Frequentieregeling 220 V motor zelfbouwen of kopen ?

Beste bezoekers van het forum,
Als hobbyist zoek ik de zelfbouw compost trommelzeef met de éénfasige ac 230 V condensator motor van 1,2 KW te laten draaien.
Het toerental is echter veel te hoog.
Ik heb het internet af geschuimd met de hulp van mister Google. Op het forum van Circuits online heb ik vrijwel alle aanverwanten topics gelezen.
Mijn conclusie is dat een eenvoudige frequentieregelaar een oplossing zou kunnen zijn.
Dilemma om de kostprijs in bedwang te houden : Zelf bouwen of kopen ?
1) Zelf bouwen : Ik heb het artikel van Mr Lambiek (Toerental regelingen vr 230V motoren 2017) gelezen en de schakeling van Mr Vreuls (Motorregeling 12V) bestudeerd maar om zelf de bouw van de frequentieregelaar (die voldoet aan de wensen) aan te vatten is mij nog onduidelijk.
2) Kopen : bij conrad : modellen onder de € 150,- van Siemens staat binnenkort beschikbaar (?).
Weinig concrete informatie gevonden op de sites van de verdelers en bijna geen prijzen voor de eindgebruiker. Via “beslist.be” ben ik op een product gekomen (frequentie regelaar VFD omvormer 2,2 KW) € 129,99 + € 2,95 verzendkosten. Leverancier een Chinese e-shop : Grandado.com.
Voor zover ik, een leek in deze materie, kan oordelen ziet het een goed product uit aan een redelijke prijs.
Vraag aan de kenners :
1) zou deze frequentieregelaar voldoen aan de gestelde eisen ?
2) Is er een alternatief (europees) product te koop in de zelfde prijsklasse met dezelfde eigenschappen.
Graag een reactie van een kenner om zo gauw mogelijk de compost zeef trommel aan het werk te kunnen zetten.

Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 17:22:09 schreef John30:
Als hobbyist zoek ik de zelfbouw compost trommelzeef met de éénfasige ac 230 V condensator motor van 1,2 KW te laten draaien.
Het toerental is echter veel te hoog.

Waarom neem je niet een drie fase motor met een 1 naar 3 fase frequentieregelaar. Of je moet zelf iets willen bouwen, maar is de kennis daarvoor toereikend? Je kunt er ook nog voor kiezen om er een vertraging tussen te zetten, dan wordt het puur mechanisch.

1) Zelf bouwen : Ik heb het artikel van Mr Lambiek (Toerental regelingen vr 230V motoren 2017) gelezen en de schakeling van Mr Vreuls (Motorregeling 12V) bestudeerd maar om zelf de bouw van de frequentieregelaar (die voldoet aan de wensen) aan te vatten is mij nog onduidelijk.

Wat is daar onduidelijk aan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tandwielkastje of snaar-tandriem overbrenging niet beter? Of moet het regelbaar zijn?

Ik snap best dat je met die 2 artikelen nog niet genoeg hebt om een frequentieregelaar te kunnen bouwen, dat is ook nog wel iets ingewikkelder dan dat. Fase-aansnijding is m.i. gewoon fundamenteel een slecht idee met asynchrone motoren.

Toevallig laatste op het werk: een collega had een enkelfase pomp die veel te hard liep, en hij had hem eigenlijk maar een half uur nodig. Op goed geluk hebben we een oude frequentieregelaar (enkelfase ingang) uit een oude opstelling getrokken, motor eraan (hoofdwikkeling op twee fases, hulpwikkeling op de 3de), en dat loopt als een trein. Wordt niet warmer dan normaal, alleen bij hele lage toerentallen omdat de ingebouwde ventilator dan niet meer genoeg doet.

Hoe dommer de regelaar, des te beter; V/f control, niets luxer dan dat.

@TS: ik zou een oude frequentieregelaar van marktplaats halen of zo, maar dan wel een exemplaar dat wat zwaarder is dan 1.2kW, want met een enkelfase motor ga je hem wat scheef belasten.

