werd wel discussie gevoerd hoe je best de wettelijke grenzen kon ongestraft overschrijden met verborgen schakelaartjes, lineairs in de schouw gemetseld, richtingantennes en meer van dat fraais..allemaal illegaal.

Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 15:30:20 schreef grotedikken:
Jaja, een prachtige tijd, maar voor wie?

Ja voor ons zeker. :)

Er waren er inderdaad die het plezier voor hun medeCBers vergalden door ongepast gedrag, kanaaltjes dichtdrukkken, vieze praat enz...

Ja, die waren er ook en die vergalden het voor de rest. Maar die figuren had ik niet hoog staan.

Maar doorgaans vergalden zowat alle CBers het tv plezier van hun buren want ik ben nooit 1 tegengekomen die zich aan de wettelijke vermogenbeperking hield met de gekende gevolgen.

Ik ben toen bij ons de buurt af geweest en heb het overal gevraagd of het stoorde. Ik heb ook vaak maar op 5Watt zitten werken, vond het leuk om met een zo'n klein mogelijk vermogen zo ver mogelijk te komen. En onder goede condities haalde je nog best aardige afstanden.

En diepgaande technische gesprekken heb ik ook nooit op die band gehoord.

Ik wel, wij deden niet anders begin jaren 70.

Er werd wel discussie gevoerd hoe je best de wettelijke grenzen kon ongestraft overschrijden met verborgen schakelaartjes, lineairs in de schouw gemetseld, richtingantennes en meer van dat fraais..allemaal illegaal.

Je zal best het één en ander tegengekomen zijn denk, het was ook een sport om niet gepakt te worden. Bij ons zijn ze in ieder geval nooit geweest.

@GD,
Maar ik begrijp eruit dat jij nooit iets gedaan hebt wat niet mag? :7

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 1 juli 2019 15:54:50 schreef Lambiek:
[[...]
Ik ben toen bij ons de buurt af geweest en heb het overal gevraagd of het stoorde. Ik heb ook vaak maar op 5Watt zitten werken, vond het leuk om met een zo'n klein mogelijk vermogen zo ver mogelijk te komen. En onder goede condities haalde je nog best aardige afstanden.

Ja, dat deden de meesten, in het begin wel, ja.
Maar naarmate de hobby intensiever werd beoefend steeg het zelfvertrouwen en vroeg men zich af, moet ik om mijn hobby te beoefenen steeds rekening houden met mijn buren? Ik zend toch wanneer IK het wil?
En dan begon het gedonder.

Je spreekt van 'slechts' 5W. Maar zelfs dat beperkte vermogen in combinatie met AM modulatie zorgde voor ellende in de straat.
Het is niet voor niets dat men op een gegeven moment beslist heeft om het vermogen op 0.5W te houden en uitsluitend fm modulatie toe te staan. Was dit in Nederland ook zo?
Misschien dat nu er tegenwoordig meer aandacht is voor immuniteit van elektronische apparaatjes, wel minder hinder zou zijn.

Als ik alle pro en contra's in de weegschaal gooi moet ik toch besluiten dat we beter af geweest waren zonder de CB.

Lambiek

Special Member

Op 2 juli 2019 13:04:35 schreef grotedikken:
..., moet ik om mijn hobby te beoefenen steeds rekening houden met mijn buren? Ik zend toch wanneer IK het wil?

O ja, die zullen er best geweest zijn. Maar dat vind ik ook met honden en katten. Ik ben gek op dieren, maar ik moet er geen last van hebben.

Je spreekt van 'slechts' 5W. Maar zelfs dat beperkte vermogen in combinatie met AM modulatie zorgde voor ellende in de straat.

Ik heb dat nooit ondervonden, maar dat zal best voorgekomen zijn ja.

Het is niet voor niets dat men op een gegeven moment beslist heeft om het vermogen op 0.5W te houden en uitsluitend fm modulatie toe te staan. Was dit in Nederland ook zo?

Ja, ik geloof van wel. Maar ik weet het niet zeker, het is 45 jaar geleden voor mij.

Als ik alle pro en contra's in de weegschaal gooi moet ik toch besluiten dat we beter af geweest waren zonder de CB.

Ja, misschien wel. Maar dan was er misschien weer iets anders geweest. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inmiddels mag je 1w AM hebben en 4w fm en SSB (PEP).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Op 30 juni 2019 18:37:28 schreef grotedikken:
Ik heb toch moeite te geloven dat een inspecteur een woning langs het raam binnendrong om iemand te betrappen..

