bedrading monofase installatie

Mijn huishoudelijke installatie is volgens de netbeheerder monofase. In de meterkast zit een 4P-20A algemene zekering. De bedrading vanuit de meterkast naar mijn verdeelkast is 4x10mm2 (blauw=N, 2xzwart, 1x bruin).Deze komen toe op een diff 4P-40A 300mA. Ik meet hier echter 230v tussen N en elk van de 3 andere geleiders. Hoe kan dit? Heeft de netbeheerder tussen de teller en de 4P-20A de fase gewoon op alle 3 geleiders gezet (bridge)?

Dat ligt er aan, wat meet je als je tussen steeds 2 van de 3 geleiders meet? Niets dan staan ze parallel, 400 volt dan heb je 3fasen.

Op 29 juni 2019 21:36:23 schreef Jommeke62:
Mijn huishoudelijke installatie is volgens de netbeheerder monofase. In de meterkast zit een 4P-20A algemene zekering.

Erg onwaarschijnlijk dat dit monofase is, 20A is maar 4,5kVA, veel doe je daar niet mee. Twijfel er zelfs aan of dit ueberhaupt bestaat, iig nog nooit gezien. Is standaard 40A, soms 63A.

Die 10mm2 is een eis van de netbeheerder, ook al wordt die veel lager àfgezekerd, zegt dus weinig. De netbeheerder sluit normaliter maar 2 geleiders aan bij enkelfasige installaties ook al zitten er 4. Je ziet dit trouwens aan de klemmenstrook op de teller, een 3-fasige heeft 3 stroomspoelen en dus veel meer aansluitdraden.

Dit is zo goed als zeker een 3-fasige installatie.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Volgens jouw omschrijving is het duidelijk enkelfase.
Maak eens een foto van je kWh meter (teller) daar staat de juiste spanning op.

Het is niet ongebruikelijk een 1 fase installatie 3 fase uit te voeren, zoals bij jou.
Ga je dan over van 1 naar 3 fase dan is voor jou de aanpassing minimaal. 2 doorverbindinkjes weghalen en klaar is Jerommmeke.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tussen 2 draden (niet N) heb ik telkens ongeveer 400v (zelfs iets meer).Mijn netbeheerder beweert dus dat ik een monofase aansluiting heb, maar metingen tonen iets anders....

help

Golden Member

Lijkt mij een gevalletje 'volgens het systeem heeft u een monofase aansluiting' Is er al eens een monteur langsgeweest?

Is er op de meter misschien iets te zien van het type mono of 3 fase?

Aan de aardlek waarde te zien is het BE toch?

mvdk

Golden Member

Op 27 juli 2019 19:52:00 schreef Jommeke62:
(...) Mijn netbeheerder beweert dus dat ik een monofase aansluiting heb, maar metingen tonen iets anders....

Wat is het probleem waarvoor een oplossing gezocht word?

Op 27 juli 2019 19:52:00 schreef Jommeke62:
tussen 2 draden (niet N) heb ik telkens ongeveer 400v (zelfs iets meer).Mijn netbeheerder beweert dus dat ik een monofase aansluiting heb, maar metingen tonen iets anders....

Dat zijn 3 fasen dan. Die persoon bij de netbeheerder kijkt gewoon wat er op zijn scherm staat en ja dat kan fout zijn. Ook bij Proximus en Telenet is zoiets geen uitzondering. Bureaucratie heet dat. Verkeerd nettype is maar klein bier, heb al andere dingen gezien.

mel

Golden Member

Een Driefasenaasluiting , en je betaalt voor 1 fase? Niks van zeggen :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..