Kapotte apparaten

Goedenavond,

Sorry ik ben nogal een leek hierin en omdat het weekend is en geen spoed, maar ik wel veel te ongeduldig ben dacht ik ik stel mijn vraag hier eens en wellicht hebben mensen ideeën van wat er aan de hand kan zijn.

Ik woon in een nieuwbouw woning (opgeleverd in juli 2017) en heb nooit problemen gehad met apparaten tegelijk aan hebben staan etc, tot 2 weken terug.

We hebben de eettafel een stuk opgeschoven dus mijn vader heeft de twee lampen daarboven ook een stuk verplaatst. Toen ze eenmaal hingen ging opeens alle stroom eraf in huis, mijn vader was al klaar en nergens meer mee bezig. Schakelaar in de meterkast weer omhoog gedaan en geen problemen meer gehad. Een week later wil ik de magnetron (in de keuken) gebruiken maar opeens gaan de tv en lampen uit (en natuurlijk de magnetron) ik de schakelaar van de groep die naar beneden was gegaan omhoog gedaan maar dit werkte niet. Met Liander gebeld en bleek dat er onder al die schakelaartjes (sorry echt geen verstand van) nog een grijs kastje zat waar er 3 zaten, waarvan ook 1 naar beneden. Hierna deed alles het weer behalve dus mijn magnetron.

Vanavond alleen de tv aan en ik heb de broodrooster aan (in hetzelfde stopcontact als waar de magnetron eerder in zat) en hoor opeens pats. Stroom er weer af, zelfde verhaal als met de magnetron, en broodrooster dus stuk.

Nu eindelijk de vraag, sorry lang verhaal ik weet het.

Ligt dit probleem bij de lampen die toen vervangen zijn? Ligt dit aan het stopcontact? Is het misschien iets anders?

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad, kon makkelijk de broodrooster, het koffiezetapparaat, de tv , vaatwasser, en misschien wel meer allemaal tegelijk gebruiken.

Alvast bedankt voor het lezen van dit veel te lange verhaal, maar ik ben gewoon nieuwsgierig, en wil graag weten wat dit eventueel kan zijn, voordat dit weekend mijn smoothie-maker het ook begeeft. (ha-ha-ha..)

E

hmm, ken zo'n dergelijke situatie 1, daar ging ook de hoofdautomaat eruit bij gebruik oven. eenmaal daar bleek de garage later omgebouwd als een complete woning, elektrische boiler, inductieplaat en al, en dus zat er veel teveel vermogen op de 3x 25A hoofdaansluiting.

als de hoofdzekering eruit gaat loopt er ruim 25A op dat moment, wasmachine, droger, sauna, jacuzzi, oven, vaatwas, magnetron, frituur, stoomoven, quooker. allemaal apparaten die je maar 1 of 2 op 25A hoofdvoeding kunt zetten, duurt de pieklast te lang gaat deze C25 hoofdautomaat eruit.

wat beter de belasting verdelen is de oplossing, zeker als steeds dezelfde automaat eruit gaat. vergeet ook niet de evt airco die nu wrs draait!

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 29 juni 2019 20:18:41 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Omdat uit je verhaal niet duidelijk blijkt wat er precies uitschakelt in de meter kast graag even een foto ervan met duidelijk verhaal erbij welke schakelaar(s) uitvallen.
Voor jouw zijn het allemaal schakelaars maar er zitten grote verschillen tussen. De ene reageert op kortsluiting en de andere op lekstromen. Ik vermoed eigenlijk dat je magnetron al een tijdje niet meer zo goed was en die af en toe een te grote lekstroom heeft veroorzaakt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Gekke is de oven stond niet aan, dit keer alleen de broodrooster.

Tv niet aan, vaatwasser draaide niet, wasmachine en droger ook niet. We hebben geen airco.

De magnetron die toen aan stond is gewoon een simpele magnetron, geen combi of iets dergelijks.
Nooit problemen gehad tot dus 2 welen geleden en nu opeens 3 keer.

Er is verder niks verbouwd, de woning is nog geen 2 jaar oud.

In de bijlage foto’s van de schakelaars die ‘naar beneden’ zijn wanneer dit is gebeurd en een verdeling van de groepen

het losse grijze kastje met 3 schakelaars zegt mij toch echt hoofdautomaten. gezien de B16 van de magnetron ook eruit ging kan het zowel overbelasting zijn geweest als kortsluiting, maar die laatste lijkt me eerder. overbelasten triggert niet zo makkelijk 2 automaten tegelijk.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 29 juni 2019 20:38:17 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het kan inderdaad de magnetron zijn geweest, maar dat verklaard dan niet de keer ervoor dat de stroom uit viel lijkt mij?

