Klopt mijn bouw scheme?

Hallo,

Ik probeer wat te maken voor in mijn scooter.
nu is het de bedoeling als ik het contact uit draai dat dat ik nog 1 minuut stroom krijgt.
Zoals de foto dient de SW1 even als de contact.
En vanaf de LED wil ik het vedder gaan uit bouwen.
Maar ik wil er zeker van zijn dat ik niets fout doet, en niet mijn accu leeg trek in 2 dagen.

Het ziet er mischien niet professioneel uit maar ik doe dit puur voor de hobbie.

Ik hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven bedankt !

Sine

Moderator

Dit is een eeeh .... erg aparte constructie.

Wat is precies je doel?
Je wilt na het uitschakelen van SW1 nog 1 minuut spanning houden achter sw1 ?

ja als het contact uit staan wil ik nog 1 minuut 12v stroom hebben.

Sine

Moderator

Dat snap ik ... maar waar ?

Als enkel de led moet aanblijven heb je twee relais teveel.

de led moet daar weg en daar moet een 12v naar 5v komen
de 2e relay heb ik geplaats om de condensator snel te ontladen.

[Bericht gewijzigd door jordyberg op zondag 30 juni 2019 19:54:54 (37%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

arco ik vind het leuk om zelf iets te maken al duurt het een jaar.

Wat precies mijn bedoeling is ik wil een rasberry in de scooter maken.
maar natuurlijk kan je een respberry niet direct uit zetten, anders gaat de sd kaart kapot.
Daarom wil ik een vertrager maken zodat hij normnaal afgesloten word.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Kan je de pi niet proggen dat die in sleep gaat als er op een bepaalde i/o geen spanning meer is?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 30 juni 2019 20:01:18 schreef jordyberg:
Wat precies mijn bedoeling is ik wil een rasberry in de scooter maken.
maar natuurlijk kan je een respberry niet direct uit zetten, anders gaat de sd kaart kapot.

Dat hangt af van hoe je software op SD kaart ingericht hebt. Als dat zodanig gedaan is dat er bijv. geen swap gebruikt wordt, alle tijdelijke bestanden in RAM staan etc (of SD zelfs read-only gebruikt wordt), dan zou het normaal geen probleem moeten zijn als op willekeurig moment de spanning wegvalt.

Okee, ik heb wel eens gelezen van flash controllers die ook 'gebrickt' kunnen worden als ze met een lees actie bezig zijn op moment van spanningsuitval. Maar dát klinkt mij persoonlijk meer als "ondeugdelijke SD kaart" dan iets waar je qua ontwerp rekening mee zou moeten houden.

Daarom wil ik een vertrager maken zodat hij normnaal afgesloten word.

Uitgaande van netjes afsluiten: waarom laat je de RPi niet z'n eigen spanning afschakelen? Zeg, via een relais die (bijv. met een drukknop) bekrachtigd wordt, en dan automatisch in een soort "hold" toestand komt totdat RPi opgestart is. En dan zo dat die "hold" situatie via een GPIO pin kan worden beëindigd. Stel je software zodanig in dat alles netjes afgesloten wordt, en als laatste nog even met die IO pin gerommeld wordt. Kan de RPi zelf bepalen hoeveel tijd 'ie neemt om alles netjes af te sluiten.

Vraag ik me wel af wat je met een RPi op een scooter wilt doen. Neigt naar zaken die je sowieso niet tijdens rijden zou moeten doen. En als het gaat om wat meer 'low-level' zaken (zeg, wat blitse LEDs aansturen, een luxe km teller ofzo), kan dat niet beter met een microcontroller?

Edit:

Op 30 juni 2019 21:51:00 schreef buckfast_beekeeper:
Kan je de pi niet proggen dat die in sleep gaat als er op een bepaalde i/o geen spanning meer is?

Kijk.. dat klinkt nog simpeler! :)

Op 30 juni 2019 21:51:00 schreef buckfast_beekeeper:
Kan je de pi niet proggen dat die in sleep gaat als er op een bepaalde i/o geen spanning meer is?

Ik wil via gpio de raspberry afsluiten en dan de module nog 1 minuut voorzien van stroom.

Op 30 juni 2019 21:59:39 schreef RetroTechie:
[...]
Dat hangt af van hoe je software op SD kaart ingericht hebt. Als dat zodanig gedaan is dat er bijv. geen swap gebruikt wordt, alle tijdelijke bestanden in RAM staan etc (of SD zelfs read-only gebruikt wordt), dan zou het normaal geen probleem moeten zijn als op willekeurig moment de spanning wegvalt.

