Kooktoestel op enkelfase groep > 16A

Op 30 juni 2019 19:24:43 schreef KlaasZ:
[...]Ooit waren er erkende installateurs. Die werden erkend door een "hogere macht", gewoonlijk was dat het plaatselijke energiebedrijf. En dat bedrijf had keurders in dienst die de installaties keurden en zo nodig in installateur een vermaning konden geven, en in het ergste geval zijn erkenning konden afnemen. Ongeveer gelijktijdig met de liberalisering van de energiemarkt zijn die keuringen gestopt en werd iedere installateur verantwoordelijk voor zijn eigen controle. Het officiële erkenningensysteem is toen ook afgeschaft.
Later zijn de installateurs zelf in dat gat gesprongen en hebben ze via hun beroepsverenigingen een eigen erkenningensysteem in het leven geroepen. Met andere woorden: ze erkennen elkaar. En dat zegt mij nou niks. Als je als installateur maar braaf je contributie aan de vereniging betaalt hou je vanzelf je erkenning. Maar officieel bestaat de erkende installateur niet meer. En dat jij zegt er velen te kennen verandert daar niks aan. Het is nu: ik installeer, dus ik ben installateur.

Je hebt daar wel gelijk aan iedereen kan zich tegenwoordig alles noemen.
Toch wil ik opmerken dat de meeste netbeheerders wel een link hebben met de organisaties van de installateurs, men staat er niet afwijzend tegenover of participeert of adviseert er in op de achtergrond.
Wat ik persoonlijk wel link vindt is dat iedereen met of zonder kennis zich installatieinspecteur kan noemen en installaties kan gaan keuren op veiligheid, dit kan gevaarlijke situaties opleveren.
Bij een inspectie erkenning door Q-instal waarin tegenwoordig veel instalateurs organisaties verenigd zijn wordt in ieder geval een relevante kennis en opleiding van elektrotechniek gevraagd anders krijg je de erkenning niet ook al zou je de contributie willen betalen.

Sine

Moderator

Op 1 juli 2019 09:33:39 schreef Roetzen:
Dat jij nog geen niet te scheiden nullen hebt gezien wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Het is hier in dit forum al meermalen voorbij gekomen. Zelfs in dit topic met het geval van KlaasZ.

Pics or it didn't happen, ofwel bij een moderne plaat zou het me zwaar verbazen als die mogelijkheid tot splitsing er niet is.

Ze is misschien niet duidelijk, dat kan zomaar eens wel. Ik heb ook al platen gezien waar het mooie 'NL' 2x230 plaatje niet afgebeeld staat, maar waarbij je prima het brugje tussen twee N klemmen kunt wippen.

Dat men daarbij niet verder kijkt (of nadenkt) dan het papiertje lang is kan ik niets aan doen. Knoeiers zullen knoeien.

Op 1 juli 2019 20:08:19 schreef ohm pi: Wat zijn de voordelen van een kookgroep tov een 3-fase groep?

In sommige gevallen heb je gewoon geen 3 fasen beschikbaar, dan moet er een nieuwe kabel richting woonhuis om een touwtje met wat meer draden er in te trekken.
Daarnaast zul je bij veel mensen op weerstand stuiten om 300 euro uit te geven (en belangrijk meer als de groepenkast ingrijpend veranderd moet worden) om er een drie fasen aansluiting van te maken.

En wat je zegt, het zit op plaatsen al 40 jaar, het werkt ook gewoon. Toegegeven het is niet de mooiste oplossing, maar het is goedkoop en werkt.
En daar gaan we weer: mits met verstand aangesloten.

Op 1 juli 2019 20:08:19 schreef ohm pi:
Waarom zou je kooktoestellen zonder scheidbare nul in Nederland moeten verbieden?

Sommigen vinden dat ze niet geschikt zijn voor de NL markt:

Op 30 juni 2019 21:13:07 schreef Sine:
Dat probleem van die kooktoestellen ligt dan weer bij de keukenboeren, als een plaat niet geschikt is voor NL dan verkoop hem hier dan ook niet.

