Stekkerblok in stekkerblok.

Er zijn "geruchten" dat stekkerblok in stekkerblok beter niet kan. Is daar een echte richtlijn voor? Mag het 1 niveau diep, maar niet twee?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Als je de maximale stroom, maximale kabellengtes enz enz in de gaten houd zie ik er niet echt een probleem in. Ik denk niet dat er veel over te vinden is in normen. In richtlijnen als de Europese richtlijnen staat er niks over.
Het is ook niet erg om het gezonde verstand een keer te laten beslissen. Daar moet jij goed toe in staat zijn dunkt me.

Op 1 juli 2019 10:44:11 schreef rew: Mag het 1 niveau diep, maar niet twee?

Simpel: één of twee zal niet zo'n punt zijn. Als je er 100 achter elkaar legt lijkt me dat een recept voor problemen. Dus daar tussenin zit het juiste antwoord. :-)

Met gezond verstand (en misschien wat achtergrondkennis) ben je volgens mij prima instaat om te beredeneren wanneer het genoeg is geweest.

Denk dat het "gerucht" vooral helpt om de "simpele consument" een beetje op te laten passen. Zeker met die goedkope doosjes van de action oid zie ik het wel fout gaan als je het halve huis gaan doorverbinden op die manier.

Zeker relatief dunne kabels (0.75 of 1mm2 komt gewoon voor) en/of slappe contacten kun je een hoop potentiele ellende op de hals halen voordat een automaat ingrijpt.

edit:
Denk dat ze bewust geen richtlijn hebben gedaan. Daarbinnen kun je nog steeds een hoop fout doen.

Ook 1 goedkope stekkerdoos met zware verbruikers en misschien een suboptimale omgeving (vette afzetting in de keuken bijvoorbeeld) kan al te veel zijn.

Is een beetje hetzelfde als het je-moet-de-haspel-uitrollen gerucht. Het is inderdaad een issue dat een opgerolde haspel met zware verbruiker afgerold dient te worden ivm opwarming. Maar als ik amper een verbruiker heb, ga ik de moeite niet doen.

[Bericht gewijzigd door timberleek op maandag 1 juli 2019 11:40:06 (14%)

mvdk

Golden Member

Zorgen dat er voldoende wcd's (stopcontacten) overal zijn. Vroeger stond daarover iets in de nen1010, met de toevoeging dat die bepaling diende om het gebruik van verlengsnoeren te voorkomen.
Meen dat dat artikel in de nen1010 voorschreef 1 wcd per 5 vierkante meter.
Ooit met een van de laatste installatie inspecteurs bij ons bedrijf staan bijkletsen, die had kopzorgen dat bouwers altijd onder dat regeltje probeerden uit te komen.

Arco

Special Member

Steek in ieder geval de zwaarste verbruikers altijd in de eerste doos...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ligt een beetje aan het vermogen wat je er af haalt, één wcd mag je met 16A belasten, "normaal gesproken" als je via die wcd nu een paar stekkerdozen gaat doorlussen en je gaat daar grootverbruikers op aansluiten, kun je op je vingers natellen dat zoiets mis gaat.

Dus gewoon je gezonde verstand gebruiken. En dat kun jij best wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Je moet het maar nodig hebben. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zit hier met een technisch minder-geschoolde gast in dit "hok". Terwijl ik er niet was is er een "controle" van de elektra geweest en die kwam met dat onze stekkerdozen constructie niet goed was. Wat er dan precies niet goed was is lastig om te achterhalen. Of ik ineens aan formele regels moet gaan voldoen of dat "gezond verstand" prima is, dat weet ik niet. Ik zou verwachten dat ik een brief krijg. Ik heb (weken later) nog niets gehad.

Ik zit hier 40m van de stoppenkast vandaan. Ik kan aannemen dat er tot aan het stopcontact hier 2.5mm2 ligt. Of het dan 40 of 50m is dat weet ik niet.

