Arduino einde oefening na verkeerd aansluiten?

Hallo allemaal.

Na veel gestoei met de arduino om een transistor te laten schakelen is tenslotte mijn arduino stuk gegaan.
De lampjes op de arduino doen het gewoon. Ook de enkele 5 volt doet het nog, maar alle digitale en analoge uitgangen geven nog maar het halve voltage.
(2,3 V)
Heeft iemand een oplossing of kan ie in de prullebak ? 8)7

can I help you? ... Yes, the biggest heatsink u have please.

Als je begint met electronica dan ga je gewoon een keer iets kapot maken. Kan gebeuren. Zeker als je weet WAT je verkeerd gedaan hebt, dan kan je leren van je fouten.

Zo had ik ongeveer 25 jaar geleden een opamp schakeling die niet direct deed wat ik wilde. Dus even 1 input van de opamp aan de +12V gehangen. PANG. Bleek dat de andere kant van de opamp aan de GND hing via de potentiometer die helemaal in de uiterste stand stond. De ingang mocht niet meer dan 0.6V spanningsverschil hebben: daar stond kennelijk een diode over. Ik denk dat ik hem als comparator wilde gebruiken, maar daar is ie dus niet geschikt voor juist door die 0.6V max ingangsspanning. Les geleerd.

In jou geval: het lijkt er op dat de chip kapot is. Daar kan je weinig aan doen. Als de rest van het printje veel waard is dan kan je de chip er af halen en er een nieuwe opzetten. Als de rest van het printje niet veel waard is, dan koop je een nieuwe.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik koop mijn arduino's per 10 in china voor die reden, heb er al een paar kapot gemaakt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 juli 2019 07:39:35 schreef fcapri:
ik koop mijn arduino's per 10 in china voor die reden, heb er al een paar kapot gemaakt

Ik haal ze ook meestal uit china, kosten maar een paar euro daar. Alleen moest ik wel een CH340 driver (zit standaard niet in windows of bij de uno/nano) installeren voor ze in m'n arduino ide werkten. Was een kwestie van CH340 in de zoekmachine intikken en je krijgt een hoop info sites met links.

Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 04:23:24 schreef 2-linkerhandje:
Na veel gestoei met de arduino om een transistor te laten schakelen is tenslotte mijn arduino stuk gegaan.

Kan gebeuren toch, maar die fout maak je nooit meer. :)

Kan je gelijk hier toevoegen. :)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/145604

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maar... Een originele arduino heeft een FT232 aan boord. Daar moet je ook een driver voor installeren. En bij DAT ding loop je het risico dat als je ooit een namaak FT232 aansluit ie dat ding direct kapot maakt. Ik vind dat geen grappen.

Dus waarom zou het een probleem zijn om een CH340 driver te installeren?

Onder Linux werken ze trouwens allemaal out-of-the-box.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zeer mooie hobby maar voorlopig te complex voor mij.
Wie weet in de toekomst weer eens een nieuwe arduino + componenten bestellen. Voorlopig heb ik er ff tabak van. Ik heb me overal op suf gegoogld en elke vraag of term riep 1000 andere vragen en nieuwe termen op. Respect voor al jullie techneuten en dank voor diverse malen gegeven uitleg.

can I help you? ... Yes, the biggest heatsink u have please.
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 11:35:29 schreef 2-linkerhandje:
Zeer mooie hobby maar voorlopig te complex voor mij.

Als je nu stopt, ga je er nooit meer wat mee doen.

Er zijn toch genoeg tutorials te vinden op het net, begin gewoon simpel met bijv. een led te laten knipperen.

https://www.google.nl/search?source=hp&ei=8NgZXf68LIf5wQKotrigDg&a…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juli 2019 10:58:06 schreef rew:
Maar... Een originele arduino heeft een FT232 aan boord. Daar moet je ook een driver voor installeren. En bij DAT ding loop je het risico dat als je ooit een namaak FT232 aansluit ie dat ding direct kapot maakt. Ik vind dat geen grappen.

Dus waarom zou het een probleem zijn om een CH340 driver te installeren?

Onder Linux werken ze trouwens allemaal out-of-the-box.

Is geen probleem. Was meer als extra informatie voor de startende gebruikers. Toen ik m'n eerste china nano binnen kreeg dacht ik eerst even dat ie stuk was. Totdat ik achter dat driver verhaal kwam (stond bij de bestelling nergens aangegeven), en nu werken ze dus allemaal prima ..

2-linkerhandje: heb je toevallig mijn link die ik onder je vorige vraag gepost al bekeken?

