Miele wasmachine W5877 Edition 111 foutcode 53

Dag allen,

Ik heb een probleem met een Miele wasmachine W5877 Edition 111. De trommel draait niet en er verschijnt code 53. Tacho is doorgemeten en ok. Bedrading tussen tacho, motor en print is gemeten en is eveneens ok. Het betreft een borsteloze motor. Geen zichtbare schade op de print. Iemand een idee?

Geeft de motor een beweging als je bijv centrifuge programma zet?? Zoniet kan het de 3 fase bedrading zijn OF de print. Is het een ELP265 print??

Is dit een frequentie gestuurde motor?
3 fase bedrading, geen koolborstels.

[Bericht gewijzigd door fabrice op vrijdag 21 juni 2019 21:45:56 (33%)

yep is een 3 fasen gestuurde motor, machine uit 2013 toen miele 111 jaar bestond.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Welk type motor dan, mrt...?
Motoren met koolborstels waren toch betrouwbaar.

[Bericht gewijzigd door fabrice op zaterdag 22 juni 2019 19:30:55 (80%)

Nou betrouwbaarder wil ik niet zeggen Fabrice. Maar heft meer met gezondsheids redenen te maken en geluid dat een machine produceert. Kijk eens naar LG, heeft al jaren een direct drive op 3 fasen en loopt aals een neut met relatief weinig uitval.dus het kan wel!

3-fasige motor. Doet gewoon niets ook niet op centrifugeren.

ik weet niet of deze machines ook slecht tegen overbeladen kunnen, maar daardoor klappen bij andere merken de motordrivers eruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 22 juni 2019 19:10:01 schreef fabrice:
Welk type motor dan, mrt...?
Motoren met koolborstels waren toch betrouwbaar.

Vroeger zaten er eigenlijk altijd veelpolige asynchroonmotoren in een wasmachine. Die hebben eigenljk geen slijtdelen (nouja de lagers dan). IREMDA (Philips, later Whirlpool Europe) is overgestapt naar PM borstelmotoren (specialiteit van een voormalig bedrijfsonderdeel dat ook motoren voor tankkoepels en voor de Sinclair ligfiets maakte) omdat die makkelijker traploos in toeren te regelen waren. De traditionele Duitse fabrikanten kozen voor universeelmotorachtige borstelmotoren, waarschijnlijk om dezelfde reden maar met een wat geavanceerdere regeling. Later kwamen daar de direct drive multifase PM types bij (waar LG om bekend staat) en mogelijk zijn er ook wel indirect aangedreven multifase PM motoren. Bij de multifase PM motoren kan er mechanisch ook maar heel weinig stuk. Borstelmotoren hebben altijd last van slijtage aan de borstels en de collector.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb je de motor al eens uitgemeten, om zeker te zijn dat deze goed is?
3 fase wikkelingen, tacho, thermische veiligheid,...
Zie schema voor aansluiting van motor.
Bekabeling nagaan?
Print nazien op verbrande vlekken, foto's, welke print in de machine?

[Bericht gewijzigd door fabrice op maandag 24 juni 2019 19:42:18 (14%)

IDD de bedrading compleet met motor doormeten vanaf print.Indien OK,is er mogelijk 1 of meerdere FETS er uit geknald...Wat voor electronica heb je erin hangen?? ELP...

Stuurprint kapot; klassiekertje in deze jongens aan het worden.
Eindtorren van de motorsturing vliegen er soms letterlijk door. Ben er nog niet achter wat dat veroorzaakt. Tot heden toe enkel nog maar printen vernieuwd.

Klopt dat printen vaker stuk gaan maar meestal door te zware belading..

Heb je toevallig een idee wat er dan precies uitknalt?
Ik heb er al genoeg gehad waarvan de eindtorren nog goed waren, doch de boel niet draait.

Welk type/model print is dit, foto van?

Het toestel staat niet thuis. Ik probeer morgen de print eruit te halen.

Meestal toch de FETS en aansturing er van die begeeft.