Met een tandriem o.i.d. kun je het toerental ook omlaag krijgen, en daar krijg je een groter koppel voor terug; met een frequentieregelaar niet!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Het toerental is echter veel te hoog.

Dan is een elektronische oplossing waarschijnlijk inderdaad niet de beste.
En even een VFD maken komt toch net wat meer bij kijken, dat is zo'n typisch dingetje onder de noemer "als je hier moet komen vragen hoe, dan kun je er beter niet aan beginnen"

benleentje

Golden Member

Een frequentieregeling neem je eigenlijk enkel omdat je continu variabel instelbaar toerental nodig hebt. En niet om de regelaar maar 1 keer in te stellen omdat je gewoon een verkeerde motor hebt.

Als je enkel een lagere toerental wilt dan heb je nu een verkeerde motor is het dan niet handiger een naar een geschikte motor te zoeken? Een losse motor is nu denk ik niet zo moeilijk te vinden of eventueel een motor met aangebouwde reductie.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dank aan allen die een reactie hebben geschreven en de goede raad.
Om een driefasige motor te laten draaien is het wel nodig om een 4 adrige kabel te leggen van het schakelbord tot aan de motor.
De motor is een afdankertje van de boer uit een naburige gemeente. De trommelzeef is namelijk voor 60 % gebouwd met recuperatie materiaal.
Ik ben iets handiger met elektronica dan met de mechanica. Een reductiekast uitkiezen en monteren is helemaal niet mijn ding.
Ik zal de raad van Sine volgen en een frequentieregelaar kopen.
Gezien ik geen bezwaren ten opzichte van het aanbod van Grandado (via beslist.be) heb gelezen noch een (europees) alternatief heb gevonden zal ik de VFD omvormer 2,2KW bestellen bij beslist.be.
Indien het niet zou werken is het terug naar af en mijn geld nutteloos verdwenen.

Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2019 18:11:10 schreef SparkyGSX:
Fase-aansnijding is m.i. gewoon fundamenteel een slecht idee met asynchrone motoren.

In sommige gevallen is daar niets mis mee, denk aan de stalventilatoren, die worden allemaal op deze manier geregeld. Kleine pompjes gaat ook prima.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 juli 2019 10:26:37 schreef John30:
zal ik de VFD omvormer 2,2KW bestellen bij beslist.be.

VFD's kunnen 3-fase motoren laten draaien op een variabele frequentie.

Volgens mij...

Op 1 juli 2019 17:22:09 schreef John30:
éénfasige ac 230 V condensator motor van 1,2 KW te laten draaien.

... heb jij vooralsnog een 1 fase motor, dus die VFD gaat niet helpen....

En... Met een VFD kan je de motor iets langzamer of iets sneller laten draaien maar niet veel. Tuurlijk bij het opstarten kan ie vanaf nul beginnen, maar de "continue" draaisnelheden moet je rond de 40-140% van de normale snelheid zien.

Als jij dan zegt:

Op 1 juli 2019 17:22:09 schreef John30:
Het toerental is echter veel te hoog.

dan weet ik niet of die 40% binnen de range valt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

10Hz (20%) kan ook nog wel, mits je externe koeling voorziet, maar dan kom je zo langzamerhand in het gebied wat je eigenlijk alleen closed-loop nog fatsoenlijk kunt doen; bij het nominale koppel is de slip gewoonlijk 4-5% van het nominale toerental, en dat wordt dus ook de koppel afhankelijke variatie in het toerental.

Als het verschil zo groot is, ben in echt beter af met een andere motor, en/of een reductie.

Wat is het nominale toerental van je huidige motor, welk toerental zou je ongeveer willen halen, en heb je enig idee van het benodigde koppel?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 2 juli 2019 12:15:30 (27%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je kan hem met een relatief simpele schakeling op 1/3 of 1/5 van het toerental laten draaien:
http://www.elepal.fi/antennit/moottori/conv1to3.html

Ik zou een 3-fase motor kopen. Als je onder de 20 Hz gaat met vol koppel, is het advies om een geforceerde koelventilator te gebruiken (zodat de motor toch koeling krijgt).

