inleveren oude processors_geheugen, als oud metaal voor hergebruik

Naar het schijnt zit er in oude processoren, geheugen en oude gsm's enz.. veel edel metaal (oa goud) .
Ik vroeg me af waar men dit kan inleveren? Ook wat de gangbare prijzen zijn?
Naar welke oud metaal handelaars zou men zoiets kunnen sturen, als ze bestaan?

Google?

informeren bij een lokale schroothandelaar?

Welke mij zo te binnen schiet:
https://www.kh-metals.nl/nl/computer-recycling/

idd, die schroothandelaren zetten moederborden ook apart, net als geheugen en processoren. omdat die meer opbrengen als de gemiddelde tv print of dergelijke. ook HP printers en computers is een aparte markt voor in de schrootdivisie.

evengoed brengen 4 processoren geen moer op, dat spul gaat per bulky van 1m3, net als gsm's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Allen in het groot lonend.
Hier een voorbeeld van 500 gram afgeknipte print contactstrippen
wat maar 1 gram goud oplevert.
Hoelang het hele proces geduurd heeft, inclusief verzamelen, printen knippen, materialen - chemicalien aanschaf en afvoer, kon ik er niet uithalen

Bovendien is het een enorm vervuilend proces met gevaarlijke chemicalien en dus chemisch afval.

https://www.youtube.com/watch?v=2sZUAprS5KI

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 29 juni 2019 23:23:48 (24%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Als je daar rijk van denkt te worden heb ik inderdaad slecht nieuws voor je.

Zwaar verguld spul kom je eigenlijk anno nu amper nog tegen.

maartenbakker

Golden Member

Maar een paar euro per kilo gaat wel lukken. Minder dan een kilo nemen ze geloof ik ook niet aan.

Kijk bij Krommenhoek goed uit dat ze de juiste spullen tegen het juiste tarief wegen. Een collega kwam er de laatste keer slecht mee weg.

Op 29 juni 2019 23:14:13 schreef vergeten:
Allen in het groot lonend.
Hier een voorbeeld van 500 gram afgeknipte print contactstrippen
wat maar 1 gram goud oplevert.
Het is een enorm vervuilend proces met gevaarlijke chemicalien en dus chemisch afval.

https://www.youtube.com/watch?v=2sZUAprS5KI

Het getoonde proces is niet de enige manier. Een bedrijf doet dat niet met "household chemicals". Bovendien indien goed toegepast is recycling altijd goedkoper en milieuvriendelijker dan naar goud graven. En zo rampzalig zijn de restanten nou ook weer niet. Als je de overige metalen er niet zelf uithaalt kun je ze alsnog bij de ijzerboer inleveren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

serverborden en smartphone pcb's doen nog het beste, zo te zien.

hier staan kiloprijzen, sommige doen ruim 21€ de kilo.. https://www.hollandrecycling.nl/elektronica-recycling/printplaten

smartphone printen, 21,85 € de kilo

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Dat schiet allemaal niet op natuurlijk.
Koper en oud(of nieuw) ijzer zet wel zoden aan de dijk.
1995 werkte ik in de Weg en Waterbouw.
Renoveren van 300 meter kade muur Leidsche vaart in het hartje van Haarlem.
Alle kabels en pijpen wat uit de grond komt mogen jullie verkopen zei de uitvoerder.
Gietijzeren pijpen, dode netkabels,soms een weekloon extra.
Alleen toen er een oude PTT kabel opeens in de knijper van de kraan hing was de uitvoerder niet thuis.
300 meter lang en zo dik als een arm,nog met papier isolatie.
Die werd afgevoerd.
Nooit geen cent van gezien. ;-)

vergeten

Golden Member

@testman:

Nou dan moet je nog wel even sparen!
46 kilo! Hoeveel smartphones zijn dat :)

Zeg 15 per kilo dan moet je er maar liesfst 690 hebben!

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 30 juni 2019 00:18:45 (24%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

@Hubie: ijzer is dubieus met 10 cent per kilo. Dan moet je met opslag en vervoer meeliften op een project, anders ben je meer kwijt dan het opbrengt. Snel verdienen lukt het best met lood en koper. Complete computers lonen ook, slopen levert weinig extra op tenzij er ceramische processoren inzitten.