ALs ik dan "kortsluitstroom" moet gaan berekenen, als ik zou weten wat ik voor contactweerstand ik voor een eurostekker moet nemen.

Nu ineens komt mijn collega met: "het zou goed zijn als we verlengdozen kopen die 2.5mm draad hebben. Dat helpt mij niet. Nu weet ik bij god niet meer of er formele regels zijn waar ie van wil dat ik er aan ga voldoen of dat "mwah, ik denk dat het wel los loopt" ook goed is. .

En "gezond verstand" is bij mij ook: ik heb totaal 15W op een 1mm2 verlengdoosje zitten, dat moet gaan. Maar kennelijk is er commentaar gekomen van iemand die er verstand van heeft.

Ik heb hier nu de laatste verlengdoos er uit gehaald en geconstateerd dat die 1mm2 draad heeft. Als ik de overige ook op 1mm2 inschat, en even er van uitga dat er drie achter mekaar zitten, dan zit ik op 2x3*1.5 = 9 meter a 16 mOhm per meter. Totaal afgerond 200mOhm. Tel dat op bij de 80 meter 2.5mm2 en ik zit op 750mOhm. Dan zit ik met ongeveer 300A kortsluitstroom: Dat zou bij een directe kortsluiting de 16A stop toch wel moeten triggeren. Doe nog eens een paar keer 100mOhm contactweerstand er bij en... Nog steeds gaat de stop er onmiddelijk uit en zie ik geen probleem. Gezond verstand zegt: er is geen probleem.

De situatie hier is dat er best veel lichte verbruikers zijn. Een 80W soldeerstation een 5W lamp een 5W fannetje dat soort dingen.

Dan misschien een PC... 100W. Twee monitoren? 150W. Tja. M'n dikke labvoeding die kan 600W. Dat gebruik ik zelden, maar die zit dan ook zoals gesuggereerd in de eerste stekkerdoos.

Kortom: Ik ben op zoek naar wat voor regels die gast gebruikt kan hebben om te constateren dat wat ik hier heb niet goed is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij grote evenementen waar ook veel journalisten zijn, worden zg persruimtes ingericht.
Lange rijen met tafels waar de journalist zijn telefoon en laptop kan opladen. Ze krijgen ook een lan aansluiting, wifi en toegang tot een van de netwerk printers.

Op deze tafels worden de verdeeldoosjes tot wel 5 tot 10 x door gestoken.
Er wordt uitgegaan dat een gebruiker max 200W gebruikt. Dan zit je met 10x 200W nog altijd binnen de grenzen van de verdeelslofjes.
Als de journalist bij zijn aanvraag meer opgeeft, krijgt ie een eigen tafel.

GJ_

Moderator

Op 1 juli 2019 12:18:32 schreef rew:...wat voor regels die gast gebruikt kan hebben om te constateren dat wat ik hier heb niet goed is....

Ik denk dat ie die uit z'n duim zuigt. Ik heb al vaker woorden gehad met "keurmeesters" die allerlei zelfbedachte regels hanteerden. De bekendste is de aangegoten stekker op apparaten bij NEN3140 keuringen. Er bestaat geen enkele norm die dit verplicht stelt en toch blijf je dit soort gezwam door "deskundige controleurs" tegenkomen.

En even afspreken dat er geen rare controles meer worden toegelaten als je er niet bent of er niet om gevraagd hebt.

Op 1 juli 2019 12:18:32 schreef rew:
Ik zit hier met een technisch minder-geschoolde gast in dit "hok". Terwijl ik er niet was is er een "controle" van de elektra geweest en die kwam met dat onze stekkerdozen constructie niet goed was. Wat er dan precies niet goed was is lastig om te achterhalen. Of ik ineens aan formele regels moet gaan voldoen of dat "gezond verstand" prima is, dat weet ik niet. Ik zou verwachten dat ik een brief krijg. Ik heb (weken later) nog niets gehad.

Kortom: Ik ben op zoek naar wat voor regels die gast gebruikt kan hebben om te constateren dat wat ik hier heb niet goed is....

Je zou eerst het officiële rapport kunnen opvragen.

mvdk

Golden Member

Je hebt kennelijk te weinig wandcontactdozen. (Ik schrijf het woord maar even voluit). Het moet gewoon niet nodig zijn dat je verlengsnoeren moet gebruiken. Laat dat facilitaire bedrijf de boel op orde brengen.

Edit: hetzelfde geld voor verlichting. Een architect kan een heel leuk gebouw ontwerpen, zonder de gebruikers te raadplegen. Als ze dan verlichting gaan inbouwen, ook alweer zonder de gebruikers te raadplegen, gaat 't fout. Dan worden er extra extra werklampjes bijgefrot. Meestal komt dat omdat er vals licht van buiten komt, van die kleine rotraampjes waar niet genoeg, maar wel "stoor"licht door binnen komt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 1 juli 2019 12:44:40 (50%)

Anoniem

Het kan ook aanvullende policy vanuit het bedrijf zijn, hebben wij namelijk ook. Je hebt echter ook stekkerbakken met aan beide kopse kanten een connecter, die zijn gemaakt om door te lussen. Dit is binnen ons bedrijf dan ook wel toegestaan.

Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 12:18:32 schreef rew:
En "gezond verstand" is bij mij ook: ik heb totaal 15W op een 1mm2 verlengdoosje zitten, dat moet gaan.

Dat kan ook makkelijk natuurlijk.

Maar kennelijk is er commentaar gekomen van iemand die er verstand van heeft.

Waar heeft hij verstand van? niet van dit blijkbaar.
Een stekkerdoos is geen onderdeel van je elektrische installatie, die dingen kun en mag je gewoon gebruiken.

Ik heb hier nu de laatste verlengdoos er uit gehaald en geconstateerd dat die 1mm2 draad heeft.

Dat heb je vaak met die bouwmarkt dingen, maar als je de wat duurdere koopt, die hebben allemaal een 2.5mm2 kabel met aangegoten stekker.

Kortom: Ik ben op zoek naar wat voor regels die gast gebruikt kan hebben om te constateren dat wat ik hier heb niet goed is....

Die zijn er volgens mij niet, dus ik ben ook benieuwt.

En nog eens wat, als je een lab tafel koopt daar zit vaak een goot op met meerdere wcd's voor al je meet apparatuur en daar zit ook een kabel aan met een aangegoten stekker. Dat mag dan zeker ook niet.

Op 1 juli 2019 12:40:04 schreef mvdk:
Je hebt kennelijk te weinig wandcontactdozen. (Ik schrijf het woord maar even voluit). Het moet gewoon niet nodig zijn dat je verlengsnoeren moet gebruiken. Laat dat facilitaire bedrijf de boel op orde brengen.

Kom op zeg. Als je een ruimte huurt "maar misschien is het eigendom, dat weet ik niet" die als een soort lab gebruikt gaat worden heb je altijd te weinig wcd's. En da ga je dit soort dingen gebruiken om meer wcd's te krijgen. En als je daar vanaf wil zal de installatie aangepast moeten worden, Maar als ik zo lees wat REW gebruikt, valt dat reuze mee.

Ik ben het helemaal met GJ eens, die gasten verzinnen het waar je bij staat.

@REW,
En waarom kwamen ze controleren?, was dat voor de brandverzekering soms. En zo niet dan zijn ze misschien door iemand getipt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Bij "ons" mag het ook niet, stekkerblok in stekkerblok is verboten.

Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 14:47:14 schreef Sine:
Bij "ons" mag het ook niet, stekkerblok in stekkerblok is verboten.

Stel dat je bijv. drie vrije wcd's hebt en je gebruikt iedere wcd voor een stekkerblok, mag dat ook niet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Natuurlijk, dat mag wel. Ook een stekkerblok van 12 is geen probleem.

