ABB ACS150 3-fase model op 1-fase aansluiten

Wie heeft er ervaring met de ABB ACS150 frequentieregelaar? Ik heb een tweedehandsje gevonden en wil graag een 1-fase 230V AC ventilator ermee gaan regelen.

Type is ACS150-03E-01A2-4. Dat is een 3-fase model. Er is ook een 1-fase model (maar door miscommunicatie heb ik me daarin vergist). Het boekje geeft aan:

"For 1-phase power supply, connect power to U1/L and V1/N terminals."

Dat is precies wat ik heb gedaan. Toch krijg ik fout A5031, "Drive is not ready for operation, for example, due to low DC voltage", suggestie "Check input power supply" volgens boekje.

Heeft iemand met kennis van dit apparaat een idee?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Is deze geschikt voor een 1 fase motor?
Heb je al een 3 fase motortje geprobeerd?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Naast dat wat Toeternietoe zegt: is het niet een kwestie dat er in dat boekje iets staat als 'Only for 1 phase model' ?

Waarschijnlijk verschillen de 1 en 3-fase modellen zo weinig van elkaar dat er geen aparte handleiding voor is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Die beschijving is natuurlijk voor zowel 1 als 3 fase regelaars.
Als je dus een 1 fase had gekocht had je deze zo moeten aansluiten.

Dus jammer maar met die van jou gaat het niet op 1 fase.

Gr.F_S

Anoniem

Zoals F_S zegt:
ACS150-03E-.... is 3f
ACS150-01E-.... is 1f

Shiptronic

Overleden

Op 30 juni 2019 16:52:05 schreef SvenHz:
"For 1-phase power supply, connect power to U1/L and V1/N terminals."

Heeft iemand met kennis van dit apparaat een idee?

V1 is toch een uitgang, volgens mij moet daar de motor op, niet de power?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

U1 V1 W1 is ingang U2 V2 W2 is uitgang.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op zondag 30 juni 2019 18:08:42 (18%)

Als je een ABB ACS150 hebt waarbij de ingangsspanning 230V is dan komt er een geregelde 3 x 230V uit
De regelaar die je nu hebt zal je 3 x 400V aan moeten bieden en dan komt er ook een geregelde 3 x 400V uit

De alarmmelding die hij nu geeft is dat de regelaar een te lage spanning op zijn tussenkring krijgt. Dit komt door een te lage voedingsspannning

Een 1 fase motor gaat bij beide uitvoeringen niet werken.

Anoniem

...en wil graag een 1-fase 230V AC ventilator ermee gaan regelen.

Zowel 1f als 3f model is voor 3f uit.
Dus dat gaat niet lukken.
Rubriek vraag en aanbod? >:)

Edit: zoals Edwass zegt

Oei, dat is goed om te weten, ik had dus eerst hier even m'n licht moeten opsteken :-/ Dank allen voor de nuttige reacties.

Zijn er uberhaupt 1f - 1f regelaars? Of moet ik m'n aandacht gaan verleggen en DC motoren zoeken voor die ventilators?

Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2019 19:51:24 schreef SvenHz:
Zijn er uberhaupt 1f - 1f regelaars? Of moet ik m'n aandacht gaan verleggen en DC motoren zoeken voor die ventilators?

Ja die zijn er, maar die zijn wel duurder en minder makkelijk te vinden.

Waar ga je die ventilatoren voor gebruiken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Een ventilator zet men in de regel gewoon op een lagere spanning, daar bestaan stappen trafo's voor.

Lambiek

Special Member

Dat kan ook, maar dan ben je wel afhankelijk van het X-aantal volt per stap. Soms is dat net teveel of te weinig. Je kunt zoiets ook prima via fase aansnijding / afsnijding regelen, dan heb je een groter toeren bereik ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je 230V AC aanbied dan kom je op een tussenkringspanning van ongeveer 320V DC dit is te weinig voor een 400V AC freq regeleaar.
Deze heeft 560V DC tussenkring spanning.

Als deze regelaar wel geschikt is voor 230V miscchien even dit proberen

aanluiting
regelaar: voeding:
L1 N
L2 L1
L3 L1

dat betekend blauw op L1 en Bruin op L2 en L3 (parallel)

Ik heb geen idee om wat voor vermogen het gaat, maar het is mogelijk om een trafo 230/400V aan te sluiten en de 400V gelijk te richten en af te vlakken tot 560V DC en deze op de DC ingang van de regelaar aan te sluiten.
Hierbij geeft hij 3x400V max uit dus bij een 230/400V motor de motor in ster zetten.

GJ_

Moderator

Parallel is zinloos.

Dit kan werken als de minimale DC spanning ingesteld kan worden of de storingsmelding genegeerd kan worden EN de foutmelding dat er een fase ontbreekt kan worden uitgeschakeld. Die laatste komt trouwens bij kleinere drives pas vanaf halve belasting omdat een ontbrekende fase gedetecteerd word door de rimpel op de DC bus.

Met parallel bedoel ik om de fase bewaking voor de gek te houden mits hij er op zit.

GJ_

Moderator

Dat werkt niet. Fasebewaking werkt bij dit soort drives normaal op de rimpel in de DC bus. Onbelast is er nooit rimpel, maar als de drive belast word wel. Dat ga je niet voorkomen met een doorlussing, daar heb je echt drie fasen voor nodig.