De tutorials van Arduino beginnen namelijk vanaf nul en leggen je heel duidelijk uit hoe alles werkt en hoe je het moet doen. Eens je die kan, zal je ook genoeg kennis hebben om je transistor-experimentje uit te voeren zonder dingen te laten ontploffen.

Sine

Moderator

Op 1 juli 2019 10:58:06 schreef rew:
Maar... Een originele arduino heeft een FT232 aan boord. Daar moet je ook een driver voor installeren. En bij DAT ding loop je het risico dat als je ooit een namaak FT232 aansluit ie dat ding direct kapot maakt. Ik vind dat geen grappen.

FTDI? Daar zit al jaren een ATMega16U2 op die usb/ttl doet.

Da's ook ff opletten als je bij 'de Chinees' koopt, de elcheapo's hebben inderdaad een 340 aan boord, de (schokkende halve euro) duurdere bordjes de 16U2

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 1 juli 2019 16:31:43 (17%)

beste Opifex, zo was ik ook begonnen, arduino for dummies. Echter al snel opdracht met motortje met een puls stroompje via tor op de arduino. Toen waarschijnlijk iets misgegaan. Had ik een aparte voeding gehad loopt de arduino volgens al mij veel minder snel kans op schade. Of arduino for dummies eerst dit met een led laten doen ipv motortje.. ook minder kans op poef lijkt me.
Het zij zo.... ben er voor het moment ff klaar mee.

can I help you? ... Yes, the biggest heatsink u have please.
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 16:21:37 schreef 2-linkerhandje:
Het zij zo.... ben er voor het moment ff klaar mee.

Jij geeft ook snel op, niet zo'n doorzetter zeker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ging vanacht/vanmorgen om half 5 naar bed, zolang had ik achter de pc en dat apparaatje gezeten. Dus doorgezet tot ik groen en geel was. ;)

Mijn buurvrouw gaat een boek schrijven "Arduino for ULTRAdummies)

can I help you? ... Yes, the biggest heatsink u have please.
Lambiek

Special Member

Was maar een geintje. Maar ik heb het al eerder gezegd, als je nu stopt begin je er waarschijnlijk nooit meer aan. En dat is toch zonde, of het moet helemaal je ding niet zijn. Dat kan ook natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Op 1 juli 2019 16:44:57 schreef 2-linkerhandje:
ging vanacht/vanmorgen om half 5 naar bed, zolang had ik achter de pc en dat apparaatje gezeten. Dus doorgezet tot ik groen en geel was. ;)

Well sir, there's your problem! Als ik om 4:30 nog aan de elektronica zit gaat er ook van alles mis. Facepalm paradise! Als ik jou was zou ik gewoon bij ome Ali een batch van die goedkope Arduino Nano's kopen en de tijd dat het kost om het hier te krijgen besteden aan iets anders (iets met zon en pils) zodat je er tegen die tijd weer met een frisse blik naar kan kijken.

Op 1 juli 2019 15:55:10 schreef Sine:
[...]

FTDI? Daar zit al jaren een ATMega16U2 op die usb/ttl doet.

Da's ook ff opletten als je bij 'de Chinees' koopt, de elcheapo's hebben inderdaad een 340 aan boord, de (schokkende halve euro) duurdere bordjes de 16U2

Nooit geweten dat ze inmiddels een Atmega16u2 gebruiken, op zich wel logisch als die dingen inmiddels minder kosten dan een FTDI chip. Ik kocht altijd die goedkope Chinese en geen echte problemen mee gehad, ik zie niet echt een reden die af te raden.

Op 1 juli 2019 16:44:57 schreef 2-linkerhandje:
ging vanacht/vanmorgen om half 5 naar bed, zolang had ik achter de pc en dat apparaatje gezeten.

Da's dus niet slim. Op tijd stoppen als je de oplossing niet meer ziet. Morgen ziet alles er anders uit. Op die manier raak je ook niet zo gefrustreerd zoals je nu wel bent. Kan gebeuren, nooit meer doen.

Als je nou je probleem eens hier bespreekt, dan kom je misschien wel verder.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
KGE

Golden Member

Nooit geweten dat ze inmiddels een Atmega16u2 gebruiken, op zich wel logisch als die dingen inmiddels minder kosten dan een FTDI chip. Ik kocht altijd die goedkope Chinese en geen echte problemen mee gehad, ik zie niet echt een reden die af te raden.

Het enorm handige aan de 16u2 is dat je de gewone TX en RX helemaal vrij hebt voor andere communicatie dingen. Debuggen gaat ook makkelijker dan. Dus twee UARTs voor de prijs van 1 (en een beetje).