Er zijn genoeg 3-fase huishoudens waar deze kooktoestellen prima geschikt voor zijn.

Ze zijn ook geschikt icm de door mij voorgestelde enkelfase 25A groep.

Maar dus niet geschikt voor een 2x16A enkelfase kookgroep. Jammer voor de 2x16A enkelfase kookgroep zeg ik dan.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Met alles wat er voor ons ligt, zoals opladen van auto's, warmtepompen enzomeer, is het maar de vraag of dat allemaal kan op een eenfase aansluiting van 35Amp smeltzekering of 40Amp automaat. Mogelijk gaan er meer en meer 3x25Amp aansluitingen gemaakt worden. No way dat de netbeheerders 3x35 gaan aanbieden voor hetzelfde vastrecht/capaciteitsvergoeding als 3x25. Waar blijf je dan met je selectiviteit met je kookplaat aansluiting op 25?
Als ik zo af en toe de onderbuik geluiden hier en op andere plekken hoor over dat extra geld wat je moet gaan betalen voor 3x35, ik denk dat bijna iedereen het toch met die 3x25 gaat proberen. Een collega van me heeft zo'n warmtepomp huis, die denkt er niet over om zwaarder te gaan dan die 3x25.
Hoe gaat die uitdaging opgelost worden?

Op 1 juli 2019 20:41:27 schreef Sine:
[...]

Pics or it didn't happen, ofwel bij een moderne plaat zou het me zwaar verbazen als die mogelijkheid tot splitsing er niet is.

Citaat;

Op 30 juni 2019 16:04:58 schreef KlaasZ:
[...]Nog gekker, ik heb sinds twee maanden een inductieplaat met maar 1 nulklem. Zat een snoer aan gemonteerd met 2 fasedraden, 1 nuldraad en 1 aarddraad.

Je trekt het relaas van KlaasZ in twijfel?

Op 1 juli 2019 21:11:49 schreef mvdk:
Mogelijk gaan er meer en meer 3x25Amp aansluitingen gemaakt worden. No way dat de netbeheerders 3x35 gaan aanbieden voor hetzelfde vastrecht/capaciteitsvergoeding als 3x25. Waar blijf je dan met je selectiviteit met je kookplaat aansluiting op 25?

Nergens. Maar die enkelfase 25A groep is dan ook alleen bedoeld als alternatief voor de enkelfase 2x16A kookgroep. In combinatie met een enkelfase 35A aansluiting dus.

Ga je naar 3x25A, dan moet het kooktoestel ook naar drie fasen uiteraard.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

een andere reden is dat een fornuis altijd aan te sluiten is met een perilex stekker en stuk 5x1,5 of 5x2,5mm2 snoer, ga je 2 stekkers hanteren krijg je weer situaties dat men het verkeerde heeft gekocht, immers weet men vaak niet als er gas zit, watvoor stekker er onderin de keuken zit. mensen hebben er helemaal geen verstand van.

evengoed, ik heb er geen problemen mee, en nu maak je als elektrieker vaak een fornuis voeding omdat men steeds vakerover gaat op elektra koken. ook een paar gehad die na een nieuwe gas meter maar over gingen, want de gasleiding naar de keuken was rot.

ik heb hier ook vaker inductieplaten met maar 1 nulklem voorbij zien komen, echter de mogelijkheid voor een dubbele aderhuls op de nul is er altijd wel, 2 nullen parallel gezet is ook goed. frotconstructies met 2 aders in elkaar gedraaid in 1 pen gestoken van de perilex is vragen om verbrande stekkers.

pas nog met keuren bezig geweest, kwam een 32A ceeform tegen in een keuken met 17kW frituur erop, stekker zat niet goed erin, L1 was al weggefikt. spul pas 6 maand oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 1 juli 2019 21:20:03 schreef Roetzen:
[...]
Citaat;
[...]