Ik trek zelf inmiddels de grens bij ijzer. Na ruim 300kg afgevoerd te hebben, gaat dat de volgende keer gewoon gratis met de rondtrekkende ijzerboer mee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Klopt,
Wij hadden toen een aanhanger van de zaak en een auto met een trekhaak.
Als een damwand niet verder de grond in geheid kon worden b.v. door het stuiten op een grindlaag dan werd er vrolijk 2 meter afgebrand met de snijbrander.
Vervoer met ijzer kan idd een probleem zijn.
De prijs was toen 20 cent de kilo.

dat zei ik toch, je moet veel gewicht hebben staan eerst.

tja, oud koper en ijzer is altijd wel een dingetje in de renovatie bouw. ken ook nog wel een bouw waar t oud koper voor de installateur was die het werk had aangenomen, geen monteur van dat bedrijf die die klus heeft gezien, maar t oud koper, wat 1 grote ruimte vulde tot ooghoogte met dikke kabels was wel meegenomen door ze, en de kloteklus zelf was voor een ander..

maar vaak heb je toch ook iets van gewicht wat nog iets opbrengt. geen bakken met ouwe utp, maar bakken met 25mm2 en dikker, dat tikt meer aan. strippen is nog beter, 4,50€ de kilo of meer voor handgepeld roodkoper.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 juni 2019 23:14:13 schreef vergeten:
Allen in het groot lonend.
Hier een voorbeeld van 500 gram afgeknipte print contactstrippen
wat maar 1 gram goud oplevert.

De goudprijs is nu €1240/ounce. En een ounce is 28,3 gram.
Die 500 gram contactstrippen bevatten dus €44 aan goud.
Per gram €0,088. Zulk schroot doet dan €88/kg!
Toch niet onaardig lijkt me. Je kan 1 kg ruilen tegen 100 pakken melk.

evengoed, de prijzen op internet moet je ook maar zien te krijgen, veel van die oud ijzerboeren houden de actuele prijzen laag. vandaar dat de ene ook radio reclame moet maken en de andere een file voor de deur heeft dagelijks zonder reclame. dat is immers snel zat rond als de boel wordt belazerd.

wat jaren terug nog een 1000+ kilo aan accu's weggebracht, met die aantallen krijg je 70cent de kilo, anders maar 55 cent.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 30 juni 2019 00:16:27 schreef Spog2:
[...]

De goudprijs is nu €1240/ounce. En een ounce is 28,3 gram.
Die 500 gram contactstrippen bevatten dus €44 aan goud.
Per gram €0,088. Zulk schroot doet dan €88/kg!
Toch niet onaardig lijkt me. Je kan 1 kg ruilen tegen 100 pakken melk.

opbrengst-kosten-werkuren = 30 cent per uur?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Op 30 juni 2019 00:16:27 schreef Spog2:
Zulk schroot doet dan €88/kg!

Dat is dan echt alleen de vergulde contactvingers, de rest van de printen zijn dat tegenwoordig niet meer.

en hoeveel insteekkaarten zitten er tegenwoordig nog in een pc?

Hubie

Special Member

Even voor de gein een 2 tal PC kaarten op de weegschaal gedeponeerd.
1x videocard + 1 x een PCI kaartje met 2 x RS-232 out.
Gewicht? 250 gram. ;-) Een dikke solide oude SCART kabel van een 1,5 cm dik brengt meer op aan koper.

Weet iemand toevallig hoe dik dat goudlaagje op die connectors zijn?
Dat lijkt mij echt minimaal,maar ik heb daar geen cijfers van.

productieresten brengen ook wat op, fabrieken die hun onderdelen stanzen uit platen messing bijv, sparen dat ook op.

pas nog een trafo bij t oud ijzer gedaan van 270 kilo, helaas alu gewikkeld.

nadeel van opsparen is dat je ruimte nodig hebt, veel van dat spul vreet ruimte. overigens brengen oude tlbak vsa's ook 25 cent de kilo op, daar heb je er zo een stapel van met de huidige snelheid waarin de boel naar led gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 30 juni 2019 10:42:22 schreef testman:
productieresten brengen ook wat op, fabrieken die hun onderdelen stanzen uit platen messing bijv, sparen dat ook op.