De magnetron hebben we gelijk weg gedaan, maar het is hierna dus nog een keer gebeurd met de broodrooster.

Misschien een stomme vraag, maar de magnetron kan dus is stuk hebben gemaakt waardoor wanneer we dit stopcontact gebruiken de apparaten dus stuk kunnen gaan en voor kortsluiting kunnen zorgen? Of zit ik weer helemaal verkeerd?

nee, als beide automaten samen gaan is het meestal harde sluiting, als er 1 van de 3 knoppen in t midden uitging, dan was het ook aardsluiting.

je vader heeft de lampen geboord aan het plafond onderzijde van de verdiepingsvloer, daar lopen geen buizen doorgaans, de betonplaten worden aan de bovenkant van buizen voorzien, zeker 6cm is dus beton.

ik neem aan dat de lampen die zijn verhangen niet op die groep zitten?

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 29 juni 2019 20:41:44 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

kortsluiting tussen fase en nul.

als er zware last loopt, zijn beide automaten voelbaar warm, als ze koud waren toen ze uitvielen dan is het dus kortsluiting geweest.

je hebt geen zonnepanelen?

haal de stekker van de broodrooster eens uit dat stopcontact, kan zijn dat dat stopcontact niet goed is, kan zwart zijn op de pennen van de stekker onder andere.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 29 juni 2019 20:44:56 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee we hebben ook geen zonnepanelen.

Boven een kleine tv,

In de bijkeuken een kleine vriezer, een wasmachine en droger, in de woonkamer een tv en dan in de keuken een vaatwasser, koelkast en vriezer en een oven. Dit is wat er standaard staat, maar op die momenten stonden die niet aan (met uitzondering van de koelkast en vriezer natuurlijk).

de samenhangende factor is dan het stopcontact. heb ook al eens gehad dat men er doorheen had geboord in de leidingen die naar boven weggaan. bij bewegen van die beugel klapte de zekering dan, de punt van de bout in de muur kwam tegen de draden aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heeft je vader tijdens het verhangen van de kamer lamp misschien een voedingsleiding in het plafond doorboord en een plug en schroef erin gedraaid?.

Het is mogelijk dat je vader de voedingsbuis van de keukengroep heeft doorboord, kan de situatie niet.
Soms lopen er leidingen in het plafond van andere groepen dan de kamer groep.
Bouw tekening opvragen,hierop kan je vaak zien hoe de leidingen lopen.
Een installateur bellen.
Deze kan de boel eens grondig nameten en herstellen

[Bericht gewijzigd door ACDCV1 op zondag 28 juli 2019 16:46:51 (53%)

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

Op 29 juni 2019 20:56:30 schreef ACDCV1:
Heeft je vader tijdens het verhangen van de kamer lamp misschien een voedingsleiding in het plafond doorboord en een plug en schroef erin gedraaid?.

Geen idee, hoe zou ik hier achter kunnen komen? Mijn vader is nu op vakantie. Ik weet wel dat hij een spanningsmeter heeft gebruikt, maar of zo’n voedingsleiding daarmee te vinden is geen idee. Het is maar goed dat ik die dingen zelf niet doe! _/-\o_

Ik zou eerst eens beginnen met het stopcontact. Schakel de spanning eens af en schroef hem open. Als je zwarte plekken ziet zat hier het probleem. Mogelijk draden die te lang gestript waren, slijtage of wat dan ook. Eerst dit nagaan voordat je verdere (lastigere) stappen gaat zetten.

Spanning staat en stroom gaat!

Schroeven van de verplaatste kamer lamp er weer uit draaien.
Uiteraard eerst de elektra af schakelen.

Daarna het elektra weer aan en kijken of de storing terug komt.

Als nu alles normaal blijft dan was dat het mogelijk.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

Op 29 juni 2019 21:11:26 schreef meander:
Ik zou eerst eens beginnen met het stopcontact. Schakel de spanning eens af en schroef hem open. Als je zwarte plekken ziet zat hier het probleem. Mogelijk draden die te lang gestript waren, slijtage of wat dan ook. Eerst dit nagaan voordat je verdere (lastigere) stappen gaat zetten.

Oke dit zal ik zo dan eens doen!

Op 29 juni 2019 21:14:50 schreef ACDCV1:
Schroeven van de verplaatste kamer lamp er weer uit draaien.
Uiteraard eerst de elektra af schakelen.

Daarna het elektra weer aan en kijken of de storing terug komt.

Als nu alles normaal blijft dan was dat het mogelijk.