Je trekt het relaas van KlaasZ in twijfel?

Jep, hij heeft het over het snoer, niet over de aansluitklemmen.

Ik zeg niet dat het niet bestaat (een paar posts terug heb ik er nog eentje neergezet) maar je moet ze met een lampje zoeken, zeker bij de nieuwerwetse platen.

@Testman,
Twee aders onder een huls is beter, maar nog steeds pruts.
Ofwel met: "2 nullen parallel gezet is ook goed." ga ik niet mee.
Als er een draad los komt heb je daar geen enkele indicatie van of beveiliging tegen, de nullen zijn immers enkel geschakeld in de kookgroep automaat.

eh, hoeveel installaties draaien niet op parallel voedingkabels? ken er waar 10x 150mm2 parallel staan. zelfde verhaal, met het bijkomende verhaal dat je dan de lengtes gelijk moet hebben.

als je een dubbele huls gebruikt zit daar op die klemmenstrook het enige verschil tussen precies de helft van de pitten op een eigen nul. en laten we niet vergeten dat een perilex aansluitkabel 5x 1,5mm2 is tegenwoordig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Die parallelle kabels zitten geen stekker verbindingen tussen, imho is dat gewoon nasty, fout en gevaarlijk.

evengoed, beter als alle vermogen over 1 ader 1,5mm2. en een wcd wat niet goed is vastgezet fikt uit bij vermogen, als dat zo is maakt een losse nul niet uit, het zou sowiso al een keer fout gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 juli 2019 22:13:02 schreef Sine:
[...]

Jep, hij heeft het over het snoer, niet over de aansluitklemmen.

Hmm, ik citeer nogmaals:
Citaat;

Op 30 juni 2019 16:04:58 schreef KlaasZ:
[...]Nog gekker, ik heb sinds twee maanden een inductieplaat met maar 1 nulklem. Zat een snoer aan gemonteerd met 2 fasedraden, 1 nuldraad en 1 aarddraad.

Ja, hij heeft het ook over het snoer. Maar hij heeft het toch duidelijk ook over "een inductieplaat met maar 1 nulklem".

KlaasZ?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

Op 1 juli 2019 22:32:53 schreef testman:
evengoed, beter als alle vermogen over 1 ader 1,5mm2. en een wcd wat niet goed is vastgezet fikt uit bij vermogen, als dat zo is maakt een losse nul niet uit, het zou sowiso al een keer fout gaan.

Met het verschil dat dat bij gescheiden nullen heel erg opvalt, want je halve plaat is dood.

Op 1 juli 2019 20:50:15 schreef Roetzen:

[...]
[...]
Ze zijn ook geschikt icm de door mij voorgestelde enkelfase 25A groep.

Maar dus niet geschikt voor een 2x16A enkelfase kookgroep. Jammer voor de 2x16A enkelfase kookgroep zeg ik dan.

Helemaal mee eens.
Zijn er nog meer landen die de 'Nederlandse' kookgroep kennen?
Het zullen er vermoedelijk niet veel zijn.

Op 1 juli 2019 22:52:44 schreef Sine:
[...]

Met het verschil dat dat bij gescheiden nullen heel erg opvalt, want je halve plaat is dood.

als we het over kookplaten hebben met maar 1 nul, is die optie er niet. als die optie er was, dan zou ik deze wel gebruiken. hoewel, 4 schroeven van de fornuiskap eruit en je kunt de nul vaak toch uitverdelen aan de andere kant van die klemmenstrook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 juli 2019 23:38:52 schreef ohm pi:
[...]Helemaal mee eens.
Zijn er nog meer landen die de 'Nederlandse' kookgroep kennen?
Het zullen er vermoedelijk niet veel zijn.

Voor zo ver ik weet ik het exclusief Nederlands. Maar ik weet ook niet alles...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

Op 1 juli 2019 23:42:07 schreef testman:
[...]

als we het over kookplaten hebben met maar 1 nul, is die optie er niet.

Precies mijn punt.