Het weegt alleen drie keer niks :-) Band van ongeveer 68x0,5mm reken maar uit:

Pas wel wat oude servo's weggebracht. De kleintjes (95 frame) brengen ongeveer 5 euro per motor op. Gewone motoren leveren per kilo meer op.

ijzerplaat van die dikte niet nee, dikker messing spul waar oa contacten uit worden gestanst gaat sneller.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Net wat ik zeg.
Kleine aantallen (gewicht)schiet niet echt op.
Mijn 2 PC kaartjes die 250 gram wegen (zie boven)is volgens de link van DJSmiley 10 cent waard.0,40 cent Euro de kilo.

Heb een tijd terug ook wat gewogen & gerekend. Voorbeelden: Alu frisdrank blikje +/- € 0,02. Een meter 2-polig 230V snoer iets van € 0,05.

Voor hobbyisten loont het natuurlijk niet om dat soort dingen apart te gaan houden. Maar...

a) Aantallen. Als je niet 2 of 3 kabels hebt, maar een bak met 500 stuks 2 mtr. netsnoer erin, reken maar uit. Kleine beetjes tellen op. Moeite / kosten van een trip naar de ijzerboer afwegen tegen wat het oplevert.

b) Als je 1000 apparaten moet slopen om 2 gram goud over te houden, tsja. Maar bekijk het andersom: stel die 1000 (afgedankte) apparaten worden 'in je schoot geworpen'. Sloop het een en ander, dan houdt je over: misschien wat verkoopbare onderdelen (€), heel veel kilo's oud ijzer (€), de nodige kilo's koperhoudend materiaal (€), bakken met alu koelblokjes (€), etc. Zie boven "kleine beetjes tellen op" en moeite/kosten afwegen.

c) Bak met kabels is X waard. Kabels strippen, koper is Y waard. Y > X. Dit geldt voor meer zaken. Ieder kan natuurlijk voor zich bepalen wat zinvol geacht wordt, en wat zonde is v/d tijd.

GJ_

Moderator

Op 1 juli 2019 00:02:42 schreef RetroTechie:...en wat zonde is v/d tijd.

Kabels strippen gaat heel erg snel met een gewoon walsje.

ik spaar aluminium , koper, en messing
alu brengt niet zoveel op , maar als je kijkt wat tegenwoordig van alu gemaakt word gaat het hard .
koper kabels en trafo`s strip ik indien dik / groot genoeg
dunne kabels oude verlengsnoeren gaan in een bak ongepeld , dat gaat ook redelijk hard .

een maal in het jaar breng ik de zooi weg en hou er een behoorlijk bedrag aan over welke naar m`n schoonfamilie gaat in africa , dus het is nog voor een goed doel ook .

maar als je het voor het geld doet en kijkt naar het werk en tijd die je er in steekt , kun je beter een krantenwijk nemen

ik heb me er vroeger nog mee bezig gehouden, maar dat klein spul loont echt niet.

ijzer, koper, RVS... dat brengt op als je wat hoeveelheid hebt. vorige maand heb ik 2 aanhangers weggebracht, de ene keer 80€, de andere keer 50€.
en de as van mijn aanhangwagen geplooit door met zwaar metaal een lange bocht te moeten nemen (zijdelijkse krachten vond die as niet leuk). ik sloop oldtimers en autos, dan lopen de kilo's ook wel snel op.

Bij de renovatie van mijn dak, had ik een hoop zinken dakgoten, dat bracht een 500-600€ op.
Alu staat heel laag nu, en met het lichte gewicht gewoon nutteloos om te vervoeren.

voor die oude processoren waar veel goud in zat (Pentium 1 enzo), die brengen meer op als je ze als onderdelen op marktplaats gooit. de kiloprijs is wel hoog, maar je moet er veel hebben om aan 1Kg te geraken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken