Samsung UE46C8700XS: klikkende relais + standby led knippert

Hallo iedereen

Ik ben bezig om een Samsung UE46C8700XS te repareren, overgekocht van iemand waar deze opeens geen beeld meer gaf.

Ik heb al een aantal tests gedaan maar lijk de specifieke fout niet te vinden. In het algemeen denk ik dat het mainboard kapot is.

Wat er gebeurt als ik de tv in het stopcontact steek: Er is nooit beeld, ook geen backlight. de relais klikt aan en het powerboard geeft voor ongeveer 8 seconden uitgangsspanningen naar het mainboard. Daarna klikt de relais uit en vallen de spanningen naar het mainboard weg, enkel de standby spanning blijft correct aanwezig (5V). Een seconde erna klikt de relais weer aan en dit verhaaltje blijft zich herhalen. Tijdens het hele gebeuren knippert de standby led. Het lijkt dus wel alsof de TV ergens op wacht en vervolgens zichzelf uitschakelt om het opstartproces opnieuw te proberen.

Uitgangsspanning naar het mainboard: alles is correct aanwezig, buiten de PS_ON en BL_ON, deze zijn 1V en 0V.

Bij afkoppelen mainboard van powerboard en kortsluiten van de PS_ON en Standby voltage op het powerboard (staat in service manual), komt de backlight mooi op en zijn alle uitgangsspanningen correct. Het klikken stopt ook als ik de mainboard ontkoppel. Hieruit besluit ik dat het powerboard in orde moet zijn.

Ik heb al naar de fout liggen zoeken op het mainboard en dacht aan de EEPROM van de SoC die gefaald had. Ik heb dus al een EEPROM reset gedaan maar dit haalde niks uit. Misschien is er iemand die hier meer kennis van heeft, ik heb al op Google en dit forum gezocht. Ik weet niet zeker als het het mainboard is dat kapot is, alle tips zijn welkom.

Mainboard: BN94-03469A
Powerboard: BN44-00362A

Groetjes

DE c serie is berucht om de uitval met deze klachten, vaak is het de mainprocessor en of videoprocessor die kapotgaat of loskomt op t moederbord. Vervangen of reflowen chips dus. Mijn eerste platte tv reparatie was ook een c type en ik heb het weer doorverkocht omdat de moederborden er niet meer te koop van zijn en bijna nergens ook 2e hands nog te krijgen en dan nog erg duur en gebruikt. Ik dacht het ook te kunnen maken maar helaas dus. JE kan het proberen te reflowen in een magnetron oven op 250 graden acht-of minuten met afdekken van de overige componenten met alufolie voorverwarmen bord met een verfstripper of fohn aan de onderkant ook. Ik heb laatst zo toch succesvol een laptopmoederbord van Acer gerepareerd ook (Zelf per ongeluk even op de microwave stand gehad een halve minuut ofzo ik dacht dat funest zou zijn voor de componenten maar wonderwel genoeg deed t bord helemaal weer goed! Echt waar) Succes!

*hier heb ik geen app voor nodig

Hoi Bart64, we zijn het dus eens dat het probleem bij het moederbord ligt. Dat reflowen had ik ook al wat over gelezen, alleen ben ik bang dat ik dan de plastieken aansluitingen zou smelten, ook met alufolie eromheen. Heb jij hier meer ervaring mee als dit een probleem is?

Verder was ik ook een troubleshooting flowchart aan het aflopen van de service manual (Pagina 64, puntje 4-1-1. No power) en kwam ik er op uit dat IC1008 (ze noemen het IC206 maar deze lijk ik niet te vinden) op pin 8 een waarde had van 5-6V ipv 3,3V. Hier zit dus een fout en de service manual schrijft voor om IC1008 te vervangen. Nu twijfel ik dus om de IC te vervangen of direct te reflowen.

Service manual:
https://drive.google.com/file/d/1bRY4BSZXtESIghDlHfOy7O-hkd7qHMh-/view…

Reflowen moet je ook gericht op het "probleem" onderdeel doen en niet het gehele mainboard.

Zoveel mogelijk papieren stickers en los plastic verwijderen. Als de service manual dit ic aangeeft kan je t proberen te vervangen. ALs de tv niet aangaat aangaat omdat de sb voltage er niet is probeer dan eens met een 3v cel de tv aan te krijgen, door deze spanning er handmatig op te zetten. Als tv aangaat is dit sb ic kapot of rondom en kan je deze vervangen. Pas wel op met reflowen inderdaad , alleen de grote chips vrij laten van alufolie en bord ook van te voren niet te heet natuurlijk ook van onderen goed voorverwarmen dan snel inpakken, alufolie dubbel en dan om de print, snij de ic's vrij van alu folie de twee grote geloof ik. 8-10 minuten in de oven op 250 graden, check de temp eventueel met een oventhermometer zodat je kan zien of de oven heet genoeg is. OOK rustig laten afkoelen voordat je t aansluit.

*hier heb ik geen app voor nodig

DIY reflows met hete lucht of in een oven zijn niet echt aan te raden.
Processen/temperaturen zijn minder gecontroleerd.
Na x aantal weken/maanden terug falen wordt procedure dan soms nog eens herhaald. Faalt sneller... weer herhaald...
Tot het niet meer lukt, dan toch maar reballen.

Wordt voorbereid, gaat op de machine, chip wordt gelift...
Komen er aan paar padjes of sporen mee los.
Operator wordt dan verweten dat hij het stuk heeft gemaakt terwijl de oorzaak waarschijnlijk de ongecontroleerde processen zijn door bv aantasten lijmlagen, delaminatie, componten stuk...
(Wat niet wil zeggen dat het zelfs bij de beste BGA rework operator en/of apparatuur nooit fout gaat... Als Murphy net passeert...)

Reballen is een veel betere vaak lange termijn oplossing.

Bedankt voor deze nuttige info allemaal. Hiermee kan ik al aan de slag, ik ga zien als het mainboard te redden valt! Indien niet ga ik op zoek naar een vervanging.