stationaire freesmachine bromt en draait verkeerde kant op

ik heb onlangs een stationaire freesmachine (krachtstroom) gekocht waar een kjd18 schakelaar op gemonteerd zit. na het aanzetten van de machine lijkt hij de verkeerde kant op te willen draaien bromt wat en komt niet op gang. Graag wil ik controleren of de schakelaar wel goed aangesloten is maar kan nergens een schema vinden( de bedrading die aangesloten zijn is 2 keer blauw, 2 keer zwart en 1 keer bruin) . Wie kan me verder helpen of heeft een ander idee wat er mis is met de machine.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Merk en type machine? Foto machine? Vooral typeplaatje zal relevant zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Klinkt als een ontbrekende fase.

Je kan de contacten van de schakelaar eens doormeten.

Er zit een onderspanningsspoel in en als je een fase zou missen door b.v. een defecte zekering zou de motor niet kunnen brommen

GJ_

Moderator

Op 1 juli 2019 11:40:15 schreef Edwass:...als je een fase zou missen door b.v. een defecte zekering zou de motor niet kunnen brommen

Juist wel.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2, 4, en 6 komt je 3 fase voeding.
Dan gaat 1, 3, en 5 naar de motor.
Er zit nog een onderspanningsspoel op, die zit waarschijnlijk in serie met de NOODstop, en/of uitschakelaar.
Vooralsnog denk ik dat je een fase mist.
Dus meten, je moet 3 maal meten tussen 2 en 4, tussen 2 en 6, en tussen 4 en 6. Daar moet je telkens 400 Volt meten, ook als de machine uit staat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Er zit een onderspanningsspoel in en als je een fase zou missen door b.v. een defecte zekering zou de motor niet kunnen brommen

Bedoeling van nulspanningspoel is dat als machine door uitval voedingsspanning stilvalt deze niet weer autom aanslaat als voedingsspanning terug opkomt.
Hangt er dus vanaf welke fase je mist of hij stilvalt ;-)
En bij een onderbreking na de schakelaar bromt het er ook nog lustig op los ;-)

Best eens 3f meten aan de voeding en aan de motor zelf

Op 1 juli 2019 12:16:49 schreef Toeternietoe:
Op 2, 4, en 6 komt je 3 fase voeding.
Dan gaat 1, 3, en 5 naar de motor.
Er zit nog een onderspanningsspoel op, die zit waarschijnlijk in serie met de NOODstop, en/of uitschakelaar.
Vooralsnog denk ik dat je een fase mist.
Dus meten, je moet 3 maal meten tussen 2 en 4, tussen 2 en 6, en tussen 4 en 6. Daar moet je telkens 400 Volt meten, ook als de machine uit staat.

De schakelaar nog eens los gemaakt en zie dat er 2 draden niet zijn aangesloten.
Een dunne bruine en een dikkere(1 kant blauw andere kant bruin)
Moet deze laatste misschien op de 3 worden aangesloten?

Op 1 juli 2019 09:00:17 schreef big_fat_mama:
Merk en type machine? Foto machine? Vooral typeplaatje zal relevant zijn.

Betreft een stationaire freesmachine van hbm

wat voor een stekker zit eraan? een ceeform? en zit daar dan bruin, zwart, blauw geelgroen in, met blauw op de N aangesloten? want dat klopt niet, met maar 4 aders gebruik je de N niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 1 juli 2019 18:06:14 schreef hanslab:
[...]

De schakelaar nog eens los gemaakt en zie dat er 2 draden niet zijn aangesloten.
Een dunne bruine en een dikkere(1 kant blauw andere kant bruin)
Moet deze laatste misschien op de 3 worden aangesloten?

Waar zijn deze draden van, waar gaan ze naar toe?
Vreemde draad, aan de ene kant blauw, aan de andere kant bruin. Zit daar niet iets tussen?

zijn de overige draden (1 t/m 6) aangesloten zoals ik aangegeven heb?
Heb je gemeten zoals ik gevraagd had?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 1 juli 2019 21:00:23 (11%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Op 1 juli 2019 20:58:49 schreef Toeternietoe:
[...]
Waar zijn deze draden van, waar gaan ze naar toe?
Vreemde draad, aan de ene kant blauw, aan de andere kant bruin. Zit daar niet iets tussen?

Werklamp?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ts schrijft de bedrading is aangesloten 2x blauw-2x zwart en 1x bruin ;dit moet 2x bruin zijn ,anders mis je een fase. De dunne draden zullen van de nulspanningspoel zijn of van een thermische beveiliging tussen de wikkelingen : Of er zit een rem op. De voeding op 1-3-5 de motor op 2-4-6 alwaar ook de nulspanningspoel zit, de machine wordt hand matig in gedrukt en dan moet de nulspanningspoel hem vast houden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?