inleveren oude processors_geheugen, als oud metaal voor hergebruik

Ik heb eens gevraagd wat die pentium pro op zou brengen die ik nog had. "70 euro!" volgens de oud ijzer boer.... Heftig!
Totdat je je realiseert dat die gast altijd in "per kilo" prijzen werkt en dat "per kilo" niet meer noemt, want dat is logisch....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 1 juli 2019 09:46:42 schreef GJ_:
[...]Kabels strippen gaat heel erg snel met een gewoon walsje.

Wat moet ik me voorstellen bij een walsje?
Een soort pijpensnijder maar dan in de lengte?
Is dat zelf (na) te maken?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dit is een walsje...https://verhuur.nl/images/products/1411486210_wals%20huren.jpg:+

Maar... er wordt zoiets bedoeld:
https://www.bukowebshop.com/shops/bukokortrijk/29-021-draad-wals-ay-tec-100-mm.jpg

Eerlijk gezegd: Ik geloof dat dit ding bedoeld is om draad te maken: door een stuk langgerekt metaal er diverse malen doorheen te halen kan je de diameter verkleinen. Door de trommels vlak te maken kan je het plastic van een draad af pellen.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 2 juli 2019 09:56:58 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Gewoon zo'n walsje:

De kabel word gewoon "uitgeperst". Niet een met een handzwengel hiervoor gebruiken!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 2 juli 2019 10:14:25 (26%)

mvdk

Golden Member

Gewoon zo'n walsje:

Tsjee, dat had m'n collega 20 jaar geleden moeten weten!
Die heeft kilometers GPLK, (wel 120qmm) staan pellen.
Die man deed al aan recycling toen het woord nog moest worden uitgevonden.

Ik heb een beetje zitten googelen, vroeger had je kabelbranderijen. De milieuoverlast is bekend, en er is gezocht naar een oplossing:
https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/1997/05/kema-vindt-oplossing-vo…
Ik kan alleen niet vinden of die manier van verwerken nu grootschalig word toegepast, of dat het spul per scheepslading naar landen verdwijnt waar de oude manier van werken niet ter discussie staat.

GJ_

Moderator

Afgebrande kabels brengen veel minder op dan schoon gepelde.

vergeten

Golden Member

Afbranden vroeger ook wel eens gedaan, maar wat een stank!

Kan me niet goed voorstellen waarom het minder waard zou zijn.
Als je het goed uitklopt is het vrijwel schoon en ook meteen uitgegloeid :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 2 juli 2019 10:41:20 schreef mvdk:
[...]
Die man deed al aan recycling toen het woord nog moest worden uitgevonden.

Wel in hoofdzaak gedreven doordat zijn knip erdoor gevuld werd, :) vast niet alleen uit milieuvriendelijkheid.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Gisteren een bericht dat de goudprijs zo gestegen is en vandaag dit:
https://nos.nl/artikel/2294804-afgedankte-apparaten-vormen-onzichtbare…

Ik denk dat ze weer geld ruiken. ;-)

mvdk

Golden Member

Op 24 juli 2019 14:21:12 schreef Hubie:
Gisteren een bericht (...)

En dan erger ik me weer aan dit stukje in dat bericht:

Wat je dan ziet is dat er 's morgens vroeg van die mannen met aanhangwagentjes langskomen om die dingen op te halen. Wij noemen dat 'morgensterren'. Zij halen de waardevolle elementen eruit en waar de rest belandt weet je niet.

Laat die mensen. Dat zijn de ware recyclers. Wat denk je dan wat er met telefoons, zakjapannertjes, waterkokers gebeurt? Via de route bij het gemeentelijk of geprivatiseerde afvalbedrijf, die daar een speciale container voor hebben, dat wel, gaat het naar de shredder. Geeft fijnstof, verbruikt veel energie. Ik zie de winst niet. Die man praat een beetje kak.