Okee, ik heb wel eens gelezen van flash controllers die ook 'gebrickt' kunnen worden als ze met een lees actie bezig zijn op moment van spanningsuitval. Maar dát klinkt mij persoonlijk meer als "ondeugdelijke SD kaart" dan iets waar je qua ontwerp rekening mee zou moeten houden.

[...]
Uitgaande van netjes afsluiten: waarom laat je de RPi niet z'n eigen spanning afschakelen? Zeg, via een relais die (bijv. met een drukknop) bekrachtigd wordt, en dan automatisch in een soort "hold" toestand komt totdat RPi opgestart is. En dan zo dat die "hold" situatie via een GPIO pin kan worden beëindigd. Stel je software zodanig in dat alles netjes afgesloten wordt, en als laatste nog even met die IO pin gerommeld wordt. Kan de RPi zelf bepalen hoeveel tijd 'ie neemt om alles netjes af te sluiten.

Vraag ik me wel af wat je met een RPi op een scooter wilt doen. Neigt naar zaken die je sowieso niet tijdens rijden zou moeten doen. En als het gaat om wat meer 'low-level' zaken (zeg, wat blitse LEDs aansturen, een luxe km teller ofzo), kan dat niet beter met een microcontroller?

Edit:
[...]
Kijk.. dat klinkt nog simpeler! :)

Ik wil het gaan doen via een raspberry pi zero.
Dr zero heeft al weinig geheugen en om het te laten werken via swap geloof ik niet echt in.

Al 7 posts van TS, zonder info over wat 't moet gaan doen. RPi Zero heeft 512 MB aan boord? Da's meeeeéééér dan zat om zonder swap te kunnen & tijdelijke bestanden in RAM te houden. Enige wat roet in het eten kan schoppen is een ongeschikt OS kiezen, of een 'zware' toepassing. Vandaar de vraag daarnaar.

Toepassing -> software / OS / RAM vereisten -> keuze µC of RPi -> software inrichten.

Arco

Special Member

Vraag ik me wel af wat je met een RPi op een scooter wilt doen?

Rijdende bioscoop? (iets anders 'nuttigs' schiet me niet te binnen... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juni 2019 22:28:14 schreef Arco:
[...]
Rijdende bioscoop? (iets anders 'nuttigs' schiet me niet te binnen... :) )

hahaha nee ik ga het niet gebruiken voor muziek of films in 4k/dts

Op 30 juni 2019 22:25:00 schreef RetroTechie:
Al 7 posts van TS, zonder info over wat 't moet gaan doen. RPi Zero heeft 512 MB aan boord? Da's meeeeéééér dan zat om zonder swap te kunnen & tijdelijke bestanden in RAM te houden. Enige wat roet in het eten kan schoppen is een ongeschikt OS kiezen, of een 'zware' toepassing. Vandaar de vraag daarnaar.

Toepassing -> software / OS / RAM vereisten -> keuze µC of RPi -> software inrichten.

dan zou ik wel graag weten hoe jij dat voor elkaar krijg
dan moet je toch echt een os booten vanaf je ram zonder dat je sd kaart kapot kan gaan.
had trouwens al vermeld wat het moet doen 1 minuut stroom geven om de raspberry af te sluiten.

Gewoon booten vanaf SD kaart, anders werkt een RPi toch niet? :p Maar (in ieder geval tijdens normaal gebruik) niet schrijven naar die kaart.

Als je Linux gebruikt: type bijv. in een terminal "mount" en zoek naar "tmpfs". Daar zul je diverse directory's tegenkomen waar je voor een read-only SD kaart mogelijk aanpassingen zult moeten doen. Maar Linux van read-only media draaien en alles in RAM houden is prima te doen. Zie bijv. mini distributies die vanaf CD starten. Dit werd al gedaan toen PC's nog tientallen MB's RAM hadden, niet de GB's van vandaag. En ik meen dat ARM code over het algemeen nog wat compacter is dan x86 code?

Op 30 juni 2019 23:37:24 schreef RetroTechie:
Gewoon booten vanaf SD kaart, anders werkt een RPi toch niet? :p Maar (in ieder geval tijdens normaal gebruik) niet schrijven naar die kaart.

Als je Linux gebruikt: type bijv. in een terminal "mount" en zoek naar "tmpfs". Daar zul je diverse directory's tegenkomen waar je voor een read-only SD kaart mogelijk aanpassingen zult moeten doen. Maar Linux van read-only media draaien en alles in RAM houden is prima te doen. Zie bijv. mini distributies die vanaf CD starten. Dit werd al gedaan toen PC's nog tientallen MB's RAM hadden, niet de GB's van vandaag. En ik meen dat ARM code over het algemeen nog wat compacter is dan x86 code?