Wanneer kan ik dit zien? Want het gebeurd dus niet altijd in dat stopcontact, broodrooster en koffiezetapparaat worden dagelijks gebruikt, en vandaag na de broodrooster nog een smoothie voor mijn zoontje daar gemaakt, toen gebeurde er niks.

Dus wanneer ik de lamp eraf haal en er gebeurd niks dan zegt dit mij eerst nog niet zo veel lijkt mij?

Lampen krijg ik er nu zelf helaas niet af denk ik (vrouw van 1,65 en behoorlijk zware lampen :D )

de smootie machine heeft geen randaarde stekker vermoed ik? broodrooster en magnetron wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 juni 2019 22:08:28 schreef testman:
de smootie machine heeft geen randaarde stekker vermoed ik? broodrooster en magnetron wel..

Kan het dan zo zijn dat de contactdoos niet geaard is ofzo?

Jinny

Golden Member

Ik heb zomaar stiekem het idee dat je vader een leiding heeft geraakt.
Om daar achter te komen moeten we eerst weten hoe je huis is opgebouwd qua beton.
1, zichtbare plafondplaten van ongeveer een meter breed.. Kanaal plaat. zeer onwaarschijnlijk dat je vader iets heeft geraakt.
2 zichtbare plafondplaten van ongeveer 2 a 3 meter breed, breedplaat, nog steeds onwaarschijnlijk, maar als je vader achterlijk diep heeft geboord misschien.
3 Geen zichtbare plafondplaten maar een egale strakke toestand. Stortbouw, hier is het zeer wel mogelijk dat je vader iets geraakt heeft, de leidingen liggen hier een cm in het beton.

Ik zou aan de hand van mijn beschrijving eens kijken of er iets is geraakt.
Harde sluiting die de hoofdautomaat eruit jast moet simpel te vinden zijn..

edit, fotos vd lampen niet gezien, breedplaat.
Zware lampen, lange schroeven, ga er maar van uit dat je vader staatsloten kan kopen.
Hier heeft ie al bingo.

En het zijn zware lampen inderdaad, ik begin er ook niet aan, ondanks dat ik een vrouw ben van 1.89...

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 29 juni 2019 23:20:37 (15%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Schakelt de installatieautomaat van groep 2 continue uit of als je een stekker in het stopcontact stopt?

De lampen zijn verhangen maar branden ze ook als je de schakelaar bedient?

Wat gebeurt er als je de stekker van de broodrooster in een stopcontact steekt van een andere groep?

breedplaat vloeren zo te zien, normaal in moderne bouw, net als een abb busboard kastje.

of die lampen zwaar zijn is maar de vraag, het is geen echt oud spul, en dat scheelt wel enige kilo's als je 40 jaar oud EX spul hebt hangen. de lamp is geboord precies in de naad tussen 2 platen, niet mijn keuze immers gaan die platen daar openstaan in de winter. echter is de kans dat er een leiding is geraakt dan ook klein, tevens ligt er een stukje betonijzer op die naden als de dekvloer wordt gestort.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die lampen zijn natuurlijk ook ergens op aangesloten. Misschien is daar het een en ander losgeschoten in de lasdoos? Of te lang gestripte flexibele draden in kroonsteentjes gefrot waarbij er bloot koper te dicht naast elkaar ligt.

Er zijn tal van dingen te bedenken, maar het lijkt erop dat er een harde fase-nul sluiting is geweest. De aardleks zijn volgens het verhaal niet uitgeklapt dus de aarde is er niet bij betrokken.

Harde sluitingen laten regelmatig goed zichtbare brand/roetplekken na. Dus ik denk dat je gewoon de boel eens systematisch na moet lopen

Spanning staat en stroom gaat!
Jinny

Golden Member

Jammer dat je woonplaats nergens staat.
Als het in de buurt is wil ik wel even kijken..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 29 juni 2019 20:09:35 schreef Rna9413:
Vanavond alleen de tv aan en ik heb de broodrooster aan (in hetzelfde stopcontact als waar de magnetron eerder in zat) en hoor opeens pats. Stroom er weer af, zelfde verhaal als met de magnetron, en broodrooster dus stuk.

Een broodrooster gaat niet stuk van stroomuitval...

Mijn gedachte: met dat ding was al iets fout. Ik heb zelf de ervaring dat onderin het broodrooster het broodje rust op een dikke draad, dat is het 'uitwerpmechanisme'. Die dikke draad is nogal wiebelig en kan uit zijn geleidegleuf schieten en contact gaan maken met de verwarmingsdraden. Je hoeft niet direct te merken dat die uitwerpdraad uit zijn geleiding is geschoten. Bestudeer dus eens of dat mechaniek nog goed werkt. Vaak brengt grondig schoonmaken van een apparaat de storingsoorzaak aan het licht.