Ik ken die persoon vrij goed en het is echt waar.
Het geval wil dat die persoon in een wat minder net wijkje woonde en aan de kant van de woonkamer lag een vijver.
En zodra er laat in de avond of in de nacht werd aangebeld verdween het bakkie door het raam.
Er werden meerdere mensen per avond nacht opgepakt en dat ging als een lopend vuurtje door de ether.
En men was al een paar keer bij hem thuis geweest maar nooit een bakkie gevonden.
Dus dacht de inspecteur op een geven moment slim te zijn. :-)
De avond dat ik ben gepakt ben ik nadat men weg was bij een paar "collega's" langs gegaan om ze te waarschuwen.
En ja hoor eentje deed er open met zijn bak onder zijn arm want hij was op weg om hem naar de schuur te brengen. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Lambiek, dan had jij waarschijnlijk het geluk op een gunstige plaats te wonen. In een wijk met appartementen had men in die tijd een centrale antenne installatie voor radio en tv. Daar zaten breedbandversterkers in . En met 4W AM was het altijd raak geschoten, altijd prijs.
En vergeet de fabeltjes over de draden van luidsprekerboxen die als schoolvoorbeeld van symmmetrische dipoolantennse zouden fungeren.
In nagenoeg alle gevallen was er sprake van instraling op een ingang en oversturing van de ingangstrap met flankdetectie als gevolg. Daarom veroorzaakten FMzenders geen problemen..
Bij stereoketens was de pick-up ingang berucht omdat die vaak hoogohmig was en de massa's vaak niet doorverbonden waren met de rest van de keten.

Lambiek

Special Member

We woonde gewoon in een rijtjeshuis.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 2 juli 2019 17:24:47 schreef pa3gws:
[...]
Ik ken die persoon vrij goed en het is echt waar.
Het geval wil dat die persoon in een wat minder net wijkje woonde en aan de kant van de woonkamer lag een vijver.
En zodra er laat in de avond of in de nacht werd aangebeld verdween het bakkie door het raam.
Er werden meerdere mensen per avond nacht opgepakt en dat ging als een lopend vuurtje door de ether.
En men was al een paar keer bij hem thuis geweest maar nooit een bakkie gevonden.
Dus dacht de inspecteur op een geven moment slim te zijn. :-)
De avond dat ik ben gepakt ben ik nadat men weg was bij een paar "collega's" langs gegaan om ze te waarschuwen.
En ja hoor eentje deed er open met zijn bak onder zijn arm want hij was op weg om hem naar de schuur te brengen. :-p

En dan durven jullie nog spreken van domme Belgen ;-)

Juist omdat via dat medium alles altijd als een lopend vuurtje verspreid werd letten we altijd op nooit de wettelijke beperkingen te overschrijden, noch de regels van wellevendheid.

Mogelijk is dit wel echt gebeurd, maar het beeld dat je schetst van cowboys die de jacht op de indianen met alle mogelijke middelen inzetten klopt niet.
Op enkele eigen initiatieven van de politie na, werden nooit steekproeven gehouden en ook al geen controles.
De RCD had al voldoende omhanden met de stapels toegestuurde klachten zodat ze zelf geen initiatief uit verveling moesten nemen.
CBers hadden dus alleen wat te vrezen als ze last veroorzaakten en de omwonenden na vergeefse bemiddelingspogingen ten einde raad klacht indienden.
Dan werd ook eerst naar een oplossing gezocht, want de buren moesten nadien nog met elkaar leven. Enkel bij aanhoudende kwaadwilligheid werd hard opgetreden.
Een heterdaad was daarbij niet altijd noodzakelijk.
Heel vaak waren de overtreders zogegzegd heel meewerkzaam en bleek hun installatie in orde. Wat ze niet wisten was dat wij op dat moment buiten een veldsterktemeting deden. Als dan daarna de veldsterkte met x dB was toegenomen, dan was het bewezen dat de wettelijke normen overschreden werden en werd een aanvraag ingediend om de vergunning in te trekken. De CBer stond daarbij in een zeer zwakke positie, want
de vaststellingen van de RCD waren rechtsgeldig tot bewijs van tegendeel. In Belgie althans.

pa3gws

Golden Member

Die jacht werd hier wel degelijk gedaan.
Want in de nacht dat ikzelf uit de lucht werd gehaald waren er nog een viertal anderen het haasje.
En er was van een vergunning geen sprake want 27mc was gewoon verboden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Dat was dan heel in den beginne. Want in 1979 werd CB wettelijk toegestaan. In die tijd waren de CBers nog zo weinig talrijk dat er geen sprake was van grootschalige interferentieproblemen.
Wel trad de politie soms eigenmachtig op, waarbij de RCD enkel als expert benut werd. Terwijl die indien nodig volledig zelfstandig konden optreden. De reden was omdat men toen dacht dat een communicatiemiddel, dat niet onder controle is van de overheid tot wetteloosheid leidt.
Sommige politici maakten zich dus zorgen om dat nieuwe fenomeen dat uit de States overgewaaid was. Er werden ook razzia's gehouden bij de verkopers.Op zich was dat niet zo'n bedreiging ,gezien de GSM tot nu toe ook niet tot grote rampen heeft geleid, maar t was toen de tijd van de koude oorlog en men was bang voor de communisten en revolutie. Dat speelde zeker mee.

