Kun je hierover uitweiden?
Ik hoor wel eens hoge laadspanningen (>16V) voor Calcium accu's maar ik geloof er geen fluit van dat auto's dat gebruiken: veel externe apparatuur zou serieus in de gevarenzone terecht komen.
(En los daarvan heb ik een 100Ah niet-calcium en een 100Ah calcium accu om mee te rommelen. Ga ik in serie zetten om op 24V vanuit een zonnepaneel te laden. Maar heb een zelfde paneel ook omgebouwd naar 12V, dus kan ze ook parallel zetten...)
Edit: nog even verder gezocht en o.a. dit gevonden:
De laadstroom bedraagt 5A +/- 10% tot de spanning 14,7V +/- 0,25V wordt bereikt. Nu wordt de laadstroom voor 30 min. uitgeschakeld. Aansluitend schakelt het apparaat terug in, en laadt nu met een laadstroom van 1,5A verder tot de spanning van de accu 16,5V +/- 0,35V bedraagt.
Als de laad-stopspanning bereikt is, schakelt het apparaat over naar onderhoudsladen
(door iemand anders gequote uit een handleiding voor een Ca lader). Verandert niets aan mijn stelling dat een auto dit niet kan maken en dat dit ook voor bv. een camper niet kan omdat dit domweg de halogeenlampjes binnen de kortste keren om zeep zal helpen.
En dit:
Als een calcium/calcium batterij eenmaal volledig leeg is geweest is hij niet meer te gebruiken!
Hier gevonden.
Mijn (volgens mij zilver-)calcium accu was leeg bij aankoop auto en heeft nog jaren gewerkt (dus wellicht gewoon een andere accu dan Ca/Ca). Wel was hij nog niet vol na ruim een uur rijden (100Ah accu en 140A dynamo, kon er weer de auto niet mee starten de volgende ochtend).