De enige goede zet is dan niet aansluiten, voor een kookgroep heb je een scheidbare nul nodig.

Op 1 juli 2019 21:57:02 schreef testman:
een andere reden is dat een fornuis altijd aan te sluiten is met een perilex stekker en stuk 5x1,5 of 5x2,5mm2 snoer, ga je 2 stekkers hanteren krijg je weer situaties dat men het verkeerde heeft gekocht,

Wie er zijn beroep van maakt kookplaten aan te sluiten moet het benodigde aansluitmateriaal gewoon in de bus hebben liggen. Niet zeuren, had je maar een vak moeten leren. :)

immers weet men vaak niet als er gas zit, watvoor stekker er onderin de keuken zit. mensen hebben er helemaal geen verstand van.

En wie er geen verstand van heeft, moet er helemaal niet aan beginnen.

Op 2 juli 2019 07:25:14 schreef Sine:
De enige goede zet is dan niet aansluiten, voor een kookgroep heb je een scheidbare nul nodig.

En dan gaat de klant rondbellen totdat hij een „installateur” vindt die het wel wil aansluiten... :'(

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 30 juni 2019 14:18:48 schreef KlaasZ:
[...]
...... Daarnaast krijgt iedereen ook nog een oplaadstation voor de elektrieke auto.

Iedereen? Dan heb je wel een lange kabel nodig wanneer je 12 hoog woont en de parkeerplaats zo'n 50 m. ver weg is.
(ca. 3 miljoen Nederlanders wonen in een flat)

Op 2 juli 2019 14:10:55 schreef herbert116:
[...]
(ca. 3 miljoen Nederlanders wonen in een flat)

En die gaan heus ook niet allemaal aan de warmtepomp. Er word ook nagedacht over warmtenetten en zo.

Dus die 1x35A aansluitingen gaan ook niet allemaal op afzienbare termijn omgebouwd worden naar 3x25A. De enkelfase kookgroep zal dan ook niet vanzelf verdwijnen.

Anderszijds... In veel gevallen zal ook 3x25A te krap zijn. Denk aan een warmtepomp en twee electrische autos. Ik sluit dan ook niet uit dat onder druk van de vraag op termijn het capaciteits tarief voor 3x35A er aan gaat. En bij een 3x35A aansluiting is een 25A enkelfase groep ook geen probleem. :P

[Bericht gewijzigd door Roetzen op dinsdag 2 juli 2019 15:01:02 (27%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Er word ook nagedacht over warmtenetten en zo.

Moet je niet willen, is de grootste leugen die er bestaat.

"Eneco misbruikt monopolie positie en dreigt VVE’s en klanten met blokverwarming in de kou te zetten"

"Huishoudens met Eneco stadsverwarming in 2019 weer veel duurder uit"

https://www.stadsverarming.nl/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ja, het ging over dat iemand niet kan wennen aan 1 stekker voor een kooktoestel, maar vindt het uitmeten van de spanning te moeilijk voor ie de stekker erin steekt :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen. Ik heb er totaal geen moeite mee om zelf door meten te achterhalen hoe een kooktoestel op een Perilex WCD aangesloten moet worden. Maar het gaat niet om mij.

Waar het om gaat is dat niet iedereen dat weet. Een kooktoestel waar een stekker aan zit en dat je zonder vertoon van een diploma overal kan kopen is een consumentenartikel en een consumentenartikel zou zonder die technische kennis door een leek zonder problemen aangesloten moeten kunnen worden zonder dat er een potentieel gevaarlijke situatie kan ontstaan. En daar faalt het bestaande systeem.

Mijn voorstel behelst een alternatief voor de 2x16A enkelfase kookgroep dat daar aan een eind maakt.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

Daar ga ik niet met je mee, als er al een stekker aan zit (meestal niet) dan is hij bedraad voor worst-kaas, ofwel 3x230.
Dan gaat er niks stuk, maar werkt het gewoon niet.

Alles dumbo-proof maken is een utopie.