Ik ben ook zo'n "morgenster", veel apparaten hebben een klein defect of zijn gewoon in orde. Sommige hou ik zelf, andere verkoop ik op MP of naar de kringloop. Wat niet te herstellen blijkt breng ik naar de gemeentewerf.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Ik recycle ook heel veel, maar wat er overblijft moet natuurlijk wel ook verantwoord afgevoerd worden. Ik mag niet op de gemeentewerf omdat ik een bedrijf ben, laten ze dat eerst eens makkelijker maken. Als ik me bij Wecycle aanmeld mag ik (dacht ik, nog dubbelchecken!) zelf geen apparaten """aan de afvalstroom onttrekken""". Ik ben dus afhankelijk van wat de oudijzerboer accepteert of van eventueel duurbetaalde Gansewinkel of Santekraam.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je bezig bent met elektronica en meer dan heb je meestal ook afval. Ik verzamel echt alles wat weg kan van kleine onderdelen tot compleet gebouwde printplaten en gooi dit in een plastic bak. Eens in de zoveel tijd breng ik dit weg naar de milieustraat. (inclusief chemicaliën voorzien van een label wat er precies inzit)

Ik hoop dan vervolgens de partij die dit moet gaan recyclen dit verantwoord doet zoals het hoort.

Maar die inzamelstichtingen zoals WeCycle zouden eens de aandacht moeten verleggen en meer op de politiek moeten inspelen. Tot nu toe ruimen zij alleen maar de producten op en verders doen ze niet meer dan dat. (ik hoop het)

Laatst sprak ik een chauffeur die op de terugweg op zijn rit door Nederland (lege vrachtwagen) langs alle bedrijven gaat zoals bouwmarkten, de ALDI, LIDL, Media Markt, IKEA en meer winkels om alle ingeleverde producten op te halen die niet meer verkoopbaar zijn. Gewoon omdat het de klant niet bevalt of soms inderdaad een fout bevat.

Al deze producten die zijn ingeleverd door de klant omdat het toch niet bevalt kan gewoon worden ingeleverd na gebruik en je krijgt je geld terug. Al deze producten moet deze chauffeur ophalen voor vernietiging.

Het is werkelijk te waanzinnig voor woorden maar het gebeurd dagelijks met vele vrachtwagens die alleen al door Nederland rijden. In andere landen zal het ook hetzelfde zijn.

De EU moet hier ingrijpen maar deze moet gevoed worden door dit soort zaken.

Een bepaald verplicht bedrag (percentage) in kosten brengen als de klant een product retourneert is helemaal niet zo gek niet. Dát al voorkomt veel onnodige terugbreng acties.

Sommige grote online (kleding) winkels zijn ook al aan het experimenteren met kosten vragen voor retourneren. Dit voorkomt dat de klant tien jurkjes besteld en er maar één wil houden. De overige negen kunnen gewoon weer gratis worden geretourneerd waarna deze hoogstwaarschijnlijk worden vernietigd. Alleen al dat extra vervoer met (meestal PostNl kost ontzettend veel extra brandstof.

Nee, ik ben absoluut geen milieugekkie maar ik denk wel na over wat de mens de afgelopen 150 jaar (industriële revolutie) milieutechnisch gezien heeft kapot gemaakt en vervuild heeft. En dat is niet goed, dat weten we allemaal.

I love it when a plan comes together !
mvdk

Golden Member

Op 24 juli 2019 19:53:45 schreef ritmeester:
Als je bezig bent met elektronica en meer dan heb je meestal ook afval. Ik verzamel echt alles wat weg kan van kleine onderdelen tot compleet gebouwde printplaten en gooi dit in een plastic bak. Eens in de zoveel tijd breng ik dit weg naar de milieustraat.

Voor mij is de milieustraat 3 kilometer rijden. Je word aangekeken of je een crimineel bent, en je kan er alleen maar in als je in het bezit ben van een pasje. Op 300mtr van m'n huis is een scrapyard, en daar krijg ik nog geld toe. Je bent toch niet wijs om bij de gemeente of wie ze ook ingehuurd hebben, je zooi te brengen.

@Roland: ik ben ook zo iemand. Maar bij gebrek aan auto alleen klein spul / hoeveelheden wat ik toevallig tegenkom en 'interessant' vindt.

Op 24 juli 2019 18:54:24 schreef maartenbakker:
Ik mag niet op de gemeentewerf omdat ik een bedrijf ben, laten ze dat eerst eens makkelijker maken. Als ik me bij Wecycle aanmeld mag ik (dacht ik, nog dubbelchecken!) zelf geen apparaten """aan de afvalstroom onttrekken""".

