HI - Lo probleem

Anoniem

Beste mensen.
Wie help mij uit de brand met het volgend probleem.Ik wil een IGBT aansturen dus heb ik deze voorzien van een IR2110 gate driver maar nu komt het probleem .Deze moet worden aangestuurd door een Hi en een Lo sign (rond de 200Hz).Ik kan geen generator vinden met een HI en LO output. Dat dan ook nog een Square Wave output sign. moet zijn.Wel een schema waarin een EXAR
XR2606 is gebruikt en de pin 11 (output) naar zowel pin 10 en 12 zijnde Hi en lo van de IR2110 gate driver is gestuurd waarbij ik mij afvraag is dit wel juist. Als ik het blok sign. bekijkt begrijp ik dat niet.kan iemand mij weer op weg helpen.

Met vriendelijke groet

Het is mogelijk het handigste als u direct aangeeft wat de context is.

Lambiek

Special Member

Hier kun je denk wel het één en ander vinden over IGBT drivers.
http://www.tij.co.jp/jp/lit/ml/slua618a/slua618a.pdf

Maar vertel eens wat meer, wat wil je er precies mee gaan doen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zoals ik het verhaal lees, is er maar 1 IGBT. Een IR2110 kan er twee in "halve-H" configuratie aansturen. Dus.... zonder verdere context gok ik dat je maar 1 van de twee "HI" / "LO" signalen hoeft aan te sturen omdat je maar 1 IGBT hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Ik heb geen idee wat je aan het fabrieken bent, maar een XR2206 om een mosfet driver aan te sturen lijkt me een ietwat vreemde oplossing.

Hoewel er 2606 staat in de openingspost, dacht ik bij de lettercode XR ook meteen aan de 2206. En das een functiegenerator, nou niet bepaald een onderdeel waar ik naar zou grijpen om een MOSFET aan te sturen.

Een 555 lijkt me nog geschikter voor dat doel. Voor de rest ga ik met rew mee...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Lambiek

Special Member

Zolang we niet weten wat de TS er mee wil gaan doen valt er weinig over te zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Even een uitleg; maken van een inverter van 24Volt DC naar 24Volt AC met een
Square Wave output en rond de 200Hz.

Gebruik 2 half-Bridge IGBT's aangestuurd via IR2110 gate drivers. en alles afgeleid van bijgaande Site's.

http://igor.chudov.com/projects/Homemade-TIG-DC-to-AC-Inverter/http://….

Interational rectifier geeft een mooi schema van een demo board kompleet met
een Pic18F1320 maar geen code voor de Pic en dus werkt dat ook niet voor mij.
Bij het schema van "Telus" kan ik niet alleen de aansturing los halen , hier ontbreek mijn kennis.
B.v. waar laat ik de lossen pinnen dan van 74HCT132/74HCT14 enz. Dus ik denk b.v. ook aan een Arduino met een mogelijkheid van een Hi en Lo uitgaande signaal via twee pinnen?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

We weten nog steeds niet wat de XR2206 ermee te doen heeft?
Ik zie maar 1 site waar iemand die combinatie wil gebruiken, en daar snapt ook niemand waarom...

Als je een IRS2103 neemt, die heeft een ingebouwde deadtime van 0.5uS, da's wat handiger... (kun je met 1 signaal aansturen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

dat is juist special voor alum. Als je www.homemadetools.net bezoekt en gelijk op de printafbeelding klik dan open hij de site waar het schema van daan komt.

Het schema van de schakeling waar de EXAR- XR2206 is toegepast is die van

http://igor.chudov.com gaat dan naar "My mechanial projects" en dan naar Home made conversion of a DC Tig Welder in to a AC "dit staat ter hoogte van de afbeelding die je ziet ( net boven het stel kaarten )

groeten suffie.

Arco

Special Member

Een XR2206 is uitstekend als functiegenerator, maar niet echt een begrijpelijke keus als je alleen maar een blokgolf nodig hebt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Het gaat ook over de XR2606! volgens TS.
Volgens mij bestaat die niet dus het zal wel een tikfout zijn, en zal hij toch de XR2206 bedoelen.

tjonge tjonge waarom lezen mensen niet wat ze posten :(

TS doet zo wel zijn naam eer aan, ik kan altijd nog zeggen dat ik het vergeten ben. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

tjonge tjonge waarom lezen mensen niet wat ze posten :(

Of proberen een geposte link even om te zien of 'ie werkt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Een type foutje jazeker ik ben dan ook al oud en licht dement.

De links waren door mij nagelopen ondanks dat moet het toch geen kunst zijn deze dan toch te bereiken!" Geen tijd voor, dit is toch hobby .