Maar je mag ze niet in elkaar pluggen. Dat is weer een algemene regel om af te dekken dat men niet complete haspels van 30 meter in elkaar gaat pluggen.
Voor een paar doosjes op kantoor is dat eigenlijk onzin.

Nog zo'n regel is dat bij gevaarlijke situaties de airco's uit moeten.
Voor een split unit is dat compleet zinloos, want die haalt geen lucht van buiten.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 1 juli 2019 15:06:08 (22%)

Lambiek

Special Member

Ja, voor een lab omgeving heb je altijd te weinig wcd's, dus dan moet je wat. Ik heb hier een goot gemaakt met 5 dubbele wcd's, wordt gewoon uit één enkele wcd gevoed met een nootschakelaar er tussen. Het hele spul gaat trouwens uit als ik niet bezig ben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 1 juli 2019 14:47:14 schreef Sine:
Bij "ons" mag het ook niet...

Binnen je eigen bedrijf mag je verbieden wat je wil. Ook onderling kun je afspraken maken, dan heet het een norm. Maar iemand kan je dit soort dingen nooit opleggen.

Lambiek

Special Member

Zal wel een bedrijfspolicy wezen denk. Maar verbieden van buiten af kan ik me niet voorstellen. Ik kan het nergens vinden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Interessant, ik ben het ook weleens tegen gekomen met een groep buurtvoorlichters die het afrieden in verband met brandgevaar. Ik vroeg toen ook waarom dat een probleem zou zijn, maar een echt antwoord heb ik nooit gekregen. Het enige wat ik kan bedenken is dat je meerdere potentiële 'points of failure' hebt, maar dat zou betekenen dat een enkele stekkerverbinding al een serieus risico vormt.

Overigens mag je door een Schuko 16A halen, maar mijn idee is dat dit voor de meeste exemplaren eigenlijk wel wat veel is. Soms is het gewoon slecht fabrikaat overigens, deze draad zat gewoon niet vast maar was gewoon tussen de strip en een plastic pin geklemd:

https://farm6.staticflickr.com/5621/20328001498_c82078d3c8_m.jpg

Met alle kleine apparaatjes die er door mijn huis slingeren is het spijtig dat er zo weinig wandcontactdozen zijn. Wie had dat ooit gedacht? Zonder stekkerdozen kom je tegenwoordig nergens meer.

bprosman

Golden Member

Op deze tafels worden de verdeeldoosjes tot wel 5 tot 10 x door gestoken.
Er wordt uitgegaan dat een gebruiker max 200W gebruikt. Dan zit je met 10x 200W nog altijd binnen de grenzen van de verdeelslofjes.
Als de journalist bij zijn aanvraag meer opgeeft, krijgt ie een eigen tafel.

Bij evenementen ingericht door professionele bedrijven zijn die kabels toch wel minimaal 3x2.5mm2, maar daar heb ik het qua spanningsval ook wel verkeerd zien gaan. Een cameraman zet zijn camera aan en de halve zaal valt uit omdat de spanningsval te groot werd (geen overbelasting).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 15:23:25 schreef Kruimel:
Overigens mag je door een Schuko 16A halen, maar mijn idee is dat dit voor de meeste exemplaren eigenlijk wel wat veel is.

Ja, precies. Echt degelijk zijn die dingen niet. Maar er zijn ook hele goede met gewoon 2.5mm2 eraan, maar die zijn aardig aan de prijs.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
TinusTech

Golden Member

Aantal is minder belangrijk als kwaliteit en gezond verstand. Heb ooit eens een winkel in de binnenstad van mijn geboortestad van brand gered. Daar was de stroom uitgevallen door een oververhit stekkerblok in een keukenkastje. Een bouwmarktkwaliteit stekkerblok met daarin een geforceerd verkeerd dubbelgevouwen contactlipje, gecombineerd met drie stevige verbruikers. Een close-inboiler, een waterkoker (1900 watt) en een magnetron. 'Ja het rook de laatste tijd soms wel wat vreemd'.