Zal zijn juist om te voorkomen dat Jan & alleman semi-bedrijfsmatig apparatuur verzamelt, sloopt, en zich op ongecontroleerde wijze van de restanten ontdoet. Simpel gezegd: óf je doet dat als particulier, in kleine hoeveelheden, en levert restanten in bij de milieustraat cq. kiepert niet-chemisch restafval in de kliko. Of je doet dat bedrijfsmatig, en dan heb je a) bepaalde regels / milieu eisen te volgen (lees: alleen op de een of andere manier gecertificeerde bedrijven mogen dit doen), en b) betalen om van bepaalde materialen af te komen hoort er dan bij. Bedrijven die niet gecertificeerd zijn moeten zulke recycling / sloopwerk dan uitbesteden aan derden.

Hoe die hobby / bedrijfsmatig grens precies bepaalt of gecontroleerd wordt (of wat niet-gecertificeerde bedrijven precies wel of niet mogen qua recycling) is een ander verhaal. Maar ik vindt eea. wel logisch. TOTDAT je het als overheid te moeilijk of te duur maakt om van afval af te komen. Dan gaan zowel particulieren áls (sommige, schimmige) bedrijven hun troep in de wegberm dumpen & levert het de samenleving alleen maar extra kosten op.

je doet dat als particulier, in kleine hoeveelheden, en levert restanten in bij de milieustraat

Apparaten die ik niet kan herstellen lever ik zoveel mogelijk compleet in.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Op 29 juli 2019 14:05:53 schreef RetroTechie:
@Roland: ik ben ook zo iemand. Maar bij gebrek aan auto alleen klein spul / hoeveelheden wat ik toevallig tegenkom en 'interessant' vindt.

[...]
Zal zijn juist om te voorkomen dat Jan & alleman semi-bedrijfsmatig apparatuur verzamelt, sloopt, en zich op ongecontroleerde wijze van de restanten ontdoet. Simpel gezegd: óf je doet dat als particulier, in kleine hoeveelheden, en levert restanten in bij de milieustraat cq. kiepert niet-chemisch restafval in de kliko. Of je doet dat bedrijfsmatig, en dan heb je a) bepaalde regels / milieu eisen te volgen (lees: alleen op de een of andere manier gecertificeerde bedrijven mogen dit doen), en b) betalen om van bepaalde materialen af te komen hoort er dan bij. Bedrijven die niet gecertificeerd zijn moeten zulke recycling / sloopwerk dan uitbesteden aan derden.

Hoe die hobby / bedrijfsmatig grens precies bepaalt of gecontroleerd wordt (of wat niet-gecertificeerde bedrijven precies wel of niet mogen qua recycling) is een ander verhaal. Maar ik vindt eea. wel logisch. TOTDAT je het als overheid te moeilijk of te duur maakt om van afval af te komen. Dan gaan zowel particulieren áls (sommige, schimmige) bedrijven hun troep in de wegberm dumpen & levert het de samenleving alleen maar extra kosten op.

Dat laatste is absoluut waar en daar ligt de grens voor iedere gebruiker weer anders. Het is principieel belachelijk dat bedrijven per definitie de melkkoe zijn - ook als ik de hogere gemeentebelasting voor bedrijfsmatige huishoudafvalhoeveelheden zou betalen mocht ik nog steeds geen bruingoed inleveren (die betaal ik niet omdat ik het normale afval op een andere bedrijfslocatie afvoer). Feitelijk zou dat een belasting naar draagkracht moeten zijn. Desnoods een afgeleide van draagkracht door een progressief tarief in te stellen (eerste 100kg gratis, daarna steeds duurder).

Het probleem met het onderscheid in afvalinzameling is ook: de inzameling is ruimschoots kotsendekkend uit de verijwderingsbijdrage zoals ik het begrepen heb. Waarom zou je dan ueberhaupt nog onderscheid maken als de spullen in de correcte afvalstroom terecht komen? Het is niet zo dat de bedrijven afval uit consumentenelectronica genereren dat er anders niet zou zijn (ja, je zou kunnen importeren maar dat is nu ook al verboden als het om afval gaat).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Roland: Heb ik een keer nagevraagd bij mijn plaatselijke milieudienst: zij adviseren hetzelfde. Al zou je een paar zakken keurig op plastic soort gescheiden behuizing delen aanleveren, milieustraat voorziet er domweg niet in om dat apart te houden.

Daarbij: lever een 'apparaat' in, en milieudienst zal het een biet interesseren of je er een printplaat, trafo, speakers of wat koelblikjes etc eruit geript hebt danwel delen v/e ander apparaat erbij in stopt alvorens weer dicht te schroeven. O-) Verwerkende partij misschien wel, :? maar da's niet mijn probleem (of dat van milieudienst).