ader hulzen

fred101

Golden Member

Als je een 230V WCD stekker met schroefterminals hebt, moet daar dan gewoon gestript draad in of moet je aderhulzen gebruiken ?

In schroefterminals moeten zover ik weet aderhulzen maar in een stekker is meestal verrekte weinig ruimte daarvoor.

Niet dat ik hier veel mee te maken heb maar ik was gewoon benieuwd omdat ik nu een meet apparaat heb waar een niet originele stekker aanzit en een van de aansluitingen nog al verfomfaaid was(en de helft van zijn aders miste) Het is een PAT tester dus er kan bij een functie test aardig wat stroom lopen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 16:20:33 schreef fred101:
Als je een 230V WCD stekker met schroefterminals hebt, moet daar dan gewoon gestript draad in of moet je aderhulzen gebruiken ?

Ik weet niet of het moet, maar ik doe het altijd wel. Het staat netter en zit ook beter, maar dat is mijn mening. Een ander kan daar weer anders over denken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je deze gebruikt dan nemen ze toch geen extra ruimte in? Bij alles met schroefterminals is het beter om ze te gebruiken, omdat je anders koperdraden afbreekt met vastschroeven

fred101

Golden Member

Bedankt, ik heb hier eigenlijk nooit mee te maken dus die heb ik ook niet liggen, maar de eigenaar van het ding waarschijnlijk wel (daarom twijfelde ik of het gebruikelijk was, ik zou verwachten dat hij ze dan zelf wel gebruikt zou hebben) Ik zal hem in ieder geval vertellen dat hij dat beter kan veranderen. (ze kosten waarschijnlijk 3x niks maar er zijn vast tig maten en ik heb ook geen tang ervoor. Dit is de eerste keer in 5 jaar dat ik er tegen aan loop.

Voor nu zit het in ieder geval beter dan het was en weet ik zeker dat daar de fout niet zit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"Moeten" is een woord waar ik (als trouwe ex-68'er) moeite mee heb, je zou hoogstens kunnen vragen "zijn ze verplicht?" maar het antwoord daarop gaat afhangen van de locatie (BE? NL? Timboektoe?) en van de toepassing; geen eenduidig antwoord mogelijk.

Voor mij zijn aderhulzen (sic!) overbodig bij massief draad, zoals gebruikelijk in huisinstallaties, maar aangewezen voor gevlochten draad, zoals in auto's en andere mobiele omgevingen gebruikt wordt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 16:41:03 schreef fred101:
..., ik zou verwachten dat hij ze dan zelf wel gebruikt zou hebben

Het is vaak ook gemakzucht, doe het wel even zonder.

Op 1 juli 2019 16:42:27 schreef big_fat_mama:
Voor mij zijn aderhulzen (sic!) overbodig bij massief draad, zoals gebruikelijk in huisinstallaties, maar aangewezen voor gevlochten draad, zoals in auto's en andere mobiele omgevingen gebruikt wordt.

Ze zijn ook voor soepele draad natuurlijk, niet voor draad met een harde kern.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Adereindhulsjes op massief zijn niet gewoon overbodig maar gewoon heel erg fout. Maar het ging om een stekker aan een apparaat en daar zit uiteraard nooit massief aan.

Lambiek

Special Member

In België misschien wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Op 1 juli 2019 16:26:22 schreef Red_Arrow:
Als je deze gebruikt dan nemen ze toch geen extra ruimte in? Bij alles met schroefterminals is het beter om ze te gebruiken, omdat je anders koperdraden afbreekt met vastschroeven
[bijlage]

Dan draai je ze te vast als de koperen aders afbreken. In principe kan alles kapot als het aandraaimoment te heftig is.
In diverse takken van de industrie worden draaimomentsleutels/schroevendraaiers voorgeschreven. https://www.reichelt.nl/Draaimoment-schroevendraaier/2/index.html?ACTI…
Voor amateurgebruik zullen dat iets te hoge investeringen zijn en is een adereindhulsje een makkelijke oplossing tegen kapot draaien...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 1 juli 2019 17:09:18 (10%)

Je kan de aderhulzen kopen bij o.a. de Hornbach.

Jacques van Montfort
Sine

Moderator

Onder een gewone schroefklem (zoals een standaard kroonsteen) zou ik altijd een hulsje gebruiken.

Bij kooiklemmen wordt het al wat minder spannend, maar ook daar gebruik ik ze.

fatbeard

Honourable Member

Je kan de aderhulzen kopen bij o.a. de Hornbach.

Of Baco, of Conrad, of Farnell, of d'een-of-and're chinees.
Kosten niet de wereld, en voor incidenteel gebruik is een chinese tang ook goed genoeg....

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Alle kabels heeft ook adereindhulzen en kabelschoentjes.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 17:01:21 schreef fatbeard:
..., en voor incidenteel gebruik is een chinese tang ook goed genoeg....