De post van "vergeten",
ik zou zeggen lees de laatste regel van je post nog eens goed!Daar staat toch "Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel,en toch wordt het wel eens anders begrepen". Ook de opmerking dat ik mijn naam eer aan doet ,ik had eigenlijk mijn naan willen veranderen in SUFFERD .

Ik elke keer moeite om een vraag hier te stellen .
Ik zou dan ook voorstellen deze topic te sluiten.

Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 10:07:09 schreef suffie:
...ik ben dan ook al oud en licht dement.

Onzin, het is alleen maar leuk dat de oudere generatie nog hier mee bezig is. :)

Met alle respect. Maar wat ik wel denk is, dat dit misschien iets te hoog gegrepen is. Aan de slag gaan met IGBT's is vaak niet zo simpel, je hebt met verschillende dingen rekening te houden en één van die dingen is de driver. En zoals je die nu schetst ga je daar problemen mee krijgen. Dan heb je nog een stukje kortsluitvastheid van een IGBT, "geld ook vooor mosfets trouwens" als je dat niet goed voorelkaar hebt is het zo einde verhaal. Dus een goede driver construeren is niet even een driver ervoor zetten met een puls generator, daar komt meer bij kijken.

EDIT:
Ik zie nu trouwens dat hij "Igor...." de driver niet zelf gebouwd heeft, maar een driver van SEMIKRON gebruikt, de SKHI 23/12 of de SKHI 23/17. En dat is toch wel even iets anders dan de door jou geschetste versie. De gate turn-on is +15V en de gate turn-off is -8V. Dat ga je met een simpele driver niet redden.

http://igor.chudov.com/projects/Homemade-TIG-DC-to-AC-Inverter/Schemat…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juli 2019 10:07:09 schreef suffie:
De links waren door mij nagelopen ondanks dat moet het toch geen kunst zijn deze dan toch te bereiken!" Geen tijd voor, dit is toch hobby .

OK. Ik had je gratis willen helpen in MIJN vrije tijd, maar ja als je geen tijd hebt om enige "zorg" in je vraagstelling te stoppen, dan verdoe je MIJN tijd door me te laten zoeken naar een niet-bestaande chip, dan verdoe je mijn tijd door links te posten die niet werken, en dan moet ik zelf maar de rest van de URL er af gaan slopen en dan de indeling van die site gaan gokken en hopen dat ik binnen een halfuurtje vind wat jij bedoelde. Hmmm. Even geen tijd voor. Dit is hobby.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

rew
Groot gelijk als jij het zo bekijkt ,voor mij geen enkel probleem hoor.Er zijn meer wegen die naar Rome gaan.Dit is mijn motto.

Lambiek
Je heb gelijk. Dat Igor..."later voor de SKHI 23/. koos, maar van hem kwam het schema met de roemruchte XR2206. Toch blijf ik bij mijn vorige post

Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 19:01:21 schreef suffie:
Je heb gelijk. Dat Igor..."later voor de SKHI 23/. koos, maar van hem kwam het schema met de roemruchte XR2206. Toch blijf ik bij mijn vorige post

Dat moet je zelf weten, maar je wil blijkbaar niet echt geholpen worden. Er zitten hier mensen met verstand van zaken die je proberen te waarschuwen dat het zo niet gaat werken.

Ieder lasproces "behalve autogeen" wordt gestart door middel van een kortsluiting om je vlamboog op te wekken, als je de stroom niet regelt is het binnen een tel gebeurt met je IGBT. Op de meeste drivers van SEMIKRON zit zo'n kortsluitbeveiliging, zodat je onder de max stroom van de IGBT blijft. Vaak kun je die ook nog instellen.

Wat die XR2206 betreft heb je gelijk, het maakt in principe niet uit waar het signaal vandaan komt wat je aanbied op een SKHI 23/12 of een SKHI 23/17 driver, als de specs van het signaal maar klopt.

Maar goed, je wil dat het topic stopt. Ik wens je in ieder geval veel succes met je project.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Lambiek.
Ik weet dat velen het goed bedoelen.Mijn vraag was hoe het is met een Hi en Lo sign. en dat is mij nu duidelijk. International Rectifier heeft een goede beschrijving en compleet schema van een demo board met als sturing een PIC18F1320- .Bedank voor de waarschuwingen omtrent het werken met deze. Het is mij wel bekend. Ook het manual van EG micro corp. over de in mijn bezit zijnde EGS002 Sinusiod Inverter Driver Board staat een gelijkwaardig schema en omschrijving. Alleen de werking is niet bruikbaar door de firmware, maar wie weet vind ik hier een oplossing voor.