Eventueel kun je een frequentieregelaar van Control Techniques (tegenwoordig Nidec) kopen. De M200 heeft ook nog PLC-functionaliteit on board, zodat je met een smaakje van CoDeSys ook nog kunt programmeren.

http://www.frequentieregelaars.nl/M200-1-fase-230-volt-voeding

Op 2 juli 2019 12:26:32 schreef Corné 12:
Ik zou een 3-fase motor kopen.

Maar met dat advies lees je over het "veel te hoog toerental" van de TS heen. Zolang je niet weet hoeveel "veel te hoog" is, is dat een riskante zaak.

@John30 Je moet je ook realiseren dat als je een 2kW motor op 20% van z'n toerental laat draaien je MAXIMAAL 20% van die 2kW kan gebruiken. Niet iedereen realiseert zich dat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je hebt gelijk. Echter kun je een 3-fase motor in verschillende toerentallen kopen, dus zegt het nog niet alles.

Misschien een raar idee. Kun je niet meteen een (oude) cement molen gebruiken?

Jacques van Montfort
Lambiek

Special Member

Op 2 juli 2019 10:26:37 schreef John30:
Ik ben iets handiger met elektronica dan met de mechanica. Een reductiekast uitkiezen en monteren is helemaal niet mijn ding.

Met een paar poelies en een V-riem kun je veel bereiken, dat kun je toch wel berekenen zeker. Plus dat je koppel nog eens omhoog gaat, ook niet verkeerd. Dus als je, je eind toerental weet moet dat niet moeilijk zijn toch. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik schat het huidig toerental op 3000 toeren per minuut en ik wens dit terug te brengen tot 600 toeren per minuut.
Nog effe nadenken en het voorstel van zonnepaneeltje onderzoeken met het schema van elepal. Als ik het toerental op 1/5 kan brengen kom ik dicht bij het doel. Ik schat de belasting op minder dan 25 % van de nominale belasting.
Heeft iemand een suggestie waar (bij een e-shop) ik de nodige elementen (triac, transistors, weerstanden, capaciteiten, enz. . ) zou kunnen bestellen ?

Lambiek

Special Member

Op 2 juli 2019 17:00:12 schreef John30:
Ik schat het huidig toerental op 3000 toeren per minuut en ik wens dit terug te brengen tot 600 toeren per minuut.

Dat wordt dan een overbrenging van 5:1, poelie van 20mm naar 100mm.

Heeft iemand een suggestie waar (bij een e-shop) ik de nodige elementen (triac, transistors, weerstanden, capaciteiten, enz. . ) zou kunnen bestellen ?

Er zijn er genoeg: RS, Conrad, Farnell, Reichelt, enz.

En anders kun je hier eens rond neuzen.
https://www.circuitsonline.net/shops

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je hebt nu een motor met 1 poolpaar (3000rpm); als je een motor kunt vinden met 2 poolparen kom je op 1500rpm, en 4 poolparen (minder gangbaar, maar bestaat wel) op 750rpm.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 2 juli 2019 17:00:12 schreef John30:
Ik schat de belasting op minder dan 25 % van de nominale belasting.

In watts? Dan ben je dus van plan om de boel 25% over te belasten. (op 125% van de nominale maximum stroom!)...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 juli 2019 17:00:12 schreef John30:
Ik schat het huidig toerental op 3000 toeren per minuut en ik wens dit terug te brengen tot 600 toeren per minuut.

Wordt niks en is volledig kansloos. Je gebruikt dan een reductor (polies of tandwielbak) of scoort en 8-polige 3-fase motor zodat je op 750 rpm uit komt (-slip, zal ca dan 690 rpm worden).

Een 2- of 4-polige motor met aangebouwde reductor is ook een optie die je wel onder 200-250 euro zou kunnen vinden op de 2-de hands markt. Dit omdat 8 polige motoren best wel een stuk duurder zijn voor zover ik dat in het verleden gezien heb.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 3 juli 2019 23:29:16 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.