pa3gws

Golden Member

Tja ik was zo begin de jaren 70 niet zo heel braaf :-p
Het radio virus heb toen al opgelopen en ben er niet meer vanaf gekomen.
Toen haalde we de krant tenminste nog Fl 300,00 boete en drie jaar voorwaardelijk.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op dinsdag 2 juli 2019 19:13:00 (25%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Jinny

Golden Member

In NL kwam de 11 meter in '80 vrij...
Wij hadden een degelijk lowpassfilter (Kenwood) in de kabel zitten.
Dat het ding werkte kwam ik 30 jaar later nog eens achter, ff snel op 6 meter wat luisteren en dergelijke.
Band zo dood als een pier..
Kennis gebeld en ff testen..
Niks nakkes nada.
Ik kwam de straat niet uit...
Ergo, een vergeten oud Kenwood lowpassfilter in de coax blokkeert 100 Watt 50 MHz afdoende.
Is ook wel de reden geweest dat we nooit ellende bij de buren hadden.
Ook onze eigen TV was toen storingvrij...
Het was een mooie tijd.

De enige keer dat we gepakt zijn was omdat een overijverig agent mijn moeder aanhield en in het dashbordkastje een Pony CB72 vond.
Hij ging direct mee naar huis en nam daar ook een redelijk vers AM doosje in beslag.
Dat ie met zijn gat op de Sommerkamp SSB doos zat kon ie niet weten.
Mijn vader moest voor komen en kon een factuur tonen van het apparaat dat ie het op moment in beslagname wel een hele week in bezit had.
"en die antennes dan?"
"Ik luisterde altijd en nu had ik de stoute schoenen aan getrokken en wilde mee praten."
Resultaat, verbeurd verklaard van de zender en proeftijd zonder straf of boete.
Kwam ie zacht mee weg.

De mensen als GD die de horrorverhalen vertellen kwamen waarschijnlijk net in die wijken, wij op het platteland hadden geen problemen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Op 2 juli 2019 13:04:35 schreef grotedikken:
vermogen op 0.5W te houden en uitsluitend fm modulatie toe te staan. Was dit in Nederland ook zo?

In den beginne... 3 maart 1980, 0,5 watt, FM-gemoduleerd, 22 kanalen. Wel een MARC vergunning van ƒ 35 erbij kopen en alleen personen van 14 jaar of ouder.

Hubie

Special Member

Met dank aan Neelie Smit-Kroes. :-(

Edit:Een jaar later waren er wel een stel serieuze CB-ers die voor de D- machtiging opgingen.Dat dan weer wel.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 2 juli 2019 23:07:44 (61%)

Omstreeks 1977 werd voor het eerst mijn stem op vele stereotorens in de buurt herkend. Ik had net een bakkie en was me van geen kwaad bewust. Ik koester veel leuke herinneringen aan de gesprekjes van toen. Vooral aan die bij de voordeur, waar ik mijn hond in bedwang hield. Dankzij Bello heb ik de mooie condities van 1979 met 10 kW SSB glansrijk doorstaan en daar ook vele Braziliaanse vrienden aan overgehouden. Toen in maart 1980 de MARC-regeling van kracht werd nam de storing door FM-bakkies zo toe, dat ik mijn zend-activiteiten heb opgeschort.

Anoniem

Ik heb vaak lineairs gezien van 100W, af en toe zelfs een kilowatt, maar 10kW is wel heel erg extreem.
Ofwel woonde je op een verlaten eilandje in de waddenzee met een kolonel in een vuurtoren, ofwel maakte je zoveel storingen dat tv ontvangst in een straal van 1km onmogelijk zou geweest zijn.
Dan zou het klachten geregend hebben en zou je binnen de kortste keren opgepakt zijn.

Gelukkig had je wat vrienden in Brazilië, want in je buurt waren er vast geen meer over ;-)

@Jinny, de 2e harmonische van CB valt net in band 1 van de televisie die toen volop in gebruik was, dus die lagdoorlaatfilter zal wel geholpen hebben.
Maar als die moeite en kost gedaan werd daarvoor, dan ging het vast weer eens niet over enkele Wattjes.

Jinny

Golden Member

10kW SSB?
Staat daar niet een nul teveel?
Of waren het Italiaanse Watten?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Zetagi Watts. ;-)

En dan nog... 10 KW? Hoe ga je dat voeden??
Ik heb zoiezo niks op met Italia spul.
Hoewel,wel eens een Geloso buizenontvanger opengemaakt,jaren 70.
Dat zag er toch wel mooi en degelijk uit.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 3 juli 2019 01:28:41 (53%)