Samsung TV herstart steeds op - UE40F7000SL

Samsung TV (UE40F7000SL) start steeds opnieuw op. Bij het opstarten ziet men kort het logo en valt uit en start opnieuw op.

Hij heeft deze fout al een aantal maanden, terwijl we na het vele heropstarten toch konden tv kijken.
Bij herstarten of het stopcontact uittrekken, moesten wij lang wachten eer het lukt om opnieuw tv te kijken. Nu lukt het dus totaal niet meer.

Ik heb de soldeerpunten en elco's nagekeken maar ik vindt onmiddellijk geen probleem.

Graag jullie hulp.

Nog even de gegevens van de mainboard meegeven :
Part Number: BN44-00632B - L46F2P_DDY

Er staat op youtube wel een filmpje van dit probleem echter vind ik hem u zo even niet

Heeft met een ic te maken dat weet ik nog wel

Hierbij nog een foto van de voedingsprint.

Vermoed dat hier de voeding niet de oorzaak gaat zijn maar het kan,maar ik verdenk hier toch eerder dat het moederboard de oorzaak gaat zijn

Helaas, op YouTube geen info gevonden.

Nope, YT vertelt niet alles... Maar neem maar aan dat het een mainboard issue is

maartenbakker

Golden Member

Ik hoop in de loop van de volgende week even te kunnen checken of ik een mainboard heb liggen. Dit is toch zo'n toestel met een camera die boven uitklapt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is inderdaad een model met een camera bovenop.

Op een andere site heb ik gevonden dat de blauwe varistor WMR14D751K aan de netvoeding stuk zou zijn. Weten jullie hier meer over ?

maartenbakker

Golden Member

Lijkt me dat dat andere symptomen geeft.

Het probleem zal niet op de voeding zitten, maar op het mainboard of eventueel in de backlight.

Als je de verbinding tussen voeding en mainboard loskoppelt, heb je dan licht?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb de voeding van de mainboard losgekoppeld en ik krijg een blauw scherm te zien zonder logo en zonder het aan- en uitgaan.

Duidt dit dan zoals jullie vermoeden op een defect mainboard ?

Voeding dus OK en mainboard op 1 oor te rusten

Ik ben niet ervaren met Samsung, maar heb ooit eens een Samsung van een jaar of 7 oud gehad met hetzelfde probleem.
Stonden op youtube toch ergens filmpjes over hoe het geheugen ic te wissen. Dit zou het kunnen verhelpen. Bij mij niet gelukt.
Nieuw geheugen ic moet origineel Samsung worden, dan wel door Samsung(tools) geprogrammeerd, of de tv start gewoon niet.

Het zou origineel veroorzaakt worden door een softwarefout.

Ik heb helaas geen ervaring met het wissen of programmeren van ic's. Omdat het zolang duurde eer hij aanging in normale modus dacht ik verkeerdelijk aan droge elco's.

Blijkbaar is de voeding dan ok en is het mainboard defect.

Beeldbuisje

Ja klopt dat flimpje was ook tegen gekomen , het valt onder reboot tv
weet niet of je iets met een reset kan doen , of er misschien een pootje van een ic niet goed vast zit .

Je kan de moederbord ook op warmen en kijken of dit de storing tijdelijk oplost

maartenbakker

Golden Member

Mocht je een mainboard zoeken, ik heb in een slooptoestel met gekrast scherm een BN94-06860D (zie sticker) zitten. Kan niet alle functies testen maar hij gaat aan, reageert op de lokale- en afstandsbediening, geeft goed beeld en geluid op de zelftest, geeft goed beeld op HDMI en geeft een correcte OOBE (uitpakervaring) na fabrieksreset. Mocht je interesse hebben, kun je me altijd mailen (zie mailadres in m'n profiel).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja "Vraag 1", ik heb dat filmpje onder "reboot tv" gevonden op youtube en eens helemaal bekeken (34 min). Eerst verwarmt hij inderdaad een chip op en behandeld deze me een soort liquide. Hiermee lijkt het probleem niet opgelost en uiteindelijk doet hij een overbrugging van een twee componenten op de voedingsprint waardoor het probleem zoals ik beschreven heb is opgelost.

Was ook Samsung TV maar ander type toestel.

maartenbakker

Golden Member

Waar kan ik dat filmpje vinden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier staat het filmpje Maarten:
https://www.youtube.com/watch?v=lb9LkjyPBhU
Kijk ook naar de reactie daaronder van Daaudiome en het antwoord daarop.

maartenbakker

Golden Member

Het is één ding om zo'n filmpje op youtube te knallen, het is een heel ander ding om jezelf "repair school" te noemen en zo'n filmpje op youtube te knallen.

Het belangrijkste dat ik er zo uit kan halen is een reminder om de rest eerst nog even goed te testen voordat je het mainboard potentieel gaat verknallen door het op een vreemde manier te rehotten.

Zie het comentaar van Abderrazak Harakat en de reacties daarop dat het een bekend probleem in de voeding zou zijn.

Alternatief is dat de voeding in beveiliging gaat omdat er LED's stuk zijn, zoals de maker van het filmpje suggereert. Dat zou volgens de reacties niet voor rebooten moeten zorgen, maar is mogelijk ook iets om te onderzoeken.

Terug naar jouw toestel, het is wel een iets ander model maar is de voeding hetzelfde? Dan eens denken hoe we de voeding nauwkeuriger kunnen testen. Als het toch de voeding is, dan zou het mogelijk al genoeg zijn om een IC'tje te vervangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 11 juli 2019 16:04:45 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nee, dit is niet hetzelfde voeding en ik beschik ook niet over een schema om de LED control IC's op te zoeken. Ik heb al gezocht in de voeding naar twee dezelfde IC's maar deze zijn niet te vinden.

Het zou kunnen dat één van deze control IC's stuk is.

Bij het loskoppelen van de voeding van het mainboard heb ik geen defecte LED's vastgesteld.

Mochten jullie mij kunnen verder helpen (eventueel met een schema of het aanwijzen van deze IC's) zie ik het hier wel.

[Bericht gewijzigd door inter op vrijdag 12 juli 2019 10:35:08 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Dan ben je weer terug naar de situatie: 80% kans op een defect mainboard. Ik denk nog even na hoe je dat het beste kunt uitsluiten zonder prints te verwisselen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je mainboard loskoppelt en de TV blijft aan, dan heb je de LED's en de voeding al grotendeels uitgesloten.

Heeft dit type ook niet het EPROM probleem? Dus geheugen IC wat opnieuw geprogrammeerd moet worden? Of was dat bij de H-series?