Daar denk ik toch anders over, ik gebruik liever een degelijke krimptang.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik heb een keer iemand drie dagen werk aan een nieuwe machine opnieuw zien doen omdat ie zo'n goedkope tang gebruikt had. Die mocht alles loshalen, opnieuw strippen en met een fatsoenlijke tang persen.
Met een goedkope tang heb je weinig garantie op een goede persing, dan kun je beter niks doen.

Lambiek

Special Member

Ja, precies. Ken jij die tangen ook GJ waar je drie of vier van die puntjes mee in een adereindhuls zet? Wat een waardeloze troep is dat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als je zo'n tang aan moet schaffen voor 2 hulsjes, dan koop je toch gewoon een aangegoten stekker en vervang je de snoer en al

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Moeten..
Je moet een deugdelijke verbinding maken. Ik weet het, het is een ruim begrip.
Tot en met 6 qmm:
Voor massieve draad gebruik je nooit adereindhulzen, al dan niet geisoleerd, of kabelschoenen.
Bij soepele draad is het even wat anders, daar is het afhankelijk van de klemuitvoering.
Je kunt het zelf vaak al beoordelen, als er een paar haartjes van je soepele kern naast de schroef oid komen, dan moet je adereindhulzen of kabelschoenen toepassen. Is de klemverninding geschikt voor soepel draad dan hoef je geen adereindhulzen te gebruiken.
Bij insteekverbindingen (veerklem) is het beter GEEN adereindhuls toe te passen.
Bij toepassing van dubbele draad op een insteekverbinding (veerklem) moet je wel een TWIN-adereindhuls toepassen.
Vaak kun je in de technische doc van de aansluiting de benodigde informatie vinden.
Dat geld natuurlijk allen voor industriele apparatuur, of het er bij de gammel of praxnix er allemaal bij staat betwijfel ik.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
fred101

Golden Member

Ging hier om soepel draad aan een G&M PAT tester, (anders had ik het niet over aders gehad ;) ).

Het is een vrij zwaar uitgevoerde stekker, ziet er niet uit als een goedkope Chinees. Maar de schroefjes draaien gelijk op de draad. Er zit niet zo'n beschermplaatje tussen schroef en draad dus je draait altijd wel wat aders aan gort lijkt me. (het sluit wel redelijk af, je ziet soms schroefjes waar meer ruimte naast dan onder de schroef is)
Het zit nu best goed denk ik maar ik zal het bij de eigenaar zelf neerleggen. Als je met dit soort apparaten werkt mag ik verwachten dat je beter weet hoe het met richtlijnen etc zit dan ik)

Ik bedoelde met "moet" eigenlijk "is het niet beter ? "
Ik was even vergeten dat het in deze tak van electro-sport nog al gevoelig ligt waar het aan komt op richtlijn/voorschriften/adviezen/aanbevelingen/wetten/regelgeving* en etc. >:)

*doorstrepen als niet van toepassing want ik weet de juiste termen/woorden/omschrijving/beschrijving* niet.
*doorstrepen als niet van toepassing....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Als de draden rechtstreeks onder het schroefkopje komen heb je ook niks aan een hulsje, dan kun je beter een oogje er aan persen. Of een betere stekker kopen natuurlijk.

Op 1 juli 2019 17:16:15 schreef GJ_:
Ik heb een keer iemand drie dagen werk aan een nieuwe machine opnieuw zien doen omdat ie zo'n goedkope tang gebruikt had.

Ik heb een paar Polen gezien die het "zachtjes met een zijkniptang" deden... Toen ik naar de baas ging, had ik het gedaan. Een paar weken later ontslag genomen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Op 1 juli 2019 19:09:58 schreef GJ_:
Als de draden rechtstreeks onder het schroefkopje komen heb je ook niks aan een hulsje, dan kun je beter een oogje er aan persen. Of een betere stekker kopen natuurlijk.

GJ, ik weet wat je bedoeld maar deze stekker is dat niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 19:41:49 schreef SparkyGSX:
Ik heb een paar Polen gezien die het "zachtjes met een zijkniptang" deden...

Geen plus Polen dus. :)

Dat heb ik ze ook wel eens bij AMP oogjes en schuifjes zien doen en dan vonden ze het gek dat de zaak los ging zitten of afbrak. En dat waren geen Polen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij een gering aantal en geen tang beschikbaar hebbende, is de soldeerbout een alternatief voor hulsjes. En op deze manier kun je bij gebrek aan wat beters, ook nog een gesloten 'oogje' maken.
Overigens, een goede tang kenmerkt zich o.a. door gelijktijdig, van vier zijden te knijpen. Als er dan na voltooiing nog a.h.w. een heel klein 'pluimpje' aan het uiteinde uitsteekt, weet je zeker dat het hulsje er niet meer gemakkelijk vanaf gaat.

Op 2 juli 2019 11:54:51 schreef herbert116:
is de soldeerbout een alternatief voor hulsjes.

Dat is dus beslist niet de manier... Als je wilt dat iets los komt te zitten gedurende de tijd dan moet je dat doen.

[Bericht gewijzigd door Antoine op dinsdag 2 juli 2019 12:11:27 (27%)