Bedankt heb idd iets gevonden op internet
Zodat je raspbain in read-only mode kan zetten.
Ik ga me daar wel even in verdiepen dat zou heel veel tijd schelen en geen lege accu :)

Totdat je wel een keer iets op de SD kaart wilt opslaan.

Er schort nogal wat aan de schema; de transistor staat verkeerd om, de 555 blijft altijd ongeveer 1mA trekken, die 555 verliest even zijn voeding als de geschakelde 12V wegvalt. Ontkoppeling ontbreekt, en het doel van RL3 ontgaat me volledig.

Misschien kan ik morgen tijd vinden om even wat te kleuren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Transistor verkeerdom maar relais ook niet juist aangesloten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 juli 2019 00:46:28 schreef SparkyGSX:
Totdat je wel een keer iets op de SD kaart wilt opslaan.

Er schort nogal wat aan de schema; de transistor staat verkeerd om, de 555 blijft altijd ongeveer 1mA trekken, die 555 verliest even zijn voeding als de geschakelde 12V wegvalt. Ontkoppeling ontbreekt, en het doel van RL3 ontgaat me volledig.

Misschien kan ik morgen tijd vinden om even wat te kleuren.

De reden van rl3 is wanneer je schakeldraad aan staat de transistor krijg dan geen stroom en de 555 timer blijft dan aan staan.
Mijn logica zal wel erg vaag zijn maar dit is wat ik voor elkaar kreeg.
Zou het een leuk vinden als je iets zou kunnen tekenen :)

Ik zou het zo doen:

De tijd komt toch niet zo nauw, die zou ongeveer 60s moeten geven, een beetje afhankelijk van het type MOSFET (dat kan een bijna willekeurige N-channel MOSFET zijn, ik zou wel een type nemen voor 40V of meer), de accuspanning, etc. Misschien is het een minuut, misschien anderhalf. Je kunt weerstand R2 en/of condensator C1 groter maken voor een langere tijd.

Zenerdiode D2 zit daar om de MOSFET heel te houden bij een spanningspiekje. R1 is niet kritisch, om de stroom door de zenerdiode klein te houden zou ik 1k of groter pakken; 10k of iets daar tussenin zal ook werken. D1 mag een willekeurige kleine siliciumdiode zijn, maar ik zou geen Schottky nemen, die lekken te hard. D3 mag ook een willekeurig trage siliciumdiode zijn, een 1N4001 is ook prima.

Als hij eenmaal uit is, zal er helemaal geen stroom meer lopen, dus dit trekt je accu niet leeg.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 juli 2019 19:35:18 schreef SparkyGSX:
Ik zou het zo doen:
[bijlage]

De tijd komt toch niet zo nauw, die zou ongeveer 60s moeten geven, een beetje afhankelijk van het type MOSFET (dat kan een bijna willekeurige N-channel MOSFET zijn, ik zou wel een type nemen voor 40V of meer), de accuspanning, etc. Misschien is het een minuut, misschien anderhalf. Je kunt weerstand R2 en/of condensator C1 groter maken voor een langere tijd.

Zenerdiode D2 zit daar om de MOSFET heel te houden bij een spanningspiekje. R1 is niet kritisch, om de stroom door de zenerdiode klein te houden zou ik 1k of groter pakken; 10k of iets daar tussenin zal ook werken. D1 mag een willekeurige kleine siliciumdiode zijn, maar ik zou geen Schottky nemen, die lekken te hard. D3 mag ook een willekeurig trage siliciumdiode zijn, een 1N4001 is ook prima.

Als hij eenmaal uit is, zal er helemaal geen stroom meer lopen, dus dit trekt je accu niet leeg.

Bedankt! :)
Ik ga hier wel mee aan de slag.
Ik laat wel weten als het gelukt is.

Thevel

Golden Member

Als je geen FET hebt kun de schakeling van @SparkyGSX kun je ook bouwen met een transistor.
De zenerdiode heb je dan niet nodig.

Ik heb het even getest met een klein Songle relais (30mA spoelstroom) en een BC547.
Met een 39kΩ basisweerstand en 470µF condensator zat ik precies op 1 minuut.
Als je een Darlington transistor hebt bv een BC517 dan kun je de basisweerstand verhogen en een veel kleinere condensator nemen.

Edit/
R2 moet je dan wel in de basis van de transistor zetten.

Zo dus...