Opladen autobatterij met zonnepaneel

Kun je hierover uitweiden?

Ik hoor wel eens hoge laadspanningen (>16V) voor Calcium accu's maar ik geloof er geen fluit van dat auto's dat gebruiken: veel externe apparatuur zou serieus in de gevarenzone terecht komen.

(En los daarvan heb ik een 100Ah niet-calcium en een 100Ah calcium accu om mee te rommelen. Ga ik in serie zetten om op 24V vanuit een zonnepaneel te laden. Maar heb een zelfde paneel ook omgebouwd naar 12V, dus kan ze ook parallel zetten...)

Edit: nog even verder gezocht en o.a. dit gevonden:

De laadstroom bedraagt 5A +/- 10% tot de spanning 14,7V +/- 0,25V wordt bereikt. Nu wordt de laadstroom voor 30 min. uitgeschakeld. Aansluitend schakelt het apparaat terug in, en laadt nu met een laadstroom van 1,5A verder tot de spanning van de accu 16,5V +/- 0,35V bedraagt.
Als de laad-stopspanning bereikt is, schakelt het apparaat over naar onderhoudsladen

(door iemand anders gequote uit een handleiding voor een Ca lader). Verandert niets aan mijn stelling dat een auto dit niet kan maken en dat dit ook voor bv. een camper niet kan omdat dit domweg de halogeenlampjes binnen de kortste keren om zeep zal helpen.

En dit:

Als een calcium/calcium batterij eenmaal volledig leeg is geweest is hij niet meer te gebruiken!

Hier gevonden.
Mijn (volgens mij zilver-)calcium accu was leeg bij aankoop auto en heeft nog jaren gewerkt (dus wellicht gewoon een andere accu dan Ca/Ca). Wel was hij nog niet vol na ruim een uur rijden (100Ah accu en 140A dynamo, kon er weer de auto niet mee starten de volgende ochtend).

Op 29 juni 2019 13:42:42 schreef markce:
Een calcium accu heeft andere laadeigenschappen. Alleen geschikt voor een auto met speciaal laadcircuit. Dit is bij b.v. de meeste Ford's sinds 2000. Deze zijn dan niet geschikt meer voor gewone lood-zuur accu's.

de laadspanning wordt geregeld door de boordcomputer (stekker met 2 dunne draadjes op de dynamo vanaf de ecu) .

loodzuur in die auto kan wel als er veel uren mee gereden wordt (laden gaat zeer langzaam) .

en die 16V laadspanning die ik gebruik komt uit een oude acculader met een 367 diode lamp , kan ik dagenlang aangesloten laten tot 16V .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Jinny

Golden Member

Volgens mij heb ik een paar weken terug nog drie loodaccu's gekocht, 230 Amp/hr per stuk.
Zijn nog volop te verkrijgen.
(disclaimer, semitraxie)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Jinny, semi tractie is in wezen hetzelfde als de standaard autobatterij, met het grote verschil : de loodplaten zijn veel dikker, dus in het zelfde volume minder platen , vandaar de lagere maximum startstromen gewoon omdat er minder oppervlakte aan platen beschikbaar is. Voor een woonbatterij zou ik voor een calcium-calcium batterij opteren. Deze gaan een stuk langer mee.

Wat je in alle loodaccu's tegenkomt is antimoon, is eigenlijk een soort vervuiling van lood. Dit is het zwarte goedje dat wel eens de onderzijde van de doppen vuil maakt, zeker bij de oudere batterijen. Is mee bepalend voor de kostprijs van de batterij.

Loodaccu's kun je opladen tot er 17V wordt bereikt, zo wordt sulfatering teniet gedaan, en dan nog liefst met een gepulseerde stroom om de batterij koel te houden. Nadeel: je verliest een hoop water, dus veel zorg.

@TS opladen met een klein vermogen is voor een loodaccu eigenlijk niet goed. De cellen geraken daar door uit evenwicht. Bvb elke maand de batterij meenemen en thuis opladen met een stevig lader zou een veel langere levensduur van de batterij kunnen opleveren.
Tijdens de winter zou ik zelfs een paneel van 100W piek met een open klemspanning van 20V zonder regelaar aansluiten . Zelf hang ik er een paneel aan van 190W piek met een open klemspanning van 39V aan een batterij van 70 Ah zonder regelaar , de spanning komt zelden boven de 13V uit.

Een calcium accu is een loodaccu met een klein percentage (1%) calcium.
Waarom zou je een calcium accu gebruiken?
De voordelen:
- onderhoudsvrij (gesloten ssyteem)
- lage zelfontlading (na 1 jaar stand nog starten)
- lagere inwendige weerstand
- beter bij lage temperaturen

Door de lagere weerstand kun je met grotere stromen laden/ontladen. Voor een lange levensduur is temperatuurmanagement in de lader aan te raden. Als met grote stromen geladen wordt is spanningssensing op de aansluiting ook nuttig, ook om overladen te voorkomen.

De calcium accu heeft een wat hogere laadspanning: 14.8V Het is belangrijk voor de levensduur dat je deze spanning ook haalt met je lader om de accu vol te krijgen. Bij statisch laden (stilstand) is volladen ook voor de levensduur aan te raden. Gasvorming in het laatste deel van het laadtraject zorgt ook voor goede menging ban de accuvloeistof wat regeneratie bevorderd.
Ook in verband met levensduur is het aan te raden de calcium accu zo nu en dan volledig vol te laden.

Een calcium accu kan niet goed tegen diep ontladen.
Ik heb onlangs een calciumaccu van 8 jaar moeten vervangen. Dit schijnt normaal te zijn. De vorige vervanging, een loodzuur accu in een andere auto, was na 15 jaar.

De mitsen en maren zorgen ervoor dat een calcium accu in een gewoon laadcircuit een korte levensduur heeft.

Lijkt me dat een calcium accu door de beperkte laadcapaciteit niet de eerste keus is voor een zonne-laad systeem.